Muziek / Muziekgames / De Prehistorische Top 400 - 2014
zoeken in:
0
geplaatst: 9 december 2014, 21:47 uur
Onweerwolf schreef:
15 en 16 zijn vreselijk
15 en 16 zijn vreselijk
Toevallig 2x dezelfde artiest (die ook vorig jaar bij jou op plek 15 en 15 eindigde)?

Die gaan bij mij een heel stuk hoger eindigen! Beter nog dan vorig jaar, want die nieuwe is veel beter dan het nummer dat de finale dit jaar niet gehaald heeft

0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2014, 21:50 uur
Kees-Jan schreef:
Toevallig 2x dezelfde artiest (die ook vorig jaar bij jou op plek 15 en 15 eindigde)?
(quote)
Die mogelijkheid bestaat ja.

0
geplaatst: 9 december 2014, 22:42 uur
Klaar!
Zeven fantastische nummers waar een top vier voorzichtig bovenuit steekt.
Acht erg sterke nummers die met elkaar de middenmoot vormen.
Twee iets mindere maar nog steeds ruim voldoende achterblijvers.
Een schitterende finale
.
Zeven fantastische nummers waar een top vier voorzichtig bovenuit steekt.
Acht erg sterke nummers die met elkaar de middenmoot vormen.
Twee iets mindere maar nog steeds ruim voldoende achterblijvers.
Een schitterende finale
.
0
geplaatst: 9 december 2014, 23:13 uur
Ik weet niet waar de grens tussen briljant en goed precies ligt, ik zou zeggen tussen 9 en 10. Enfin, ik heb gestemd, en Onweerwolf is mijn getuige. Ik ben diep gelukkig.
0
geplaatst: 10 december 2014, 03:28 uur
Door al het jazzgeweld heen geworsteld en m'n lijstje ingeleverd 
De 10 nummers die verdwenen zijn stonden vorig jaar op de plaatsen 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 en 15.
De nieuwe nummers zijn dit jaar binnengekomen op de plaatsen 1, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14 en 16.
Getalsmatig lijkt er nauwelijks iets veranderd te zijn (uit gemiddeld op plek 9,8; in gemiddeld op plek 9,7), maar vorig jaar vond ik de nummers 1 t/m 8 geweldig en de nummers 9 t/m 13 heel aardig. Met de nummers 14 t/m 16 kon ik toen weinig/niks mee. Dit jaar vind ik de nummers 1 t/m 6 geweldig en de nummers 7 t/m 10 nog aardig. Maar de nummers 11 t/m 16 zijn van niet aan mij besteed tot verschrikkelijk. Dus helaas voor mij toch wel een flinke achteruitgang deze finale.
Maar niet getreurd, het was weer een heel mooi prehistorisch jaar met een aantal schitterende ontdekkingen. Ik noem er twee (maar er waren er veel meer):
The Revelers - When Yuba Plays the Rumba on the Tuba
Five Du-tones - Divorce Court

De 10 nummers die verdwenen zijn stonden vorig jaar op de plaatsen 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 en 15.
De nieuwe nummers zijn dit jaar binnengekomen op de plaatsen 1, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14 en 16.
Getalsmatig lijkt er nauwelijks iets veranderd te zijn (uit gemiddeld op plek 9,8; in gemiddeld op plek 9,7), maar vorig jaar vond ik de nummers 1 t/m 8 geweldig en de nummers 9 t/m 13 heel aardig. Met de nummers 14 t/m 16 kon ik toen weinig/niks mee. Dit jaar vind ik de nummers 1 t/m 6 geweldig en de nummers 7 t/m 10 nog aardig. Maar de nummers 11 t/m 16 zijn van niet aan mij besteed tot verschrikkelijk. Dus helaas voor mij toch wel een flinke achteruitgang deze finale.

