MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 2)

zoeken in:
@Salvadore: Ik ben sindskort ook aan het Spotifyen dankzij Reijersen's lijst.
Youtube accounts checken is natuurlijk ook een goede tip. Ik voel weer wat korte nachten aankomen.
Bedankt voor de tips.

Frank Ocean blijft er in, tenzij men het te veel R&B vindt.

Ik heb te weinig tijd om alle nummers te luisteren, maar bij het losgaan van de battles moet dat wel.
Uit ervaring weet ik dat ik op MuMe in dergelijke topics altijd wel nieuwe parels ontdek.

En dat was ronde 2. Later meer....

Misschien ben ik te snel, en is het de bedoeling om pas tijdens de battles inhoudelijk te reageren op de lijstjes die iedereen (neem ik aan) met enige passie hebben samengesteld... Maar ik had iets meer enthousiasme van de liefhebbers hier verwacht. Het gaat er (op een enkele reactie na) wat zakelijk aan toe vind ik.

Maakt niet uit verder. Ik geniet erg van de nieuwe nummers die ik hier leer kennen, dus ga alsjeblieft door allemaal, het wordt zeer gewaardeerd.

Mb.
@ Minneapolis

Ik heb niet zo de neiging te reageren, omdat ik de meeste nummers al ken en diegenen die ik niet kende hebben niet zodanig indruk gemaakt dat ik de behoefte heb om dat te uiten. Maar tijdens het stemmen zal ik mij wel uitspreken. Waarschijnlijk zullen er paar nummers worden weggestuurd waarvan ik het niet kan begrijpen dat men er ongeroerd door blijft. Ik vind het ook vrij typerend dat jij nu net de nummers noemt die ik als "fillers" zie. Terwijl je de nummers die mij persoonlijk roeren niet noemt:

Listen, Black Brother van Marion Black waarin hij zijn eigen gemeenschap aanspreekt: "Somebody raped my litte sister. // Left her strangled somewhere. Lord all alone. // Listen, black brother. Why is it the white man when we're destroying each other?"

En dan het preken van "Shot" Williams in I Found A Love. Met die door shag-en-hartzeer-verbolgen-stem!

Maar helemaal mooi is de verslagenheid van Eddie Hinton op Hard Luck Guy. Een autobiografische song van een man die alles heeft verloren wat er te verliezen valt. Misschien wel één van de mooiste nummer die ik ooit gehoord heb. Als je hem dan hoort kreunen: "Say, you wanna hear somebody moan? // Yeahl, I ain't got no home". En dan weten dat hij op straat heeft geleefd. Ja, dat emotioneert mij, en dan vind ik het moeilijk om te begrijpen dat een niets-aan-de-hand nummer vaak wordt geprefereerd.

Niet dat daar iets mis mee is trouwens. Ik heb immers zelf ook van die nummers genomineerd.
Salvadore schreef:
Ik ga nu niet alle lijstjes aanhalen maar een andere (mij onbekende) goede artiest/nominatie waar ik zelf al verder naar op zoek ben gegaan is Al Johnson; op het betreffende album staan meer goede nummers

Leuk. Ik dacht met zo'n Marvin-esque nummer zal er vast iemand zijn die het leuk vindt.

Mb.
Maar goed voorbeeld doet volgen. Dus bij deze, nummers die mij positief zijn opgevallen:

Overdose Of Joy van Eugene Record zou ik in mijn playlist zetten. Lekker op de achtergrond, en dat bedoel ik allerminst negatief. I Had A Fight With Love van Ann Sexton vind ik ook fijn. There's A Break In The Road van Betty Harris behoort tot het betere funkwerk uit de 60's. En Runaway Love van Linda Clifford is zowaar een ontdekking. Fijn. O.V. Wright gaat door merg en been, dus dan zit je altijd goed bij mij. That's The Way I Feel About 'Cha beschouw ik als het beste nummer van Bobby, maar dat heb ik principal2000 verteld.

Minneapolis schreef:
Misschien ben ik te snel, en is het de bedoeling om pas tijdens de battles inhoudelijk te reageren op de lijstjes die iedereen (neem ik aan) met enige passie hebben samengesteld... Maar ik had iets meer enthousiasme van de liefhebbers hier verwacht. Het gaat er (op een enkele reactie na) wat zakelijk aan toe vind ik.

Maakt niet uit verder. Ik geniet erg van de nieuwe nummers die ik hier leer kennen, dus ga alsjeblieft door allemaal, het wordt zeer gewaardeerd.

