MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 2)

zoeken in:
Nog 2 nominatie dagen...

Mb.
Waar is kemm?

Kemm was het een beetje vergeten, maar komt op de valreep nog met een mooi lijstje, met de nadruk op wat recenter spul:

Alice Russell - High Up on the Hook
Georgia Anne Muldrow - New Orleans
Hiatus Kaiyote - Jekyll
Jessie Ware - Sweet Talk
Jhelisa - Friendly Pressure
Joi - Sunshine & the Rain
Laura Mvula - Green Garden
Quantic & Alice Russell - I’ll Keep a Light in My Window
Raphael Saadiq - Good Man
Roy Ayers - Everybody Loves the Sunshine
Rufus & Chaka Khan - You Got the Love
The Foreign Exchange feat. Muhsinah - Daykeeper
The S.O.S. Band - No One’s Gonna Love You
Trixie Whitley - Oh, the Joy
Zara McFarlane - Police & Thieves

En dat was nominatieronde 1. Later meer over het vervolg.

kemm schreef:

Rufus & Chaka Khan - You Got the Love

Deze graag even verwisselen, staat al in de lijst.

Als kemm onderstaande heeft vervangen dan zitten we totaal op 765 nummers. Het aantal deelnemers valt me eigenlijk erg tegen. We moeten er namelijk nog maar liefst 235 om de 1000 vol te maken. Had het populairder verwacht hier. Maar gelukkig zijn we niet voor één gat te vangen en gaan we verder met een nieuwe nominatieronde. Hier zitten wel wat restricties aan omdat ik een zo'n divers mogelijk deelnemersveld wil.

Ronde 2:
- 10 nominaties per persoon
- Het is verboden nog nominaties toe te voegen van: Marvin Gaye, Stevie Wonder, Al Green, Bill Withers, Aretha Franklin, Sam Cooke, Gil Scott-Heron, James Brown, Curtis Mayfield, Donny Hathaway, Oti Redding, Nina Simone, Prince, Ray Charles, Sly & the Family Stone, Terry Callier en Wilson Pickett.
- Deadline: 7 september

Gelukkig had ik al rekening gehouden met de nominatie-restricties. Als een nummer niet aan de That's Soul eisen voldoet kan ik die vervangen.

10 extra nominaties

01. Ronn Matlock - I Can't Forget About You
02. L.C. Cooke - Put Me Down Easy *
03. Labi Siffre - The Vulture
04. Marsha Hunt - Keep The Customer Satisfied
05. Al Wilson - The Snake
06. The Persuaders - Hey Sister I'm Your Brother (She's My Sister) (==> linkje vervangen)
07. Aaron Neville - Hercules
08. The Modulations - Rough Out Here
09. Eugene Record - Overdose Of Joy
10. Angie Stone - Wish I Didn't Miss You

* de broer van Sam Cooke mag wel neem ik aan (al lijkt het wel op Sam Cooke)?
Ben zelf overigens geen groot fan van (Sam) Cooke, maar dit is wel een heerlijk nummer.

1. Charles Bradley - Strictly Reserved for You
2. Sam Dees - Just Out of My Reach
3. Jose James - While You Were Sleeping
4. Raul Midon - State of Mind
5. Dusty Springfield - The Windmills of Your Mind
6. Sharon Jones & The Dap Kings - 100 Days 100 Nights
7. Michael Jackson - Off The Wall
8. Allen Toussant - What is Success
9. Janelle Monáe ft. Miguel - Primetime
10. Sam Dees - Troubled Child

Voor linkjes heb ik nu geen tijd, sorry! Ik heb een post-it op mijn beeldscherm geplakt en voeg ze één der komende dagen toe.

Reijersen schreef:
(quote)

Deze graag even verwisselen, staat al in de lijst.

