Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag
zoeken in:
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 00:40 uur
Ze hebben inderdaad leukere. Maar mooiere? Dat niet. Een van de mooiste NLstalige hits ooit, zo niet de mooiste.
9
9
0
Misterfool
geplaatst: 3 augustus 2014, 01:23 uur
Had door belgië "het goede doel" als one-hitwonder weggezet, maar de laatste drie minuten overtuigen mij met verve.
8.5
8.5
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 02:06 uur
Op hun album Belgie (1982) alleen al staan 5 nummers die op single zijn verschenen. Zowel Belgie (Is Er Leven Op Pluto..) en Vriendschap haalde zelfs de top 5. Verre van een "one-hitwonder"' band dus. Of aannemelijker: bedoel je daarmee je favoriete nummer? Het Goed Doel heeft natuurlijk talloze hits gescoord!
0
Misterfool
geplaatst: 3 augustus 2014, 11:24 uur
sheep67 schreef:
Op hun album Belgie (1982) alleen al staan 5 nummers die op single zijn verschenen. Zowel Belgie (Is Er Leven Op Pluto..) en Vriendschap haalde zelfs de top 5. Verre van een "one-hitwonder"' band dus. Of aannemelijker: bedoel je daarmee je favoriete nummer? Het Goed Doel heeft natuurlijk talloze hits gescoord!
België leek typisch zo'n nummer dat normaal een one-hit wonder zou maken. Wist ik veel dat het goede doel meer hits had. De jaren 80 heb ik verre van bewust meegemaakt. Ik heb me daardoor nooit verder verdiept in de band, wat als ik dit nummer zo hoor onterecht is. Dat is wat ik er mee wou zeggen.
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 11:31 uur
Zoek Vriendschap, Gijzelaar en Ik Dans, dus ik Besta even op grote kans dat je die ook kent.
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 12:56 uur
vigil schreef:
Zoek Vriendschap, Gijzelaar en Ik Dans, dus ik Besta even op grote kans dat je die ook kent.
Vriendschap is wel heel bekend, maar die andere twee zijn toch compleet vergeten? Gijzelaar zegt me helemaal niets, die andere komt nog wel vaag bekend voor maar lijkt me sterk dat iemand die in 91 of 92 geboren is die kent. Eenvoud is dan nog wel bekender (die wordt iig nog op de radio gedraaid volgens watiseropderadio.nl).
Edit: Alleen 100% NL draait Gijzelaar en Ik Dans, dus ik besta regelmatig. Verder Veronica 2, 3 keer per jaar. Zwijgen wordt af en toe gedraaid door Radio 2, maar dat zegt mij ook niets eigenlijk.
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 13:22 uur
Gijzelaar was een grote hit en ook qua tekst heeft het destijds wat stof doen opwaaien. Er waren zenders die dit nummer niet wilde draaien (wat dan ook weer een reden kan zijn om dit lied niet te kennen
) omwille van de tekst.
Ik sta toch vaak te kijken wat je wel en niet kent Herman, soms redelijk bekende zaken ken je niet en hele vage onbekende hitjes dan weer wel. Overigens is dit geen negatieve conclusie hoor
Maar goed je hoeft ook niet alle hits te kennen natuurlijk maar om dan te denken dat het bij Het Goede Doel om een eendagsvlieg gaat is wel een heel eind de andere kant op. Na Doe Maar toch de bekendste Nederlandstalige band uit de jaren 80.
) omwille van de tekst.Ik sta toch vaak te kijken wat je wel en niet kent Herman, soms redelijk bekende zaken ken je niet en hele vage onbekende hitjes dan weer wel. Overigens is dit geen negatieve conclusie hoor

Maar goed je hoeft ook niet alle hits te kennen natuurlijk maar om dan te denken dat het bij Het Goede Doel om een eendagsvlieg gaat is wel een heel eind de andere kant op. Na Doe Maar toch de bekendste Nederlandstalige band uit de jaren 80.
