Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 juli 2013, 21:36 uur
vigil schreef:
Ik loop gearmd met een kater voorop
Daarachter twee konijnen met een trechter op hun kop
En dan de grote snoeshaan, die legt een glazen ei
Wanneer je 't schudt dan sneeuwt 't op de Egmondse abdij
Ik reik een meisje mijn koperen hand
Dan komen er twee Moren met hun slepen in de hand
Dan blaast er de fanfare ter ere van de schaar
Die trouwt met de vingerhoed ze houden van elkaar
Ik loop gearmd met een kater voorop
Daarachter twee konijnen met een trechter op hun kop
En dan de grote snoeshaan, die legt een glazen ei
Wanneer je 't schudt dan sneeuwt 't op de Egmondse abdij
Ik reik een meisje mijn koperen hand
Dan komen er twee Moren met hun slepen in de hand
Dan blaast er de fanfare ter ere van de schaar
Die trouwt met de vingerhoed ze houden van elkaar
Bleh, wat is dat nou weer voor flauwekulrijmpje? Spinvis of zo?
0
geplaatst: 17 juli 2013, 21:50 uur
9,5
Net als die andere oubollige kneiter Het Dorp van Sonneveld. I like them old times.
Heb gelijk de dvd-box weer boven water getoverd.
Net als die andere oubollige kneiter Het Dorp van Sonneveld. I like them old times.
Mjuman schreef:
of toch maar de begintune van Ivanhoe (met Roger Moore in de hoofdrol).
of toch maar de begintune van Ivanhoe (met Roger Moore in de hoofdrol).
Heb gelijk de dvd-box weer boven water getoverd.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 00:17 uur
Prikkellimonade: ranja met doorns, n'est-ce pas?
8
Nijgh heeft duidelijk betere teksten geschreven, maar uit persoonlijke overwegingen nog steeds een nummer dat me beroert.
8
Nijgh heeft duidelijk betere teksten geschreven, maar uit persoonlijke overwegingen nog steeds een nummer dat me beroert.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 08:28 uur
Waarom? Waarom? Waarom... al die hoge cijfers? Ik kan er oprecht met mijn pet niet bij. Boudewijn de Groot vond het zelf belachelijk dat hij een tijd terug een keer nummer 1 was in de top 2000 allertijden met Avond (toch?). Zelf gaf hij aan dat er heel veel betere nummers zijn gemaakt en dat een deel van zijn werk achterhaald is. Ik vond 'm gelijk een stuk sympathieker.
Dit nummer draaien ze op begrafenissen beste mensen, net als Waarheen Leidt de Weg?
Dit nummer draaien ze op begrafenissen beste mensen, net als Waarheen Leidt de Weg?

0
geplaatst: 18 juli 2013, 09:04 uur
Dat Avond op nummer 1 was ook belachelijk, daar hoor je verder ook niemand over 

0
Cured
geplaatst: 18 juli 2013, 09:17 uur
Ik hoor ook liever de band Testament, dan dit nummer Testament
. Overigens vind mijn zwager dit ook goed, hoewel ie nauwelijks van muziek houdt. Zegt dat iets? Nee, natuurlijk niet. Ik ben er ook niet kapot van, maar er zijn er blijkbaar aardig wat die dit (erg) mooi vinden/waarderen vanwege het totaalplaatje of meer vanwege de teksten.
. Overigens vind mijn zwager dit ook goed, hoewel ie nauwelijks van muziek houdt. Zegt dat iets? Nee, natuurlijk niet. Ik ben er ook niet kapot van, maar er zijn er blijkbaar aardig wat die dit (erg) mooi vinden/waarderen vanwege het totaalplaatje of meer vanwege de teksten.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 09:30 uur
0
geplaatst: 18 juli 2013, 09:53 uur
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 juli 2013, 10:42 uur
west schreef:
Waarom? Waarom? Waarom... al die hoge cijfers? Ik kan er oprecht met mijn pet niet bij. Boudewijn de Groot vond het zelf belachelijk dat hij een tijd terug een keer nummer 1 was in de top 2000 allertijden met Avond (toch?). Zelf gaf hij aan dat er heel veel betere nummers zijn gemaakt en dat een deel van zijn werk achterhaald is. Ik vond 'm gelijk een stuk sympathieker.
