Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 juli 2013, 14:55 uur
Ah, een prominente plaats op het verder niet zo bijster lange lijstje nummers dat ik zo voor kan zingen. Fantastisch nummer natuurlijk, al zijn de nog wat hogere scores weggelegd voor Boudewijns nummers waar tekst en muziek nog wat meer één geheel vormen; per saldo wordt Testament voor mij toch eigenlijk louter door de tekst gedragen.
9,3
9,3
0
geplaatst: 17 juli 2013, 16:32 uur
Excusez: ik heb weinig met de liedjes van Boudewijn de Groot: 4
0
geplaatst: 17 juli 2013, 16:39 uur
Terug naar de tijd van vroeger. Fijn dat de kapelaan het jeugdhonk ook weer heeft geopend; ik heb nl ontzettend zin in een glaasje prikkellimonade. Jelui weet toch dat je met dit weer goed moet drinken. Volgende keer de Berenboot, Fabeltjeskrant of toch maar de begintune van Ivanhoe (met Roger Moore in de hoofdrol). Gek genoeg vind ik Een meisje van 16 een stuk minder gedateerd, maar dat zal wel mijn vuns-mind zijn, of misxien de datering van m'n jeugd 
6

6
0
geplaatst: 17 juli 2013, 16:39 uur
8
Met de jaren wat vergeeld, maar swingend huwelijk tussen muziek en Nederlandse taal.
Met de jaren wat vergeeld, maar swingend huwelijk tussen muziek en Nederlandse taal.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 16:59 uur
6,5
Ik vind juist de tekst matig, ik heb liever een specifiek onderwerp. Vooral de melodie en instrumentatie vind ik sterk.
Ik vind juist de tekst matig, ik heb liever een specifiek onderwerp. Vooral de melodie en instrumentatie vind ik sterk.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 17:10 uur
jasper1991 schreef:
ik heb liever een specifiek onderwerp.
ik heb liever een specifiek onderwerp.
Dat heeft dit voor mij, 'coming of age' zoals ze dat in het Engels noemen.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 17:28 uur
jasper1991 schreef:
Jawel, maar het is me toch een beetje te 'open'.
Jawel, maar het is me toch een beetje te 'open'.
Hoe kan je anders spreken van coming (out) of age - zonder daarover open te zijn? Als je met je verleden afrekent, geef je juist daarover opening. Het is de prekerige toon - zo van "weet mijn vriend dat dit ook u geschiedt" - die van de morele herbewapening die na al tijd echt irriteert.
De eenzame fietser heeft dat veel minder.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 17:31 uur
Niet zijn allerbeste maar veel beter in het Nederlandstalige genre is er niet te vinden.
Cijfer: 9
0
geplaatst: 17 juli 2013, 17:36 uur
LucM schreef:
Niet zijn allerbeste maar veel beter in het Nederlandstalige genre is er niet te vinden.
U luister zeker nooit naar Vlaamse - jazeker ook bij u! - of Nederlandse hiphop? Daar valt tekstueel beduidend meer in te beleven - dit dateert echt uit de tijd dat men opgewonden raakte van het uitspreken van "poep, billen"etc.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 17:49 uur
Je zegt allemaal dingen die ik niet kan thuisbrengen bij jou... Ik heb zo gauw geen hiphop-album kunnen vinden in je stemmenlijst en bovendien; hoe groffer/vuiler, hoe beter?
Qua Nederlandse teksten is Spinvis overigens mijn favoriet.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 17:50 uur
Sommige Nederlandstalige hiphopnummers vind ik aardig (overigens vind ik die Nederhiphopscène overroepen) maar compositorisch is Boudewijn de Groot toch wel onovertroffen al vind ik Frank Boeijen vrijwel even goed. Bovendien is vulgair niet persé beter.
Spinvis schrijft ook geweldige teksten maar zijn zang is wat te monotoon, hetzelfde heb ik in mindere mate met Gorki.
Spinvis schrijft ook geweldige teksten maar zijn zang is wat te monotoon, hetzelfde heb ik in mindere mate met Gorki.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 17:54 uur
Ik probeer de humor van Mjuman al jaren te begrijpen, maar helaas.
Wat nou "morele herbewapening"?
Boudewijn de Groot - Elegie Prenatale
Wat nou "poep, billen" teksten?
De Heideroosjes - Poep In Je Hoofd
Ik kies voor het liedje van Boudewijn.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 17:56 uur
dazzler schreef:
Als onderzoeksteams zich al daarover buigen, waarom zou ons dat dan lukken? Ik probeer de humor van Mjuman al jaren te begrijpen, maar helaas.

