MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De MuMe "Zwarte" Album lijst

zoeken in:
Maxinquaye mag toch wel, hoop ik

Rudi S schreef:
Maxinquaye mag toch wel, hoop ik

Ik ben er nog niet precies uit, maar denk dat Maxinquaye geen probleem is even als Massive Attack, Masters at Work, Roots Manuva, Soul II Soul, Portishead, Moby (Play) e.d.
Het probleem zit hem in de meer electronic gerichte albums zo als die van Aphex Twin, Leftfield, Green Velvet, Faithless, Ron Size........

En in een heel andere hoek zit ik ook in dubio hoe zit het met Los Lobos, Calexico, Mana en consorten.....

En DJ Shadow, mag die?

thelion schreef:
(quote)

Ik ben er nog niet precies uit, maar denk dat Maxinquaye geen probleem is even als Massive Attack, Masters at Work, Roots Manuva, Soul II Soul, Portishead, Moby (Play) e.d.
Het probleem zit hem in de meer electronic gerichte albums zo als die van Aphex Twin, Leftfield, Green Velvet, Faithless, Ron Size........

En in een heel andere hoek zit ik ook in dubio hoe zit het met Los Lobos,

Tex mex en roots rock, lijkt mij makkelijk, misschien als je problemen zoekt; Ry Cooder

De Zuid Amerikaanse strekkingen, hoe verwesterd ook, lijken mij toch eerder geen "black music". Eerder een (dik ok) genre op zich voor evt een andere ko wegens relatief duidelijk afgelijnd. Datzelfde heb ik overigens met al die house-dingen. Da's echter een genre dat zo ver van me af staat, dat ik er geen mening over kan hebben die er toe doet...

ArthurDZ schreef:
En DJ Shadow, mag die?

Goeie vraag.......

Rudi S schreef:
misschien als je problemen zoekt

Ik zoek geen problemen ik loop er tegen aan.

Voorlopig hou ik het er maar op dat als een user vind dat een album in de lijst hoort hij het album in zijn lijst moet opnemen, als ik (als enig jury-lid) mijn bedenkingen heb zal ik om uitleg vragen.

Dus als je zelf twijfels hebt of een album wel "black enough" is zet er dan maar op voorhand een redenatie bij.

Nog even terug komen op Leftfield - Leftism daar buig ik mij morgen ochtend over, dus zaaf kan zijn lijst in het geval dat ik Leftism toelaat nog wijzigen.

Zo als volgens mij wel bekend is ben ik de moeilijkste niet dus je moet het wel heel bont maken wil ik een album uitsluiten (please don't test me ).

Ik heb er DJ Shadow uiteindelijk toch maar ingezet. Gevoelsmatig vind ik het er wel bij horen.

1. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
2. GZA - Liquid Swords (1995)
3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
4. Mobb Deep - The Infamous (1995)
5. The Notorious B.I.G. - Ready to Die (1994)
6. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)
7. Nas - Illmatic (1994)
8. Michael Jackson - Dangerous (1991)
9. Dr. Dre - The Chronic (1992)
10. Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club (1997)

Portishead en Moby vind ik zelf dubieus maar omdat het genoemd werd doe ik het toch maar..... misschien wijzig ik de lijst later nog wat. Kijken wat ik nog voorbij zie komen en vergeten ben.

1. Massive Attack - Mezzanine (1998)
2. Portishead - Dummy (1994)
3. Prince - The Gold Experience (1995)
4. Living Colour - Time's Up (1990)
5. Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls (1991)
6. Portishead - Portishead (1997)
7. Terence Trent D'Arby - Symphony Or Damn (1993)
8. Prince and the New Power Generation - O(+> (1992)
9. Carleen Anderson - Blessed Burden (1998)
10. Terence Trent D'Arby - Vibrator (1995)
11. Macy Gray - On How Life Is (1999)
12. Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club (1997)
13. Massive Attack - Blue Lines (1991)
14. Massive Attack - Protection (1994)
15. Living Colour - Stain (1993)
16. Moby - Play (1999)
17. Maxwell - Maxwell's Urban Hang Suite (1996)
18. Prince - The Black Album (1994)
19. Tricky - Maxinquaye (1995)
20. Maxwell - Embrya (1998)
21. D'Angelo - Brown Sugar (1995)
22. Galliano - A Joyful Noise Unto the Creator (1992)
23. Prince - Emancipation (1996)
24. Keziah Jones - Blufunk Is a Fact! (1992)
25. TLC - CrazySexyCool (1994)
------------------------------------------------------------------------
Te zwak om in de lijst te zetten, maar ik ken ze wel:

