MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag

zoeken in:
Heb me ooit door een foxy lady wijs laten maken dat het nummer een verwijzing naar de hel bevat: "you can check out any time, but you can never leave" met een knipoog naar Jean Sol - "l'enfer sont les autres". En wie ben ik om haar woorden in twijfel te trekken, zeker op een promising moment.

Verder doe ik met Herman mee - als er ooit een nummer voor het epitheton bleekscheterigst in aanmerking komt is dit het wel en daar kan Chef Chijferaar nix aan verhelpen. Verder zou ik waarachtig eens wensen dat iemand eens gek doet en een dans classic durft neer te plempen zoals The Bomb, Insomnia, Salva Mea of Higher State of Consciousness. Gitaren zijn zo 20e eeuw

1,5

Echt een vreselijk nummer vind ik dit......

3

Het is en blijft een klassieker maar ik heb iets tegen The Eagles.
Ze zijn zo saai.......maar toch een 7.0 voor het intro van het nummer.

7,5

Prima nummer, zou bij mij niet in een toplijst staan maar de enorme aversie bij sommige mensen is ook wel een beetje buiten proportie. Different strokes neem ik dan maar aan.

Sandokan-veld schreef:
de enorme aversie bij sommige mensen is ook wel een beetje buiten proportie. Different strokes neem ik dan maar aan.

Mijn afkeer van blanke-jongens-zolderkamer-rock/kampvuur-met-deernes-muziek is adequaat gedocumenteerd hier.
Jouw tijd komt nog wel - tenzij stroke-stoornis opgang vindt

Zephyr
Gelukkig wordt er druk ge-oh-d over HC; dat was namelijk precies de bedoeling van ondergetekende Verder wel eens met Sandokan dat er zgn. "haters" optreden bij dit soort "geite-wollen-sokken-muziek". Genoeg mensen die Hotel California wél kunnen waarderen, en gelukkig maar ...

@Mjuman : in 1e instantie is dit topic voor behoorlijk bekende songs; zie ook openingspost van Stoepkrijt. Aan dance mochten we o.a. reeds begroeten : Massive, New Order en Snap!
Verder heb ik gezien Outkast en The Roots, Aphex Twin en Dave Brubeck.

Dus het is heus geen alleen-maar-gitaren-topic geweest tot nu toe.

Reeds !

Cijfer for Eagles : 7,5

Amen !

Mjuman schreef:
Gitaren zijn zo 20e eeuw
20e eeuw, m'n neus!

(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)

Zephyr schreef:
Verder wel eens met Sandokan dat er zgn. "haters" optreden bij dit soort "geite-wollen-sokken-muziek". Genoeg mensen die Hotel California wél kunnen waarderen, en gelukkig maar ...

Beetje onzinnig. Pixies laag beoordelen mag wel en als je hier een lage score bij neerzet is dat zg. een haat-stem en niet geloofwaardig???? Dan zijn die enorm lage beoordelingen bij Pixies dat ook niet.

Ik heb gewoon een pesthekel aan dit nummer, altijd al gehad en verder helemaal niks meer of minder.
En zo was het best geloofwaardig dat velen het geschreeuw van Frank Black ook niet kunnen verdragen.

Raar dat de lage stemmers nu op deze manier worden weggezet waar ik dat eerder niet zag gebeuren.

Overigens ben ik niet vies van 'geitenwollenmuziek' maar wel van dit specifieke nummer

Zephyr
@Aero : wat ik bedoel met haters = dit is een heel bekend nummer dat bij sommigen blijkbaar "not done" is; dit mag en kan je niet goed vinden, omdat het bij de grote massa wel in de smaak valt ! N.m.m. gaat jouw vergelijking tussen Eagles en Pixies dus niet op. Pixies is meer, laten we zeggen : indie-rock o.i.d.

Van mij mag je Hotel California nix/nihil/komma nul vinden hoor ! No problem !

