MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2013

zoeken in:
Drie sterke en drie goede nummers.

1. SX - Graffiti
2. Bleached - Waiting by the Telephone
3. The Boxer Rebellion - Diamonds

4. Coves - Last Desire
5. Moko - Summon the Strength
6. Vondelpark - California Analog Dream

Dit topic helemaal vergeten.

1. SX - Graffiti
Uit een van de voor mij beste albums van het afgelopen jaar.
2. Coves - Last Desire
Mooie ontdekking
3. Bleached - Waiting by the Telephone
4. The Boxer Rebellion - Diamonds

Geen enkel supersterk nummer. COVES & Moko zijn wel leuk. De 4 erachter (incl. Bleached & Matthew E. White) zijn oké.

1. Moko - Summon the Strength
2. COVES - Last Desire
3. Big K.R.I.T. - R.E.M.
4. Vondelpark - California Analog Dream

Zijn er nog users die graag willen stemmen?
Anders kom ik over 20 minuutjes met de uitslag.

Uitslag finaleladder 4 (15 deelnemers):

1. The Boxer Rebellion - Diamonds (31)
2. Moko - Summon the Strength (23)
3. SX - Graffiti (20)
4. COVES - Last Desire (19)
5. Vondelpark - California Analog Dream (18)
6. Matthew E. White - Big Love (16)
7. Big K.R.I.T. - R.E.M. (12)
8. Bleached - Waiting by the Telephone (11)

De nummers 13 t/m 20 van maart zijn - op basis van stempercentage in de finaleladders, en bij gelijkspel op basis van stempercentage in de eerste ronde - geworden:

13. Savages - She Will
14. Local Natives - Mt. Washington
15. COVES - Last Desire
16. Laura Marling - Where Can I Go?
17. Vondelpark - California Analog Dream
18. Lust for Youth - Chasing the Light
19. Shlohmo feat. Jeremih - Bo Peep (Do U Right)
20. Joey Bada$$ feat. Big K.R.I.T. & Smoke DZA - Underground Airplay

Van alle finaleladders zijn de beste drie doorgegaan.
Dit houdt in dat de volgende twaalf nummers gaan strijden om de maandzege:

Daughter - Youth
Fire! Orchestra - Exit! Part One
Float Fall - Someday
Indiana - Bound
Junip - Line of Fire
M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion
Moko - Summon the Strength
Mount Kimbie - Made to Stray
Sigur Rós - Brennisteinn
SX - Graffiti
The Boxer Rebellion - Diamonds
Woodkid - Conquest of Spaces

Deadline zal nog door Teunnis gezet worden, maar ik veronderstel dat dit makkelijk tien dagen kan duren.

Wauw, wat een finale! Al mijn favorieten uit de vorige ronde hebben de finale gehaald. Wat ben ik toch wen bofkont (af en toe dan ).

DjFrankie (moderator)
1 The Boxer Rebellion - Diamonds
2 Float Fall - Someday
3 Sigur Rós - Brennisteinn
4 Daughter - Youth
5 M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion

Eens met stoepkrijt, dit kan voor mij wel eens een van de betere finales van dit jaar worden. Gaat nog lastig kiezen worden.

1. Sigur Rós – Brennisteinn: 9,7

Deze Ijslanders steken met kop en schouders boven de rest uit in deze finale. Een van de beste nummers van Sigur Rós in de laatste 10 jaar. De band gaat de duistere toer op met vieze bassen maar de stem van Jonsi brengt altijd een beetje licht. De veranderingen na 4 minuten is echt fenomenaal, ik kan niet wachten op Kveikur!

2. Moko – Summon The Strength: 8,2

Dit heeft een beetje weg van Massive Attack en Moko heeft een heerlijke en soulvolle stem. Het nummer wordt geleidelijk aan drukker, dat is heel erg goed gedaan. Erg sterk nummer.

3. Woodkid – Conquest Of Spaces: 7,6:

Lekker bombastische track van Woodkid. De stem van Woodkid is heel sterk.

4. Daughter – Youth: 7

Een mooi en rustig liedje met lekker opzwepende drums aan het einde.

5. Mount Kimbie – Made To Stray: 6,8

Een Electronic-nummer wat eigenlijk pas na 2 minuten op gang komt. Het is aan de saaie kant maar het klinkt wel lekker.

6. Fire! Orchestra – Exit! Part One: 6,6

Instrumentaal is dit gruwelijk goed maar de zang vind ik helemaal niks. Dan wordt 19 minuten toch wel erg lang.

