MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe kiest anders

zoeken in:
Cured
@Glen Hansards verhaal: precies

Cured schreef:
@Glen Hansards verhaal: precies

Heel precies inderdaad - jouw toptien geeft, met geen plaat jonger dan 1989, haarfijn aan waarmee jij bezig bent: preken voor eigen parochie en ook al zou je Cured in jouw kerk kunnen verwelkomen, is jouw religie aan het tanen.

Ok, rock will never die - dat was ook niet mijn punt - maar er bloeien veel meer bloemen - en het is de vraag nog maar of je paradijs nog maar haalt met rock alleen of dat het beperkt blijft bij Paradise by the Dashboard Light

Cured
Zet lekker een plaatje op, beste Mjuman, bj voorkeur van The Cure en je zult genezen van de drukmakerij over de muziekgeschiedenis zoals jij het graag wilt dat wij het zien .

Mjuman schreef:
(quote)

Heel precies inderdaad - jouw toptien geeft, met geen plaat jonger dan 1989, haarfijn aan waarmee jij bezig bent: preken voor eigen parochie en ook al zou je Cured in jouw kerk kunnen verwelkomen, is jouw religie aan het tanen.

Ok, rock will never die - dat was ook niet mijn punt - maar er bloeien veel meer bloemen - en het is de vraag nog maar of je paradijs nog maar haalt met rock alleen of dat het beperkt blijft bij Paradise by the Dashboard Light

Is dit een reactie op mijn verhaal? Pearl Jam - Ten is uit 1991 dus er staan wel degelijk albums, ouder dan 1989 in mijn toptien. Dan zijn we daar ook meteen uit.
Ik weet veel te weinig over soul, jazz of klassieke muziek om daar iets van een mening over te hebben. Mijn punt is wel dat als je mensen uitnodigt die daar wel verstand van hebben, je hun mening ook moet accepteren en niet bij moet willen stellen omdat er te weinig nummers uit 1983 instaan.

Casartelli schreef:
Mooi gesproken, Lukas.

Wellicht dat Cured of trebremmit de handschoen nog op wil pakken?

.

Ik wil wel een poging wagen als men het ermee eens is?

Verwacht geen uitgebreide stukken van mijn kant trouwens.

Glen Hansard schreef:
[. Mijn punt is wel dat als je mensen uitnodigt die daar wel verstand van hebben, je hun mening ook moet accepteren en niet bij moet willen stellen omdat er te weinig nummers uit 1983 instaan.

Hier snap ik helemaal niets van - ik denk eerlijk gezegd at ik meer muziek van jouw Ierse userid heb gehoord dan jij van mijn avatar. Durf dan gewoon een blik te werpen op mijn stemmen, desnoods mijn toptien.

Perzoonlijk vind ik mensen die als userid een artiestennaam aannemen - of een nauwverwante id daarvan - getuigen van óf een beperkte creatieve geest óf megalomanie. Lennon of Glen Hansard of ... Whatever got into you - en ik vertrouw erop dat Trebrimmet de balans een beetje zal herstellen

trebremmit schreef:
(quote)

Ik wil wel een poging wagen als men het ermee eens is?

Verwacht geen uitgebreide stukken van mijn kant trouwens.

Posten maar

Mjuman schreef:
[...] en doet onvoldoende recht aan de laatste 25 - 30 jaar.

Kom op zeg, in die periode is de muzieksmaak geëxplodeerd (geen echte blockbusters meer sinds pak 'em beet 2000), is de productietechniek aanzienlijk verbeterd, hebben we veel meer keuze gekregen, zijn indielabels tot wasdom gekomen hebben we minimaal 1 inmiddels uiterst volwassen genre erbij gekregen en die hele laatste 30 jaar moeten we doen met < 25% van het totaal. Be real!

Allemaal goed en wel, maar zijn er in die tijd ook veel/meer nummers geweest die "anders" klonken? Het gros van de muziek van de laatste 25/30 jaar borduurt voort op hetgeen dat al eerder bestond.

