Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag
zoeken in:
0
geplaatst: 14 juli 2013, 21:42 uur
Dance is in het algemeen volgens mij het genre om een flow te creëren en niet om intens van te genieten. De MusicMeter top 250 ondersteunt mijn punt dat muziekliefhebbers eerder voor rock kiezen.
Dance hoor je vaak op feesten en in de sportschool. In die situaties heeft het geen dominante functie. Het feit dat we danceklassiekers niet altijd bij naam kennen heeft ook te maken dat er in het algemeen minder tekst in voorkomt, maar ook aannemelijk lijkt me dat de houdbaarheidsdatum van veel nummers niet al te ver ligt. Wat toen een hit was noemt de (in minderheid verkerende) liefhebber later een klassieker, maar je kunt je afvragen of dat voor iedereen geldt.
Een setting met drums en gitaren heeft zich al tientallen jaren bewezen en staat anno 2013 nog recht overeind. Gemixte muziek heeft zich wat dat betreft nog flinke tijd te bewijzen.
Dance hoor je vaak op feesten en in de sportschool. In die situaties heeft het geen dominante functie. Het feit dat we danceklassiekers niet altijd bij naam kennen heeft ook te maken dat er in het algemeen minder tekst in voorkomt, maar ook aannemelijk lijkt me dat de houdbaarheidsdatum van veel nummers niet al te ver ligt. Wat toen een hit was noemt de (in minderheid verkerende) liefhebber later een klassieker, maar je kunt je afvragen of dat voor iedereen geldt.
Een setting met drums en gitaren heeft zich al tientallen jaren bewezen en staat anno 2013 nog recht overeind. Gemixte muziek heeft zich wat dat betreft nog flinke tijd te bewijzen.
0
geplaatst: 14 juli 2013, 21:46 uur
jasper1991 schreef:
Dance is in het algemeen volgens mij het genre om een flow te creëren en niet om intens van te genieten. De MusicMeter top 250 ondersteunt mijn punt dat muziekliefhebbers eerder voor rock kiezen.
Een setting met drums en gitaren heeft zich al tientallen jaren bewezen en gemixte muziek heeft zich wat dat betreft nog te bewijzen.
Een setting met drums en gitaren heeft zich al tientallen jaren bewezen en gemixte muziek heeft zich wat dat betreft nog te bewijzen.
Volgens mij heb je nogal een beperkt beeld van dance als in voornamelijk top 40-dance. Heel veel danceklassiekers vallen daar juist buiten en zijn nauwelijks bekend bij het grote publiek. Dat soort dance is dan ook juist wel muziek om ook intens van te genieten (voor mij in ieder geval) en absoluut geen sportschoolmuziek.
0
geplaatst: 14 juli 2013, 21:52 uur
De IDM en experimentele aanverwanten hebben we het volgens mij niet over. Op MusicMeter goed geaccepteerd, maar niet voor het grote publiek en daar moet je je niet op verkijken. Van alles wat je in de categorie dance kunt plaatsen, is daar een zeer beperkte luisterschare voor.
In het algemeen merk ik wel dat weleens wordt vergeten dat de bevolking van MusicMeter zich op een andere dimensie begeeft ten opzichte van de Nederlandse bevolking is en dat bijvoorbeeld OK Computer écht niet zo'n universeel, op handen gedragen mijlpaal-album is als hier weleens wordt voorgedaan.
In het algemeen merk ik wel dat weleens wordt vergeten dat de bevolking van MusicMeter zich op een andere dimensie begeeft ten opzichte van de Nederlandse bevolking is en dat bijvoorbeeld OK Computer écht niet zo'n universeel, op handen gedragen mijlpaal-album is als hier weleens wordt voorgedaan.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 juli 2013, 22:54 uur
Titel komt me bekend voor. Dit was een hitje in mijn top-40-nadagen in de slipstream van een eerder nummer, Don't Laugh, als ik me niet vergis. Klinkt bij herbeluistering slechts in een verre verte bekend en het gevoel dat ik er tot nog toe veel aan gemist heb, weet me maar niet te vatten.
5,3
5,3
0
geplaatst: 14 juli 2013, 23:02 uur
Jasper gaat net zo snel door de muziek heen als door een lexicon. Daarbij zijn z'n typeringen onjuiste en missen ze de noodzakelijke inhoud.