Eagles - Hotel California

9

Nu ben ik ook geen drager van gesleten jeans of een stetson, maar dit nummer is echt heel goed.
Op een heerlijk zacht bedje van drums dokkert de huifkar door het stoffige zand.
En die dubbele gitaarsolo geeft me telkens weer vleugels.

Hotel California mag aan de oppervlakte eerder eentonig klinken,
de subtiele verschuivingen in het ritme en de akkoorden liggen als een schat verborgen
in het slijkerige water van de rivier. Het geduld van goudzoekers wordt altijd beloond.

Zephyr schreef:
@Aero : wat ik bedoel met haters = dit is een heel bekend nummer dat bij sommigen blijkbaar "not done" is; dit mag en kan je niet goed vinden, omdat het bij de grote massa wel in de smaak valt ! N.m.m. gaat jouw vergelijking tussen Eagles en Pixies dus niet op. Pixies is meer, laten we zeggen : indie-rock o.i.d.

Van mij mag je Hotel California nix/nihil/komma nul vinden hoor ! No problem !

En zelfs dat gaat niet op want ik voel me niet bepaald aangetrokken tot de groep 'te bekend dus not done' dus ook daar lees ik iets wat niet echt nodig is. Alleen al die toevoeging 'blijkbaar' is er eentje die aangeeft de laagstemmers niet zo serieus te nemen en dat vind ik eigenlijk best jammer. Ik sta nu niet bekend als user die graag gaat voor de obscure dingen. Ik ben niet afkerig van een beetje massa. Dat is wat ik er mee wilde zeggen en daardoor gaat deze opmerking ook niet op.

Kijkend naar de andere laagstemmers: die neem ik toch ook serieus en behoren in mijn ogen ook niet tot die groep.

Onzin dus om massa tegenover indie-rock te zetten waardoor het 'haten' (vervelende term) bij de 1 beter wordt geaccepteerd dan bij de ander en dat vind ik raar. Dit topic is: een lied en beoordeel. Sommigen vinden het goed, anderen slecht en een groot deel ertussen in. Zo simpel is het toch? Dus waarom die toevoegingen over de mening van een ander? Ontgaat me een beetje. No big deal verder want het blijft een shitnummer

Ik beoordeel ook een lied enkel op basis van wat er uit mijn boxen komt, dus ongeacht het imago van de artiest of het aantal draaibeurten op de radio en nog minder het jaartal van uitkomst. Hotel California is subliem in elkaar gestoken (ik sluit mij volledig aan bij dazzler).

Wat een stel jankerds, die Eagles-zeloten. Ik ken genoeg vrouwen die beduidend minder zeuren, ook na een redelijke alcohol-intake.

Mot ik dan die elitaire broek aantrekken "dat een overbekend nummer bij *mij* not done is? Als ie past, dan ...

Die vergelijking met The Pixies gaat nog manker dan een kreupel paard en al die lelijke mannen met gitaren slaan ook nergens op, want ik beschouw bijv Anton Goudsmit, Jesse van Ruler en Eivind Aarset als uitermate competente musici. Maar Sjef Speculant hapt nou eenmaal graag in Pijnenburg. Feit is gewoon dat de ware vernieuwing de laatste jaren echt niet meer uit de gitaarhoek komt - een enkele uitzondering daargelaten.

Wat ik had met The Eagles kwam voort uit een zekere lijn met The Byrds (long time fave) en verdween echt al midden jaren 70. Het is niet eens meer AOR/MOR het is gewoon BOFR (boring old fart rock), clichématig, maar goed ook clichérock (In the Air Tonight idem) kan zo vernuftig in elkaar gestoken zijn dat je op een onbewaakt ogenblik het mee gaat zitten hummen. Als dat een kwaliteit is, dan heeft het lied kwaliteit, alleen heb ik er een laag cijfer voor over:

* te Amerikaans
* kan me niet herkennen in de symbolen
* het raakt me niet
* vrij obligate solo - regelmatig ruzie gemaakt met sologitaristen die eindeloos bleven klootviolieren (toonladders affietsen) terwijl de ritmesectie - w.o. yours truly - de band in het spoor mocht houden. Freud zou een gitaar als phallus aanmerken.

