Muziek / Muziekgames / De Prehistorische Top 400 - 2014
zoeken in:
0
geplaatst: 13 december 2014, 14:49 uur
De eerste 20 lijstjes (+ de startladder) zijn verwerkt. De uitslag die zich aftekent is verrassend, met name de nummer 2/3. Over de nummer 1 zeg ik niets, maar zijn/haar positie lijkt gezien de voorsprong onaantastbaar.
De punten die de Top 5 hebben zijn:
1. 255
2. 215
3. 213
4. 204
5. 203
Nummer 2 en 3 kunnen nog makkelijk van plaats verwisselen, en hetzelfde geldt voor 4 en 5.
Onderaan het klassement zitten 15 en 16 in hetzelfde parket :
16. 127
15. 128
14. 141
Het grootste verschil van mening (love/hate) betreft een ' rode' track, het meest eensgezind is men over de track die momenteel op 2 staat.
De punten die de Top 5 hebben zijn:
1. 255
2. 215
3. 213
4. 204
5. 203
Nummer 2 en 3 kunnen nog makkelijk van plaats verwisselen, en hetzelfde geldt voor 4 en 5.
Onderaan het klassement zitten 15 en 16 in hetzelfde parket :
16. 127
15. 128
14. 141
Het grootste verschil van mening (love/hate) betreft een ' rode' track, het meest eensgezind is men over de track die momenteel op 2 staat.
0
geplaatst: 13 december 2014, 15:00 uur
Orbilin schreef:
Wellicht staat het antwoord op mijn vraag ergens in de 112 pagina's, maar waar komt de aanduiding Rode en Blauwe kamp / track vandaan....?????
0
geplaatst: 13 december 2014, 15:21 uur
thelion schreef:
Wellicht staat het antwoord op mijn vraag ergens in de 112 pagina's, maar waar komt de aanduiding Rode en Blauwe kamp / track vandaan....?????
Vul even bij "zoek bericht of gebruiker" "hoesje" in.(quote)
0
geplaatst: 13 december 2014, 15:33 uur
Orbilin schreef:
Blauw: Miles Davis - So What van het album Kind of Blue.
Rood: The Isley Brother - Shout!, de kleur van het hoesje en een vurig nummer.
Blauw en Rood zijn de uitersten van het kleurenspectrum.
Blauw: Miles Davis - So What van het album Kind of Blue.
Rood: The Isley Brother - Shout!, de kleur van het hoesje en een vurig nummer.
Blauw en Rood zijn de uitersten van het kleurenspectrum.
Juist ja, dan ben ik dus paars........
0
geplaatst: 13 december 2014, 17:39 uur
thelion schreef:
Juist ja, dan ben ik dus paars........
Jouw lijstje dit jaar plaatst jou duidelijk in een kamp... meer mag ik niet zeggen.Juist ja, dan ben ik dus paars........
0
geplaatst: 13 december 2014, 17:48 uur
We hebben weer een andere nummer 2 en 3. Nummer 1 heeft 32 punten voorsprong.
0
Mb.
geplaatst: 13 december 2014, 18:09 uur
Lijstje ingeleverd! Nummers die variëren van top (3), zeer goed (3), goed (4), redelijk (3) tot slecht (3). Ik ben geen jazzkenner, maar de jazz vond ik goed te doen. Ik verbaasde me wel over het feit dat er geen blues in de top 16 staat, maar soit. Daar zijn sowieso weinig fans van te vinden op MusicMeter. 

0
geplaatst: 13 december 2014, 18:45 uur
Bij mij varieert het van top (11) tot prima (4) tot wel aardig (1). 

0
geplaatst: 13 december 2014, 18:49 uur
Mb. schreef:
Ik verbaasde me wel over het feit dat er geen blues in de top 16 staat, maar soit. Daar zijn sowieso weinig fans van te vinden op MusicMeter.
Ik verbaasde me wel over het feit dat er geen blues in de top 16 staat, maar soit. Daar zijn sowieso weinig fans van te vinden op MusicMeter.
Geen blues én geen country dit jaar. Maar we hebben wel meerdere pareltjes (en ook onbekende pareltjes) in de loop van het jaar voorbij horen komen! Reden te meer om mee te stemmen komend jaar.