Het is dan ook een serieuze bedoening Eerlijk gezegd komt het bij mij vooral door tijdgebrek. Moet veel nummers nog horen.

Mb. schreef:
@ Minneapolis

Ik heb niet zo de neiging te reageren, omdat ik de meeste nummers al ken en diegenen die ik niet kende hebben niet zodanig indruk gemaakt dat ik de behoefte heb om dat te uiten. Maar tijdens het stemmen zal ik mij wel uitspreken. Waarschijnlijk zullen er paar nummers worden weggestuurd waarvan ik het niet kan begrijpen dat men er ongeroerd door blijft. Ik vind het ook vrij typerend dat jij nu net de nummers noemt die ik als "fillers" zie. Terwijl je de nummers die mij persoonlijk roeren niet noemt:

Listen, Black Brother van Marion Black waarin hij zijn eigen gemeenschap aanspreekt: "Somebody raped my litte sister. // Left her strangled somewhere. Lord all alone. // Listen, black brother. Why is it the white man when we're destroying each other?"

En dan het preken van "Shot" Williams in I Found A Love. Met die door shag-en-hartzeer-verbolgen-stem!

Maar helemaal mooi is de verslagenheid van Eddie Hinton op Hard Luck Guy. Een autobiografische song van een man die alles heeft verloren wat er te verliezen valt. Misschien wel één van de mooiste nummer die ik ooit gehoord heb. Als je hem dan hoort kreunen: "Say, you wanna hear somebody moan? // Yeahl, I ain't got no home". En dan weten dat hij op straat heeft geleefd. Ja, dat emotioneert mij, en dan vind ik het moeilijk om te begrijpen dat een niets-aan-de-hand nummer vaak wordt geprefereerd.

Niet dat daar iets mis mee is trouwens. Ik heb immers zelf ook van die nummers genomineerd.
(quote)

Leuk. Ik dacht met zo'n Marvin-esque nummer zal er vast iemand zijn die het leuk vindt.

Leuk dat je reageert.

Deze 3 spreken mij inderdaad minder aan.
Wel mooi, maar ik luister er niet graag naar. Het geeft mij geen lekker gevoel zoals ik bij veel zwarte muziek wel heb.
Hoewel.. Marion Black - Black Brother is een groeiertje denk ik (na 3 x luisteren). Het fluitje en al het andere waar op geblazen wordt spelen daar een grote rol in!

Zoals misschien blijkt uit mijn post ben ik erg van de "groove" in zwarte muziek. Funk (mits het niet te kinderachtig wordt zoals Bootsy, Clinton en kornuiten wel eens de neiging hebben) of juist jazz invloeden doen het ook vaak goed bij mij.
Als het te folk achtig klinkt, of (in dit geval minder van toepassing) te geforceerd gezongen wordt, dan haak ik vaak af.

Wat betreft de overige platen noemde ik vooral diegenen die mij verasten. Bobby Womack heeft er nog wel een paar gemaakt hoor.:)

Mb.
Ieder zijn smaak, natuurlijk.

Minneapolis schreef:
Bobby Womack heeft er nog wel een paar gemaakt hoor.

Eens, maar dit vind ik wel zijn beste.

Reijersen schreef:
En dat was ronde 2. Later meer....

Inzake dat later...?
Is het dan nog mogelijk om alsnog nominaties aan te dragen? Want ik heb er als leek toch nog een aantal kunnen vinden (als ze door de ballotagecommissie komen tenminste). En aangezien ik nog niets heb genomineerd

Nu moeten we er nog 125, dus wie weet Ik ga even bedenken hoe ik rest wil vullen. Opties zijn welkom.

Optie nog tien per persoon aandragen (en Poeha wat meer).. Ik heb in ieder geval nog tien (niet zo bekende) pareltjes klaar staan.

Liever geen voortrekkerij voor mijn persoontje Ik hoopte alleen toch nog wat nummers te mogen aandragen.

Ik ben ook begonnen met het luisteren van de linkjes (groepsdruk ). Ik ben heel erg onder de indruk van de nominaties van Salvadore (de eerste user van wie ik de nominaties beluister). Ik ken enkel die van Labi, Aaron en Angie en dit vind ik zeker niet de sterkste nummers (sterker nog, ik van het nummer van Angie een miskleun). Dit motiveert verdere beluistering zeker!
Edit: de nominaties van Laxus11 kende ik allemaal al en bevat wel een aantal leuke toevoegingen.
Reijersen stelt me lichtjes teleur. Ik ken het merendeel en niet alle nummers maken mij enthousiast. Wel een keertje een nummer van Jose die ik best wel goed, maar veel te lang vind. Daarnaast leuke nummers van Ann en Carla. Jeroentjuhh heeft een paar leuke verrassingen die ik nog niet kende.