Maar niet getreurd, het was weer een heel mooi prehistorisch jaar met een aantal schitterende ontdekkingen. Ik noem er twee (maar er waren er veel meer):
The Revelers - When Yuba Plays the Rumba on the Tuba
Five Du-tones - Divorce Court
0
geplaatst: 10 december 2014, 06:41 uur
Mijn nr. 1 is bekend en mijn nummer 16. ook, de nummers die in de Top 5 moeten ook, maar nog niet de volgorde en de rest is nog even hard puzzelen........
In opzicht van de finale van 2013 vind ik het lastiger, komt mede door de vele (volgens sommigen te veel) Jazz. Of deze finale beter is daar laat ik mij vooralsnog niet over uit.
In opzicht van de finale van 2013 vind ik het lastiger, komt mede door de vele (volgens sommigen te veel) Jazz. Of deze finale beter is daar laat ik mij vooralsnog niet over uit.
0
geplaatst: 10 december 2014, 12:05 uur
Dit jaar werd de verdeelsleutel over 'decennia' aangepast:
Groep A: 128 -> 96
Groep B: 144 -> 128
Groep C: 160 -> 160
Groep D: 176 -> 192
Groep E: 192 -> 224
Van alle groepen bereikte reglementair 75% Ronde 1.
Hierdoor zien we een verschuiving in het gemiddelde opnamejaar groter dan de sowieso verwachte 1 jaar. Tot zover niets spannends.
2013: 1913-1962, gemiddeld 1940,0
2014: 1914-1963, gemiddeld 1942,8
Verschil: 2,8 jaar.
Van de tracks die de Top 400 haalden is het gemiddelde opnamejaar:
2013: 1944,7 - verjonging 4,7 jaar
2014: 1948,0 - verjonging 5,2 jaar
Verschil: 3,3 jaar
Van de tracks die de Top 100 haalden is het gemiddelde opnamejaar:
2013: 1949,6 - verjonging 4,9 jaar
2014: 1954,0 - verjonging 6,0 jaar
Verschil: 4,4 jaar
Van de tracks die de Top 25 haalden is het gemiddelde opnamejaar:
2013: 1955,3 - verjonging 5,7 jaar
2014: 1956,2 - verjonging 2,2 jaar
Verschil: 0,9 jaar
Het beeld is glashelder: In beide jaren zijn jonge tracks beduidend succesvoller dan oude tracks, maar de voorliefde voor jonge tracks is dit jaar een stuk groter dan vorig jaar. Pas in de buurt van de finale trekt het gelijk, maar dan zijn er ook bijna geen oude nummers meer over.
Groep A: 128 -> 96
Groep B: 144 -> 128
Groep C: 160 -> 160
Groep D: 176 -> 192
Groep E: 192 -> 224
Van alle groepen bereikte reglementair 75% Ronde 1.
Hierdoor zien we een verschuiving in het gemiddelde opnamejaar groter dan de sowieso verwachte 1 jaar. Tot zover niets spannends.
2013: 1913-1962, gemiddeld 1940,0
2014: 1914-1963, gemiddeld 1942,8
Verschil: 2,8 jaar.
Van de tracks die de Top 400 haalden is het gemiddelde opnamejaar:
2013: 1944,7 - verjonging 4,7 jaar
2014: 1948,0 - verjonging 5,2 jaar
Verschil: 3,3 jaar
Van de tracks die de Top 100 haalden is het gemiddelde opnamejaar:
2013: 1949,6 - verjonging 4,9 jaar
2014: 1954,0 - verjonging 6,0 jaar
Verschil: 4,4 jaar
Van de tracks die de Top 25 haalden is het gemiddelde opnamejaar:
2013: 1955,3 - verjonging 5,7 jaar
2014: 1956,2 - verjonging 2,2 jaar
Verschil: 0,9 jaar
Het beeld is glashelder: In beide jaren zijn jonge tracks beduidend succesvoller dan oude tracks, maar de voorliefde voor jonge tracks is dit jaar een stuk groter dan vorig jaar. Pas in de buurt van de finale trekt het gelijk, maar dan zijn er ook bijna geen oude nummers meer over.
0
geplaatst: 10 december 2014, 15:19 uur
Orbilin, wat is eigenlijk het oudste nummer in de finale? En het oudste nummer dat de lijst gehaald heeft?
0
geplaatst: 10 december 2014, 21:19 uur
1937: Caravan
1939: Strange Fruit
1944: Interlude (A Night in Tunisia)
...
1962: Misirlou
1962: Fleurette Africaine
1963: Visa Från Utanmyra
Duke Ellington overspant in de finale zo'n beetje alle finalisten
1915: Carry Me Back to Old Virginny
1916: I Ain't Got Nobody
1916: Mon homme
1939: Strange Fruit
1944: Interlude (A Night in Tunisia)
...
1962: Misirlou
1962: Fleurette Africaine
1963: Visa Från Utanmyra
Duke Ellington overspant in de finale zo'n beetje alle finalisten

1915: Carry Me Back to Old Virginny
1916: I Ain't Got Nobody
1916: Mon homme
0
geplaatst: 11 december 2014, 13:32 uur
Mijn top 16 ingeleverd. Tov vorig jaar is t voor mijn persoonlijke smaak een enorme vooruitgang. Vorig jaar waren er 6 smulnrs, dit jaar liefst 10, en daar zitten heel wat meer nrs tussen die hoog in mijn Musische 1000 staan.
Vorig jaar 6 nrs die wel goed zijn, maar waarvan mn muzikale hart niet sneller gaat kloppen, en dat zijn er dit jaar 4.
Vorig jaar 2 ´mwah, gaat wel´-nrs, dit jaar 1
Vorig jaar 2 vreselijke nrs, dit jaar maar 1
Kortom: hele fijne finale
Vorig jaar 6 nrs die wel goed zijn, maar waarvan mn muzikale hart niet sneller gaat kloppen, en dat zijn er dit jaar 4.
Vorig jaar 2 ´mwah, gaat wel´-nrs, dit jaar 1
Vorig jaar 2 vreselijke nrs, dit jaar maar 1
Kortom: hele fijne finale