Vervanger:
Betty Davis - Anti Love Song

+ ineens 10 bijkomende nominaties:

Andreya Triana - A Town Called Obsolete
Billy Paul - War of the Gods
Emily King - Distance
Eugene McDaniels - Reverend Lee
India.Arie - Brown Skin
Nneka - Heartbeat
Res - Golden Boys
Rose Royce - Ooh Boy
Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel)
Wizards Of Ooze - Bright Day

O V Wright With The Keys - That's How Strong My Love Is
Garnet Mimms - Cry Baby
The Impressions - I'm So Proud
John Legend & The Roots - Wake Up Everybody (Feat. Common & Melanie Fiona)
Barbara Acklin - Am I The Same Girl
D'Angelo - Feel Like Makin' Love
Chi-Lites - Oh Girl
Arthur Alexander - Soldier Of Love (Lay Down Your Arms)
Bilal - Soul Sista
Sam & Dave - When Something Is Wrong With My Baby
Luther Ingram - (If Loving You Is Wrong) I Don't Want To Be Right

Linkjes volgen

50tracks schreef:
Garnet Mimms - Cry Baby
The Impressions - I'm So Proud
D'Angelo - Feel Like Makin' Love
Chi-Lites - Oh Girl
Bilal - Soul Sista

Linkjes volgen

Je hebt er 11

Tsja best lastig dat tellen

Afscheid neem ik van Arthur Alexander - Soldier Of Love (Lay Down Your Arms)

Reijersen schreef:
Als kemm onderstaande heeft vervangen dan zitten we totaal op 765 nummers. Het aantal deelnemers valt me eigenlijk erg tegen. We moeten er namelijk nog maar liefst 235 om de 1000 vol te maken. Had het populairder verwacht hier. Maar gelukkig zijn we niet voor één gat te vangen en gaan we verder met een nieuwe nominatieronde. Hier zitten wel wat restricties aan omdat ik een zo'n divers mogelijk deelnemersveld wil.

Ik haak graag aan als we beginnen, want heb veel moois ontdekt in de eerste aflevering, maar zelf ken ik (nog steeds) veel te weinig soul om hier serieus wat aan toe te voegen.

Poeha schreef:
(quote)

Ik haak graag aan als we beginnen, want heb veel moois ontdekt in de eerste aflevering, maar zelf ken ik (nog steeds) veel te weinig soul om hier serieus wat aan toe te voegen.

top!

Mb.
Deep soul ( ), northern soul, 80's R&B, sociaal-kritisch spul, jawel, jawel, van alles wat!

1. Delia Gartrell - See What You've Done
2. Karen Small - To Get You Back Again
3. Terri Bryant - You'd Better Straighten Up And Fly Right
4. Mario Black - Listen, Black Brother
5. Lee "Shot" Williams - I Found A Love *
6. J. Blackfoot - I Stood On The Sidewalk
7. Eddie Hinton - Hard Luck Guy **
8. L.J. Reynolds - Key To The World
9. Valerie Simpson - I Don't Need No Help
10. Darrell Banks - Forgive Me

*Na het origineel van The Falcons wat mij betreft de beste versie van deze evergreen.
**Schandalig dat deze niet in de top 600 is terecht gekomen bij de vorige editie.

Mijn 10 extra nominaties. Ik had (net als velen hier, volgens mij) nog wel 10 x zoveel kunnen / willen nomineren. Grappig hoe uiteenlopend de nominaties binnen 1 genre kunnen zijn. Voor de verandering ook iets meer tekst dan enkel de titels van de nummers.

