MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2014

zoeken in:
11. NTEIBINT feat. Stella - Never Without You (10 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah)

Voor NTEIBINT (echte naam: George Bakalakos) is het helemaal geen schande om geen rol van betekenis te spelen in deze maandfinale. De muziek doet me ergens wat denken aan de The Chromatics en Glass Candy. Fijn genoeg voor de finale, maar niet bijzonder genoeg om echt hoog te scoren.

10. Gesloten Cirkel - Feat. Liette (12 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van DjFrankie)

Nu ik het zo weer luister heb ik er spijt van dit ik dit niet in mijn top-5 heb gezet. Detroit / Acid Techno met Russische vocalen klinkt op papier al intens vet. Op laag volume werkt het helaas totaal niet - kwam me iets te doorsnee over - maar op vol volume knalt hij er goed in en ik denk dat dit ook wel werkt in een dj-set ergens in een loods o.i.d. Met alleen de nominator als echte enthousiasteling kon dit geen potten breken.

9. Haunted Hearts - Up Is Up But So Is Down (13 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Salvadore)

Toen ik de finalisten "blind" en op shuffle aan het luisteren was dacht ik even dat The Horrors weer eens de finale hadden gehaald. Het bleek Haunted Hearts te zijn; het getrouwde stel Brandon Welchez (van Crocodiles) en Dee Dee Penny (leadzangeres van Dum Dum Girls). Ook Haunted Hearts kunnen niet echt imponeren in deze finale.

8. The Antlers - Revisited (15 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Co Jackso)

Als arcade monkeys, Co Jackso en stoepkrijt niet stemmen dan weet je dat het lastig wordt voor The Antlers. Maar zelfs met dat gegeven in het achterhoofd valt 15 punten wel een beetje tegen. Twee maanden terug werd Palace nog tweede - toegegeven, dat is dan ook een mooier nummer. Een plek bij de eerste drie zat er ook niet in als bovengenoemden wel hadden gestemd.

7. Mirel Wagner - Oak Tree (16 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Edgar18)

Het kortste nummer (3 minuten exact) van de finale eindigt bovenaan "het rechterrijtje". Deze dame is geboren in Ethiopië, maar opgegroeid in Finland. Een combinatie die zich uit in wonderschone folk. Ze haalt net een puntje meer dan The Antlers, die ze ook al in de reguliere ladders rechtstreeks versloeg. In haar weg naar de finale moest ze enkel Sólstafir voor zich dulden. Die band zal het ook in de finale beter doen.

6. Caribou - Can't Do Without You (20 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van Teunnis)

Dankzij mijn late stem schoof Caribou nog net naar "het linkerrijtje". Caribou werd in totaal acht keer genoemd. Dat aantal wordt alleen door de top-2 overtroffen. Het album van Caribou zal pas in oktober uitkomen, dus het is nog even geduld hebben. Can't Do Without You is nog niet van het niveau Sun of Niobe, maar ik ben ervan overtuigd dat er op het album wel een nummer staat dat hier serieus kan meedingen voor de maandoverwinning.

5. Fink - Looking Too Closely (20 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van inquestos)

Het vorige album van Fink, Perfect Darkness, was een doorslaand succes en zijn nieuwste album Hard Believer lijkt die lijn door te gaan trekken. En dat is mede dankzij het enorm aanstekelijke Looking Too Closely. Het zou me niks verbazen als dit ook een groot succes gaat worden (of is het dat al?) op 3FM. Het valt hier in ieder geval in de smaak getuige deze 5e plek.

4. Sólstafir - Ótta (21 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door odi, nummer 1 van dumb_helicopter, Don Cappuccino en The Eraser)

De eerste van de twee IJslandse bands in de ze finale eindigt dus op de vierde plek (op meer dan 5 punten van het podium). Het heeft tot aan de finale enkel die andere IJslandse band voor zich moeten laten - dat was in de reguliere ladders - en nu moeten deze mannen weer hun meerdere erkennen in Mammút. Dat ligt er vooral aan dat dit nummer slechts door zes users in hun top-5 is gezet.

3. Arcade Fire - We Exist (27 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Simon77)

Alsof Arcade Fire nog niet genoeg prijzen binnen had gesleept in dit topic kwam We Exist nog even uit. Maar blijkbaar maakt onze liefde voor Arcade Fire nog niet per se blind. Alhoewel ik vind het nog knap dat dit (in mijn ogen) nietszeggende nummer (voor Arcade Fire-begrippen dan) het podium haalt. Het haalde respectievelijk het hoogste en op één na hoogste stempercentage in de reguliere en finaleladders, maar nu moet het zelfs twee nummers voor zich laten.