Even wat gegevens op een rij:
* vwb de adoptie van een bepaalde muzieksoort ("niet voor het grote publiek") het volgende. Kotler (marketing-guru) beschrijft uitermate onderbouwd hoe de adoptie van een bepaald iets (product) verloopt: het start bij een kleine groep (de zgn innovators of early adopters) en bereikt uiteindelijk ook de laggards (zeg maar de jongetjes die niet zo goed meekomen in de klas).
'House music' kennen we sinds 1986 , lijkt me niet iets van gisteren - ik prijs me gelukkig dat ik nog flyer-feesten heb meegemaakt destijds in de Londense Docklands - zegmaar een soort van prélude van de huidige 'dance'. Kijkend naar de populariteit van dance events doe je de muzieksoort aardig tekort als je het als een soort randgebeuren wilt neerzetten. Hoogstens geeft zoiets blijk van een eigen beperkt rock-gericht referentiekader.
* IDM (zeker) is een later gemunte term net zoals 'prog' en zeitgenossig (contemporain zeg maar) uiterst unfähig (ongeschikt), want gecreëerd vanuit het achterafperspectief.
* "flow" - bijzonder gebruik van dat woord. Normaal gesproken wordt flow gebruikt voor die state of mind waarin iemand ahw vanzelf een topprestatie neerzet, hij zit in een flow - maw woorden hij is zo goed dat ie zelf niet eens weet hoe goed ie is.
Misschien is bedoeld een verwijzing naar een bepaald subgenre - trance?
Anyway veel van de pretentiepraat van Jasper - there you go lad - is meer miss dan hit. In NL taal: ga eerst naar de kerk, zoek dan het klokhuis, vind de klok en laat je uitleggen hoe die werkt. Zoals het nu is heb je nog niet eens de klok horen luiden, maar geef je al voor exact te weten van wat voor legering de klok is gemaakt - zonder te weten hoe ie klinkt.
En Ok Computer is wél een universeel gedragen nummer - daar heeft H3's Jeanne Kooymans voldoende voor gezorgd ; imo net zo universeel als Pearl Jam - Ten destijds door Jan- Douwe Kroeske. Doe mij dan maar Radiohead, al erken ik de betekenis van 'crunch'.
Even wat gegevens op een rij:
* vwb de adoptie van een bepaalde muzieksoort ("niet voor het grote publiek") het volgende. Kotler (marketing-guru) beschrijft uitermate onderbouwd hoe de adoptie van een bepaald iets (product) verloopt: het start bij een kleine groep (de zgn innovators of early adopters) en bereikt uiteindelijk ook de laggards (zeg maar de jongetjes die niet zo goed meekomen in de klas).
'House music' kennen we sinds 1986 , lijkt me niet iets van gisteren - ik prijs me gelukkig dat ik nog flyer-feesten heb meegemaakt destijds in de Londense Docklands - zegmaar een soort van prélude van de huidige 'dance'. Kijkend naar de populariteit van dance events doe je de muzieksoort aardig tekort als je het als een soort randgebeuren wilt neerzetten. Hoogstens geeft zoiets blijk van een eigen beperkt rock-gericht referentiekader.
* IDM (zeker) is een later gemunte term net zoals 'prog' en zeitgenossig (contemporain zeg maar) uiterst unfähig (ongeschikt), want gecreëerd vanuit het achterafperspectief.
* "flow" - bijzonder gebruik van dat woord. Normaal gesproken wordt flow gebruikt voor die state of mind waarin iemand ahw vanzelf een topprestatie neerzet, hij zit in een flow - maw woorden hij is zo goed dat ie zelf niet eens weet hoe goed ie is.
Misschien is bedoeld een verwijzing naar een bepaald subgenre - trance?
Anyway veel van de pretentiepraat van Jasper - there you go lad - is meer miss dan hit. In NL taal: ga eerst naar de kerk, zoek dan het klokhuis, vind de klok en laat je uitleggen hoe die werkt. Zoals het nu is heb je nog niet eens de klok horen luiden, maar geef je al voor exact te weten van wat voor legering de klok is gemaakt - zonder te weten hoe ie klinkt.

En Ok Computer is wél een universeel gedragen nummer - daar heeft H3's Jeanne Kooymans voldoende voor gezorgd ; imo net zo universeel als Pearl Jam - Ten destijds door Jan- Douwe Kroeske. Doe mij dan maar Radiohead, al erken ik de betekenis van 'crunch'.