0
geplaatst: 13 december 2014, 18:54 uur
thelion schreef:
Aangezien ik meer van de albums ben dan van de losse nummers ben ik momenteel bezig alle albums te luisteren waar de finale nummers op staan. Had er tot mijn verbazing 15 van in de kast staan en die ene die ik niet heb staat op Spotify.
Morgen tijdens de bekendmaking zal ik ook mijn Prehistorische Top 16 Finale Albums plaatsen.
Is er trouwens iemand die weet of Dick Dale - Misirlou op een regulier studio album van Dick Dale staat, kan het nummer alleen terug vinden op verzamelaars van hem waarvan ik er 1 bezit.
Aangezien ik meer van de albums ben dan van de losse nummers ben ik momenteel bezig alle albums te luisteren waar de finale nummers op staan. Had er tot mijn verbazing 15 van in de kast staan en die ene die ik niet heb staat op Spotify.
Morgen tijdens de bekendmaking zal ik ook mijn Prehistorische Top 16 Finale Albums plaatsen.
Is er trouwens iemand die weet of Dick Dale - Misirlou op een regulier studio album van Dick Dale staat, kan het nummer alleen terug vinden op verzamelaars van hem waarvan ik er 1 bezit.
De versie van Misirlou die meespeelt in de prehistorische ladder is als losstaande single uitgebracht in 1962 (dat is ook de versie die in Pulp Fiction gebruikt is). Op het album Surfer's Choice uit 1962 staat het nummer Misirlou Twist. Dat is het nummer Misirlou, alleen met een heel ander instrumentarium.
Volgens wikipedia staat het nummer Misirlou op sommige versies van dit album als één van de bonustracks. Ik denk dat dat de single versie is.
OVerigens kom ik in plaats van Misirlou ook de schrijfwijze Miserlou tegen. Weet iemand hoe dat komt?
0
geplaatst: 13 december 2014, 19:42 uur
Kees-Jan schreef:
Geen blues én geen country dit jaar. Maar we hebben wel meerdere pareltjes (en ook onbekende pareltjes) in de loop van het jaar voorbij horen komen! Reden te meer om mee te stemmen komend jaar.
Inderdaad, je moet je niet blind staren op de Finale. Eigenlijk zijn alle 400 boeiend - een handjevol treurige <denigrerende term, zelfcensuur> daargelaten - en daar was heel veel blues en country bij. Door de voorkeur voor de meest recente tracks zijn deze nu naar de achtergrond verdwenen, maar dat maakt het plezier dat we bijvoorbeeld aan de delta blues, of de oude blues van Mamie Smith, Marion Harris of Ethel Waters gehad hebben er niet minder om. (quote)

0
geplaatst: 13 december 2014, 21:06 uur
De deadline is verstreken:
ZATERDAG 13 DECEMBER OM 21:00 UUR
De bekendmaking van de uitslag zal plaatsvinden op zondag, beginnend met plaats 16 om 9:30 uur, elk half uur gevolgd door de volgende plaats, zodat de bekendmaking van nummer 1 zal zijn op:
ZONDAG 14 DECEMBER OM 17:00 UUR
Er zijn 24 lijstjes ingeleverd. De laatste waren van:
remcodulac
50tracks
Dwejkk_
Mb.
Arrie
ZATERDAG 13 DECEMBER OM 21:00 UUR
De bekendmaking van de uitslag zal plaatsvinden op zondag, beginnend met plaats 16 om 9:30 uur, elk half uur gevolgd door de volgende plaats, zodat de bekendmaking van nummer 1 zal zijn op:
ZONDAG 14 DECEMBER OM 17:00 UUR
Er zijn 24 lijstjes ingeleverd. De laatste waren van:
remcodulac
50tracks
Dwejkk_
Mb.
Arrie
0
geplaatst: 14 december 2014, 01:26 uur
Helaas, ik moet morgen om 12.30 uur weg en ben dan pas aan het begin van de avond weer thuis, dus de mooie langzame ontknoping ga ik ook dit jaar weer missen.
Succes daarmee, Orbilin, alle anderen heel veel plezier ermee en ik duim voor een mooie rode top 3
Succes daarmee, Orbilin, alle anderen heel veel plezier ermee en ik duim voor een mooie rode top 3