Tussen alle zure commentaren door, meen ik hier toch een zweem van oprechte interesse te lezen. Derhalve een poging tot uitleg (al kan ik enkel voor mezelf spreken en niet voor al die anderen met al die hoge cijfers).
In de eerste plaats is de muziek van Boudewijn de Groot mij met de paplepel ingegoten. Met name zijn klassieke albums heb ik als klein Casartelli'tje gehoord, als studerende Casartelli en nu als dertigende Casartelli. In de teksten heb ik als kleuter iets gehoord, later iets anders en later weer iets anders. Het is geen reproduceerbaar experiment, maar ik wil toch wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat De Groot/Nijgh voor mij minder op een voetstuk gestaan hadden als ik ze vijf jaar geleden pas ontdekt had.
Maar goed, niet alle muziek uit mijn opvoeding is zo blijven hangen, dus er moet meer aan de hand zijn. Hoewel je van de teksten van Nijgh met evenveel recht niet als wel kunt houden, denk ik niet dat er veel onderbouwing nodig is bij het er wel van houden. De muziek van De Groot sluit vaak precies aan bij hoe ik het graag hoor: nu eens aards, dan weer mystiek, al voorziet zijn werk van de laatste twintig jaar toch een stuk minder in die behoefte.
De teksten zijn bij Nederlandstalige muziek in het goede geval niet alleen 'toevallig in het Nederlands' i.p.v. in het Engels, Spaans of IJslands, maar ze vormen ook een neerslag van de bijbehorende cultuur. Dat herken ik bij Nijgh, maar ook bijvoorbeeld bij De Dijk, Robert Long, Herman van Veen, Bram Vermeulen, etc. (welke me overigens ook niet allemaal evenveel aanspreken, maar dat terzijde). Hele volksstammen hier schijnen hetzelfde te hebben met The Smiths / Morrissey en het Engeland van de jaren '80.
O ja, ik heb Boudewijn de Groot ook wel eens op een uitvaart gehoord (hoewel niet met Testament... en Waarheen Waarvoor ook nooit trouwens). En Abba en Maria Mena ook wel eens. Als de muziek bij de overledene past, is het al snel passend, nietwaar?
0
geplaatst: 18 juli 2013, 12:11 uur
4
Nog nooit van gehoord.
En om dit anno 2013 voor het eerst in mijn leven te horen, is oubollig precies wat de lading voor mij dekt.
Nog nooit van gehoord.
En om dit anno 2013 voor het eerst in mijn leven te horen, is oubollig precies wat de lading voor mij dekt.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 12:29 uur
Casartelli schreef:
Tussen alle zure commentaren door, meen ik hier toch een zweem van oprechte interesse te lezen. Derhalve een poging tot uitleg (al kan ik enkel voor mezelf spreken en niet voor al die anderen met al die hoge cijfers).
(quote)
Bedankt voor de uitleg Casartelli! Ik kan jouw persoonlijke uitleg natuurlijk goed volgen. Daardoor begrijp ik het enigszins. Maar dan nog... blijft het lastig te plaatsen voor mij.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 12:51 uur
Maar zo moeilijk is het toch niet? Ik vind het een erg mooie tekst (dat kan je toch wel begrijpen?), wat erg mooi wordt overgebracht door Boudewijn, de melodie spreekt me aan, de instrumentatie is bijpassend, alles bij elkaar dus gewoon een mooi liedje.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 12:57 uur
Dat iemand Testament van Boudewijn de Groot oubollig vind ik kan ik nog enigszins begrijpen voor iemand die enkel bekend is met muziek uit 2013 (ik vind het tijdloos) maar dat een Nederlander dat nummer niet kent, daar kan ik niet bij.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 12:59 uur
Nou zo bekend is dat niet nummer niet hoor, misschien bij omroep Max leden wel maar voor de rest. 