Mjuman schreef:
Of overheerst de OL-smaak itt tot de verdeling van users/leeftijdsgroep hier? In dat geval ben ik een Don Quixote en loop ik met molens, is mijn inbreng ook niet serieus te nemen (en kan die worden geschrapt) en dat scheelt me weer tijd. Maar dan moeten we hier gewoon ook niet met zijn allen de muzikale wereldverbeteraars willen uithangen - dan zijn we gewoon mainstreamende ouwe lullen (ook al zijn we pas 18, of 25, of... of...).

Hoe moet het eerste gedeelte van dit bericht interpreteren? De lijst voldoet niet aan jouw idee van een "kies-anders-lijst"? Welke nummers uit de jaren '60 en '70 (wat dat zijn schijnbaar de "ouwe lullen" decennia) horen jouw inziens dan niet thuis in deze lijst?

Ik zal dan wel een stokoude lul zijn, want naar mijn mening staan er te weinig nummers van vóór 1960 in de lijst....

Lukas schreef:
(quote)

Posten maar

Volgens mij is er wel behoefte aan nieuwe inbreng, oftewel nieuwe voer voor discussie.

L_T_B schreef:
(quote)

Allemaal goed en wel, maar zijn er in die tijd ook veel/meer nummers geweest die "anders" klonken? Het gros van de muziek van de laatste 25/30 jaar borduurt voort op hetgeen dat al eerder bestond.

Alleen al in de electronica - oke, vooral in de electronica - is er toch een hele hoop gebeurt de laatste jaren.

L_T_B schreef:
Ik zal dan wel een stokoude lul zijn, want naar mijn mening staan er te weinig nummers van vóór 1960 in de lijst....

In tegendeel, al hebben we totaal verschillende muzikale voorkeuren. Ook oudere muziek hoort erbij, zelf had ik bijv ook Django Reinhardt kunnen aandragen. Alleen er moet wel ruimte zijn en met een corpus van 50 kom je niet zo ver.

Het is gewoon een kwestie van verhoudingen en ruimte, en uiteraard waar je de 'knip'wilt leggen. WOII, de eerste toepassing van de elektrische gitaar - zeg het maar. Ik denk dat daarvoor voldoende sociologisch onderbouwde argumenten voor te vinden zijn. Belangrijke argumenten zijn dan demografie (omvang bevolking) en economie (koopkracht). Hoeveel mensen waren er in de jaren 40/50 in staat om een radio te kopen en naar muziek te luisteren?

Adoptie van muziek staat of valt met distributie en die keten was in de jaren 30, 40, 50 op zijn zachtst gezegd suboptimaal. En dan kan je nu met de beste wil van de wereld jouw beleving van die muziek THANS erop loslaten, maar dan moet je nog de toenmalige receptiecontext erop los durven laten.

Op zijn (plat)Hollands: waarom ken ik de (jiddische) liedjes van Leo Fuld, zoals My Jiddische Mama? Gewoon omdat mijn moeder ze zong context = receptie; nix nie reconstructie vanuit een achterafperspectief.

Mjuman schreef:
(quote)

Hier snap ik helemaal niets van

Tja, dat vind ik dan weer wat minder verwonderlijk.

- ik denk eerlijk gezegd at ik meer muziek van jouw Ierse userid heb gehoord dan jij van mijn avatar. Durf dan gewoon een blik te werpen op mijn stemmen, desnoods mijn toptien.

Waarom? Ik hoef niet te weten wat jij luistert, ik val jouw smaak toch niet aan of zo? Ik val de manier aan waarop een aantal users zich hier gedraagt en jij schijnt je dat persoonlijk aan te trekken en er nog een schepje hufterigheid bovenop te doen.

Perzoonlijk vind ik mensen die als userid een artiestennaam aannemen - of een nauwverwante id daarvan - getuigen van óf een beperkte creatieve geest óf megalomanie. Lennon of Glen Hansard of ... Whatever got into you

Tja, mensen op het internet aanvallen op een usernaam. Ik ga maar wat afleveringen van Teletubbies kijken, daar zit iets meer volwassen gedrag in.

1. Fairport Convention - Matty Groves (1969)
Pioniers van de Engelse folk en Middeleeuwse muziek, dit nummer is toch wel een mijlpaal en komt oorsponkelijk al uit de zeventiende eeuw. Als Dylan voor de Amerikaanse folk in de lijst staat dan mag Fairport zeker niet ontbreken als het om Engelse folk gaat.