0
geplaatst: 14 december 2014, 09:32 uur
http://i.imgur.com/9ui093a.jpg
De Prehistorische Top 400 - Kampen
Ook dit jaar zijn de deelnemers (stemmers) aan de Finale weer in kampen verdeeld. Eerst zijn de tracks die de hoogste love/hate-score bleken te hebben behaald gegroepeerd in twee tegengestelde sets van twee tracks: De twee tracks met de hoogste love/hate-score vormen de ankers voor "Kamp Rood", twee andere tracks met een hoge score en tegengesteld stembeeld vormen de ankers voor "Kamp Blauw".
Vervolgens zijn bij elke stemmer de uitgedeelde punten aan de rode ankers afgetrokken van de uitgedeelde punten aan de blauwe ankers, en op grond van dit vergelijkingsgetal ingedeeld in een Kamp. Vijf twijfelgevallen bleven kamploos.
Kamp Rood:
26: laxus11
25: hoolie55
24: Kees-Jan
23: Justus18
13: thelion
12: johan de witt
11: 50tracks
10: ArthurDZ
Kamp Blauw:
21: Mb.
19: panjoe
18: wibro
16: kemm
16: starbright boy
13: Choconas
12: jeroentjuhh
12: Teunnis
11: remcodulac
11: Arrie
8: sokra
Neutralen:
Orbilin (?)
herman
Onweerwolf
Dwejkk_
Edgar18
De Prehistorische Top 400 - Kampen
Ook dit jaar zijn de deelnemers (stemmers) aan de Finale weer in kampen verdeeld. Eerst zijn de tracks die de hoogste love/hate-score bleken te hebben behaald gegroepeerd in twee tegengestelde sets van twee tracks: De twee tracks met de hoogste love/hate-score vormen de ankers voor "Kamp Rood", twee andere tracks met een hoge score en tegengesteld stembeeld vormen de ankers voor "Kamp Blauw".
Vervolgens zijn bij elke stemmer de uitgedeelde punten aan de rode ankers afgetrokken van de uitgedeelde punten aan de blauwe ankers, en op grond van dit vergelijkingsgetal ingedeeld in een Kamp. Vijf twijfelgevallen bleven kamploos.
Kamp Rood:
26: laxus11
25: hoolie55
24: Kees-Jan
23: Justus18
13: thelion
12: johan de witt
11: 50tracks
10: ArthurDZ
Kamp Blauw:
21: Mb.
19: panjoe
18: wibro
16: kemm
16: starbright boy
13: Choconas
12: jeroentjuhh
12: Teunnis
11: remcodulac
11: Arrie
8: sokra
Neutralen:
Orbilin (?)
herman
Onweerwolf
Dwejkk_
Edgar18
0
geplaatst: 14 december 2014, 09:35 uur
http://i.imgur.com/33VpUwu.jpg
Deze zanger/pianist is een van de twee artiesten die met twee tracks in de finale staat. Rolling Stone plaatste hem op de tiende plaats van de "100 Greatest Singers of All Time". Billy Joel zei ooit: "Dit klinkt misschien als heiligschennis, maar ik denk dat Ray Charles belangrijker was dan Elvis Presley." Dit nummer beschrijft het tegenovergesteld van het nummer van hem dat dit jaar uit de finale gewipt is: In plaats van een vrouw die klaagt over haar niksnut-man steekt hier een man de loftrompet over zijn vrouw. Rhythm & Blues.
http://i.imgur.com/H6wDX14.jpg
Titel: I've Got a Woman
Door: Ray Charles
Jaar: 1961
Bron: startlijst
Score: 153
Love/hate: 4,50
2014: #16
2013: #167
Kamp Rood: #8
Kamp Blauw: #14
Grootste fans: jeroentjuhh (1), hoolie55 (3)
Deze zanger/pianist is een van de twee artiesten die met twee tracks in de finale staat. Rolling Stone plaatste hem op de tiende plaats van de "100 Greatest Singers of All Time". Billy Joel zei ooit: "Dit klinkt misschien als heiligschennis, maar ik denk dat Ray Charles belangrijker was dan Elvis Presley." Dit nummer beschrijft het tegenovergesteld van het nummer van hem dat dit jaar uit de finale gewipt is: In plaats van een vrouw die klaagt over haar niksnut-man steekt hier een man de loftrompet over zijn vrouw. Rhythm & Blues.
http://i.imgur.com/H6wDX14.jpg
Titel: I've Got a Woman
Door: Ray Charles
Jaar: 1961
Score: 153
Love/hate: 4,50
2014: #16
2013: #167
Kamp Rood: #8
Kamp Blauw: #14
Grootste fans: jeroentjuhh (1), hoolie55 (3)
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 december 2014, 09:38 uur
Kijk, goed gezelschap van genre (kamp?, kleur?) overschrijdende muzikale omnivoren.