01. Rufus & Chaka Khan - Any Love
Ik ben momenteel in een funk / disco / r&b bui en daar horen bands als Rufus & Chaka, Chic, Cameo, Rick James en Change bij. Met Quincy achter de knoppen is het bij mij bijna altijd raak.
02. Parliament - Silent Boatman
Bijzonder en uniek is de doedelzak in dit nummer. Ik vind dit een van de mooiste nummers van Parliament en in het algemeen.
03. George Benson - Everything Must Change
Een cover, maar o zo lekker uitgevoerd door George. Ik hou van zijn toegankelijke en prettige sound.
04. Aloe Blacc - Femme Fatale
Van Aloe Blacc had ik eerst niet een hoge pet op, maar ik vind zijn zangdebuutalbum inmiddels een zeer positief verrassende must-have.
05. Maxwell - Til The Cops Come Knockin'
Maxwell heeft zeer mooie stem en een zeer goed bereik en lange adem. De instrumentale begeleiding op dit nummer is ook uitstekend.
06. Funkadelic - Freak Of The Week
Classic 1.
07. Gladys Knight & The Pips - Home Is Where The Heart Is
Een mooi en lichtjes ondergewaardeerd nummer van deze zeer degelijke groep.
08. The Isley Brothers - Between The Sheets
Classic 2.
09. The Dramatics - Hey You! Get Of My Mountain
Leuk nummer van idem album. Misschien een beetje ondergesneeuwd in de vele vergelijkbare acts (mannengroepen met diverse stemmen)
10. Bobby Womack - That's The W...
Bobby is geen topper, maar heeft wel voldoende goede nummers om tot de lange lijst soullegendes te behoren.

Precies 50 jaar oude oer versie van deze deep soul klassieker. Later gecovered door vele groten uit de soul wereld: van Otis tot Alicia en ver daarbuiten (Rolling Stones). Mag uiteraard in geen enkele zich zelf respecterend soul 600 ontbreken.

Garnet Mimms - Cry Baby
Nog ouder is deze soul klassieker van Garnet Mimms. Het werd terecht een grote hit maar het nummer is nu vooral bekend in de versie van Janis Joplin. Die haalt het echter niet bij de versie van Mimms.

The Impressions - I'm So Pround
Nog zo'n nummer van precies 50 jaar geleden. Veel mooier werd het zelden. Nadeel is dat je het nummer niet meer kunt beluisteren zonder een bier reclame op je netvlies te krijgen

Soms zijn covers beter dan het origineel en dat is ook al niet te versmaden.

Soms is het origineel veruit de beste versie. Eigenlijk bewijst de cover van Dusty Springfield dat ze, laat ik het voorzichtig zeggen, wel een erg lichte variant van de Soul vertegenwoordigd.

Chi-Lites - Oh Girl
Soft soul klassieker van Eugene Record

Lekkere melodieuze soul uit 1962 (!). Een obscuur B-kantje dat in 1963 door The Beatles uit de vergetelheid werd getrokken en volgens de overlevering van grote invloed was op de eerste composities van de beste band ever.

Jeff Buckley - Everybody Here Wants You
Eén keer durft Jeff Buckley de soul kant op te gaan en maakt gelijk een van de meest smachtende en bestee liefdesliedjes ooit. Geschreven voor zijn liefje Joan As Police Woman. Ongelofelijk prachtig.

1967 track geschreven door Isaac Hayes en David Porter. De geweldige stemmen van Sam en Dave en de begeleiding van Booker T en de mannen maken het tot een soul evergreen.

En nu we toch in de smachtende fase zitten hoort deze klassieker er uiteraard ook bij.

Ik heb Arthur Alexander weer teruggeplaatst en D'angelo en Bilal er uitgehaald. Hiervoor in de plaats een soundtrack van Jeff Buckley.

AUB Nina Simone vervangen. Waarom? Zie daarvoor mijn bericht over de 2e nominatieronde.

zal morgen een vervanger zoeken

10 maar?..

De 2e ronde nummers van de anderen heb ik nog niet beluisterd, maar dat ga ik zeker doen.
Comments volgen.
Hieronder mijn bijdrage. Iets meer funk en ook wat R&B deze keer, maar ruilen mag indien het niet genoeg soul is.