0
geplaatst: 11 december 2014, 19:26 uur
Lijst ingeleverd.
Pfffff was een zware bevalling met veel Jazz, 2 x Ray, een evergreen pur sang, een chanson pur sang en dan ook nog Nina, Sam, Chuck en Dick.
Geloof dat mijn lijstje wel representatief is voor mijn muziekale voorkeuren, maar zelfs bij mij scoort de Jazz relatief laag (hoogste Jazz nummer staat pas op 6 (Nina is geen Jazz)) in dit deelnemers veld.
Pfffff was een zware bevalling met veel Jazz, 2 x Ray, een evergreen pur sang, een chanson pur sang en dan ook nog Nina, Sam, Chuck en Dick.
Geloof dat mijn lijstje wel representatief is voor mijn muziekale voorkeuren, maar zelfs bij mij scoort de Jazz relatief laag (hoogste Jazz nummer staat pas op 6 (Nina is geen Jazz)) in dit deelnemers veld.
0
geplaatst: 11 december 2014, 20:40 uur
Lijstje ook ingeleverd.
Laat ik het erop houden dat de finale een hoog radio6-gehalte heeft. Dat is weliswaar mijn favoriete zender, als ik naar de radio wil luisteren, maar het had wat diverser mogen zijn. Even goed een prachtige finale. En nu maar hopen dat mijn nummer 1 niet zoals vorig jaar 16e wordt.
Laat ik het erop houden dat de finale een hoog radio6-gehalte heeft. Dat is weliswaar mijn favoriete zender, als ik naar de radio wil luisteren, maar het had wat diverser mogen zijn. Even goed een prachtige finale. En nu maar hopen dat mijn nummer 1 niet zoals vorig jaar 16e wordt.
0
geplaatst: 11 december 2014, 21:59 uur
Ik tel er nu 11:
Teunnis
Laxus11
Edgar18
Onweerwolf
Kees-Jan
Wibro
Kemm
Hoolie55
Sokra
Thelion
Justus18
Gaat goed
Nog 47 uur te gaan voor de deadline.
Teunnis
Laxus11
Edgar18
Onweerwolf
Kees-Jan
Wibro
Kemm
Hoolie55
Sokra
Thelion
Justus18
Gaat goed

Nog 47 uur te gaan voor de deadline.
0
Mb.
geplaatst: 11 december 2014, 22:42 uur
Ik zal eens alles beluisteren. Is commentaar gewenst bij de ranking in de PM? 

0
geplaatst: 11 december 2014, 22:45 uur
Het is leuker als het commentaar openbaar is, maar jouw ranking moet nog even geheim blijven.
0
Mb.
geplaatst: 11 december 2014, 23:08 uur
Ah, dus je gebruikt het niet bij de uiteindelijke (publieke) ranking? Prima, mocht ik graag wat erbij schrijven dan bewaar ik dat wel voor als die er staat. 

0
panjoe (moderator)
geplaatst: 11 december 2014, 23:59 uur
Misschien is het handig als je de deelnemers die nog geen lijstje hebben ingestuurd nog even tagt (met [user]) voor de deadline, zodat men weet dat de finale bezig is?
Hoe dan ook zal ik proberen ten midden van alle eindejaarshectiek de finalisten nog eens uitgebreid te beluisteren.
Hoe dan ook zal ik proberen ten midden van alle eindejaarshectiek de finalisten nog eens uitgebreid te beluisteren.

