Muziek / Muziekgames / De MuMe "Zwarte" Album lijst
zoeken in:
0
geplaatst: 18 januari 2015, 12:36 uur
Ik gooi Jamiroquai er nog tussen en over Morcheeba twijfel ik nog....
1. Massive Attack - Mezzanine (1998)
2. Portishead - Dummy (1994)
3. Prince - The Gold Experience (1995)
4. Living Colour - Time's Up (1990)
5. Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls (1991)
6. Portishead - Portishead (1997)
7. Terence Trent D'Arby - Symphony Or Damn (1993)
8. Prince and the New Power Generation - O(+> (1992)
9. Carleen Anderson - Blessed Burden (1998)
10. Terence Trent D'Arby - Vibrator (1995)
11. Macy Gray - On How Life Is (1999)
12. Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club (1997)
13. Massive Attack - Blue Lines (1991)
14. Massive Attack - Protection (1994)
15. Living Colour - Stain (1993)
16. Moby - Play (1999)
17. Maxwell - Maxwell's Urban Hang Suite (1996)
18. Prince - The Black Album (1994)
19. Tricky - Maxinquaye (1995)
20. Jamiroquai - Travelling Without Moving (1996)
21. Jamiroquai - Synkronized (1999)
22. Maxwell - Embrya (1998)
23. D'Angelo - Brown Sugar (1995)
24. Galliano - A Joyful Noise Unto the Creator (1992)
25. Keziah Jones - Blufunk Is a Fact! (1992)
1. Massive Attack - Mezzanine (1998)
2. Portishead - Dummy (1994)
3. Prince - The Gold Experience (1995)
4. Living Colour - Time's Up (1990)
5. Prince & the New Power Generation - Diamonds and Pearls (1991)
6. Portishead - Portishead (1997)
7. Terence Trent D'Arby - Symphony Or Damn (1993)
8. Prince and the New Power Generation - O(+> (1992)
9. Carleen Anderson - Blessed Burden (1998)
10. Terence Trent D'Arby - Vibrator (1995)
11. Macy Gray - On How Life Is (1999)
12. Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club (1997)
13. Massive Attack - Blue Lines (1991)
14. Massive Attack - Protection (1994)
15. Living Colour - Stain (1993)
16. Moby - Play (1999)
17. Maxwell - Maxwell's Urban Hang Suite (1996)
18. Prince - The Black Album (1994)
19. Tricky - Maxinquaye (1995)
20. Jamiroquai - Travelling Without Moving (1996)
21. Jamiroquai - Synkronized (1999)
22. Maxwell - Embrya (1998)
23. D'Angelo - Brown Sugar (1995)
24. Galliano - A Joyful Noise Unto the Creator (1992)
25. Keziah Jones - Blufunk Is a Fact! (1992)
0
geplaatst: 18 januari 2015, 12:58 uur
thelion schreef:
Geef eens een paar tips a.u.b. mijn shortlist is nog niet lang genoeg.......
En als jury zeg ik maar zo Darwin wist het al, er zal automatisch een "natuurlijke selectie optreden" albums die niet breed genoeg gedragen worden zullen de uiteindelijke Eindlijst niet halen.
(quote)
Geef eens een paar tips a.u.b. mijn shortlist is nog niet lang genoeg.......
En als jury zeg ik maar zo Darwin wist het al, er zal automatisch een "natuurlijke selectie optreden" albums die niet breed genoeg gedragen worden zullen de uiteindelijke Eindlijst niet halen.
Me and my big mouth.

Ik bedoelde in het algemeen, maar heb niet direct een lijstje uit de 90's klaar. Helaas dus..
Maar ik dacht meer aan hedendaagse acts als:
BADBADNOTGOOD, Blackfilm, Blockhead, Blue sky black death, Emancipator, Floex, Flying lotus, Funki Porcini, Long arm en enkele dingen van Four tet (hoewel hij alle kanten uit gaat).
Hoewel veel hier van ook wel instrumentale hiphop wordt genoemd, en voor mij erg in het verlengde ligt van de triphop van de 90's, en hoeft het van mij nog steeds niet in een "black albums list".
Toevallig wel allemaal erg downtempo zie ik nu.
Vooruit, deze komt nog het beste in de buurt:
Tim 'love' Lee - Confessions of a selector (1997)
(sample) 02. Ruffbutt
(sample) 03. One word
Helaas is dit album niet te vinden op Youtube, maar dit playlistje kwam ik wel tegen (het meeste is volgens mij wel wat minder uitbundig dan Confessions.. ) Tim 'Love' Lee
Nummer 2 uit dat lijstje (Pulselocker Live) is trouwens erg fijn voor de zondag... uhm.. is het al middag?
De omschrijving zegt: een mix van Bohemian disco rock, sci-fi electro soul, unruly latin mash ups and oddball urban exotica.

