Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag
zoeken in:
0
geplaatst: 10 juli 2013, 12:05 uur
Toch wel hét nummer dat de rock in de jaren '90 een nieuw elan gaf. Nu natuurlijk overbekend maar ook onverwoestbaar.
Cijfer: 10
0
geplaatst: 10 juli 2013, 12:18 uur
dazzler schreef:
Je bent nu een maal verplicht om "klassiekers" te posten,
ook als blijkt dat er misschien wel betere album tracks zijn.
Ach, het is ook een opmerking die altijd opgaat: van welk artiest of welk album dan ook zal er altijd iemand zeggen dat 'er betere nummers door die artiest gemaakt zijn'.Je bent nu een maal verplicht om "klassiekers" te posten,
ook als blijkt dat er misschien wel betere album tracks zijn.
Afgezien dat Nirvana wellicht betere nummers heeft gemaakt is dit hét nummer waarmee ze bekendheid verwierven, althans bij het grote publiek. Ook ik werd er totaal mee omvergeblazen en is het een mijlpaal geworden waarna ik mij opeens in heel andere muziekstijlen ging verdiepen. Vandaar voor mij een klassieker. Alleen die clip al!
Enige nadeel is dat het wel wat glans heeft verloren. Maar in dit geval gaat dat bij mij niet zo hard.
9,8
0
geplaatst: 10 juli 2013, 12:42 uur
Smells Like Teen Spirit is een mooie bonk energie. Hoewel ik de status van dit nummer, en Nirvana an sich, nooit zo goed heb begrepen, vind ik hun beste nummers nog altijd een dikke 7 waard. Misschien te veel "je had er bij moeten zijn".
7,5
7,5
dazzler schreef:
Ik probeerde met XTC een soort van "classic album track" te posten,
maar dat bleek niet zo'n goed idee. Liever de grote hits dus, om dan steevast
dit soort commentaren te mogen lezen. En dat vind ik dan toch wat jammer.
En andersom krijg je "maar waarom werd er niet voor ... gekozen". Je zal het altijd houden. Ik ben ook van mening dat de bekendere hits doorgaans uiteindelijk tot een hoger gemiddelde komen.Ik probeerde met XTC een soort van "classic album track" te posten,
maar dat bleek niet zo'n goed idee. Liever de grote hits dus, om dan steevast
dit soort commentaren te mogen lezen. En dat vind ik dan toch wat jammer.
0
geplaatst: 10 juli 2013, 13:09 uur
6,9
Geef mij maar Pearl Jam als ik onverwoestbare jaren 90 rock wil horen.
Geef mij maar Pearl Jam als ik onverwoestbare jaren 90 rock wil horen.
0
geplaatst: 10 juli 2013, 13:24 uur
LucM schreef:
Toch wel hét nummer dat de rock in de jaren '90 een nieuw elan gaf. Nu natuurlijk overbekend maar ook onverwoestbaar.
Ga je er ook compleet van uit je dak of geef je de 10 op basis van de reputatie van het nummer?
0
geplaatst: 10 juli 2013, 13:43 uur
Smells Like Teen Spirit vond ik bij het uitkomen al geweldig en nu nog steeds. Natuurlijk draai ik dat nummer (en het album Nevermind) met mate (geldt voor alle albums trouwens) maar als ik het hoor ga ik uit mijn dak, het geeft je veel positieve energie. Van een nummer teveel horen heb ik geen last, ik luister weinig radio.
0
geplaatst: 10 juli 2013, 14:19 uur
Ik hoor het niet alleen veel op de radio, overal hoor ik het nummer nog vaak.
0
geplaatst: 10 juli 2013, 16:49 uur
Geweldig nummer en toch wel één van de topacts van de jaren '90 die de boel deed wakker schudden. Slikte destijds 5 ritalin per dag en dat ging goed samen met de muziek van Nirvana.
(vooral het album Bleach, lekker chaotisch)
Cijfer: 9
(vooral het album Bleach, lekker chaotisch)
Cijfer: 9
0
geplaatst: 10 juli 2013, 17:57 uur
chevy93 schreef:
Misschien te veel "je had er bij moeten zijn".
Misschien te veel "je had er bij moeten zijn".

Het is dat we geen kaarten meer voor Paradiso konden krijgen toen.
Typisch een band die je heel erg in die tijd moet plaatsen denk ik.
0
geplaatst: 10 juli 2013, 18:00 uur
Ik vond het maar een ellendige bak herrie destijds. Kon er helemaal niets mee.
Later Nevermind wel helemaal grijsgedraaid en alsnog fan geworden, maar dit nummer sla ik nu wel over als ik Nevermind weer eens draai.
Later Nevermind wel helemaal grijsgedraaid en alsnog fan geworden, maar dit nummer sla ik nu wel over als ik Nevermind weer eens draai.