0
geplaatst: 12 december 2014, 01:24 uur
Ik mis vooral nog remcodulac en Arrie. Zij hebben het hele jaar meegestemd, zou toch zonde zijn als zij niet met een eindlijstje kwamen
(ook al staat mijn smaak haaks op de hunne
).
).
0
geplaatst: 12 december 2014, 01:40 uur
Ook een lijstje ingeleverd. Hoewel het niet mijn dagelijkse muziek is kende ik het meeste al wel. Maar er zat een bijzonder fraaie ontdekking tussen die op nummer 3 terecht is gekomen. Vind geen enkel nummer slecht of vervelend, sommigen doen me wel (veel) meer dan anderen. Er zitten nummers bij die ik letterlijk 1000 keer kan horen en dan nog doet het wat met me.
0
geplaatst: 12 december 2014, 11:16 uur
Kees-Jan schreef:
Ik mis vooral nog remcodulac en Arrie. Zij hebben het hele jaar meegestemd, zou toch zonde zijn als zij niet met een eindlijstje kwamen
).
). Komt nog!
Ik kwam er gisteren pas achter dat de deadline al zo snel is. Ik wil de finale vandaag nog in z'n geheel beluisteren, dan komt mijn lijstje.
0
geplaatst: 12 december 2014, 12:15 uur
Ik heb ook een lijstje ingestuurd. Was het eerst niet van plan omdat ik totaal niet heb meegedaan dit jaar, maar uiteindelijk begon het toch wel te kriebelen. Mooi lijstje, beter dan die van verleden jaar wat mij betreft!
0
geplaatst: 12 december 2014, 13:42 uur
Heb ook ingestuurd na gisteren de nummers allemaal nog een paar keer te hebben beluisterd. Mooi lijstje geworden. Blijft toch een zeer bijzonder topic dit, jammer dat het me niet echt lukt actief mee te doen gedurende het jaar.
0
geplaatst: 12 december 2014, 19:43 uur
panjoe schreef:
Misschien is het handig als je de deelnemers die nog geen lijstje hebben ingestuurd nog even tagt (met [user]) voor de deadline, zodat men weet dat de finale bezig is?
Ik heb een banner in het Top-2000-topic gezet, met attendering op de deadline. Overigens heb ik er het volste vertrouwen in dat remcodulac geen aansporing nodig heeft.Misschien is het handig als je de deelnemers die nog geen lijstje hebben ingestuurd nog even tagt (met [user]) voor de deadline, zodat men weet dat de finale bezig is?
0
geplaatst: 12 december 2014, 19:52 uur
De volgende stemmers brengen de stand op 19 lijstjes:
Orbilin (was ik mezelf zomaar vergeten te tellen, al op 9 december ingeleverd)
Starbrightboy
ArthurDZ
Herman
Jeroentjuhh
Johan de Witt
Choconas
Panjoe

Orbilin (was ik mezelf zomaar vergeten te tellen, al op 9 december ingeleverd)

Starbrightboy
ArthurDZ
Herman
Jeroentjuhh
Johan de Witt
Choconas
Panjoe

0
geplaatst: 12 december 2014, 22:29 uur
19 lijstjes al, dat is het aantal lijstjes waar we vorig jaar mee eindigden.
Dat worden er dit jaar dus op zeker meer.
Orbilin, ik ben al bezig om mijn potentiële nominaties (die ik het afgelopen jaar verzameld heb) een beetje te rangschikken. Het zijn er namelijk veel te veel
Is al bekend hoeveel nummers we per groep mogen nomineren?
Dat worden er dit jaar dus op zeker meer.

Orbilin, ik ben al bezig om mijn potentiële nominaties (die ik het afgelopen jaar verzameld heb) een beetje te rangschikken. Het zijn er namelijk veel te veel

0
geplaatst: 12 december 2014, 23:23 uur
Orbilin schreef:
(quote)
Ik heb een banner in het Top-2000-topic gezet, met attendering op de deadline. Overigens heb ik er het volste vertrouwen in dat remcodulac geen aansporing nodig heeft. Niet echt, hè? Lijstje is verstuurd. Mooie finale weer. En dat terwijl mijn top vier van vorig jaar er helemaal uit ligt (vooral Blue Rondo mis ik erg) en ik van sommige artiesten liever nog andere nummers in de finale had gezien.
0
geplaatst: 13 december 2014, 09:29 uur
Aangezien ik meer van de albums ben dan van de losse nummers ben ik momenteel bezig alle albums te luisteren waar de finale nummers op staan. Had er tot mijn verbazing 15 van in de kast staan en die ene die ik niet heb staat op Spotify.
Morgen tijdens de bekendmaking zal ik ook mijn Prehistorische Top 16 Finale Albums plaatsen.
Is er trouwens iemand die weet of Dick Dale - Misirlou op een regulier studio album van Dick Dale staat, kan het nummer alleen terug vinden op verzamelaars van hem waarvan ik er 1 bezit.
Morgen tijdens de bekendmaking zal ik ook mijn Prehistorische Top 16 Finale Albums plaatsen.
Is er trouwens iemand die weet of Dick Dale - Misirlou op een regulier studio album van Dick Dale staat, kan het nummer alleen terug vinden op verzamelaars van hem waarvan ik er 1 bezit.
0
geplaatst: 13 december 2014, 14:04 uur
Kees-Jan schreef:
Ik zou even de bekende stemsleutel in gedachten houden: 1-2-3-4-5. Ik moet nu even focussen op de Finale, daarna kan ik inventariseren hoe de Startlijst (nog zonder 1964) er uit ziet, reken op maandag.Orbilin, ik ben al bezig om mijn potentiële nominaties (die ik het afgelopen jaar verzameld heb) een beetje te rangschikken. Het zijn er namelijk veel te veel

* denotes required fields.