(& Zaaf) Leuke verassing helemaal op het eind.

Nog een mooie ontdekking!
Moet ik ook maar eens luisteren.
0
geplaatst: 18 januari 2015, 23:17 uur
Wellicht lees ik er overheen, maar is er ook nog een deadline voor wanneer ik m'n lijst moet inleveren?
0
geplaatst: 19 januari 2015, 06:14 uur
El Ninjo schreef:
Wellicht lees ik er overheen, maar is er ook nog een deadline voor wanneer ik m'n lijst moet inleveren?
deadline staat voorlopig op 21 maart 2015
0
geplaatst: 19 januari 2015, 08:08 uur
En dat is een mooie tijd om alle 67 albums op de longlist nog eens te beluisteren 
Even snel in de tijdmachine.
1.Lewis Taylor - Lewis Taylor (1996)
2.Massive Attack – Blue Lines (1991)
3.The Roots – Things fall apart (1999)
4.Tricky - Maxinquaye (1995)
5.Massive Attack Mezzanine (1998)
6.D'angelo - Brown Sugar (1995)
7.Erykah Badu – Baduizm (1997)
8.Ali Farka Touré with Ry Cooder - Talking Timbuktu (1994)
9.Lenny Kravitz – Mama Said (1991)
10.Miles Davis – Amandla (1989)
11.Portishead - Dummy (1994)
12.Lauryn Hill – The miseducation of Lauryn Hill (1998)
13.Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club (1997)
14.Leftfield – Leftism 1995
15.Terence Trent D'Arby - Symphony Or Damn (1993)
16.Prince – Graffiti Bridge (1990)
17.Paris – The devil made me do it (1990)
18.Fugees – The score (1996)
19. Macy Gray - On How Life Is (1999)
20.Public Enemy – Fear of a Black Planet (1990)

Even snel in de tijdmachine.
10.Miles Davis – Amandla (1989)
11.Portishead - Dummy (1994)
16.Prince – Graffiti Bridge (1990)
0
geplaatst: 21 januari 2015, 20:38 uur
die kan je wel schrappen van je longlist album is niet uit de jaren 90
0
geplaatst: 22 januari 2015, 11:10 uur
Ach ja, dan hebben wij altijd Prince nog achter de hand

10.Portishead - Dummy (1994)
11.Prince – Graffiti Bridge (1990)
16.Prince - The Gold Experience (1995)
0
geplaatst: 22 januari 2015, 20:16 uur
Over Prince gesproken.
Grappig dat zowel bij jou als thelion Graffiti Bridge goed scoort. Ik dacht dat dat album over het algemeen niet zo gewaardeerd werd. Ik vind het (grotendeels) ook een leuke plaat trouwens.
0
geplaatst: 22 januari 2015, 20:40 uur
Nummers als; The Question of U, Joy in Repetition, Thieves in the Temple, Melody Cool (met Mavis Staples) en We Can Funk behoren tot het betere wat hij gemaakt heeft, het hele album is een (naar mijn bescheiden mening) zwaar ondergewaardeerd album.
0
geplaatst: 23 januari 2015, 09:31 uur
+1, die nummers wilde ik ook juist noemen, tja Prince blijft altijd nog beter als vele andere artiesten die albums op de markt brengen.
De mindere nummers vind ik in ieder geval bij Prince ook niet zo erg, toch die sound en geweldige stem.
Joy in repetition is zo wie zo een parel.
De mindere nummers vind ik in ieder geval bij Prince ook niet zo erg, toch die sound en geweldige stem.
Joy in repetition is zo wie zo een parel.
0
geplaatst: 25 januari 2015, 09:15 uur
Rudi S schreef:
*knip*