0
geplaatst: 14 juli 2013, 23:42 uur
'Niet voor het grote publiek' heb ik niet als typering gebruikt voor dance in het algemeen - juist niet - maar meer voor de alternatieve takken als IDM.
Wat ik zeg is dat het gros van de dance (dus niet IDM of alternatieve varianten) op een - in verhouding tot rockmuziek - oppervlakkige doch brede manier gedragen wordt. Het is geen randgebeuren, maar het wordt op een andere manier benaderd door het volk. Dance is daarnaast hoe dan ook minder 'gepokt en gemazeld' dan rock, of nou in 1976, 1986 of 1996 de bakermat gelegd is.
Verder bedoelde ik inderdaad niet flow (hoewel de definitie van Csikszentmihalyi nou ook weer niet de meest triviaal gebruikte is) maar ik wil zeggen dat de meeste dance niet de muziek is waar je voor gaat zitten. Niemand gaat geconcentreerd naar Vengaboys of Paul Elstak luisteren, Tiesto en Van Buuren al eerder, maar dat is eigenlijk ook meer voor de roes of staat van trans.
Wat ik zeg is dat het gros van de dance (dus niet IDM of alternatieve varianten) op een - in verhouding tot rockmuziek - oppervlakkige doch brede manier gedragen wordt. Het is geen randgebeuren, maar het wordt op een andere manier benaderd door het volk. Dance is daarnaast hoe dan ook minder 'gepokt en gemazeld' dan rock, of nou in 1976, 1986 of 1996 de bakermat gelegd is.
Verder bedoelde ik inderdaad niet flow (hoewel de definitie van Csikszentmihalyi nou ook weer niet de meest triviaal gebruikte is) maar ik wil zeggen dat de meeste dance niet de muziek is waar je voor gaat zitten. Niemand gaat geconcentreerd naar Vengaboys of Paul Elstak luisteren, Tiesto en Van Buuren al eerder, maar dat is eigenlijk ook meer voor de roes of staat van trans.
0
geplaatst: 15 juli 2013, 00:21 uur
jasper1991 schreef:
Dansklassiekers bereiken vooral hun status door populariteit in de breedte, rock (en aanverwanten) is meer het genre voor liefhebbers. Ik kijk hier dan ook niet zo van op.
Dansklassiekers bereiken vooral hun status door populariteit in de breedte, rock (en aanverwanten) is meer het genre voor liefhebbers. Ik kijk hier dan ook niet zo van op.
Chapeau, zelden zulke flauwekul gelezen op deze site. Alhoewel, je bericht van 21:42 gaat er zowaar nog overheen.
En als dit geen danceklassieker meer is, dan weet ik het ook niet meer. Typisch zo'n plaat die nog regelmatig voorbij komt op hedendaagse mixes of in dj-sets.
808 State draaide het pas geleden nog in Utrecht en toen viel het kwartje wel, in ieder geval. Ga zelf wel voor de 12"-versie.
9
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 juli 2013, 09:38 uur
Wel fijn dat de reacties hier op een wat conservatief rockgeluid vaak (de goede niet te na gesproken) zelf zoveel blijk geven van geduld en ruimdenkendheid.
Edit: ach, wat leuk, hij is ook even naar de Memorabele Quotes gegaan, zodat Spuit Elf er daar ook nog even zijn plasje over kan doen.
Edit: ach, wat leuk, hij is ook even naar de Memorabele Quotes gegaan, zodat Spuit Elf er daar ook nog even zijn plasje over kan doen.
0
geplaatst: 15 juli 2013, 12:56 uur
Even inhalen ...
Japan - Nightporter
Een song die ik (dankzij MuMe) steeds meer waardeer (ik heb onlangs een aantal Japan-albums aangeschaft), even romantisch als duister en tijdloos.
Cijfer: 9
Crosby, Stills, Nash & Young - Almost Cut My Hair
Dit kende ik nog veel langer en verveelt mij ook nooit. Passionele zang, briljante en inventieve gitaarsolo ... en het is niet hun beste op Déjà-vu.
Deep Dish - Say Hello
Dit nummer kende ik niet maar valt goed mee. Misschien niet erg origineel maar het klinkt zomers met wat melancholie, melodisch zit het wel goed. Kille zang maar past uiteindelijk in dit liedje.