0
geplaatst: 18 juli 2013, 13:02 uur
Het was meer een reactie op west, die volstrekt niet begrijpt dat mensen dit goed kunnen vinden. Dat begrijp ik dan weer niet. Er is natuurlijk genoeg muziek waar ik niet veel aan vind, maar erg weinig muziek waaraan ik echt niet kan horen waarom mensen het goed vinden. En dat Boudewijn zelf vindt dat een gedeelte van zijn oeuvre achterhaald is, vind ik een beetje raar, maar doet voor mij totaal niks aan de muziek af. Belachelijk dat Avond op één kwam? Toegegeven, het is niet z'n mooiste, maar ik vind het wel tot het mooiste behoren dat in de hele top 100 van de top 2000 staat. Ik hoor een emotionele tekst die veel mensen kan raken. Belachelijk dat het op één kwam? Nee hoor. Wel belachelijk dat Boudewijn zoiets stelt, vind ik.
Dat Dance Lover hier niks mee kan, lijkt me ergens toch ook wel een beetje kwestie van referentiekader, om heel eerlijk te zijn.
Dat Dance Lover hier niks mee kan, lijkt me ergens toch ook wel een beetje kwestie van referentiekader, om heel eerlijk te zijn.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 13:03 uur
trebremmit schreef:
Nou zo bekend is dat niet nummer niet hoor, misschien bij omroep Max leden wel maar voor de rest.
Dat geldt misschien voor LucM, maar in omroep Max herken ik mezelf totaal niet. Voor Mjuman was (en is) Boudewijn de Groot epigoon voor m.n. de 60s (én 70s) - protestzanger met goede, slimme teksten.
Testament reken ik daar niet onder - da's voor mij te prekerig en te sentimenteel - net zo sentimenteel als:
YouTube - The Mary Onettes - The Disappearance Of My Youth
Het is tekend voor het communautaire denken van MuMe dat je ongebreideld de loftrompet mag afsteken wanneer je iets goed vindt, maar - ach en wee - wanneer je naar de roeptoeter grijpt om je afkeer c.q. ergernis de vrije loop te laten. Pek en veren zal dan je deel geworden - hoe het zoiets nou ook al weer?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 juli 2013, 13:17 uur
west schreef:
Bedankt voor de uitleg Casartelli! Ik kan jouw persoonlijke uitleg natuurlijk goed volgen. Daardoor begrijp ik het enigszins. Maar dan nog... blijft het lastig te plaatsen voor mij.
Ach ja, mensen en hun smaken...

Ik had me voorgenomen om ook nog even op die gedateerdheid terug te komen, maar dat is er bij ingeschoten. Bij deze alsnog. De Groot is in interviews inderdaad meer dan eens kritisch geweest over zijn (hun) eigen oudere werk. Dat varieert van Welterusten Mijnheer de President dat hij nooit meer wil spelen (hoe tijdloos sommig publiek het ook vindt, voor hem refereert het enkel en alleen aan de Vietnamoorlog) tot diverse Nijghklassiekers die ofwel al te vaak door hemzelf gespeeld zijn, ofwel te veel een afgesloten levensfase representeren ofwel allebei... laatste oprisping die ik me in deze kan herinneren is dat hij bij DWDD zat en Ken Je Dat Land een vrij slecht liedje noemde. Nu heeft die, met name tekstueel, inderdaad wel wat stof gevangen, maar in het algemeen vind ik ook wel net als Arrie dat hij zichzelf daarmee wat tekort doet.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 13:23 uur
Mjuman schreef:
Het is tekend voor het communautaire denken van MuMe dat je ongebreideld de loftrompet mag afsteken wanneer je iets goed vindt, maar - ach en wee - wanneer je naar de roeptoeter grijpt om je afkeer c.q. ergernis de vrije loop te laten. Pek en veren zal dan je deel geworden - hoe het zoiets nou ook al weer?