26. Lighthouse Family - Postcards from Heaven (1997)
27. Dee Dee Bridgewater - Dear Ella (1997)
28. Janet Jackson - The Velvet Rope (1997)
29. Michael Jackson - Dangerous (1991)
30. New Power Generation - Goldnigga (1993)
31. Fugees - The Score (1996)
32. Des'ree - Supernatural (1998)
33. Edsilia Rombley - Edsilia (1998)
34. TLC - FanMail (1999)
35. Toni Braxton - Secrets (1996)

1. Nas - Illmatic (1994)
2. Portishead - Dummy (1994)
3. Maxwell - Maxwell's Urban Hang Suite (1996)
4. Massive Attack - Mezzanine (1998)
5. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)
6. Ronny Jordan - The Antidote (1992)
7. D'Angelo - Brown Sugar (1995)
8. Gil Scott-Heron - Spirits (1994)
9. Lewis Taylor - Lewis Taylor (1996)
10. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
11. Portishead - Portishead (1997)
12. GZA - Liquid Swords (1995)
13. Mobb Deep - The Infamous (1995)
14. Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club (1997)
15. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)

aERodynamIC schreef:

18. Prince - The Black Album (1994)

Prince - The Black Album (1994) niemand (inclusief ikzelf niet) heeft er de vorige editie bij stil gestaan, maar de opnames voor dit album komen allemaal uit 1987.

Hij mag deze editie in de herkansing.

thelion schreef:
Prince - The Black Album (1994) niemand (inclusief ikzelf niet) heeft er de vorige editie bij stil gestaan, maar de opnames voor dit album komen allemaal uit 1987.

Hij mag deze editie in de herkansing.

Maar laten we heel eerlijk zijn: hij had de vorige editie niet mee mogen doen. Dat illegale cassettebandje kunnen we moeilijk meetellen toch? Dan heb ik nog wel meer opnames van hem die nog beter zijn ook

Uiteindelijk gaat het om de officiële release en dat was 1994 alhoewel dat volgens mij ook een beetje tussen neus en lippen door gebeurde.

1. Prince - The Black Album (1994)
2. Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club (1997)
3. Massive Attack - Mezzanine (1998)
4. Prince - The Gold Experience (1995)
5. Body Count - Body Count (1992)
6. Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way (1993)
7. Ali Farka Touré with Ry Cooder - Talking Timbuktu (1994)
8. Chocolate Genius - Black Music (1998)
9. Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls (1991)
10. Lenny Kravitz - Mama Said (1991)
11. Portishead - Dummy (1994)
12. Massive Attack - Blue Lines (1991)
13. John Lee Hooker - Chill Out (1995)
14. Michael Jackson - HIStory (1995)
15. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever (1997)
16. Fugees - The Score (1996)
17. Rory Gallagher - Fresh Evidence (1990)
18. Stevie Ray Vaughan and Double Trouble - The Sky Is Crying (1991)
19. Portishead - Portishead (1997)
20. John Lee Hooker - Mr. Lucky (1991)
21. Michael Jackson - Dangerous (1991)µ
22. Lenny Kravitz - Circus (1995)
23. Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill (1998)
24. Tricky - Maxinquaye (1995)
25. John Lee Hooker - Don't Look Back (1997)

The Prodigy, mogen zij erin? Maxim Reality is duidelijk een persoon met een zwarte huidskleur.
Portishead en Moby vind ik er eigenlijk niet inkunnen, die zijn zo blank als sneeuw, maar ze gebruiken wel samples van zwarte artiesten dus als ik het zo bekijk, zet ik ze er maar in, weliswaar zet ik ze dan iets lager omdat ik de voorkeur geef aan de zwarte artiesten.