0
geplaatst: 10 juli 2013, 18:01 uur
Jij was wat jonger. Misschien scheelt dat. Ik had dit op mijn 13e ook niet leuk gevonden in die jaren denk ik.
Ik had sinds eind jaren '80 de 'alternatieve muziek' ontdekt en dat was wat. Nirvana was toen net even het zetje naar het wagenwijd openen van deze muziek naar een groter publiek. De impact daarvan was toen veel groter dan dat het in het huidige internet tijdperk zou zijn.
Als ik zie waar sommige jonge (13-, 14-jarige) gasten anno nu naar luisteren... dat is dan niet meer te vergelijken. Daar is Nirvana dan eigenlijk niks bij
Ik had sinds eind jaren '80 de 'alternatieve muziek' ontdekt en dat was wat. Nirvana was toen net even het zetje naar het wagenwijd openen van deze muziek naar een groter publiek. De impact daarvan was toen veel groter dan dat het in het huidige internet tijdperk zou zijn.
Als ik zie waar sommige jonge (13-, 14-jarige) gasten anno nu naar luisteren... dat is dan niet meer te vergelijken. Daar is Nirvana dan eigenlijk niks bij

0
geplaatst: 10 juli 2013, 18:05 uur
Klopt helemaal. Een schoolvriendje destijds vond het geweldig, maar ik was er toen nog niet aan toe. Inmiddels is het door internet inderdaad ondenkbaar dat een nummer nog zo'n impact heeft.
0
geplaatst: 10 juli 2013, 18:09 uur
Nirvana was heel even 'hot' in het alternatieve circuit voordat ze met dit nummer een hit scoorden en het grote publiek bereikten.
Het debuut deed hier niet eens zo veel. Ik wilde indertijd naar Ein Abend in Wien (Rotterdam) maar dan wel voor The Smashing Pumpkins. Nirvana trad ook op maar ik denk dat als ik daadwerkelijk gegaan zou zijn ik niet eens naar Nirvana was gaan kijken (dat zou achteraf dan wel zuur zijn geweest natuurlijk).
Ik kan me dus wel voorstellen dat Nirvana nu toch heel wat minder doet bij velen dan toen en dat er voor een aantal een portie nostalgie meeweegt (bij mij wel in elk geval).
Het debuut deed hier niet eens zo veel. Ik wilde indertijd naar Ein Abend in Wien (Rotterdam) maar dan wel voor The Smashing Pumpkins. Nirvana trad ook op maar ik denk dat als ik daadwerkelijk gegaan zou zijn ik niet eens naar Nirvana was gaan kijken (dat zou achteraf dan wel zuur zijn geweest natuurlijk).
Ik kan me dus wel voorstellen dat Nirvana nu toch heel wat minder doet bij velen dan toen en dat er voor een aantal een portie nostalgie meeweegt (bij mij wel in elk geval).
0
geplaatst: 10 juli 2013, 18:43 uur
LucM schreef:
Volledig mee eens: ik geef ook een 10.
Overigens heb ik - echt waar - net mijn nieuwe Amplified shirt aan met daarop Kurt Cobain die een gitaar stuk slaat en daarboven staat: SMELLS LIKE daaronder: TEEN SPIRIT

Ik weet zelfs nog dat ik de clip voor het eerst zag. Fantastisch. Vanaf dat moment werd het steeds meer grunge, rock en af en toe metal. 1991, met oa Nevermind, Ten & Metallica (zie mijn top 10).
En los van de nostalgie: de grunge en om te beginnen dit nummer met de zeer veel gedraaide clip op MTV, zorgde ervoor dat rockmuziek weer uit een dal klom en weer populair werd. Dat is toch wel een prestatietje...
0
geplaatst: 10 juli 2013, 19:02 uur
west schreef:
Overigens heb ik - echt waar - net mijn nieuwe Amplified shirt aan met daarop Kurt Cobain die een gitaar stuk slaat en daarboven staat: SMELLS LIKE daaronder: TEEN SPIRIT
(quote)
zoals John Hiatt al zong in het liedje Perfectly Good Guitar
Oh it breaks my heart to see those stars
Smashing a perfectly good guitar
I don't know who they think they are
0
geplaatst: 10 juli 2013, 20:57 uur
vigil schreef:
(quote)
Zo denken de omstanders er ook over, zo te zien.

0
geplaatst: 10 juli 2013, 23:06 uur
7
Heb dit nummer ook leren kennen door een overenthousiaste schoolkameraad. Prima nummer, maar het heeft nooit tot mijn favorieten van Nirvana of zelfs Nevermind behoort. Wel een nummer dat perfect zowel binnen als buiten de tijdsgeest past, natuurlijk.
Heb dit nummer ook leren kennen door een overenthousiaste schoolkameraad. Prima nummer, maar het heeft nooit tot mijn favorieten van Nirvana of zelfs Nevermind behoort. Wel een nummer dat perfect zowel binnen als buiten de tijdsgeest past, natuurlijk.