(quote)
Mee eens, dan ligt het ineens aan je referentiekader e.d.
Ik maak mij er zelf ook wel eens schuldig aan trouwens, als er weer een een dance nummer wordt afgebrand.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 13:52 uur
Casartelli schreef:
maar in het algemeen vind ik ook wel net als Arrie dat hij zichzelf daarmee wat tekort doet.
maar in het algemeen vind ik ook wel net als Arrie dat hij zichzelf daarmee wat tekort doet.
Nu is De Groot ook verre van een rockster. Aandacht vragen is hem vreemd net zoals enige vorm van zelfverheerlijking. Over zichzelf en zijn muziek praten is geen natuurlijk proces en daarom zal hij wellicht zijn eigen werk wat bagatelliseren.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 13:52 uur
Mjuman schreef:
Hoe zwart kunnen pot en ketel nog zijn, vraag ik me telkens weer af.
Het volstaat om bijvoorbeeld bij Joy Division te lezen wat er gebeurt als users
de muziek of de teksten van deze legendarische groep even in vraag durven stellen.
Mijn kritiek heeft niet te maken met het niet mogen uiten van je afkeer.
Het gaat mij erom dat ik steeds vaker niet begrijp waarom je zo tekeer gaat.
Delen van je betoog gaan namelijk verloren door het gegoochel met woorden.
Zo begrijp ik niet wat je in bovenstaande quote bedoelt met "communautair denken".
Kan je mij (of ons) eens uitleggen wat je eerder bedoelde met "morele herbewapening"
en als je toch bezig bent, waarom je de tekst van Testament dan wel "te prekerig" vindt.
Ik vind de tekst alvast een mooi staaltje van zelfreflectie.
Lennaert Nijgh, die kon pas goochelen met woorden,
net zoals Boudewijn de Groot kon goochelen met metrum en frasering.
Over de woorden van Testament durf ik besluiten: "goed van snit, hoewel ze uit de mode zijn".
Toch een mooi detail dat Nijgh in 1966 al schreef dat idealen tijds- en generatiegebonden zijn.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 13:54 uur
Arrie schreef:
Het was meer een reactie op west, die volstrekt niet begrijpt dat mensen dit goed kunnen vinden. Dat begrijp ik dan weer niet.
Het was meer een reactie op west, die volstrekt niet begrijpt dat mensen dit goed kunnen vinden. Dat begrijp ik dan weer niet.
Ik citeer uit eigen werk: 'Waarom die hoge cijfers? Ik kan er oprecht met mijn pet niet bij.' Dat is iets anders dan dat ik volstrekt niet begrijp dat mensen dit goed vinden. Oprecht is niet volstrekt en goed staat niet echt voor de vele 9 (+)-en die hier worden uitgedeeld.
Ik kan mij nog wel voorstellen dat mensen dit enigszins goed vinden en zien dat het echt mijn smaak niet is. Maar de zeer hoge scores en een soort 'verering' voor bijna alles wat deze artiest heeft gemaakt, dat kan ik moeilijk volgen. Casartelli heeft daar bijvoorbeeld prima op gereageerd. En Boudewijn de Groot zelf dus.
Overigens vind ik dit iha een hele aardige discussie geworden. Al zie je (ook bij dit voorbeeld) dat mensen net iets te snel in onnodige pieken en dalen / zwart-wit schieten.
0
geplaatst: 18 juli 2013, 14:10 uur
west schreef:
Maar de zeer hoge scores en een soort 'verering' voor bijna alles wat deze artiest heeft gemaakt, dat kan ik moeilijk volgen.
Maar de zeer hoge scores en een soort 'verering' voor bijna alles wat deze artiest heeft gemaakt, dat kan ik moeilijk volgen.
Hoewel ik hier een 8,5 geef is er wat mij betreft niet bepaald sprake van "verering". Ik heb vrij weinig met Boudewijn de Groot maar dit vind ik nu net een van z'n beste nummers.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.