Nou, laat je de volgende keer maar niet door de groepsdruk overhalen tot het plaatsen van een berichtje

Het was puur nieuwsgierigheid. Ik was benieuwd wat anderen van de gepostte nummers vinden.
Iedereen mag uiteraard lekker luisteren zo veel of weinig en wanneer hij zelf wil.
Wel is het zo dat enthousiasme (en dat hoeft niet te betekenen dat iedereen direct alles luistert) imo vaak doorwerkt naar anderen, en dat zo'n topic dan meer leeft. En dat werkt omgekeerd net zo.

Maar nogmaals. Ik geniet sowieso van die paar nummers wat ik er uit haal.

Wegens tijdsgebrek heb ik nog geen enkele nominatie kunnen beluisteren. Maar net als de eerste versie, geef ik meestal pas commentaren bij de ladders zelf. Anders kost het veel te veel tijd om alles eerst voor te beluisteren.
En door de topictitel zul je denk ik sowieso maar een beperkt publiek aantrekken, aangezien soul hier nu niet het meest enthousiast wordt omarmd. Helaas...helaas. "Ze weten niet wat ze missen".

Mb.
15 nominaties van Poeha? Laat maar zien dan!

euhm...oeps?

We weten nog niet wat Daniel verder wilde.
Och ik zal er vanavond hier wat neerzetten. En dan mogen jullie beslissen welke wel en niet mee mogen doen.

We doen nog één nominatie ronde. Zelfde uitzonderingen als de vorige ronde. Tien per persoon.

01. William Bell - Relax
02. Holland-Dozier - New Breed Kinda Woman
03. The Main Ingredient - Happiness Is Just Around The Bend
04. George Soule - Get Involved
05. Johnny Bristol & Alton McClain - Hang On In There Baby
06. Bobby Womack - Daylight
07. Alder Ray Black - Just Because The Package's Been Unwrapped And Opened
08. Gwen McCrae - 90% Of Me Is You
09. Eddie Kendricks - Girl, You Need A Change Of Mind
10. Anthony Hamilton & Elayna Boynton - Freedom

Ik had er al een beetje op gerekend

Mb.
Salvadore schreef:
Ik had er al een beetje op gerekend

Mooie selectie! Dat nummer van George Soule is een favorietje van me. Ik had er niet aan gedacht dus ik ben blij dat je hem genomineerd hebt. Hopelijk waardeert iedereen het! Dat nummer van Alder Ray Black kende ik niet en weet me te verrassen. Stevige (maar toegankelijke) funk, erg lekker. Hoe heb je het leren kennen?

Weer wat oud...

01. WIllie Wright - Jackie's song
02. Detroit Emeralds - You're getting a little too smart
03. James Carr - Love attack
Aangezien Otis niet meer mag.
04. Syl Johnson - I hate i walked away
05. Ann Peebles - One way street

...en nieuwer spul.

06. Cody ChessnuTT - That's still mama
07. Kings go forth - I don't love you no more
was een close finish met: High on your love, ik houd erg van die relaxte zomerse sound, maar ik denk dat het eerste "move on up" achtige nummer hier meer mensen aanspreekt.
08. Miguel - Do you...
09. Musiq Soulchild - Just friends
Live met Prince ook erg lekker.
10. Lewis Taylor - Whoever
Niet perse het beste nummer van zijn debuut album (Ik had net zo goed Lucky, Bittersweet, How of Damn kunnen kiezen als één van deze nummers op Youtube zouden staan).

Mochten Miguel of Musiq Soulchild teveel R&B zijn, dan is Black Joe Lewis & The Honeybears - Black Snake mijn dampende funky soul reserve.

Mb. schreef:
Dat nummer van Alder Ray Black kende ik niet en weet me te verrassen. Stevige (maar toegankelijke) funk, erg lekker. Hoe heb je het leren kennen?
Mooi, ik twijfelde al of ik niet een wat meer meegaand nummer zou moeten nomineren, maar dat is dus geen probleem. Het is eigenlijk Alder Ray Black samen met The Fame Gang, misschien ken je die, ik niet.
Ontdekt via surfen over YouTube; heb het proberen terug te zoeken, volgens mij via het account "kamel discosoulfunk" (al heb ik nu een andere link geplaatst). YouTube staat vol met soul-funk freaks

Salvadore:
Grappig, bij mij sneuvelde The main ingredient - Let Me Prove My Love to You net.
Als je een beetje oplet hoor je hierin "You don't know my name" van Alicia Keys (op 01:45 hoef je niet meer goed te luisteren ).
Jouw keuze "Happiness Is Just Around The Bend" is wel lekkerder.