2. Mammút - Salt (33 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Poeha, nummer 1 van Poeha en wibro)

Voor het eerst dit jaar hebben we een gelijke stand aan kop! Salt van Mammút pakt net niet de titel vanwege een kleiner aantal #1-noteringen. En dat terwijl deze (oorspronkelijk all-female) band in de finaleladders nog het hoogste stempercentage wist te halen. En nog wel in een ladder waar het de uiteindelijke winnaar flinke klop had gegeven. Misschien is het maar goed ook dat ze uiteindelijk niet winnen, want een korte speurtocht op het interwebs lijkt erop te wijzen dat dit album niet in 2013 is uitgebracht. Omdat het nu al te laat is en het een heel goed nummer is - oh wacht, ik moet objectief blijven - zie ik het voor deze ene keer wel door de vingers.

1. Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High [Habits Remix] (33 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van Arno, Dance Lover, Gretz en kemm)

Kijk ons eens hip zijn dan! De huidige #1 in de Top 40 staat ook hier bovenaan. En dat lijkt me absoluut niet onterecht, want dit is gewoon een dijk van een nummer. Sowieso worden er in dit topic altijd wel de juiste radiohits uitgepikt om goed te scoren (zie bijvoorbeeld ook Asaf Avidan - One Day / Reckoning Song [Wankelmut Remix]). Ook is dit gewoon een logisch gevolg van de revival van UK Garage die al jaren geleden is ingezet. Na lang genoeg kneden en vele zijwegen wordt er uiteindelijk wel door een kundig artiest een vorm gevonden dat wereldwijd succesvol is. Uiteindelijk is dat dus deze mix van pop en chillstep/trap. Oké, ook Disclosure heeft invloeden uit de UK Garage en is succesvol, maar de successingles zijn in de basis normale pop house. Anyway, weer een prachtig winnaar om te onderstrepen dat dit topic toch wel een van de meest diverse is van alle MuMe-topics.

Morgen zet ik de volgende maand op.

Ik moest er even inkomen, maar mei bleek toch uiteindelijk een fijne maand te zijn. Jammer dat JM de finale net misliep ten koste van The Black Keys. Ik ben er van overtuigd dat we dat later in het jaar nog herstellen.

En de eerste keer dat mijn eigen nominatie maandwinnaar wordt. Bij dit nummer had ik dat totaal niet zien aankomen.

En dan te bedenken dat ik het niet eens genomineerd had als ik niet nog een derde nominatie had mogen indienen. Aangezien het origineel het niet bepaald goed deed in het Maak kennis met 2014-topic was ik er een beetje huiverig voor of het wel aan zou slaan hier.

Teunnis schreef:
Morgen zet ik de volgende maand op.

Ik hoop dat ik erin slaag mijn nominaties te plaatsen, want door het lopen van de Nijmeegse 4-Daagse heb ik deze week weinig tijd voor Music Meter.

Super top 3! Een van de weinige keren dat het podium ook meteen mijn drie favorieten uit de finale zijn.
Maar ik vraag me nog steeds of hoe mijn nominatie van Intergalactic Lovers het in deze eindstrijd had gedaan, als ik maar even de tijd had genomen om te stemmen in die bewuste halve finale.
O ja, Teunnis, hoe durf je We Exist een nietszeggend nummer te noemen. Smet op de organisatie!

Teunnis schreef:
Als arcade monkeys, Co Jackso en stoepkrijt niet stemmen dan weet je dat het lastig wordt voor The Antlers.
Hier had ik zeker een paar punten voor overgehad. Bloedmooi nummer met een schitterende tekst. Doet niet eens zo gek veel onder voor Palace.

Dat nummer van Mammút is trouwens verrukkelijk! Als ik meegestemd zou hebben was dit nummer maandwinnaar geworden. Stay High vind ik namelijk maar zozo.

Ook Fink, Sólstafir en Gesloten Cirkel zijn fijne ontdekkingen.

Teunnis schreef:
Gesloten Cirkel - Feat. Liette
(genomineerd door en nummer 1 van DjFrankie)
Klopt dit?

Tove Lo heeft gewonnen?

De top-20 van mei:

1. Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High (Habits Remix)
2. Mammút - Salt
3. Arcade Fire - We Exist
4. Sólstafir - Ótta
5. Fink - Looking Too Closely
6. Caribou - Can't Do Without You
7. Mirel Wagner - Oak Tree
8. The Antlers - Revisited
9. Haunted Hearts - Up Is Up But So Is Down
10. Gesloten Cirkel - Feat. Liette
11. NTEIBINT feat. Stella - Never Without You
12. The Black Keys - Fever
13. Intergalactic Lovers - Great Evader
14. Se Delan - Chasing Changes
15. Sólstafir - Runaway Train
16. Strand of Oaks - JM
17. Ibibio Sound Machine - I'm Running (Nya Fehe)
18. The Orwells - Who Needs You
19. The Pains of Being Pure at Heart - Simple and Sure
20. Lana Del Rey - Shades of Cool