1. Beyonce & Andre 3000 - Back to black
Mijn eerste gedachte was dat je hier niet aan moet komen, maar het is gewoon een super geil nummer. Kan het niet anders omschrijven.
2. The Heavy - How you like me now
Deze remix is ook erg cool: The Heavy - How you like me now, Raffertie remix
3. All the people - Clamp your style
4. Charles Wright - What can you bring me
5. Chuck Jackson - I like everything about you
Zo'n schattig nummer. Die koortjes alleen al..
6. Cold Blood - Kissing my love
7. Darrow Fletcher - Improve
8. The Detroit Emeralds - Baby let me take you (in my arms)
9. Frank Ocean - Pyrite (Fool's Gold) on Vimeo
Iedereen kent Channel Orange wel, maar "unreleased, MISC" bevat ook een paar erg mooie nummers.
10. Lulu - Feeling alright
Die ik aanvankelijk alleen kende van: Jackson 5 - Feeling alright
Michael op 0:32 "I've got to leave before I start to scream"... Wow, om de topic titel aan te halen: dat is soul mensen!

Geen plek meer, maar hier nog een paar reserves voor als iets wordt afgeschoten:
Melvin Bliss - Synthetic substitution
Iemand zou die drums eens moeten sampelen..
6IX - I'm just like you
Geproduceerd door Sly.
The Fatback Band - Got to learn how to dance
Just for the fun of it. Wellicht te funky voor dit topic.

Reijersen schreef:

AUB Nina Simone vervangen. Waarom? Zie daarvoor mijn bericht over de 2e nominatieronde.

Hank Ballard - Here Comes the Hurt

Hierbij zoals beloofd al mijn nominaties tot nu toe met linkjes.

Allen Toussant - What is Success
Ben L'Oncle Soul - Seven Nation Army
Charles Bradley - Strictly Reserved for You
Charles Bradley - Why Is It So Hard
Dusty Springfield - The Windmills of Your Mind
En Vogue - Don't Let Go (Love)
Erykah Badu - Tyrone (Live)
George Benson - Give Me The Night
Gil Scott-Heron & Brian Jackson - Song of the Wind
Janelle Monáe ft. Miguel - Primetime
Jose James - While You Were Sleeping
Lauryn Hill - Doo Wop (That Thing)
Lee Dorsey - Riverboat
Louis Armstrong - What A Wonderful World
Michael Jackson - Off The Wall
Otis Redding - You Love Has Lifted Me (Higher and Higher)
Raul Midon - State of Mind
Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
Sam Cooke - (What A) Wonderful World
Sam Dees - Just Out of My Reach
Sam Dees - Troubled Child
Sam Dees - What's It Gonna Be
Selah Sue - Raggamuffin
Sharon Jones & The Dap Kings - 100 Days 100 Nights
Terry Callier - Ho Tsing Mee (A Song of the Sun)

De opkomst mag dan misschien wat laag zijn, maar 2e ronde bevat redelijk wat onbekend spul (leuk), en meer snoepgoed wat mij betreft.
Wordt er ook geluisterd, of wordt er alleen gepost?
Van wat er nu binnen is vielen mij o.a. op:

Salvadore:
Eugene Record - Overdose Of Joy
Waar heb je dit opgeduikeld? Fijne late-70's sound.
Aaron Neville - Hercules was mij bekend, en ik kan me er prima in vinden.
Labi Siffre - The Vulture idem. Mooi..

laxus11
Rick James - Give It To Me Baby
Yes.. Vergeten funky track.
Archie Bell & The Drells - Tighten up
Ik had 'm laten schieten omdat ik er van uit ging dat deze al wel op de lijst stond. Geweldige klassieker natuurlijk! Vaak gesampled.

Reijersen:
José James - Bird of Space
Prachtig nummer van een prachtig album
Raphael Saadiq - Be Here ft. D'Angelo
Ook erg fijn, en nieuw voor me omdat ik alleen zijn latere platen ken.

Edgar18:
Bedankt voor de links.
Janelle Monáe ft. Miguel - Primetime
Is ook één van mijn recente favorieten.
Veder wel bekende maar erg fijne nummers.

kemm:
Je linkjes doen het niet. Heb jij ook post-it's in huis?
Emily King - Distance
Fijne verassing! Prachtige clip trouwens.
Die van Andreya Triana vind ik zelf ook super.

jeroentjuhh:
Maceo Parker & All The King's Men - Maceo
Geen idee wat de jury vind van pure funk hier, maar van mij mag Maceo altijd lekker blijven blazen.
Linda Clifford - Runaway Love
Nieuw voor me. Like it. Zit een lekkere groove in.

thelion:
James Govan - Something
Prachtig! Deze ga ik zeker opzoeken.
Ik moest gelijk aan Marvin Gaye - Yesterday denken.

