MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag

zoeken in:

8,5

odi
9

9

8,5

9

Dit vind ik een ongelooflijk sterke en sfeervolle compositie.
Weet me van begin tot einde te begeesteren. Die krakende beats,
de krachtige gitaarflarden en uiteraard het hypnotiserend sensuele stemgeluid.

Ik heb me een tijdje geleden ook het album maar eens aangeschaft.
Maar dat stelde me op het eerste gehoor teleur; het kabbelde allemaal te veel.
Voorlopig beperk ik me tot deze sublieme portie Portishead van 5 minuten.

Triphop is niet mijn ding. Massive Attack heeft echter wel een aantal prachtige nummers gemaakt dus die band kan ik wel waarderen. Portishead daarentegen doet me niet veel. Glory Box is een goed nummer, maar ik vind het te saai. Als ik daar doorheen zou kunnen luisteren en me zou laten hypnotiseren door de muziek is dat niet erg, maar dat lukt me vooralsnog niet.

6,5

Blijft een fantastisch nummer op een legendarische plaat, kan niet anders dan een 9,8 geven.

Afgelopen zondag voor het eerst live gezien op het BKS-festival. Mooie concert met een mooie mengeling van oude en nieuwe (Third) nummers. Qua albums genieten vooral de 2 eerdere albums mijn voorkeur, met als hoogtepunt Glory Box.

9,5

Ik sluit mij aan bij de meeste users. Geweldig nummer, uiterst sfeervol.
Cijfer: 9

Golden oldie inmiddels

9

9,8

Geniaal ja

ClassicProgRock1
De gegadigde van gisteren komt een neuslengte tekort voor een positie in de ranglijst; 33 gebruikers kenden Portishead - Glory Box een gemiddelde beoordeling van 7,843 toe.

De Top 20 blijft derhalve niet ongewijzigd:

01. The Cure - A Forest: 33 stemmen, gemiddeld 8,739 (Zephyr)
02. The Beatles - A Day in the Life: 22 stemmen, gemiddeld 8,548 (Etiul)
03. Depeche Mode - Enjoy the Silence: 31 stemmen, gemiddeld 8,387 (aERodynamIC)
04. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out: 15 stemmen, gemiddeld 8,344 (ArthurDZ)
05. The Beach Boys - Good Vibrations: 27 stemmen, gemiddeld 8,315 (Zephyr)
06. The Who - Baba O'Riley: 22 stemmen, gemiddeld 8,239 (Zephyr)
07. Radiohead - Fake Plastic Trees: 32 stemmen, gemiddelde 8,181 (Etiul)
08. Portishead - Glory Box: 35 stemmen, gemiddeld 8,178 (Sunderland)
09. R.E.M. - Drive: 27 stemmen, gemiddeld 8,178 (Casartelli)
10. Led Zeppelin - Stairway To Heaven: 24 stemmen, gemiddeld 8,146 (Zephyr)

11. The Stranglers - Golden Brown: 17 stemmen, gemiddeld 8,144 (stoepkrijt)
12. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása, 25 stemmen, gemiddeld 8,072 (aERodynamIC)
13. The Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower, 29 stemmen, gemiddeld 8,041 (Zephyr)
14. The Charlatans - The Only One I Know 22 stemmen, gemiddeld 8,039 (herman)
15. Smashing Pumpkins - 1979: 30 stemmen, gemiddeld 8,015 (stoepkrijt)
16. David Bowie - Heroes: 23 stemmen, gemiddeld 8,004 (aERodynamIC)
17. The Rolling Stones - Gimme Shelter: 22 stemmen, gemiddeld 8,0000 (Zephyr)
18. Jefferson Airplane - White Rabbit : 29 stemmen, gemiddeld 7,983 (deric raven)
19. Queens of the Stone Age - No One Knows: 29 stemmen, gemiddeld 7,965 (JoaMuse)
20. Dave Brubeck Quartet - Take Five: 22 stemmen, gemiddeld 7,956 (Zephyr)

De gegadigde van vandaag is: Cardiacs - Is ThisThe Life, een inzending die het in zich heeft om een progressief en alternatief publiek te verenigen ("Think Gentle Giant and Frank Zappa getting a good kicking from the Pistols and Madness in a dark alley".) en hier zodoende hoge ogen moet kunnen gooien:

ClassicProgRock1 schreef:
De gegadigde van gisteren komt een neuslengte tekort voor een positie in de ranglijst; 33 gebruikers kenden Portishead - Glory Box een gemiddelde beoordeling van 7,843 toe.
Graag een herberekening want ik kom op een gemiddelde van 8.179 met 35 stemmers, en dat is toch voldoende voor een top 10-notering!

ClassicProgRock1
Heerlijk vuurspuwend gitaarwerk van deze op MuMe zwaar onderbelichte cultband. Hoopvol nieuws voor diegenen bij wie dit naar meer smaakt (uit het topic De MuMe Top 40 #3: 80s):

Casartelli schreef:
Cd's zijn al enige tijd niet meer te krijgen, maar ik heb me enige tijd terug laten vertellen dat daar misschien verandering in komt.