0
Zephyr
geplaatst: 11 juli 2013, 11:24 uur
242,85 door 31 stemmers = een gemiddelde van 7,834 voor Nirvana. Daarmee komt Smells Like Teen Spirit maar net tekort voor een plek in de top-20.
01. The Cure - A Forest: 33 stemmen, gemiddeld 8,739 (Zephyr)
02. The Beatles - A Day in the Life: 22 stemmen, gemiddeld 8,548 (Etiul)
03. Depeche Mode - Enjoy the Silence: 31 stemmen, gemiddeld 8,387 (aERodynamIC)
04. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out: 15 stemmen, gemiddeld 8,344 (ArthurDZ)
05. The Beach Boys - Good Vibrations: 27 stemmen, gemiddeld 8,315 (Zephyr)
06. The Who - Baba O'Riley: 22 stemmen, gemiddeld 8,239 (Zephyr)
07. Talking Heads - Once in a Lifetime: 35 stemmen, gemiddeld 8,230 (Zephyr)
08. Radiohead - Fake Plastic Trees: 32 stemmen, gemiddelde 8,181 (Etiul)
09. Portishead - Glory Box: 35 stemmen, gemiddeld 8,178 (Sunderland)
10. R.E.M. - Drive: 27 stemmen, gemiddeld 8,178 (Casartelli)
11. Led Zeppelin - Stairway To Heaven: 24 stemmen, gemiddeld 8,146 (Zephyr)
12. The Stranglers - Golden Brown: 17 stemmen, gemiddeld 8,144 (stoepkrijt)
13. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása, 25 stemmen, gemiddeld 8,072 (aERodynamIC)
14. The Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower, 29 stemmen, gemiddeld 8,041 (Zephyr)
15. The Charlatans - The Only One I Know 22 stemmen, gemiddeld 8,039 (herman)
16. Smashing Pumpkins - 1979: 30 stemmen, gemiddeld 8,015 (stoepkrijt)
17. David Bowie - Heroes: 23 stemmen, gemiddeld 8,004 (aERodynamIC)
18. The Rolling Stones - Gimme Shelter: 22 stemmen, gemiddeld 8,0000 (Zephyr)
19. Jefferson Airplane - White Rabbit : 29 stemmen, gemiddeld 7,983 (deric raven)
20. Queens of the Stone Age - No One Knows: 29 stemmen, gemiddeld 7,965 (JoaMuse)
De volgende bijdrage is hopelijk bekend genoeg voor dit topic.
De nieuwe is ( eindelijk weer eens
) een song zonder gitaren : Japan - Nightporter.
01. The Cure - A Forest: 33 stemmen, gemiddeld 8,739 (Zephyr)
02. The Beatles - A Day in the Life: 22 stemmen, gemiddeld 8,548 (Etiul)
03. Depeche Mode - Enjoy the Silence: 31 stemmen, gemiddeld 8,387 (aERodynamIC)
04. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out: 15 stemmen, gemiddeld 8,344 (ArthurDZ)
05. The Beach Boys - Good Vibrations: 27 stemmen, gemiddeld 8,315 (Zephyr)
06. The Who - Baba O'Riley: 22 stemmen, gemiddeld 8,239 (Zephyr)
07. Talking Heads - Once in a Lifetime: 35 stemmen, gemiddeld 8,230 (Zephyr)
08. Radiohead - Fake Plastic Trees: 32 stemmen, gemiddelde 8,181 (Etiul)
09. Portishead - Glory Box: 35 stemmen, gemiddeld 8,178 (Sunderland)
10. R.E.M. - Drive: 27 stemmen, gemiddeld 8,178 (Casartelli)
11. Led Zeppelin - Stairway To Heaven: 24 stemmen, gemiddeld 8,146 (Zephyr)
12. The Stranglers - Golden Brown: 17 stemmen, gemiddeld 8,144 (stoepkrijt)
13. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása, 25 stemmen, gemiddeld 8,072 (aERodynamIC)
14. The Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower, 29 stemmen, gemiddeld 8,041 (Zephyr)
15. The Charlatans - The Only One I Know 22 stemmen, gemiddeld 8,039 (herman)
16. Smashing Pumpkins - 1979: 30 stemmen, gemiddeld 8,015 (stoepkrijt)
17. David Bowie - Heroes: 23 stemmen, gemiddeld 8,004 (aERodynamIC)
18. The Rolling Stones - Gimme Shelter: 22 stemmen, gemiddeld 8,0000 (Zephyr)
19. Jefferson Airplane - White Rabbit : 29 stemmen, gemiddeld 7,983 (deric raven)
20. Queens of the Stone Age - No One Knows: 29 stemmen, gemiddeld 7,965 (JoaMuse)
De volgende bijdrage is hopelijk bekend genoeg voor dit topic.
De nieuwe is ( eindelijk weer eens
) een song zonder gitaren : Japan - Nightporter.Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.