MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 2)

zoeken in:
Mb.
Puntentelling: 4-3-2-1

Ronde 1 - Ladder 13:

8 Lewis Taylor - Whoever +2
7 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag +3
6 Parliament - Flash Light +1
5 Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On in There Baby
4 Bill Withers - Lean on Me +4

Ronde 1 - Ladder 14:

12 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed +4
6 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling
5 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised +1
5 Aretha Franklin - Ain't No Way +3
2 Donnie Fritts - We Had It All +2

Deadline 12.00 uur

Ladder 13: Redelijke ladder. Het nummer van Bill is wellicht wat zoetjes, maar de oprechtheid waarmee Bill het brengt is wel mooi. Drie punten voor een sterke song voor James. Lewis krijgt twee punten. Het album waarvan deze afkomstig is, is inderdaad een mooi album. Maar, met de trip-hop invloeden knipoogt het al naar de huidige trend binnen de hedendaagse R&B waarin met focust op een electronische basis waar ik geen fan van ben. Het nummer van Johhny Bristol vind ik echt een zeiknummer. Parliament krijgt één punt.

Ladder 14: Het is toch wat als ik Aretha drie punten ga geven. Wat valt er te zeggen? Het nummer van Gil heeft voor mij weinig replay-waarde want na een tijdje ben je wel bekend met de spoken word die hij hier brengt. Ik snap ook niet dat dit nummer het altijd zo goed doet. En dat komt van iemand die Pieces Of A Man één van de allermooiste albums allertijden vindt. En Jackie Wilson is voor mij echt te oubollig.

Minneapolis schreef:
Ik ben toch benieuwd aangezien jij nog wel eens meer luistert. Wat vind je van de andere 2 van Lewis Taylor? Minder zonnig trouwens.
Ben zeker geen fan van Bittersweet maar van deze twee is Lucky duidelijk het beste, lijkt heel erg op de stijl en sound van Marvin Gaye, klinkt best goed.

Ronde 1 - Ladder 13:

11 Lewis Taylor - Whoever 3
9 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag 2
8 Bill Withers - Lean on Me 4
7 Parliament - Flash Light 1

Ronde 1 - Ladder 14:

14 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed 2
8 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised 3
7 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling 1
6 Donnie Fritts - We Had It All 4
5 Aretha Franklin - Ain't No Way

Deadline 12.00 uur

In tegenstelling tot mijn voorgangers bevallen beide ladders mij uitstekend.

Ladder 13: Bill Withers kan niet zo veel fout doen bij mij en pakt daarom de volle mep al vind ik mijn nummers twee en drie bijna net zo goed. Ik ben bekend met Lewis Taylor en ben blij dat Minneapolis dit nummer genomineerd heeft. James Brown hoort natuurlijk ook gewoon door te gaan en krijgt daarom de twee punten.

Ladder 14: Vragen mensen me van wat voor muziek ik hou dan zal ik antwoorden dat mijn smaak heel breed is maar dat mijn hart het snelst klopt voor country en soul muziek. Combineer deze twee en je krijgt Donnie Fritts, subliem! Gil Scott-Heron heeft betere muziek gemaakt maar de relevantie van dit nummer en de booschap die tientallen jaren later nog weinig aan kracht heeft ingeboet doen mij kiezen voor GSH als driepunter. Ook de andere nummers kunnen me wel bekoren, helaas voor Aretha Franklin wordt zij de vrouw van de rekening in deze mooie ladder.

Salvadore schreef:
(quote)
Ben zeker geen fan van Bittersweet maar van deze twee is Lucky duidelijk het beste, lijkt heel erg op de stijl en sound van Marvin Gaye, klinkt best goed.

Klopt, qua zang en koortjes heeft hij goed naar Marvin Gaye geluisterd. Daarnaast hoor ik ook Prince terug. Zeker in die gitaar tracks van het eerste album. Overeenkomst met deze mannen is verder dat Lewis ook veel instrumenten speelt, schrijft en produceert. Uiteraard niet zo'n grootheid als de invloeden, maar ik vind hem zeker erg talentvol.

Ronde 1 - Ladder 13:

13 Lewis Taylor - Whoever 2
12 Bill Withers - Lean on Me 4
10 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag 1
10 Parliament - Flash Light 3

Ronde 1 - Ladder 14:

17 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed 3
13 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised 4
9 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling 2
7 Donnie Fritts - We Had It All 1
5 Aretha Franklin - Ain't No Way

Deadline 12.00 uur

Ronde 1 - Ladder 13:

14 Parliament - Flash Light +4
14 Bill Withers - Lean on Me +2
13 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag +3
13 Lewis Taylor - Whoever
6 Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On in There Baby +1

Ronde 1 - Ladder 14:

20 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed +3
14 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised +1
13 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling +4
7 Donnie Fritts - We Had It All
7 Aretha Franklin - Ain't No Way +2

Deadline 12.00 uur

Ladder 13: Geweldige ladder alleen Lewis Taylor vind ik niet veel aan, Vooral Flash Light en het funky Papa zijn geweldig.