0
geplaatst: 14 december 2014, 09:48 uur
1.
2.
3.
4.
5. Ray Charles - I've Got a Woman
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16
Aangezien ik meer van de albums ben dan van de losse nummers ben ik sinds gisteren bezig de studio albums (voor zo ver mogelijk) waar de 16 finalisten en een aantal "bubbling under" nummers op staan te luisteren. Zie vanaf hier de playlist.
Heb die 16 albums ook gerangschikt;
Album Top 16
1. Ray Charles - Ray Charles (1957)
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
En nu dacht ik het is wellicht wel een leuk idee voor een Game / Ladder. Het is nog maar een idee maar het zit al wel behoorlijk vast in mijn brein.
Heb nog geen idee hoe of wat, maar ben wel van plan iets te gaan organiseren in de loop van 2015.
Ik wil wel weten of daar interesse / animo voor is om een soort van Prehistorische Album Top zoveel te gaan samen stellen.
Om deze geweldige presentatie van de Orbilin niet te veel "te vervuilen" wil ik graag via pm weten van jullie of jullie interesse hebben in een Album versie van de Prehistorische Top 400.
2.
3.
4.
5. Ray Charles - I've Got a Woman
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16
Aangezien ik meer van de albums ben dan van de losse nummers ben ik sinds gisteren bezig de studio albums (voor zo ver mogelijk) waar de 16 finalisten en een aantal "bubbling under" nummers op staan te luisteren. Zie vanaf hier de playlist.
Album Top 16
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
En nu dacht ik het is wellicht wel een leuk idee voor een Game / Ladder. Het is nog maar een idee maar het zit al wel behoorlijk vast in mijn brein.
Heb nog geen idee hoe of wat, maar ben wel van plan iets te gaan organiseren in de loop van 2015.
Ik wil wel weten of daar interesse / animo voor is om een soort van Prehistorische Album Top zoveel te gaan samen stellen.
Om deze geweldige presentatie van de Orbilin niet te veel "te vervuilen" wil ik graag via pm weten van jullie of jullie interesse hebben in een Album versie van de Prehistorische Top 400.
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 december 2014, 09:51 uur
Hij hoort idd eigenlijk op 15 te staan want die andere van Ray is nog net iets slechter.

Sorry!
De twee RC platen zijn de enige twee van de finale die ik echt niet mooi vind.
0
geplaatst: 14 december 2014, 09:54 uur
1.
2.
3.
4.
5. (-) Ray Charles - I've Got a Woman
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
Hmmm, dit begint niet goed. Hoewel, vorig jaar vloog m'n nr. 4 eruit op plek 16, dus wat dat betreft is het een verbetering
Presentatie ziet er overigens weer erg fraai uit, Orbilin
2.
3.
4.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
Hmmm, dit begint niet goed. Hoewel, vorig jaar vloog m'n nr. 4 eruit op plek 16, dus wat dat betreft is het een verbetering