7. The Boxer Rebellion – Diamonds: 6,5

8. Junip – Line Of Fire: 6,5

Mooie instrumentatie, de zang is niet helemaal mijn ding. Het liedje blijft ook erg vlak op het einde na wat wel mooi is.

9. Float Fall – Someday: 6,2

Heeft een beetje weg van The XX maar dan een stuk minder dromerig. Een vrij saai liedje.

10. Indiana – Bound: 5,8

Aan het begin is het een sfeervol liedje maar wanneer er synths en drums in komen ben ik het compleet kwijt. Jammer.

11. SX – Graffiti: 5,5

12. M83 feat. Susanne Sundfør – Oblivion: 3,5

Dit klinkt echt extreem fout, alsof het uit een mislukte jaren '80-soundtrack komt. Het refrein is niet om aan te horen. Met afstand het slechtste nummer van deze finale.

Mijn gemiddelde bij deze finale is 6,66. Aan de teleurstellende kant dus, wel lekker duivels.

Don Cappuccino schreef:
..., alsof het uit een mislukte jaren '80-soundtrack komt.

Per definitie bestaan er geen mislukte 80's soundtracks, Don.
En waarom nu juist een referentie aan de 80's...elke keer weer? Het beste muzikale decennium tot nu toe. Maar da's voor een ander topic, wellicht.

dumb_helicopter schreef:
Deadline zal nog door Teunnis gezet worden, maar ik veronderstel dat dit makkelijk tien dagen kan duren.

Goed geraden. Het ligt eraan of ik 29 april een beetje tijd heb, anders wordt het 1 of 2 mei.

Voorlopige deadline: 29 april 15.00 uur

stoepkrijt schreef:
Vondelpark is sinds de eerste luisterbeurt een flink stuk saaier geworden. Jammer.

Edit: Aha, het is gewoon een compleet andere versie dan in de voorrondeladder! Alle spannende elektronica zijn er nu uitgefilterd. Erg zonde.

De vorige link was naar de EP-versie en die is van 2010. De versie die jij een stuk minder vind is zoals hij op het album van dit jaar staat. Ik ben het trouwens met je eens, die nieuwe versie klinkt veel meer als een 13-in-een-dozijn indiebandje.

De sterkste maandfinale tot nog toe: veel kwaliteit en variatie over de gehele linie!

1. Fire! Orchestra – Exit! Part One: 9,3

Dè Grote uitschieter van deze maand! Lekker voortratelende jazz met spannende percussies op de achtergrond die zich blijven doorontwikkelen totdat er een climax volgt. Behoort gemakkelijk tot de beste 10 platen van dit jaar, tot nog toe.

2. M83 feat. Susanne Sundfør – Oblivion: 8,3

Ik ben een groot M83 fan en ook hier stellen ze niet teleur. Epische en bombastische larger than life muziek. Gewoon hèt handelsmerk van M83.

3. Junip – Line Of Fire: 8,2

Fijn in het gehoor liggend én meeslepend nummer.

4. Woodkid – Conquest Of Spaces: 8,1

Nog maar net begonnen en Woodkid heeft nu al zijn eigen opzwepende muziekstijl gecreëerd. Bijna net zo goed als zijn eerder verschenen singles.

5. The Boxer Rebellion – Diamonds: 8,0

Gewoon een topnummer!

6. Mount Kimbie – Made To Stray: 7,8

Uitstekend nummer met als hoogtepunt de instrumentatie die hand in hand gaat, met de zojuist toegevoegde vocalen. Na zo`n 10 keer luisteren bleef dit nummer pas in mijn hoofd hangen.

7. Float Fall – Someday: 7,6

Dromerig plaatje, met in het middenstuk een welkom noisy uitstapje.

8. Indiana – Bound: 7,2

Het begint allemaal erg rustig en sereen, zeker niet verkeerd om naar te luisteren. Desalniettemin weten de laatste 2 minuten, wanneer er drums en meer muzikaal geweld worden toegevoegd, pas echt te overtuigen!

9. SX – Graffiti: 7,2

Fijn nummer, vooral van de zang in dit nummer ben ik erg gecharmeerd.

10. Sigur Rós – Brennisteinn: 7,0

Nogal wennen in eerste instantie, na het lieflijke Varuo platgedraaid te hebben. De puzzelstukjes beginnen nu langzaamaan steeds meer op hun plek te vallen. En dit nummer kan zeker nog verder doorgroeien in de toekomst.

11. Daughter – Youth: 6,5

Redelijk nummer, dat mij niet constant weet te overtuigen. Wellicht een groeiplaat?

