MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2013

zoeken in:
Erg aardig allemaal, op de nummer één na ontloopt het elkaar nauwelijks. Deze maand is op de hiphop na (Antwon, Joey Badass, Shlohmo) dan ook alles doorgegaan wat de moeite waard was.

1. Fire! Orchestra - Exit! Part One (9)
2. Mount Kimbie - Made to Stray (8+)
3. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion (8-)
4. Junip - Line of Fire (8-)
5. The Boxer Rebellion - Diamonds (8-)

Indiana - Bound (7,5)
Moko - Summon the Strength (7,5)
Daughter - Youth (7+) (staat veel beter op het album)
Sigur Rós - Brennisteinn (7)
SX - Graffiti (7-)
Float Fall - Someday (6,5)
Woodkid - Conquest of Spaces (6,5)

inquestos schreef:
Daughter - Youth (7+) (staat veel beter op het album)
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Dit IS de albumversie. Of bedoel je dat er betere nummers op het album staan?

Ik denk dat hij dat bedoelt

Dat klopt, muzikaal steken alle nummers wel goed in elkaar, alleen Youth is dan m.i. wat minder emotioneel doortastend (ivm bijvoorbeeld Lifeforms/Smother)

Ah, in dat geval ben ik het volledig met je eens.

Vermoedelijk de beste finale van het jaar, met 10 nummers die zeer de moeite waard zijn.

1. Float Fall - Someday (9,5)

Voorlopig het beste nummer van 2013, als ik Song for Zula nog tot 2012 reken. Al weken niet kapot te krijgen bij mij. Als Someday de standaard wordt ga ik dit Vlaamse duo waarschijnlijk beter vinden dan The xx. Volkomen terecht ook dat ze nu internationaal worden opgepikt.

2. SX - Graffiti (9)

Beste nummer van SX' debuutalbum Arche. Haar zang is werkelijk fenomenaal (o.a. de uithaal I really wish you had it all). De kenmerkende drums zijn daarnaast ontzettend fijn.

3. Daughter - Youth (8,5)

Toch nog wel steeds mijn favoriete lied van Daughter, maar in de EP-versie zat meer emotie.

4. Junip - Line of Fire (8,5)

Mooie ingetogen, tijdloze muziek.

5. The Boxer Rebellion - Diamonds (8+)

In het Maak kennis met… 2013 topic bij mijn eerste luisterbeurten nog goed voor een 9. Diamonds is vooralsnog een heerlijk melodieus indierocknummer, maar ik ben wel een beetje bang voor de houdbaarheid.

6. Woodkid - Conquest of Spaces (8)

Uniek geluid. In dit nummer valt vooral de bijzondere instrumentatie op. Yoann Lemoine heeft wel betere nummers gemaakt, waaronder Boat Song en de winnaar van januari.

7. Sigur Rós - Brennisteinn (7,5)

Groeier. Vond het nieuwe geluid eerst helemaal niets, maar zoals wel vaker weet Sigur Rós uiteindelijk toch weer positief te verrassen.

8. Indiana - Bound (7)

Degelijk nummer, maar ik mis een beetje een climax.

9. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion (7)

Absoluut niet slecht maar zowel M83 als Susanne Sundfør hebben beter gemaakt. Dit nummer beklijft nog niet echt.

10. Moko - Summon the Strength (7-)

Best aardig, maar niet spannend en origineel genoeg voor een topnotering.

11. Mount Kimbie - Made to Stray (6-)

Voorlopig een vrij saai en weinig bijzonder geluid. Misschien nog wel wat vaker een kans geven, want ik kan me meer producers herinneren die ik niet direct op waarde wist te schatten. Dit heeft wel iets weg van Burial.

12. Fire! Orchestra - Exit! Part One (5,5)

Ik kan ook maar moeilijk aan de zang wennen. Daarbij had het nummer minstens half zo lang mogen duren.

Gretz schreef:

12. Fire! Orchestra - Exit! Part One (5,5)

Ik kan ook maar moeilijk aan de zang wennen. Daarbij had het nummer minstens half zo lang mogen duren.
dan heb je het 2de deel nog niet gehoord

1. Fire! Orchestra - Exit! Part OneDaughter - Youth
2. Indiana - Bound
3. The Boxer Rebellion - Diamonds
4. Mount Kimbie - Made to Stray
5. Sigur Rós - Brennisteinn

6. Daughter - Youth
7. Float Fall - Someday
8. Junip - Line of Fire
9. Woodkid - Conquest of Spaces
10. Moko - Summon the Strength
11. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion
12. SX - Graffiti

Alleraardigste finale, top 3 steekt er voor mij bovenuit. Dan ontlopen de nummers 4 t/m 9 elkaar niet veel. De laatste 3 doen me niks.