*knip*
Is dat je definitieve lijst....???
Zo ja dan kan ik hem verwerken.
0
geplaatst: 25 januari 2015, 10:10 uur
Eerste 8 lijsten verwerkt.
Verrassende nr. 1 tot dus ver en veel verdeeldheid over wat het beste album van een artiest is (gaan een aantal artiesten behoorlijk last van krijgen).
Verrassende nr. 1 tot dus ver en veel verdeeldheid over wat het beste album van een artiest is (gaan een aantal artiesten behoorlijk last van krijgen).
0
geplaatst: 29 januari 2015, 00:42 uur
Even terugkomend op de eerder besproken decennia. Dan denk je bepaalde genres aardig te kennen, maar dankzij dit fijne topic ben ik toch weer een paar pareltjes op het spoor gekomen.
Buddy Miles - Them Changes (1970)
Willie Wright - Telling the truth (1977)
Tony Allen - Progress (1977) (maar ook zeker andere titels)
Orchestra Baobab - Pirates Choice (1982)
Dank voor de tips!
Van Demon Fuzz- Afreaka! kende ik wel een enkel nummer, maar nu heb ik toch maar eens het album aangeschaft. En daar heb ik geen spijt van.
Opvallend vind ik dat tussen al het reggae geweld (op sheep67 na) geen aandacht is voor Rocksteady.
Alton Ellis - Sunday coming (1970) of Mr. Soul of Jamaica (1973) had zeker genoemd mogen worden.
Nog een tip wat betreft Afrikaanse klanken:
Ginger Baker - African Force
Buddy Miles - Them Changes (1970)
Willie Wright - Telling the truth (1977)
Tony Allen - Progress (1977) (maar ook zeker andere titels)
Orchestra Baobab - Pirates Choice (1982)
Dank voor de tips!
Van Demon Fuzz- Afreaka! kende ik wel een enkel nummer, maar nu heb ik toch maar eens het album aangeschaft. En daar heb ik geen spijt van.