0
geplaatst: 17 juli 2013, 17:57 uur
jasper1991 schreef:
Je zegt allemaal dingen die ik niet kan thuisbrengen bij jou... Ik heb zo gauw geen hiphop-album kunnen vinden in je stemmenlijst en bovendien; hoe groffer/vuiler, hoe beter?
Zoekt en gij zult vinden; bedenk: ik becijfer niet alles wat ik op plaat/cd heb en niet alles wat ik becijfer, heb ik. Hoe vindingrijker de tekst icm het rijm, hoe groter mij de dig en da's geen geslijm, maar eiguh gewig!
Die hiphopreactie was overigens niet voor jouw bestemd

En ik maak m'n humor ook niet voor Belgen - die raken daarvan van slag (i.e. geBelgd), dus ook niet specifiek den Dazz - en pretentie_jazz overdrijft graag
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 juli 2013, 18:38 uur
Er mag hier en daar een woord/zinsnede niet meer helemaal van deze tijd zijn (wat wil je, na 47 jaar), maar verder ontgaat mij ook volledig waarom Testament als geheel gedateerd zou zijn. Dan heeft de goede man wel een paar nummers waar ik dat adjectief eerder op zou plakken.
0
Zephyr
geplaatst: 17 juli 2013, 19:25 uur
Cijfer : 9,5
*** verwijdert dit topic per direct uit Mijn Updates ***
Kan het gewauwel niet langer aanzien. Werkelijk niet te geloven dat het altijd dezelfde users zijn die bepaalde topics weten te vern**ken
(en nu maar weer wachten op de quotes van user -
... )
*** verwijdert dit topic per direct uit Mijn Updates ***

Kan het gewauwel niet langer aanzien. Werkelijk niet te geloven dat het altijd dezelfde users zijn die bepaalde topics weten te vern**ken

(en nu maar weer wachten op de quotes van user -
... )
0
geplaatst: 17 juli 2013, 20:35 uur
dazzler schreef:
Poep in je Hoofd is van de Raggende Manne, geweldig nummer trouwens. Die hoor ik dus veel liever dan Boudewijn de Groot.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 20:39 uur
Mjuman schreef:
Terug naar de tijd van vroeger. Fijn dat de kapelaan het jeugdhonk ook weer heeft geopend; ik heb nl ontzettend zin in een glaasje prikkellimonade.
Terug naar de tijd van vroeger. Fijn dat de kapelaan het jeugdhonk ook weer heeft geopend; ik heb nl ontzettend zin in een glaasje prikkellimonade.

Ja sorry: ik vind dit treffend verwoord.
0
geplaatst: 17 juli 2013, 21:29 uur
Casartelli schreef:
Er mag hier en daar een woord/zinsnede niet meer helemaal van deze tijd zijn (wat wil je, na 47 jaar), maar verder ontgaat mij ook volledig waarom Testament als geheel gedateerd zou zijn. Dan heeft de goede man wel een paar nummers waar ik dat adjectief eerder op zou plakken.
Echt?
Ik loop gearmd met een kater voorop
Daarachter twee konijnen met een trechter op hun kop
En dan de grote snoeshaan, die legt een glazen ei
Wanneer je 't schudt dan sneeuwt 't op de Egmondse abdij
Ik reik een meisje mijn koperen hand
Dan komen er twee Moren met hun slepen in de hand
Dan blaast er de fanfare ter ere van de schaar
Die trouwt met de vingerhoed ze houden van elkaar
Maar goed ik vind dit gewoon een sterke tekst en uiteraard na 50 jaar soms wat gedateerde woorden en beschrijvingen.
Cijfer 9,0
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.