Mb.:
Valerie Simpson - I Don't Need No Help
Wow.. Uiteraard ken ik Val van haar hits met Ashford waaronder Solid (één van mijn 80's favorieten), en ik weet dat ze ook heel veel hebben geschreven samen. Maar toch ken ik niet veel van ze.
L.J. Reynolds - Key To The World
Gewoon lekker.
Karen Small - To Get You Back Again
Deze ken ik zelf ook pas net. Leuk om deze er bij te zien staan!
Delia Gartrell - See What You Done Done
Bedankt voor deze tip!

principal2000:
Aloe Blacc - Femme Fatale
Mooi. Kende ik ook niet. Misschien toch maar eens een albumpje luisteren van Aloe.
Rufus featuring Chaka Khan-Any Love
Het album (met de hit Do you like what you feel) heb ik wel eens geluisterd, maar deze Any love was mij ontschoten. Fijn plaatje!

50tracks:
Barbara Acklin - Am I the Same Girl is weer zo'n "hey, dat wist ik niet" verassingen (later gecoverde nummers) uit die jaren 60/70 soul. Bedankt.
Jeff Buckley - Everybody Here Wants You zou ik zelf niet zo snel opkomen in dit topic, maar je hebt gelijk hoor. Ook mijn favoriete Jeff Buckley nummer, en eentje die weinigen lijkt op te vallen.
Verder is het altijd leuk om die oude beelden van Sam & Dave te zien. Al zie ik ze nog liever feesten, maar wel een mooi nummer. Ik zocht Jimi Hendrix nog, maar dat was volgens mij 1965.

Algemeen:
Ik zou het leuk vinden als er straks ook nog een 3e ronde zou komen, want het levert nog best wat nieuwe of vergeten nummers op. Ik ben benieuwd of dat voor anderen ook geldt.

Ik luister zeker naar de nominaties. Ik ken aardig wat soul muziek maar kan ook nog veel 'leren' van andere users die nog een stuk meer kennen dan ik doe. Voor mij is dit spelletje dus ook zeker een ontdekkingstocht in/door de soul muziek.

Oh jawel ik luister wel Ik wil toch een beetje weten wie er mee doen en wat anderen nu zo goed vinden.
Minneapolis schreef:
Waar heb je dit opgeduikeld?
Dat ... doe ik via YouTube (accounts) of spotify (playlists), een simpele manier om wat leuks te ontdekken; als iemand één goed nummer heeft geüpload, dan is de kans best aanwezig dat er meer leuks op dat account te vinden is. Van het account (FunkFred94) van jouw nominatie "Cold Blood - Kissing My Love" heb ik bv. nog veel meer songs opgeslagen. FRENCH COLLECTION is ook een top-account op YouTube en zo zijn er nog veel meer. Eugene Record ken je overigens waarschijnlijk wel van de Chi-Lites.

Nog een paar nummers nomineren vind ik overigens een goed idee en inderdaad fijn dat er zeker in de 2e ronde geregeld buiten de bekende namen is genomineerd. Die van Darrow Fletcher en Lulu (beide voor mij totaal onbekend) zijn bv. erg goed en als je nog wat wilt ruilen stel ik voor 1 en 9 in te wisselen (al zal Ocean vast wel bijval krijgen) ... en The Heavy is natuurlijk fantastisch!

Ik ga nu niet alle lijstjes aanhalen maar een andere (mij onbekende) goede artiest/nominatie waar ik zelf al verder naar op zoek ben gegaan is Al Johnson; op het betreffende album staan meer goede nummers

Gast
geplaatst: vandaag om 23:29 uur

geplaatst: vandaag om 23:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.