1. GZA - Liquid Swords (1995)
2. Nas - Illmatic (1994)
3. Dr. Dre - 2001 (1999)
4. Massive Attack - Mezzanine (1998)
5. Wu-Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
6. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
7. The Notorious B.I.G. - Ready To Die (1994)
8. Dr. Dre - The Chronic (1992)
9. OutKast - Aquemini (1998)
10. Jay-Z - Reasonable Doubt (1996)
11. Snoop Doggy Dogg - Doggystyle (1993)
12. Mobb Deep - The Infamous (1995)
13. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)
14. Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill (1998)
15. Massive Attack - Blue Lines (1991)
16. OutKast - ATLiens (1996)
17. Portishead - Dummy (1994)
18. Moby - Play (1999)
19. Michael Jackson - Dangerous (1991)
20. Jay-Z - In My Lifetime, Vol. 1 (1997)

The Prodigy er maar niet in gezet, Maxim Reality is niet echt een kernlid van de groep en klinkt ook minder 'zwart' i.t.t. een Massive Attack. En ik kwam dan juist uit op 20, een mooi getal.

Supersid schreef:

5. Body Count - Body Count (1992)

Wil je die even duidelijk motieveren, Ice-T aanhalen is niet voldoende, zeker dit album is pure metal als je met een goed onderbouwde motivatie komt kan het album wellicht mee doen.

Heel het album gaat over zwarten onderdrukken, en alles wat daar van ver en dichtbij mee te maken heeft. Trouwens, dit is geen zuivere metal, hier zit een "zwarte groove" in. Ineens de reden waarom deze plaat nu vaak bestempeld wordt als "geen echte metal", ik kan niet zoveel andere redenen meer bedenken, buiten dat het me verbaast waarom je deze bedenking maakt. Luister alleen al naar de opener, de skit die dit album op gang trapt, niemand twijfelt er dan nog aan dat er "black guys" staan aan te komen.

Ik vind het op het randje, maar hij mag er bij..........

Moest ik een heel arsenaal aan vervangers hebben, ik zou het doen...

Na wat gesnuffel in de kast kwam er een ruime top 50 uitrollen.
Vanaf de helft ongeveer wordt het wat minder, maar er zit een hoop jeugdsentiment in de weg voor een objectieve beoordeling.

Voor mij waren de 90's het decennium van de Hiphop (wat ik het leukst vond van pakweg '85-'93), het nu nogal gedateerde Swingbeat (Teddy Riley's New jack swing) en zeker Acid jazz en Triphop. Muziek uit deze laatste 2 stromingen vind ik ondanks de invloeden niet altijd "zwart" genoeg voor een dergelijke lijst, maar dit is arbitrair.

01. Lewis Taylor - Lewis Taylor (1996)
02. Jamiroquai - The Return of the Space Cowboy (1994)
03. Brooklyn Funk Essentials - Cool and Steady and Easy (1995)
04. A Tribe Called Quest - People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm (1990)
05. Massive Attack - Blue Lines (1991)
06. Jamiroquai - Emergency on Planet Earth (1993)
07. Terence Trent D'Arby - Vibrator (1995)
08. George Michael - Older (1996)
09. Maxwell - Maxwell's Urban Hang Suite (1996)
10. Corey Glover - Hymns (1998)

11. A Tribe Called Quest - The Low End Theory (1991)
12. D'Angelo - Brown Sugar (1995)
13. Macy Gray - On How Life Is (1999)
14. Prince - The Black Album (1994)
15. Guru - Jazzmatazz, Vol. 1 (1993)
16. Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.. (1992)
17. Us3 - Hand on the Torch (1993)
18. Guy - The future (1990)
19. The Herbaliser - Very Mercenary (1999)
20. Maxwell - Embrya (1998)
21. Living Colour - Time's Up (1990)
22. Prince - The Gold Experience (1995)
23. Redman - Whut? Thee Album (1992)
24. Boyz II Men - Cooleyhighharmony (1991)
25. Gang Starr - Step in the Arena (1991)