Anthony Hamilton & Elayna Boynton - Freedom stond al op mijn longlist in mijn eerste post, maar dankzij jou kwam er een plekje vrij voor een ander nummer. Een van mijn favoriete recentere nummers.
George Soule - Get Involved en Alder Ray Black zijn nieuw voor me, en inderdaad erg fijne nummers!

Gaat hard hier Deadline is 17 september voor ronde 3.

Reijersen schreef:
Gaat hard hier Deadline is 17 september voor ronde 3.

Voor de kerst hebben we ronde 10 er wel op zitten.

Minneapolis
Nu ik de laatste tijd wat meer op zoek ben gegaan naar soulmuziek valt me toch op dat er heel erg vaak gecoverd wordt of samples gebruikt worden. De artiesten van de jaren 60s/70s/80s coveren elkaars nummers veelvuldig. Zonder covers hoor je er niet bij lijkt het wel. In de laatste decennia zijn covers wellicht nog wel gangbaar maar lijken nummers uit 60s/70s/80s vooral gesampled te worden. Op www.whosampled.com kun je dat goed terugvinden. Dat nummer van Alicia vind ik overigens ook best goed, al prefereer ik doorgaans de oudere nummers!

Bij jouw nominaties merk ik overigens wat me bij andere nominaties (en soulmuziek in het algemeen) opviel, de oudere nummers vind ik meestal beter dan "het nieuwe spul" (en 70"s prefereer ik veelal over 60"s). Dat zal persoonlijk zijn. De Detroit Emeralds is wel weer een band waar ik eens wat meer van moet horen. "You're getting a little too smart" is alvast een lekker nummer

Salvadore schreef:
Minneapolis
Bij jouw nominaties merk ik overigens wat me bij andere nominaties (en soulmuziek in het algemeen) opviel, de oudere nummers vind ik meestal beter dan "het nieuwe spul" (en 70"s prefereer ik veelal over 60"s). Dat zal persoonlijk zijn. De Detroit Emeralds is wel weer een band waar ik eens wat meer van moet horen. "You're getting a little too smart" is alvast een lekker nummer

Je hebt gelijk over de vele covers. Ik vind dat vaak grappige ontdekkingen. Of soms juist ergerlijk als een ander de credits op lijkt te strijken van een wat onbekender nummer.
Vandaag hoorde ik Robbie Williams' versie van "Lovelight" bijvoorbeeld op de radio. Niet alleen een cover, maar zelfs bijna een copy van de zwaar onder gewaardeerde Lewis Taylor, en iedereen maar denken dat het van Williams is.

Whosamples ken ik. Erg leuke site inderdaad. Ik heb al veel hiphop nummers opgezocht. Met name A tribe Called Quest, Tone Loc en Massive brachten me bij fijne funk, soul en fusion jazz platen.
Deze postte ik al eerder ergens anders (weer iets te funky voor dit topic denk ik):
Harlem undergound - Smokin' Cheeba Cheeba.

Mb.
Salvadore schreef:
(quote)
Mooi, ik twijfelde al of ik niet een wat meer meegaand nummer zou moeten nomineren, maar dat is dus geen probleem. Het is eigenlijk Alder Ray Black samen met The Fame Gang, misschien ken je die, ik niet.

The Fame Gang ken ik bij naam, maar daar houdt het bij op. En inderdaad, YT is een goede bron.

Opvallende keuze voor iemand die niet van deep soul houdt. De instrumentatie is toch niet zo spannend? Ik heb O.V. Wright wel eens overtuigender gehoord. Het mist kracht. Zeker als je het vergelijkt met eerder materiaal van de beste man. Het origineel van Latimore - over coveren gesproken - vind ik beter. Na al dat gepreek - tevens knipoog naar de 60's - komt de boodschap nog beter over: "Instead of layin' there crying your eyes out, baby, you and me oughta be gettin' it on. // Let's straighten it out." Echt, zo mooi.

Ik zie dat je deze kent. Welke vind je dan beter?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:00 uur

geplaatst: vandaag om 02:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.