Opvallend vind ik dat tussen al het reggae geweld (op sheep67 na) geen aandacht is voor Rocksteady.
Alton Ellis - Sunday coming (1970) of Mr. Soul of Jamaica (1973) had zeker genoemd mogen worden.
Nog een tip wat betreft Afrikaanse klanken:
Ginger Baker - African Force
0
geplaatst: 29 januari 2015, 22:03 uur
thelion schreef:
Ik weet dat we ruimhartig zijn wat betreft de artiesten, maar ik heb nu toch wel wat vraagtekens. Bijvoorbeeld bij een groep die geweldige muziek maakt, maar in het genre: electronic / pop, nl. Portishead. Nog wat verder van de "zwarte" albums: Moby. Dat is gewoon puur electronic.
Een "witte" artiest die ik bijvoorbeeld wel bij "zwarte" muziek kan plaatsen is Jamiroquai, omdat dit ook Funk is.
Om maar eens een steen in de vijver te gooien: Is het niet een idee om "witte" electronic/pop/dance, wat dus geen "witte" funk/soul is, niet toe te laten? Anders lopen we het volgende decennium helemaal het risico om een 'sort of' electronic dance lijst te krijgen.
0
geplaatst: 30 januari 2015, 12:54 uur
Ach ja.....
Wel of niet "zwart" (genoeg), zal voor de een anders zijn dan voor de ander het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeuren en perseptie.
Als de gene die het nummer aandraagt het " zwart" genoeg vind vind ik het prima, mits het niet volledig uit de hand loopt.
Wel of niet "zwart" (genoeg), zal voor de een anders zijn dan voor de ander het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeuren en perseptie.
Als de gene die het nummer aandraagt het " zwart" genoeg vind vind ik het prima, mits het niet volledig uit de hand loopt.
0
geplaatst: 30 januari 2015, 17:04 uur
thelion schreef:
Ach ja.....
Ach ja.....
Maar ik geef argumenten, zoals de genres van de "witte" muziek die mee mogen doen. En jouw reactie is: als het maar niet uit de hand loopt. Vraag is dan: wanneer loopt het uit de hand? Volgens mij vanaf "witte" artiesten die pop/electronic/dance maken. Is dat geen logische grens? Echt met alle respect voor al diegenen die hen genoemd hebben, maar ik heb echt moeite met de voorbeelden die ik noemde.
0
geplaatst: 30 januari 2015, 17:40 uur
west schreef:
Vraag is dan: wanneer loopt het uit de hand? Volgens mij vanaf "witte" artiesten die pop/electronic/dance maken. Is dat geen logische grens? Echt met alle respect voor al diegenen die hen genoemd hebben, maar ik heb echt moeite met de voorbeelden die ik noemde.
Vraag is dan: wanneer loopt het uit de hand? Volgens mij vanaf "witte" artiesten die pop/electronic/dance maken. Is dat geen logische grens? Echt met alle respect voor al diegenen die hen genoemd hebben, maar ik heb echt moeite met de voorbeelden die ik noemde.
Het loopt uit de hand als de connectie met "zwarte" muziek totaal weg is.
Zo als ik al eerder heb gezegd het is aan de gene zelf om te bepalen wat wel en niet kan, dat een ander daar anders over denkt kan ik mij goed voorstellen, maar één individuele mening is niet leidend voor de rest.
En zo als ik ook al eerder heb aangegeven er vind vanzelf een "soort" van natuurlijke selectie plaats, als een album niet breed genoeg gedragen word zal hij de eindlijst (alle voorrondes samen en de grote finale) niet halen.
Ik ben zo ruim denkend om "bepaalde" discussies niet weer aan te zwengelen.
Hoe jij er over denkt is jou mening, een ander kan daar anders over denken. De lijst is een consenus van alle ingediende lijsten dus het beste album van het tijdvlak dat het breedst door de inzenders word gedragen zal nr. 1 zijn en daar kan en hoeft niet iedereen het mee eens zijn.
0
geplaatst: 30 januari 2015, 20:45 uur
Maar nu doe je net alsof mijn mening heilig is, integendeel. Ik gaf mijn argumenten om een discussie aan te zwengelen. Maar die discussie komt er dus niet.
0
geplaatst: 30 januari 2015, 20:57 uur
Niemands mening is heilig, die discussie kan je best aanzwengelen, maar ik hou mij er afzijdg van.
0
geplaatst: 30 januari 2015, 23:01 uur
Voor wat het waard is: ik ben het helemaal met West eens. Ik heb ook al eerder dezelfde voorbeelden genoemd.
Die "natuurlijke selectie" wordt natuurlijk ook gestuurd doordat genoemde titels worden herhaald (voorbeeld doet volgen). Natuurlijk is er altijd een grijs gebied (om in de zwart / wit discussie te blijven), maar ik geloof dat in het algemeen toch wel wordt aangenomen dat dance/ electronisch niet onder "zwarte muziek" valt. Hooguit als het wel erg dominante invloeden van funk/ afro beat/ jazz etc zou hebben. Hetzelfde geldt voor de triphop lijkt mij. Ik vind Portishead ook totaal geen zwarte sound hebben, en weinig van de jazz of reggae lenen zoals bij andere triphop acts wel eens het geval was.
Die "natuurlijke selectie" wordt natuurlijk ook gestuurd doordat genoemde titels worden herhaald (voorbeeld doet volgen). Natuurlijk is er altijd een grijs gebied (om in de zwart / wit discussie te blijven), maar ik geloof dat in het algemeen toch wel wordt aangenomen dat dance/ electronisch niet onder "zwarte muziek" valt. Hooguit als het wel erg dominante invloeden van funk/ afro beat/ jazz etc zou hebben. Hetzelfde geldt voor de triphop lijkt mij. Ik vind Portishead ook totaal geen zwarte sound hebben, en weinig van de jazz of reggae lenen zoals bij andere triphop acts wel eens het geval was.
0
geplaatst: 30 januari 2015, 23:28 uur
Ik vind dat Minneapolis het mooi verwoord heeft. Zijn er meer users die hier een mening over (willen) hebben?
0
geplaatst: 5 februari 2015, 09:25 uur
Even terug halen naar de eerste pagina, nog users die een lijst in gaan leveren
Iemand van jullie;
Reijersen herman heicro kemm jeroentjuhh L_T_B Bertus
Angelo zinulzki jelmer19 Rene1979 Japsuh Glaciers of Ice pjh1967, LucM, dazzler, Teunnis, principal2000, Simon77, sheep67, Ralph., 50tracks, laxus11, Co Jackso, Poeha, 50tracks, El Ninjo, vigil, Titmeister, west, J.J. Wever,Ataloona, pet, Salvadore, hoolie55, Cured, Lura ????
Zie hier wat de bedoeling is voor zo ver nog niet duidelijk.
Iemand van jullie;
Reijersen herman heicro kemm jeroentjuhh L_T_B Bertus
Angelo zinulzki jelmer19 Rene1979 Japsuh Glaciers of Ice pjh1967, LucM, dazzler, Teunnis, principal2000, Simon77, sheep67, Ralph., 50tracks, laxus11, Co Jackso, Poeha, 50tracks, El Ninjo, vigil, Titmeister, west, J.J. Wever,Ataloona, pet, Salvadore, hoolie55, Cured, Lura ????
Zie hier wat de bedoeling is voor zo ver nog niet duidelijk.
0
geplaatst: 5 februari 2015, 10:26 uur
Waarom zou die niet mogen? Een zwarte artiest toch? Vol met invloeden en samples van soul, jazz, hiphop, etc. Dan vind ik Portishead een stuk discutabeler (zou bij mij uberhaupt niet in me op zijn gekomen). Maar goed, als iemand vindt dat het past, dan past het.

0
geplaatst: 5 februari 2015, 10:41 uur
Op zich zou die ook geen probleem mogen zijn, maar er was een discussie gaande over dance, electronic etc.
0
geplaatst: 5 februari 2015, 10:50 uur
Rudi S schreef:
Op zich zou die ook geen probleem mogen zijn, maar er was een discussie gaande over dance, electronic etc.
House is in ieder geval een donker genre...
* denotes required fields.