En dit nummer komt in de plaats van The Kinks - You Really Got Me (1964).
Er staat al zoveel jaren zestig rock in de lijst en de Kinks klinken hier toch niet zoveel anders als een The Who met My Generation, alhoewel die band later met dat nummer kwam vind ik het wel meer eeuwigheidswaarde hebben.

2. Urban Dance Squad - Deeper Shade of Soul (1990)
Debuutsingle van deze crossover band, een voor die tijd unieke mix van hiphop, funk en rock. Ook een scratcher en een rapper in een band was nog nooit eerder gedaan, de band was een inspiratie voor velen en zelfs Rage Against The Machine is er door beinvloed. Mischien hebben ze wel betere nummers gemaakt maar dit is toch hun doorbraak geweest wereldwijd en ze hebben ermee op 21 gestaan in de Billboard Hot 100.

Hiervoor mag Moody Blues - THE NIGHT: Nights in White Satin (1967) weg, ik zie persoonlijk niet in wat hier anders, baanbrekend of essentieel aan is. Daar bovenop vind ik het de tands des tijds niet hebben doorstaan en vooral een enorm zeik nummer.
En omdat er al zoveel zestigerjaren muziek in staat is de keuze makkelijk.

3. DJ Shadow - Stem / Long Stem (1996)
De man die in het guinness book of records kwam met het eerste volledige gesamplede album. Dit nummer deed als single mischien niet veel toentertijd maar het is later veel gebruikt voor televisiespotjes enz. Dit een uniek geluid waar niet echt een genre aan vast te plakken is het en een ontzettend fris geluid, een mijlpaal in de electronische muziek.

En daarvoor ga ik Frank Zappa - Willie The Pimp (1969) verwijderen, Zappa die de blues speelt, ik vind het niet echt vernieuwend of anders dan wat er toen gespeeld werd.
Mijn gevoel bij Zappa is altijd dat het een fanboy ding is en dat hij door die mensen heel erg opgehemeld wordt terwijl de rest het totaal niet boeiend of relevant vindt.

4. Age of Love - The Age of Love (1990)
Aangezien trance een van de grootste en populairste stromingen is lijkt me het wel rechtvaardig als er een klassieker uit dit genre in de lijst staat. Dit was een van de eerste en bekendste in het genre en hierna werd het alleen maar groter. Ik vind het zelf ook wel een lekker nummer eigenlijk.

Eruit mag Blondie - X Offender (1976) hoor niet echt wat door vernieuwend aan is, vind het niet veel anders dan een jaren zestig garage bandje.
Een mijplaal in de muziek geschiedenis is het al helemaal niet.

5. Goldie - Timeless: Inner City Life (1995)
Een van de laatste grote nieuwe genres is drum n bass, Goldie was mischien niet een van de eersten maar wel een van de innovatiefste. Hij bracht de soul en combineerde het met soundwaves. Een baanbrekend nummer en een hit in Engeland, een notering in deze lijst vind ik gerechtvaardigd.

Verdwijnen gaat Van Halen – Eruption (1978) een gitaarsolo vind ik niet de moeite waard voor zo'n lijst, mischien iets voor de top 100 gitaarsolo's ofzo maar hier wordt toch wel iets meer verwacht.

Ik had nog wel veel meer willen toevoegen zoals wereldmuziek van Ali Farka Toure, alleen dat is meer album werk en echt baanbrekende nummers wordt moeilijker.

Voor de laatste twee toevoegingen kan ik alleen maar twee grote duimen geven

Aangezien het hier om nummers gaan had ik eerder M/A/R/R/S toegevoegd dan DJ Shadow (ook veel grotere hit). En The Kinks eruit vind ik erg jammer.

EDIT: Wat werd eigenlijk destijds eigenlijk een hit, de originele versie van Age of Love of de Jam & Spoon Mix (die nu veel populairder is).

De Jam & Spoon mix, deze werd ook vaak op de muziekzenders gedraaid, maar de credits gaan wat mij betreft naar de originele makers.

En Pump up the Volume had ook gekund alleen dat soort muziek hoorde je volgens mij toen wel meer.
Dj Shadow vind ik toch wat origineler, kwam met een totaal ander geluid.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:39 uur

geplaatst: vandaag om 04:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.