Ladder 14: Geweldige zanger die Jackie en een heerlijk nummer ook nog, Verder een zeer sterke Shuggie een Prima Aretha en Gil.
Donnie gaat wel maar geen punten.

Ronde 1 - Ladder 13:

18 Bill Withers - Lean on Me +4
16 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag +3
15 Lewis Taylor - Whoever +2
14 Parliament - Flash Light
7 Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On in There Baby +1

Ronde 1 - Ladder 14:

24 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed +4
15 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised +1
13 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling
10 Donnie Fritts - We Had It All +3
9 Aretha Franklin - Ain't No Way +2

Deadline 12.00 uur

Ronde 1 - Ladder 13:

20 Bill Withers - Lean on Me +2
19 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag +3
18 Parliament - Flash Light +4
16 Lewis Taylor - Whoever +1
7 Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On in There Baby

Ronde 1 - Ladder 14:

27 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed +3
17 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling +4
16 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised +1
11 Aretha Franklin - Ain't No Way +2
10 Donnie Fritts - We Had It All

Deadline 12.00 uur

Ladder 13. Bijna allemaal net niet nummers. JB heb ik te vaak gehoord al blijft het een sterk nummer. Hetzelfde geldt voor Bill. Lewis krijgt vooral een puntje voor de zang (muzikaal vind ik het karig) en omdat de duet versie van Hang On In There Baby door Alton verpest wordt.
Ladder 14: Vrolijkheid van Jackie doet het altijd goed bij mij. Sterk nummer van Shuggie en samen met Inspiration Information de reden om zijn album in huis te halen. Ook een lekker en onder soulliefhebbers bekend nummer van Aretha. Klassieker van Gil die mij een stuk minder doet dan andere parels van deze man. Donnie vind ik niks.

Ronde 1 - Ladder 13:

24 Bill Withers - Lean on Me +4
21 Parliament - Flash Light +3
20 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag +1
18 Lewis Taylor - Whoever +2
7 Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On in There Baby

Ronde 1 - Ladder 14:

29 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed +2
19 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised +3
18 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling +1
15 Aretha Franklin - Ain't No Way +4
10 Donnie Fritts - We Had It All

Deadline 12.00 uur

Mooie ontdekking, Lewis Taylor, warme neosoul uit de tijd dat ik net (bijna?) aan de soul was. Moet wel twee klassiekers voor zich dulden. Misschien, als hij verder geraakt, dat hij in de toekomst nog meer dan een James Brown kan voorbij steken. Na een mindere gisteren, levert Aretha hier met Ain't No Way een van haar absolute toppers af. Het trio dat absoluut door moet in ladder 14 is vrij duidelijk.

Ronde 1 - Ladder 13:

27 Bill Withers - Lean on Me +3
21 Parliament - Flash Light
21 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag +1
20 Lewis Taylor - Whoever +2
11 Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On in There Baby 4

Ronde 1 - Ladder 14:

31 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed +2
23 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised +4
21 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling +3
15 Aretha Franklin - Ain't No Way
11 Donnie Fritts - We Had It All 1

Deadline 12.00 uur

Ronde 1 - Ladder 13:

27 Bill Withers - Lean on Me
25 Parliament - Flash Light +4
22 Lewis Taylor - Whoever +2
22 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag +1
14 Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On in There Baby +3

Ronde 1 - Ladder 14:

33 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed +2
26 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised +3
25 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling +4
15 Aretha Franklin - Ain't No Way
12 Donnie Fritts - We Had It All +1

Deadline 12.00 uur

Ladder 13: Lean On Me en de Brand New Bag zijn van die nummers die ik veel te vaak heb gehoord en waarbij dat een zekere negatieve invloed heeft op de waardering. Bristol spint daar garen bij. Lewis Taylor moest ik even aan wennen, maar gaandeweg het nummer pakte het me toch. En Parliament heb ik in de vorige editie wel eens wat van beluisterd en her en der op MuMe kom ik ze wel eens tegen, maar dit is smullen op de funky manier en Coolio's Fantastic Voyage (ik noem expres deze uitvoering) is niet ver weg en dat is nu net nog steeds een favoriet hiero.

Ladder 14: Deze van Jackie Wilson, hoe oubollig het ook moge klinken, kan echt niet kapot. I love oubollig. Hier het hoogtepunt daarvan. Gil doet er niet veel voor onder. Shugie levert een prima track af. Fritts met z'n countrysoul is in ieder geval stukken beter dan deze draak van Aretha.