12. Moko – Summon The Strength: 6,3

Het klinkt zeker niet slecht, maar dit nummer is te gezapig. Ik mis nog wat pit, spanning of broeierigheid.

Hmm, niet zo'n sterke finale vind ik.

1. SX - Graffiti
Hoewel niet het beste nummer van het overigens uitstekende debuut Arche, voor mij na Bloom van Beach House het beste album van 2012

2. Woodkid - Conquest of Space

4. Indiana - Bound

5. Float Fall - Someday

Nog even een fantastische ontdekking in deze finale met Fire! Orchestra! Sowieso een mooi aanbod aan nummers hier (mag toch hopen dat het dan niet Sigur Ros wordt), deze vijf steken er bovenuit:

1. Moko - Summon the Strength
2. Fire! Orchestra - Exit! Part One
3. Indiana - Bound
4. Woodkid - Conquest of Spaces
5. Float Fall - Someday

1. Junip - Line of Fire
3. Daughter - Youth
5. Sigur Rós - Brennisteinn

Uiteindelijk geen moeite gehad om een paar favorieten aan te wijzen. Al moet gezegd worden dat de nummers van een tweetal van mijn favoriete bands (The Boxer Rebellion en Sigur Rós) wat tegenvallen. Al is dat natuurlijk relatief, omdat ze wel een plaats in de top 5 hebben bemachtigd. M83 komt op plaats 6.

odi
1. Sigur Rós - Brennisteinn
2. Woodkid - Conquest of Spaces
3. Float Fall - Someday
4. Daughter - Youth
5. Moko - Summon the Strength

We zijn trouwens ook met 2009 bezig, zeker voor degene die niet 10 dagen zonder kunnen

1. Float Fall - Someday
2. Junip - Line of Fire
4. Daughter - Youth
5. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion

1. The Boxer Rebellion - Diamonds
2. Junip - Line of Fire
3. Sigur Rós - Brennisteinn
4. Indiana - Bound
5. SX - Graffiti

Geen echte favorieten voor mij, wel een paar nummers die het zeker niet moeten winnen, deze maand:

1. Float Fall - Someday
2. The Boxer Rebellion - Diamonds
3. SX - Graffiti

4. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion
5. Junip - Line of Fire

1. The Boxer Rebellion - Diamonds
3. Daughter - Youth
4. Woodkid - Conquest of Spaces
5. Float Fall - Someday

Als ik me niet vergis heb ik al twee keer gemeld dat dit een link naar een verkeerde versie is...

stoepkrijt schreef:
De link van Youth linkt naar een verkeerde versie: Dit is de goede!

Deze finale is hemels! Mijn top 5 bestaat uitsluitend uit absolute toppers die het dik verdienen om maandwinnaar te worden. Eigenlijk mag ik mijn nummers 6 tot en met 10 daar ook nog wel bij rekenen. Alleen mijn nummer laatst vind ik maar een matig nummer.

Het is een mooie afwisselende maandfinale deze keer met pop, rock, folk, triphop en een tikje elektronica (wel wat weinig deze keer). Een finale met bombast, ingetogenheid, meeslependheid en pure sex (Indiana). Meer kan een muziekliefhebber zich niet wensen

1. Float Fall - Someday
2. The Boxer Rebellion - Diamonds
3. Woodkid - Conquest of Spaces
4. Daughter - Youth
5. Junip - Line of Fire

6. Indiana - Bound
7. SX - Graffiti
8. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion
9. Moko - Summon the Strength
10. Sigur Rós - Brennisteinn
11. Mount Kimbie - Made to Stray
12. Fire! Orchestra - Exit! Part One

Vier echt leuke en een aantal best aardige nummers. Sigur Ros krijgt ter aanmoediging de best-of-the-rest-positie. Altijd een wat moeizame relatie gehad met dit gezelschap, met name door de vocalen van Jonsi, maar dit nieuwe gruizige geluid ligt me wel.

1. Fire! Orchestra - Exit! Part One
2. Indiana - Bound
3. Mount Kimbie - Made to Stray
4. Moko - Summon the Strength
5. Sigur Rós - Brennisteinn

01. Junip - Line of Fire
02. The Boxer Rebellion - Diamonds
03. Woodkid - Conquest of Spaces
04. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion
05. SX - Graffiti

1. SX - Graffiti
2. Float Fall - Someday
3. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion
5. Junip - Line of Fire

Gast
geplaatst: vandaag om 17:04 uur

geplaatst: vandaag om 17:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.