Presentatie ziet er overigens weer erg fraai uit, Orbilin

0
geplaatst: 14 december 2014, 10:03 uur
http://i.imgur.com/FdkK8qG.jpg
De tekst van deze tekst is een stuk volwassener dan "Het Was Een Nacht". Ook hier beleeft de zangeres - een van de drie Great Ladies of Jazz - een onvergetelijke nacht in een exotisch oord met een minnaar, maar beseft gelijk met een wrang gevoel dat het iets tijdelijks is, een 'tussenspel'. De compositie bevat een baslijn met heen-en-weer-lopende halve-noot omhoog halve-noot omlaag accoord-wijzingen. Helaas ontbreekt dit jaar in de Finale the First Lady: Ella Fitzgerald. Jazz.
http://i.imgur.com/2Qj8yFs.jpg
Titel: Interlude (A Night in Tunisia)
Door: Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan
Jaar: 1944
Bron: sokra
Score: 167
Love/hate: 4,38
2014: #15
2013: #24
Kamp Blauw: #10
Kamp Rood: #15
Grootste fans: remcodulac (1), sokra (1)
De tekst van deze tekst is een stuk volwassener dan "Het Was Een Nacht". Ook hier beleeft de zangeres - een van de drie Great Ladies of Jazz - een onvergetelijke nacht in een exotisch oord met een minnaar, maar beseft gelijk met een wrang gevoel dat het iets tijdelijks is, een 'tussenspel'. De compositie bevat een baslijn met heen-en-weer-lopende halve-noot omhoog halve-noot omlaag accoord-wijzingen. Helaas ontbreekt dit jaar in de Finale the First Lady: Ella Fitzgerald. Jazz.
http://i.imgur.com/2Qj8yFs.jpg
Titel: Interlude (A Night in Tunisia)
Door: Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan
Jaar: 1944
Bron: sokra
Score: 167
Love/hate: 4,38
2014: #15
2013: #24
Kamp Blauw: #10
Kamp Rood: #15
Grootste fans: remcodulac (1), sokra (1)
0
geplaatst: 14 december 2014, 10:06 uur
Opmerkelijk.
1. Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16. Ray Charles - I've Got a Woman
1. Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16. Ray Charles - I've Got a Woman
0
geplaatst: 14 december 2014, 10:20 uur
01.
02.
03.
04.
05. [==] Ray Charles - I've Got a Woman
06.
07.
08.
09.
10.
11. [==] Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
12.
13.
14.
15.
16
Album Top 16
2.
3.
4.
5.
06.
07.
08.
09.
10.
11.
12.
13.
14.
15. Dizzy Gillespie - Afro (1954)
16.
02.
03.
04.
05. [==] Ray Charles - I've Got a Woman
06.
07.
08.
09.
10.
11. [==] Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
12.
13.
14.
15.
16
Album Top 16
2.
3.
4.
5.
06.
07.
08.
09.
10.
11.
12.
13.
14.
15. Dizzy Gillespie - Afro (1954)
16.
0
geplaatst: 14 december 2014, 10:22 uur
1.
2.
3.
4.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14. (-) Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
15.
16.
Beter
, maar vorig jaar vloog nu m'n nr. 15 eruit, dus da's weer minder
2.
3.
4.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14. (-) Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
15.
16.
Beter
, maar vorig jaar vloog nu m'n nr. 15 eruit, dus da's weer minder
0
geplaatst: 14 december 2014, 10:35 uur
http://i.imgur.com/enZQA4r.jpg
Dit lied, met zijn speciale echo-effect, maakt deel uit van de soundtrack van American Graffiti uit 1973. Het prijkt op plaats 157 in de "500 Greatest Songs of All Time" van het tijdschrift Rolling Stone. Het tijdschrift beschreef de uitvoerenden als "one of the finest and most influential vocal groups in pop music history; their music being defined as elegante and sophisticated. Doo-wop.
http://i.imgur.com/ArK4J7o.jpg
Titel: I Only Have Eyes for You
Door: The Flamingos
Jaar: 1959
Score: 169
Love/hate: 4,60
2014: #14
2013: #12
Kamp Rood: #9
Kamp Blauw: #12
Grootste fans: Arrie (2), wibro (2)
Dit lied, met zijn speciale echo-effect, maakt deel uit van de soundtrack van American Graffiti uit 1973. Het prijkt op plaats 157 in de "500 Greatest Songs of All Time" van het tijdschrift Rolling Stone. Het tijdschrift beschreef de uitvoerenden als "one of the finest and most influential vocal groups in pop music history; their music being defined as elegante and sophisticated. Doo-wop.
http://i.imgur.com/ArK4J7o.jpg
Titel: I Only Have Eyes for You
Door: The Flamingos
Jaar: 1959
Score: 169
Love/hate: 4,60
2014: #14
2013: #12
Kamp Rood: #9
Kamp Blauw: #12
Grootste fans: Arrie (2), wibro (2)