Ronde 1 - Ladder 13:

31 Bill Withers - Lean on Me +4
27 Parliament - Flash Light +2
25 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag +3
23 Lewis Taylor - Whoever +1
14 Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On in There Baby

Ronde 1 - Ladder 14:

36 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed +3
27 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised +2 (-1 correctie R&P)
26 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling +1
19 Aretha Franklin - Ain't No Way +4
12 Donnie Fritts - We Had It All

Deadline 12.00 uur

Ladder 13 vind ik niet bijzonder.

Ladder 14 ben ik het volledig met kemm eens. 3 nummers die op zeker door moeten gaan en dan gaat hier 1 van de beste van Aretha waarschijnlijk al sneuvelen .

Poeha schreef:

I love oubollig. Hier het hoogtepunt daarvan.

Wow.. Het hoogtepunt, of het meest extreme voorbeeld?
Jackie Wilson is misschien ook oubollig, maar dat geldt niet voor "The sweetest feeling" vind ik. Het is meer een nostalgisch gevoel, hoewel ver voor mijn tijd.

Ronde 1 - Ladder 13:

35 Bill Withers - Lean on Me 4
29 Parliament - Flash Light 2
28 James Brown - Papa's Got a Brand New Bag 3
24 Lewis Taylor - Whoever 1
14 Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On in There Baby

Ronde 1 - Ladder 14:

38 Shuggie Otis - Aht Uh Mi Hed 2
30 Jackie Wilson - I Get the Sweetest Feeling 4
28 Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not be Televised 1
22 Aretha Franklin - Ain't No Way 3
12 Donnie Fritts - We Had It All

Deadline 12.00 uur

Wat is dat toch met lage punten geven omdat het nummer te vaak is gehoord? Dat doet toch niks af aan kwaliteit?
Anderzijds: dan had je het nummer maar niet zo vaak op moeten zetten.

Dus, even extreem gesteld: Als je een nummer beu bent (en eventueel maar afzet) moet je volgens jou toch maar punten geven want ooit heb je het goed gevonden? Dat is wel een rare redenering. Het lijkt erop dat je dan niet stemt naar wat je vindt maar wat je zou moeten vinden.

Precies wat Salvadore zegt.
Je geeft toch je waardering voor hoe een nummer je bevalt? Als ik een nummer skip omdat ik het "niet meer kan horen" dan bevalt het duidelijk minder. En dat heeft echt niet alleen met mij eigen draaibeurten te maken, maar ook met radio, feestjes etc. Er zijn trouwens zat klassiekers die mij niet vervelen, dat is dus ook een kwaliteit.

Tegelijk probeer ik wel de nieuwe nummers een kans te geven door te proberen uit te vinden hoe ze me zouden gaan bevallen als ik ze echt ken. Soms door ze een paar keer te draaien.
Gezien veel lijstjes denk ik dat ik Mb. met z'n "onbekend maakt onbemind" steeds meer gelijk moet geven. En zelf ontkom ik daar misschien soms ook niet aan. Maar ik pak de Spotify lijst er nog wel eens bij, en wellicht valt er nog een kwartje.

Ik stem op kwaliteit van het nummer, niet op het feit hoe vaak ik deze gehoord heb. Dat bedoel ik er mee.

Zie nu vaak staan dat er op een goed nummer(volgens de stemmer) lager gestemd wordt omdat hij/zij deze zo vaak gehoord heeft. Daar kan het nummer toch niks aan doen? En dat toch niet af aan de kwaliteit? Waarom zou ik een nummer vaak draaien als ik het niet goed vind?

Kwaliteit klinkt wat technisch, alsof het meetbaar is. Muziek is gevoel voor me.
Daarom zei ik ook "doei Sam & Dave - Soulman". Het nummer doet me namelijk niets / ik luister er niet meer graag naar (i.t.t. 2 andere grote hits die ik noemde), maar ik ga niet beweren dat het een "slecht nummer" is. En ja.. een nummer kan wel degelijk vermoord worden door teveel airplay wat mij betreft. Anderen blijven overeind.

Ik benaderbenader muziek precies zo. Kan het niet eens technisch benaderen. Hoe moet dat?

Reijersen schreef:
Ik benaderbenader muziek precies zo. Kan het niet eens technisch benaderen. Hoe moet dat?

Dat woordje gebruikte is slechts voor "alsof het meetbaar is".
Maar als jij het ook op gevoel doet, dan kun je toch ook voorstellen dat je niets meer voelt bij een nummer?