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei

We gaan verder met de maand mei. Er zijn 30 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn zoals gebruikelijk de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 30 juni zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers uit het "Maak kennis met... 2014"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste zeventien albums die in juni zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 30 juni:

iamamiwhoami - Vista
Lana Del Rey - Brooklyn Baby
Sia - Chandelier
Mastodon - Chimes at Midnight
Mastodon - High Road

De acht best beoordeelde nummers van de maand juni uit het topic Maak kennis met... 2014:

José James - EveryLittleThing
Magnus feat. Thomas Smith - Singing Man
Philip Selway - Coming Up for Air
The KVB - Between Suns
Andrew Bird - My Sister's Tiny Hands
Kishi Bashi - In Fantasia
Stonefox - All I Want
Joe Henry - Sign

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit juni op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen wordt de IMDB-formule gebruikt:

Anathema - Anathema
Typhoon feat. Sticks & Benjamin Herman - Ochtend Weer
Mastodon - The Motherload
Kasabian - Bumblebee
Parquet Courts - Instant Disassembly
Linkin Park - Guilty All the Same
Rival Sons - Open My Eyes
Strand of Oaks - Shut In
Ed Sheeran - Afire Love
Yagya - Sleepygirl 10
Thé Lau - Platina Blues, Pt. 4
Joe Henry - Lead Me On
Caustic Window - Airflow
David Gray - Back in the World
Freez & A.R.T. feat. Sticks & Typhoon - A28
Bob Mould - Fire in the City
Sage Francis - ID Thieves

Alfabetische lijst:

Anathema - Anathema
Andrew Bird - My Sister's Tiny Hands
Bob Mould - Fire in the City
Caustic Window - Airflow
David Gray - Back in the World
Ed Sheeran - Afire Love
Freez & A.R.T. feat. Sticks & Typhoon - A28
iamamiwhoami - Vista
Joe Henry - Lead Me On
Joe Henry - Sign
José James - EveryLittleThing
Kasabian - Bumblebee
Kishi Bashi - In Fantasia
Lana Del Rey - Brooklyn Baby
Linkin Park - Guilty All the Same
Magnus feat. Thomas Smith - Singing Man
Mastodon - Chimes at Midnight
Mastodon - High Road
Mastodon - The Motherload
Parquet Courts - Instant Disassembly
Philip Selway - Coming Up for Air
Rival Sons - Open My Eyes
Sage Francis - ID Thieves
Sia - Chandelier
Stonefox - All I Want
Strand of Oaks - Shut In
The KVB - Between Suns
Thé Lau - Platina Blues, Pt. 4
Typhoon feat. Sticks & Benjamin Herman - Ochtend Weer
Yagya - Sleepygirl 10

Nu mogen er nog 34 nummers genomineerd worden. Elke user mag (tenzij te weinig animo) maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en dat (dezelfde versie van) het nummer niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst met alle nummers die deze editie al mee hebben gedaan:
Overzicht

Hier een lijst met alle nummers die al in 2013 hebben meegedaan:
Overzicht

31. Typhoon feat. Rico & André Manuel - Zandloper spotify:track:4zhSfChynhB1mIneEVOr1l
32. Jamie xx - All Under One Roof Raving spotify:track:3TnZy8g7xAA7o9ZldpIWlZ

33. Real Lies – North Circular (niet gevonden op Spotify)
34. Tears & Marble – Blood & Gold spotify:track:473cbYaFyqaS0XPrZxW8kc

35. Hamilton Leithauser - Alexandra spotify:track:5gIt3BmYWIwwav9qXQWRC4
36. Emma Ruth Rundle - Arms I Know So Well spotify:track:5Ker2Js6GzencccOSg1ta8

39. FKA twigs - Two Weeks
40. Vic Mensa - Down on My Luck

41.
42.

43. Gulp - Vast Space spotify:track:4XdvSSr9jolJu48YUwVRy2
44. School of Seven Bells - I Got Knocked Down (But I'll Get Up) spotify:track:54KVXNs1dLetx4h30rJYzC

45. Alt-J - Hunger of the Pine
46. Angus & Julia Stone - Heart Beats Slow

Linkjes volgen later want ik heb nu alleen een (oude) telefoon tot mijn beschikking.

47. Dry The River - Gethsemane spotify:track:4ECcM7uFJ9fWUw3JvaaHpB
48. Interpol - All The Rage Back Home spotify:track:2RvMMvuCl8rrZdIHn8JUos

49. Monomyth - Collision
50. Pallbearer - The Ghost I Used To Be

51. GusGus - Obnoxiously Sexual
52. Lily Allen - URL Badman

Gast
geplaatst: vandaag om 22:41 uur

geplaatst: vandaag om 22:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.