Brakke finale.

1. Mount Kimbie - Made to Stray

2. Fire! Orchestra - Exit! Part One

3. Moko - Summon the Strength

4. Indiana - Bound

5. The Boxer Rebellion - Diamonds
Because I have to.

Daughter - Youth
Rustig en indringend nummer, maar ik heb wel het gevoel dat ik dit al heel vaak gehoord heb de afgelopen jaren.

Fire! Orchestra - Exit! Part One
Tussen al het valse getoeter, de krijsende zang en de chaos in, hoor ik mooie dingen. Een vette baslijn bijvoorbeeld. Of op een gegeven moment zelfs een prachtig orgeltje, geloof ik.

Float Fall - Someday
Ook Float Fall klinkt niet als de meeste revolutionaire band die in de afgelopen jaren ontstaan is, maar

Indiana - Bound
Een aardige Portishead-kloon, maar wel minder indringend en zeker niet zo hypnotiserend.

Junip - Line of Fire
Ging een beetje geruisloos voorbij, maar komt dat nou omdat ik helemaal in het nummer op ging of omdat het me weinig deed? Ik ga hem de komende tijd gewoon wat vaker draaien.

M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion
Af en toe een beetje een schreeuwnummer, maar alleen al vanwege die laatste minuut de moeite waard.

Moko - Summon the Strength
Kil en koud en dat maffe wijf danst echt heel raar.

Mount Kimbie - Made to Stray
Iets te rustig om opzwepend en ritmisch te zijn, iets te druk om lekker chille ambient te zijn. Van mij hoeven die toeters en bellen niet zo.

Sigur Rós - Brennisteinn
Ik heb ‘m nu al een aantal keer gehoord, maar de verveling bij een nummer als deze slaat eerlijk gezegd wel toe. Het is zeker geen nummer dat je eindeloos kan horen en die nog altijd fris blijft. Ben benieuwd of de rest van het album net zo duister wordt.

SX - Graffiti
Als ik de stemmen zie bij het album vraag ik me af waarom deze de finale haalt, maar dat zal wel iets te maken hebben met releasedata. Al vanaf de hoes, die me doet denken aan deze krijg ik zo’n gevoel dat dit wat speciaals gaat worden. Het is geen moeilijk of complex nummer, maar het klinkt wel aardig. Er had wel iets meer variatie in gemogen van mij.

The Boxer Rebellion - Diamonds
Wat een geweldig nummer is dit! Gelijkwaardig aan de betere nummers van bands als The National. Als dit het niveau van het nieuwe album wordt, is het zeker geslaagd!

Woodkid - Conquest of Spaces
Ik denk dat dit album goed het gemiddelde van dit album weergeeft. Net zo bombastisch en druk als de eerste paar nummers, af en toe de rust van de echt rustige nummers van dit album. Of ik het goed vind? Mêh..

1. The Boxer Rebellion - Diamonds
2. Sigur Rós - Brennisteinn
3. Junip - Line of Fire
4. Indiana - Bound
5. Daughter - Youth

Teunnis schreef:
(quote)

Goed geraden. Het ligt eraan of ik 29 april een beetje tijd heb, anders wordt het 1 of 2 mei.

Voorlopige deadline: 29 april 15.00 uur

Dat is hem dus niet geworden, hopelijk heb ik morgenavond tijd.

Mooi, doe rustig aan Teunnis, dan heb ik nog even tijd voor de nieuwe nominaties.

Iedereen een fijne vrije dag morgen

Poeha schreef:
Iedereen een fijne vrije dag morgen

Voor de Belgen: Iedereen een fijne vrije dag vandaag.

Dan is er maar één dag van de arbeid per jaar, en ja hoor ... uitgerekend die dag hebben de Belgen vrij

Ik heb voor de komende maand al twee prachtige nummers.

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Voor de Belgen: Iedereen een fijne vrije dag vandaag.

Oeps

Goed nieuws, voordat IK ga avondeten komt de uitslag. Na MIJN avondmaal zet ik de volgende maand op.

Leugens. Ik ga nu eten.

1. Mount Kimbie - Made to Stray
2. Sigur Rós - Brennisteinn
3. Fire! Orchestra - Exit! Part One
4. Junip - Line of Fire
5. Indiana - Bound

6. Woodkid - Conquest of Spaces
7. The Boxer Rebellion - Diamonds
8. Daughter - Youth
9. Float Fall - Someday
10. Moko - Summon the Strength
11. SX - Graffiti
12. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion

Geweldige top-3, beter zie je ze weinig. Ook de rest smaakt prima, op het zeer teleurstellende Oblivion na.