Cijfer: 7
Josh Wink - Higher State of Consciousnes
In zijn genre misschien een klassieker maar ik heb er weinig affectie mee, na een tijd begon het mij te vervelen, het is mij te repetitief en te gevoelloos. Voor een techo-party of Love Parade is dit uitermate geschikt maar ik begeef mij nooit in die kringen.
Cijfer: 4,5
Japan - Nightporter
Een song die ik (dankzij MuMe) steeds meer waardeer (ik heb onlangs een aantal Japan-albums aangeschaft), even romantisch als duister en tijdloos.
Crosby, Stills, Nash & Young - Almost Cut My Hair
Dit kende ik nog veel langer en verveelt mij ook nooit. Passionele zang, briljante en inventieve gitaarsolo ... en het is niet hun beste op Déjà-vu.
Deep Dish - Say Hello
Dit nummer kende ik niet maar valt goed mee. Misschien niet erg origineel maar het klinkt zomers met wat melancholie, melodisch zit het wel goed. Kille zang maar past uiteindelijk in dit liedje.
Cijfer: 7
Josh Wink - Higher State of Consciousnes
In zijn genre misschien een klassieker maar ik heb er weinig affectie mee, na een tijd begon het mij te vervelen, het is mij te repetitief en te gevoelloos. Voor een techo-party of Love Parade is dit uitermate geschikt maar ik begeef mij nooit in die kringen.
Cijfer: 4,5
0
geplaatst: 15 juli 2013, 13:51 uur
Yup. Heb ze eergisteren nog eens gedraaid, maar het nummer komt voor mij niet zo uit de verf. Rumours als geheel vind ik wel een behoorlijke plaat, maar de klassiekerstatus heb ik voor mezelf nooit zo begrepen. Al staan er wel 4/5 nummers op die ik wel steengoed vind.
0
geplaatst: 15 juli 2013, 13:53 uur
6,5 voor Wink. Welkom op de dansvloer maar de meerwaarde ontgaat me verder een beetje.
0
geplaatst: 15 juli 2013, 14:13 uur
Een 6,64 over 25 stemmers betekent geen top 20 notering voor Higher State Of Conciousness.
01. The Cure - A Forest: 33 stemmen, gemiddeld 8,739 (Zephyr)
02. The Beatles - A Day in the Life: 22 stemmen, gemiddeld 8,548 (Etiul)
03. Depeche Mode - Enjoy the Silence: 31 stemmen, gemiddeld 8,387 (aERodynamIC)
04. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out: 15 stemmen, gemiddeld 8,344 (ArthurDZ)
05. The Beach Boys - Good Vibrations: 27 stemmen, gemiddeld 8,315 (Zephyr)
06. The Who - Baba O'Riley: 22 stemmen, gemiddeld 8,239 (Zephyr)
07. Talking Heads - Once in a Lifetime: 35 stemmen, gemiddeld 8,230 (Zephyr)
08. Radiohead - Fake Plastic Trees: 32 stemmen, gemiddelde 8,181 (Etiul)
09. Portishead - Glory Box: 35 stemmen, gemiddeld 8,178 (Sunderland)
10. R.E.M. - Drive: 27 stemmen, gemiddeld 8,178 (Casartelli)
11. Led Zeppelin - Stairway To Heaven: 24 stemmen, gemiddeld 8,146 (Zephyr)
12. The Stranglers - Golden Brown: 17 stemmen, gemiddeld 8,144 (stoepkrijt)
13. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása, 25 stemmen, gemiddeld 8,072 (aERodynamIC)
14. The Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower, 29 stemmen, gemiddeld 8,041 (Zephyr)
15. The Charlatans - The Only One I Know 22 stemmen, gemiddeld 8,039 (herman)
16. Smashing Pumpkins - 1979: 30 stemmen, gemiddeld 8,015 (stoepkrijt)
17. David Bowie - Heroes: 23 stemmen, gemiddeld 8,004 (aERodynamIC)
18. The Rolling Stones - Gimme Shelter: 22 stemmen, gemiddeld 8,0000 (Zephyr)
19. Jefferson Airplane - White Rabbit : 29 stemmen, gemiddeld 7,983 (deric raven)
20. Queens of the Stone Age - No One Knows: 29 stemmen, gemiddeld 7,965 (JoaMuse)
Gezien de kleine ergernissen in dit topic en het verzoek voor minder gitaargeweld, lijkt het me een uitstekend moment voor:
Grandmaster Flash - The Message
01. The Cure - A Forest: 33 stemmen, gemiddeld 8,739 (Zephyr)
02. The Beatles - A Day in the Life: 22 stemmen, gemiddeld 8,548 (Etiul)
03. Depeche Mode - Enjoy the Silence: 31 stemmen, gemiddeld 8,387 (aERodynamIC)
04. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out: 15 stemmen, gemiddeld 8,344 (ArthurDZ)
05. The Beach Boys - Good Vibrations: 27 stemmen, gemiddeld 8,315 (Zephyr)
06. The Who - Baba O'Riley: 22 stemmen, gemiddeld 8,239 (Zephyr)
07. Talking Heads - Once in a Lifetime: 35 stemmen, gemiddeld 8,230 (Zephyr)
08. Radiohead - Fake Plastic Trees: 32 stemmen, gemiddelde 8,181 (Etiul)
09. Portishead - Glory Box: 35 stemmen, gemiddeld 8,178 (Sunderland)
10. R.E.M. - Drive: 27 stemmen, gemiddeld 8,178 (Casartelli)
11. Led Zeppelin - Stairway To Heaven: 24 stemmen, gemiddeld 8,146 (Zephyr)
12. The Stranglers - Golden Brown: 17 stemmen, gemiddeld 8,144 (stoepkrijt)
13. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása, 25 stemmen, gemiddeld 8,072 (aERodynamIC)
14. The Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower, 29 stemmen, gemiddeld 8,041 (Zephyr)
15. The Charlatans - The Only One I Know 22 stemmen, gemiddeld 8,039 (herman)
16. Smashing Pumpkins - 1979: 30 stemmen, gemiddeld 8,015 (stoepkrijt)
17. David Bowie - Heroes: 23 stemmen, gemiddeld 8,004 (aERodynamIC)
18. The Rolling Stones - Gimme Shelter: 22 stemmen, gemiddeld 8,0000 (Zephyr)
19. Jefferson Airplane - White Rabbit : 29 stemmen, gemiddeld 7,983 (deric raven)
20. Queens of the Stone Age - No One Knows: 29 stemmen, gemiddeld 7,965 (JoaMuse)
Gezien de kleine ergernissen in dit topic en het verzoek voor minder gitaargeweld, lijkt het me een uitstekend moment voor:
Grandmaster Flash - The Message

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 juli 2013, 14:17 uur
dazzler schreef:
shit, te laat
shit, te laat
Ik had er ook nog wel een in petto, maar we zijn volgens mij - na tijdelijk wat minder activiteit hier - een fase in gewandeld dat diverse mensen weer op de deadline liggen te loeren.

0
geplaatst: 15 juli 2013, 14:19 uur
Laat het gezegd zijn, dit is pas mijn eerste nominatie. Jullie kans volgt ongetwijfeld nog, heren 
Ik neem aan dat niemand de klassiekerstatus van deze ter discussie wil stellen.
9

Ik neem aan dat niemand de klassiekerstatus van deze ter discussie wil stellen.
9
0
geplaatst: 15 juli 2013, 14:23 uur
Erg onderhoudend, behoorlijk avontuurlijk zelfs in de muzikale begeleiding.
8
Maar zoals wel vaker misschien net iets te belerend.
8
Maar zoals wel vaker misschien net iets te belerend.
0
geplaatst: 15 juli 2013, 14:24 uur
Casartelli schreef:
Ik had er ook nog wel een in petto, maar we zijn volgens mij - na tijdelijk wat minder activiteit hier - een fase in gewandeld dat diverse mensen weer op de deadline liggen te loeren.
(quote)
Ik had alles al berekend en klaarstaan, maar toen ik wilde klikken was Sandokan-veld al bezig.
Wilde net als hij denk ik even een muzikaal punt maken in de discussie.
Wel een beetje onhandig die schuivende deadline. Lukt me overdag enkel als ik toevallig online ben.
0
geplaatst: 15 juli 2013, 14:29 uur
Altijd al een geweldig nummer gevonden, komt vooral door die synth.
Leerde het kennen in de jaren negentig in een set van de drum n bass dj Aphrodite op Lowlands.
9
Leerde het kennen in de jaren negentig in een set van de drum n bass dj Aphrodite op Lowlands.
9
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.