26. The Herbaliser - Remedies (1995)
27. Sade - Love Deluxe (1992)
28. Erykah Badu - Baduizm (1997)
29. The Herbaliser - Blow Your Headphones (1997)
30. Bell Biv DeVoe - Poison (1990)
31. Prince - The Vault ... Old Friends 4 Sale (1999)
32. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)
33. Big Daddy Kane - Prince of Darkness (1991)
34. Michael Jackson - Dangerous (1991)
35. Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls (1991)
36. Stevie Wonder - Conversation Peace (1995)
37. Fun Lovin' Criminals - Come Find Yourself (1996)
38. Johnny Gill - Johnny Gill (1990)
39. Keith Sweat - Keep it Comin' (1991)
40. Slick Rick - The Ruler's Back (1991)
41. Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill (1998)
42. Curtis Mayfield - New World Order (1996)
43. Me'Shell NdegéOcello - Bitter (1999)
44. Alexander O'Neal - All True Man (1991)
45. Young Disciples - Road to Freedom (1991)
46. Rahsaan Patterson - Rahsaan Patterson (1997)
47. Chubb Rock - The One (1991)
48. 2Pac - 2Pacalypse Now (1991)
49. Tone-Loc - Cool Hand Loc (1991)
50. Prince - Emancipation (1996)
51. Stevie Wonder - Jungle Fever (1991)
52. Prince - Graffiti Bridge (1990)
53. Ronny Jordan - The Antidote (1992)
54. Aaliyah - Age Ain't Nothing But a Number (1994)

Janet Jackson - Rhythm Nation 1814 vind ik een typische 90's plaat (van grote invloed op de sound), maar is van '89 en blijkbaar waren Jam & Lewis hun tijd vooruit.
Wat ik goed vind, maar niet als zwarte lijst materiaal zie: DJ Shadow - Endtroducing, de killere platen van Massive na "Blue lines", Portishead - Dummy, Morcheeba - Who do you trust?, Moby, St. Germain, Mother earth, Lenny Kravitz, Tracy Chapman - New Beginning, en Buena Vista Social Club.

Terence Trent D'Arby's "Symphony or damn" vind ik erg sterk, maar die hoort er vanwege de wat duistere rock sound ook niet op naar mijn mening. Dit i.t.t. opvolger "Vibrator" en (gek misschien) Living Colour's "Time's up". Die gasten kunnen mij een genre laten waarderen waar ik niks mee heb, en dat komt toch door een één of andere groovy funky touch. Frontman Corey Glover bewijst op zijn soloplaat zijn veelzijdigheid.

Gisteren Leftfield - Leftism weer eens uit de kast gehaald en wat mij betreft mag hij er ook bij. Het licht i.d.d. wel wat in het verlengde van Massive Attack vanaf hun 3e album Mezzanine. Leftism is soms wat meer Dance maar swa, de gehele sfeer van het album vind ik wel "black enough" zeker als Mezzanine geen probleem is.

@ zaaf als je het album er nog bij wil zetten ga je gang.

Wat betreft Body Count zo als ik al melde vind ik het op het randje, maar als Living Colour geen probleem is kan Body Count ook.

Bij de 90ties is het gewoon een probleem dat de "klassieke" Soul / Funk erg ver te zoeken is en dat er naar hartenlust cross-overs gemaakt werden waar uit voledig nieuwe (sub) genres ontstonden die wel geinspireerd zijn op of beinvloed zijn door de "klassieke" Soul / Jazz / Funk.

Ook acts als Faithless, Masters at Work, St Germain, Gard du Nord, The Prodigy zijn wat mij betreft geen probleem.

Verder hou ik het er maar op dat;
Als een user vind dat een album in de lijst hoort hij het album in zijn lijst moet opnemen, als ik (als enig jury-lid) mijn bedenkingen heb zal ik om uitleg vragen.

Dus als je zelf twijfels hebt of een album wel "black enough" is zet er dan maar op voorhand een redenatie bij.

Ben nu wel heel benieuwd wie er met de eer gaat strijken in deze editie.

Laat maar komen die lijsten.

Ik zie Jamiroquai voorbijkomen... hoort ook wel in mijn lijstje, pfffff... al die dubieuze albums ook

Heb nog geen lijsten verwerkt dus aanpassen kan nog.....

Mijn lijst gaat nog wel even op zich laten wachten, had een short list van 40 albums maar door de reeds geplaatste lijstjes zijn dat er alweer 45.........

Mijn Top 5 staat al wel vast en die zal ik jullie niet onthouden.