De lijnen zijn ook direct gesloten!

21 deelnemers dit keer. Ik wil de volgende users bedanken voor hun lijstje: arcade monkeys, chevy93, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Gretz, inquestos, jassn, kemm, odi, Ploppesteksel, Poeha, Salvadore, Snoeperd, stoepkrijt, Teunnis, Vince vega, wibro en yeahyeahyeah.

12. Moko - Summon the Strength (15 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van kemm)

Stond precies 1 keer 1e, 2e, 3e, 4e en 5e. Vijf keer genoemd worden is veruit te weinig voor een finale met 21 lijstjes. Zoals anderen al zeiden heeft dit veel weg van de eerste Massive Attack platen. Ik kan me niet herinneren dat dit soort muziek echt hele ogen heeft gegooid bij Song van het Jaar, dus deze 12e plek is niet echt verrassend.

En daar is de eerste teleurstelling al.

11. M83 feat. Susanne Sundfør - Oblivion (16 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door inquestos)

M83 en Susanne Sundfør hebben wel al eerder laten zien dat ze in dit topic kunnen presteren - allebei 19e in het eindspel van respectievelijk 2011 en 2012. Susanne Sundfør staat zelfs al voor de tweede keer dit jaar als gastartiest in de finale. Ditmaal een mindere prestatie en dat heeft er ook nooit in gezeten. Weinig genoemd en de hoogste positie was één schamele tweede plek.

10. SX - Graffiti (19 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van arcade monkeys en wibro)

Ook SX haalde geen indrukwekkend puntenaantal en dat kan van, op zijn minst, de komende drie nummers ook gezegd worden. Dit nummer komt van een album uit 2012, maar ik denk dat de meeste hem kennen als single, want hij dook regelmatig op in het topic MuMeAfrekening. Deze maand trouwens twee Belgische artiesten in de finale en geen Nederlanders.

9. Daughter - Youth (20 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Daughter weet zijn 3e plek van vorige maand niet te evenaren. Opvallend, want op de albumpagina krijgt Youth bijna twee keer zo veel voorkeurstemmen. Het probleem van Youth is topnoteringen. Het werd geen één keer op 1 of 2 (!) gezet. Daarmee eindigen twee nummers met gelijk puntenaantal boven Youth.

8. Indiana - Bound (20 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Zoals gezegd, hetzelfde puntenaantal als Daughter. En niet eens meer #1-noteringen! Indiana moest het hebben van twee #2-noteringen. Indiana is overigens samen met Float Fall en Moko een artiest met nog geen albums of EP's op deze site. Waarschijnlijk zullen zij later dit jaar dan nog wel met hun debuut komen. Ik ben wel benieuwd.

7. Mount Kimbie - Made to Stray (20 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Ploppesteksel en Teunnis)

Ook Mount Kimbie blijft op 20 punten steken, maar doordat twee users gelukkig wel weten eindigt het boven Daugther en Indiana. Ook Mount Kimbie zal binnenkort met een nieuw album komen, waarvan dit de leadsingle is. Niet heel vaak genoemd, vandaar dat Mount Kimbie slechts 20 punten haalt, dat is maar 5 meer dan de nummer laatst. Het heeft mazzel dat het onderaan allemaal zo dicht bij elkaar zit dat het nog 7e wordt.

6. Woodkid - Conquest of Spaces (23 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door stoepkrijt)

Woodkid is een bekende klant, zijn laatste twee nummers die meededen in dit spel werden maandwinnaar. Voor Conquest of Spaces zat dat er niet in. Is het een te gemiddeld Woodkid-nummer of is het een overkill aan het worden? Ik zou het niet weten, maar duidelijk is dat ook hier kwaliteit overduidelijk aanwezig is. Zijn carrièreswitch (hij regisseerde videoclips van o.a. Katy Perry) lijkt een goede keuze te zijn geworden.

5. Sigur Rós - Brennisteinn (27 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Don Cappuccino en odi)

Voor zo'n grote naam als Sigur Rós is eigenlijk alles minder dan de winst licht teleurstellend. Alhoewel, na de finaleladders stonden de IJslanders virteeel 9e. De vele hoge noteringen heeft ze nog tot de 5e plek gebracht. De meningen over dit nummer zijn goed verdeeld, dus wat dat betreft zou meer dan een 5e plek misschien te veel zijn. Alhoewel, Fire! Orchestra zal nog wel even op zich laten wachten...

Gast
geplaatst: vandaag om 18:45 uur

geplaatst: vandaag om 18:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.