Minneapolis schreef:
(quote)

Fixeer je niet op dat woord, het was meer om de woorden er omheen kracht bij te zetten: dat kwaliteit niet goed meetbaar is.
Maar als jij het ook op gevoel doet, dan kun je toch ook voorstellen dat je niets meer voelt bij een nummer?

Het gaat mij meer om de beredenatie erachter. Ik hoor een nummer vaak omdat ik er zelf voor kies die vaak op te zetten. En veel airplay heeft de (oude)soul niet op de radiostations.

Dan voel ik me niet meer aangesproken.
Mij gaat het wel om die "bruiloft-knallers".

Minneapolis schreef:
Dan voel ik me niet meer aangesproken.
Mij gaat het wel om die "bruiloft-knallers".

Op welke bruiloften kom jij jo?! Dat ze daar zulke kwaliteitmuziek draaien.

Reijersen schreef:
(quote)

Op welke bruiloften kom jij jo?! Dat ze daar zulke kwaliteitmuziek draaien.

Ik kom beroepshalve op zeer veel bruiloften.

Mb.
Ik kan een nummer minder waarderen als de replay-waarde daarvan laag blijkt te zijn. The Revolution Will Not Be Televised is een sterk staaltje spoken word dat nog steeds relevantie met zich meedraagt, maar de gesproken woorden van Gil zijn me inmiddels wel bekend. Dan draai ik het nummer minder - en waardeer ik het ook als zodanig. Nu ligt het in deze aan het type nummer (= spoken word), maar het kan ook zo zijn dat ik een nummer zo vaak gedraait heb (omdat ik daar zelf voor koos, laat dat duidelijk zijn) dat de impact van het nummer verdwijnt. Enfin, ik wil best meegaan met de stelling van Reijersen dat je het dan aan je zelf te verwijten hebt en dat het dan niet aan het nummer ligt, maar ik stem vooralsnog vanuit mijn gevoelswezen en ik vind het wel een legitieme reden om het nummer dan minder te waarderen.

Ronde 1 - Ladder 15:
4 The Isley Brothers - Summer Breeze
3 Laura Mvula - Green Garden
2 Jhelisa - Friendly Pressure
1 Hiatus Kaiyote - Jekyll
The Supremes - Where Did Our Love Go

Ronde 1 - Ladder 16:
4 Swamp Dogg - Synthetic World
3 Sly & the Family Stone - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Again)
2 J. Blackfoot - I Stood on the Sidewalk
1 Timmy Thomas - Why Can't We Live Together
Delia Gartrell - See What You've Done

deadline 12:00 uur

Twee behoorlijk matige ladders, zeker vergeleken met de voorgaande ladders. Heel veel meer kan ik er eigenlijk niet over kwijt!

3 nominaties van Kemm in 1 ladder

Mb.

Ronde 1 - Ladder 15:
6 Laura Mvula - Green Garden +3
6 Jhelisa - Friendly Pressure +4
5 The Isley Brothers - Summer Breeze +1
3 Hiatus Kaiyote - Jekyll +2
The Supremes - Where Did Our Love Go

Ronde 1 - Ladder 16:
6 J. Blackfoot - I Stood on the Sidewalk +4
6 Swamp Dogg - Synthetic World +2
4 Sly & the Family Stone - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Again) +1
3 Delia Gartrell - See What You've Done +3
1 Timmy Thomas - Why Can't We Live Together

deadline 12:00 uur

Ladder 15: Gek is dat toch, dat meningen zo kunnen verschillen. In tegenstelling tot onze jeroentjuhh vind ik deze ladders beter dan de vorige twee. Friendly Pressure is altijd een favorietje van me geweest. De pop van Laura Mvula en de jazz van Hiatus Kaiyote zijn ook leuk. Nog een puntje voor Isley Brothers (waarvan ik toch verwacht dat die de meeste punten gaat krijgen). Ik ben geen fan van de gelikte zang, maar ik heb nog minder met The Supremes.

Ladder 16: J. Blackfoot is één van mijn favoriete soulartiesten uit de jaren 80'. I Stood On The Sidewalk doet niet onder voor de hitsingle Taxi. Smaakvolle compositie met een zanger die met een zekere beleving zingt. Maar ik ben bang dat deze het niet gaat halen. Sly en Swamp zijn geliefd en die van Timmy ziet men als een klassieker. Toch, als Latimore het kan, dan moet het nu ook weer kunnen! Verder smul ik als socioloog van sociaal-kritische werk als Synthetic World en See What You've Done. Altijd fijn als het ergens over gaat. Dat in tegenstelling tot de boodschap van Why Can't We Live Together: heeft de diepgang van een doperwt.

laxus11 schreef:
3 nominaties van Kemm in 1 ladder

Gaat er tenminste eentje door! Dat moet ik nog zien met mijn eigen nominaties (2) in die andere!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:39 uur

geplaatst: vandaag om 03:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.