0
Martial
geplaatst: 3 augustus 2014, 13:42 uur
herman schreef:
Vriendschap is wel heel bekend, maar die andere twee zijn toch compleet vergeten? Gijzelaar zegt me helemaal niets, die andere komt nog wel vaag bekend voor maar lijkt me sterk dat iemand die in 91 of 92 geboren is die kent. Eenvoud is dan nog wel bekender.
Vriendschap is wel heel bekend, maar die andere twee zijn toch compleet vergeten? Gijzelaar zegt me helemaal niets, die andere komt nog wel vaag bekend voor maar lijkt me sterk dat iemand die in 91 of 92 geboren is die kent. Eenvoud is dan nog wel bekender.
Wat is dit nu voor onzin Herman?
Met compleet vergeten? (Gijzelaar en Ik Dans Dus Ik Besta) nou voor de ouderen "jongeren" echt niet
maar ja het is maar in wat voor muziektijd je bent opgegroeid en wat mij betreft kan iemand die in 91 of 92 geboren heus de nummers van Het Goede Doel wel kennen als men zich daar in verdiept heeft.Maar zing je mee?

Het Goede Doel - Ik Dans Du...
Niemand ziet me, niemand kent me
Niemand laat me ooit iets na
Ik sta in niemand z'n agenda
Maar ik dans dus ik besta
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 13:58 uur
vigil schreef:
Ik sta toch vaak te kijken wat je wel en niet kent Herman, soms redelijk bekende zaken ken je niet en hele vage onbekende hitjes dan weer wel. Overigens is dit geen negatieve conclusie hoor
Dat geloof ik wel. Ben pas in '89 actief muziek gaan luisteren, daarvoor heb ik muziek niet zo bewust meegemaakt dat ik namen/titels/artiesten van alle hits ken. En als je dan ook nooit Veronica/100%NL luistert kan het goed zijn dat ik sommige nummers nooit bewust gehoord heb (zeker als die zoals Gijzelaar uit de tijd komen dat ik nog maar net uit de luiers was) of dat ze in ieder geval niet in het geheugen zijn ingesleten.
En je ziet wel vaker dat megahits van vroeger compleet vergeten zijn door jongere generaties die ze niet hebben meegemaakt...
Denk dat Juan Luis Guerra bijna geen enkele user onder de 25 iets zegt, maar Martial en jij noemen zijn grote zomerhit ongetwijeld zo op
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 14:02 uur
Daar heb je het weer mis, Juan Luis Guerra ken ik wel degelijk met het prachtige Burbujas De Amor (En nee die staat niet in de top 2000
)
)
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 17:28 uur
Nou, dit zorgt duidelijk voor een scheiding der geesten in ieder geval...
4
4
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 18:39 uur
Misterfool schreef:
België leek typisch zo'n nummer dat normaal een one-hit wonder zou maken. Wist ik veel dat het goede doel meer hits had. De jaren 80 heb ik verre van bewust meegemaakt. Ik heb me daardoor nooit verder verdiept in de band, wat als ik dit nummer zo hoor onterecht is. Dat is wat ik er mee wou zeggen.
(quote)
Leeftijd (21 en 46) speelt zeker een belangrijke rol in deze maar de muziek die ik niet bewust mee heb gemaakt ben ik wel in gaan spitten. Natuurlijk niet alles hoor en dat heb jij dus met Het Goede Doel duidelijk ook niet gedaan. Voor mij zeer verwonderlijk want ze waren toch wel mede bepalend voor de nederpop-hype begin jaren '80. Maar inderdaad: het leeftijdsverschil is daarin weer bepalend.
Zag al enkele titels voorbij komen maar na Alles Geprobeerd vind ik Hou van Mij ("lekker spatten in het bad"
) ook zo'n legendarisch nummer. Volgens mij heb ik ze ook een keer live gezien tijdens zo'n Los Vast feest in mijn woonplaats (o.a. ook Toontje Lager)Hou van Mij
0
geplaatst: 3 augustus 2014, 21:09 uur
Toch wel jammer die pak 'em beet laatste 5 waarderingen (uitgezonderd die van Edgar). Had eindelijk de hoop dat de top 30 mogelijk een nieuw kindje zou gaan omarmen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.