Als ik trouwens alles wat voldoet aan de smaak van de massa morgen bij de deur moest zetten, had ik aardig wat sjouwwerk - met name lp's wegen veel

Zephyr schreef:
@Aero : wat ik bedoel met haters = dit is een heel bekend nummer dat bij sommigen blijkbaar "not done" is; dit mag en kan je niet goed vinden, omdat het bij de grote massa wel in de smaak valt !

Ik draai dit nummer stiekem de godganse dag, maar geef toch lekker dwars een 1 omdat hij ieder jaar superhoog staat in de Top 2000.

Ik denk dat je dit soort bespiegelingen beter voor jezelf kunt laten, je impliceert dingen die er niet zijn. Bovendien vind ik de reacties van sommige mensen hier een beetje overdreven als hun 'verheven' nummer een keer oprecht bekritiseerd wordt. Bijkans moet gelijk en vaak op een enigszins denigrerende manier opgemerkt worden dat het toch zeker niet aan de kwaliteit van zo`n nummer kan liggen.

Er zijn wel meer nummers die hier flink bekritiseerd zijn, voor mij soms ook onbegrijpelijk. Beperk je zelf dan liever tot wat je zelf wel goed vindt aan een bepaald nummer, je kunt toch nooit de hele wereld voor je favoriete nummers winnen. Get over it!

The Eagles hebben de top 20 ruimschoots niet gehaald. 26 stemmers vonden Hotel California gemiddeld een 6,7615 waard, afgerond een 6,762.

01. The Cure - A Forest: 33 stemmen, gemiddeld 8,739 (Zephyr)
02. The Beatles - A Day in the Life: 22 stemmen, gemiddeld 8,548 (Etiul)
03. Depeche Mode - Enjoy the Silence: 31 stemmen, gemiddeld 8,387 (aERodynamIC)
04. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out: 15 stemmen, gemiddeld 8,344 (ArthurDZ)
05. The Beach Boys - Good Vibrations: 27 stemmen, gemiddeld 8,315 (Zephyr)
06. The Who - Baba O'Riley: 22 stemmen, gemiddeld 8,239 (Zephyr)
07. Talking Heads - Once in a Lifetime: 35 stemmen, gemiddeld 8,230 (Zephyr)
08. Radiohead - Fake Plastic Trees: 32 stemmen, gemiddelde 8,181 (Etiul)
09. Portishead - Glory Box: 35 stemmen, gemiddeld 8,178 (Sunderland)
10. R.E.M. - Drive: 27 stemmen, gemiddeld 8,178 (Casartelli)

11. Led Zeppelin - Stairway To Heaven: 24 stemmen, gemiddeld 8,146 (Zephyr)
12. The Stranglers - Golden Brown: 17 stemmen, gemiddeld 8,144 (stoepkrijt)
13. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása, 25 stemmen, gemiddeld 8,072 (aERodynamIC)
14. The Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower, 29 stemmen, gemiddeld 8,041 (Zephyr)
15. The Charlatans - The Only One I Know 22 stemmen, gemiddeld 8,039 (herman)
16. Smashing Pumpkins - 1979: 30 stemmen, gemiddeld 8,015 (stoepkrijt)
17. David Bowie - Heroes: 23 stemmen, gemiddeld 8,004 (aERodynamIC)
18. The Rolling Stones - Gimme Shelter: 22 stemmen, gemiddeld 8,0000 (Zephyr)
19. Jefferson Airplane - White Rabbit : 29 stemmen, gemiddeld 7,983 (deric raven)
20. Queens of the Stone Age - No One Knows: 29 stemmen, gemiddeld 7,965 (JoaMuse)

Ondertussen alvast de volgende die, naar ik verwacht, ook veel hoge en lage beoordelingen gaat krijgen, maar niet mag ontbreken in dit spelletje:

Nirvana - Smells Like Teen Spirit.