Cijfer: 10

ClassicProgRock1
Sunderland schreef:
Graag een herberekening want ik kom op een gemiddelde van 8.179 met 35 stemmers, en dat is toch voldoende voor een top 10-notering!

Kan een derde een herberekening uitvoeren en kond geven van de uitslag? Ik pas de ranglijst waar nodig aan.

Hmm, wel eens van gehoord en dat was inderdaad wel iets bijzonders (in positieve zin).

Maar ik zou het nummer moeten herdraaien voor een rating en daar is nu geen gelegenheid toe. Komt nog wel.

edit: ik haal die cijfers wel even door excel.

Sunderland heeft gelijk, ik kom op 8,17857142857143 bij 35 stemmers.

Zag zelf in eerste instantie ook de cijfers van Vigil en Gele Stift over het hoofd, altijd lastig als die in de tekst 'verstopt' staan.

Casartelli (moderator)
Fijn nummer dat de kwaliteiten van de jaren '80 ademt. Wel een van de toegankelijkste van deze aparte band.

8,3

Cured
7

ClassicProgRock1
herman schreef:
Sunderland heeft gelijk, ik kom op 8,17857142857143 bij 35 stemmers.

Zag zelf in eerste instantie ook de cijfers van Vigil en Gele Stift over het hoofd, altijd lastig als die in de tekst 'verstopt' staan.

Titmeister's beoordeling kwam voor mij overigens te laat om nog mee te nemen in mijn berekening. Ik veronderstel dat jij deze wèl hebt verdisconteerd in je calculatie?

Hoe dan ook, ik corrigeer de ranglijst in de loop van de avond. Saillant detail is deze beoordeling identiek is aan die van R.E.M. - Drive. Op basis van een hoger stemmenaantal (35 versus 27) heeft laatstgenoemde zodoende het nakijken.

ClassicProgRock1
Casartelli schreef:
Fijn nummer dat de kwaliteiten van de jaren '80 ademt. Wel een van de toegankelijkste van deze aparte band.

8,3

Deze track is voor Cardiacs-begrippen inderdaad erg straight forward, maar dientengevolge een perfecte instapper voor de overgrote meerderheid hier die volstrekt onbekend zal zijn met deze wel zéér aparte band.

Cardiacs

Ik vind het interessant om te zien dat Portishead allemaal (dikke) negens scoort en nergens een 10,0, waar Rainbow vijf keer het maximum uitgedeeld krijgt. Zou de liefhebber van wat ik gemakshalve even 'subtiele muziek' noem dan ook net even meer moeite hebben om tot het randje te gaan in de beoordeling?

However, ik kom ook op 8,18 uit 35 stemmen uit. S.v.p. aanpassen, CPR1. Wij rockers moeten ook ons verlies kunnen nemen, toch?

Lekker nummer van Cardiacs; goede melodie, spetterende gitaarsolo en fraai einde. De zang kan iets beter.

7,3

8,6

7

Doet me wel aan Public Image Ltd denken.

ClassicProgRock1
jasper1991 schreef:
Ik vind het interessant om te zien dat Portishead allemaal (dikke) negens scoort en nergens een 10,0, waar Rainbow vijf keer het maximum uitgedeeld krijgt. Zou de liefhebber van wat ik gemakshalve even 'subtiele muziek' noem dan ook net even meer moeite hebben om tot het randje te gaan in de beoordeling?

Stargazer bevat tienmaal zoveel subtiliteiten dan het voltallige oeuvre van Portishead. Stel je eens voor wat het resultaat zou zijn als AC/DC dit stuk ten gehore zou brengen? Verbijsterend dat zovelen onder ons daar geen oor naar (willen) hebben.

jasper1991 schreef:
However, ik kom ook op 8,18 uit 35 stemmen uit. S.v.p. aanpassen, CPR1. Wij rockers moeten ook ons verlies kunnen nemen, toch?

Ranglijst is gecorrigeerd en verlies 'genomen' (het is dat het hier niet bij blijft vanavond, anders had er toch wel een klein katertje geresteerd).

jasper1991 schreef:
Lekker nummer van Cardiacs; goede melodie, spetterende gitaarsolo en fraai einde. De zang kan iets beter.

7,3

Enfin, rockcompaan, je uiteindelijke beoordeling steekt wat schrilletjes af bij je inleidende pleidooi, vinden we niet?

7,5

Zit na eerste beluistering tegen een 8 aan, maar ik begin vaak iets te positief met de waardering. Vandaar dus dit cijfer. Maar de band komt zeer zeker op de ToDo lijst. Bedankt vor deze tip, ClassicProgRock1
Ik ben totaal geen prog-adept, dus misschien dat de rest van het album waar dit nummer op staat dan tegenvalt, maar eerst horen en daarna zien we wel verder.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:02 uur

geplaatst: vandaag om 15:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.