1. Massive Attack - Blue Lines (1991)
2. Masters at Work - The Tenth Anniversary Collection Part One: 1990 - 1995 (2000)
3. Maxwell - MTV Unplugged (1997)
4. Jamiroquai - Emergency on Planet Earth (1993)
5. Prince - Graffiti Bridge (1990)
6 t/m 25 Still under construction.

thelion schreef:

Mijn Top 5 staat al wel vast en die zal ik jullie niet onthouden.

2. Masters at Work - The Tenth Anniversary Collection Part One: 1990 - 1995 (2000)

Kun jij Masters at work even motiveren

Rudi S schreef:

Kun jij Masters at work even motiveren

Met alle genoegen;

Een 4 cdbox met het beste van wat de heren Kenny "Dope" Gonzalez & "Little" Louie Vega (a.k.a. Masters At Work) in de periode 1990-1995 allemaal op de plaat hebben gezet.

Deze heren waren "Hot as Hell" begin jaren 90 alles en iedereen wilde met dit producers / remix duo werken en dat was niet voor niets.
De heren hebben een geheel eigen geluid gecreeërd, als je een beetje in de dance zat destijds hoorde je gelijk dat het een productie van Masters at Work betrof.

Op deze 4 schijfjes alleen maar geweldige dancetracks pure kwaliteit. Het is Dance met Disco, Funk en Latin invloeden getransformeerd naar hedendaagse Dance, overgoten met een heel erg herkenbare sfeer en eigen geluid. Dat eigengeluid hebben ze vooral te danken aan het goed gebruiken van vocals, piano, saxofoon, trompet en de beat en drive die in de nummers zit.

Ga hier niet alle nummers becommentarieëren, maar nummers als Love & Happiness, Beautiful People, When You Touch Me, Deep Inside, The Bomb en We Can Make It zijn voor mij de absolute TOP van wat er aan Dance in die periode werd geproduceert.

De nummers zijn bijna allemaal in de orgineele 12" versie op deze schijfjes gezet en ook dat vind ik een groot + punt.

Voor wat de Heren tussen 1996 en 2000 allemaal hebben gedaan is er de Box Masters At Work - The Tenth Anniversary Collection Part Two ook deze box is van een ongekende kwaliteit.

5* voor deze blauwdruk van de Dance van Masters At Work.

[quote]thelion schreef:
(quote)

Met alle genoegen;

/quote]
Thanks, snelle motivatie
De symboliek van is toch wel bekend?

Ik snap de discussie niet zo. Volgens mij is er zat "puur zwarte muziek" gemaakt in de 90's.
Pure triphop is toch gewoon een aparte stijl met hooguit elementen van jazz, hiphop en een beetje reggae (naast "blanke stijlen")? De muziek kleur zit ook een beetje in de warmte van de muziek vind ik. Daarom heb ik "Blue lines" nog wel in mijn lijst staan als meest warme soulfule Massive plaat, maar zelfs deze vind ik ook disputabel. Straks komt men in de 00's zelfs "100th Window" aan, en als één plaat niet zwart klinkt.. Dit i.t.t. Jamiroquai die wel duidelijk een soul en funk geluid heeft.

Electronisch zou ik er ook niet onder scharen, en zo wel, dan zijn er wel wat acts te bedenken met een heel wat duidelijkere zwarte groove dan Faithless en Masters at work.
Maar goed. Zoals je terecht zegt thelion: jij bent de jury.

Rudi S schreef:

De symboliek van is toch wel bekend?

Daarom ook met alle genoegen........

En dit Duo verdient best wat extra aandacht.

Minneapolis schreef:

Electronisch zou ik er ook niet onder scharen, en zo wel, dan zijn er wel wat acts te bedenken met een heel wat duidelijkere zwarte groove dan Faithless en Masters at work.
Maar goed. Zoals je terecht zegt thelion: jij bent de jury.

Geef eens een paar tips a.u.b. mijn shortlist is nog niet lang genoeg.......

En als jury zeg ik maar zo Darwin wist het al, er zal automatisch een "natuurlijke selectie optreden" albums die niet breed genoeg gedragen worden zullen de uiteindelijke Eindlijst niet halen.

thelion schreef:
(quote)

albums die niet breed genoeg gedragen worden zullen de uiteindelijke Eindlijst niet halen.

Dat dus ook natuurlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:02 uur

geplaatst: vandaag om 10:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.