Casartelli (moderator)
De band en het album zijn naar mijn bescheiden mening behoorlijk overschat, maar hun grootste hit is afdoende ingesleten.

7,0

8

Uitstekende groove, het zweet spat ervan af,
maar na al die jaren toch een beetje van zijn glans verloren.

Het album Nevermind heeft gelukkig meer moois in petto.

Zephyr
Grootste hit ja, maar zeker niet de beste song van Nevermind. Er staan n.m.m. veel betere songs op dat album.

7,3

8,5

5

Geen slecht nummer, maar compleet doodgedraaid voor mij.

5

Zephyr schreef:
Grootste hit ja, maar zeker niet de beste song van Nevermind. Er staan n.m.m. veel betere songs op dat album.

Dit soort commentaren lees je dus overal in dergelijke topics.

Je bent nu eenmaal verplicht om "klassiekers" te posten,
ook als blijkt dat er misschien wel betere album tracks zijn.

Ik probeerde met XTC een soort van "classic album track" te posten,
maar dat bleek niet zo'n goed idee. Liever de grote hits dus, om dan steevast
dit soort commentaren te mogen lezen. En dat vind ik dan toch wat jammer.

Niet persoonlijk gericht tot Zephyr, maar een algemene opmerking.

Casartelli (moderator)
Ach, als we allemaal een beetje een ander de ruimte geven en een beetje onze intuïtie volgen, valt het wel wat mee toch? Er zijn altijd wel een paar medegebruikers voor wie het ofwel niet goed is of niet deugt; de rest zal er vast geen moeite mee hebben dat er na de overbekende nummers van gisteren en vandaag morgen weer voor iets minder bekends gekozen wordt.

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Ach, als we allemaal een beetje een ander de ruimte geven en een beetje onze intuïtie volgen, valt het wel wat mee toch?

Ditzelfde geldt overigens ook voor mensen die eens een Lied van de Dag affakkelen (of ophemelen). Als een lied iemand totaal niet aanstaat, moet diegene dat gewoon kunnen zeggen, als het even kan met wat onderbouwing. Als om de twee dagen een lied iemand totaal niet aanstaat en dat met veel hyperbolen duidelijk gemaakt moet worden, wordt het retorisch mes op den duur wel wat bot.

Misschien doelde Zephyr daar gisteren een beetje op. Als hij eens voorzichtig opmerkt dat sommige mensen nummers afbranden op hun bekendheid, wil dat natuurlijk ook niet meteen zeggen dat dat meteen geldt voor iedereen die een keer een nummer afbrandt. De gepikeerde reacties van sommigen doen toch ook een beetje aan dat spreekwoord met het passen van een schoen denken.

"Affakkelen" is een woord dat ik leerde kennen in een totaal andere context: het gas dat vrijkomt bij oliewinning en niet wordt gebruikt, maar idd afge....

Heb dat altijd een weinig zinvolle activiteit gevonden. Een nummer afbranden omdat het je helemaals niets (meer) zegt, is een legitieme activiteit en ruimt negatieve energie op.

Nirvana heb ik nooit begrepen en ook nooit wat mee gehad; op één zin na: "here we are now, entertain us" - prachtige typering van een lethargische attitude. Begin jaren 90 kwamen internationale vrienden (van buiten Europa) altijd met die houding 3-4 dagen op bezoek - moest je zorgen voor 3-4 dagen entertainment.

Ondanks dat ik weinig met Nirvana (al snap ik wel hun importantie) heb:

7,25

9,5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:44 uur

geplaatst: vandaag om 11:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.