MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
DjFrankie (moderator)
Mijn lijst

01 Velvet Underground - Venus in Furs
02. Jefferson Airplane - White Rabbit HAD IK ZEKER IN TOP 5 VERWACHT
03. The Doors - Light My Fire
04 Pink Floyd - Astronomy Domine
05. Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon
06. The Easy Beats –p Friday On My Mind
07 Jefferson Airplane - Somebody to Love
08. Procol Harum - Conquistador
09. The Monkees - Pleasant Valley Sunday,
10 Love – Alone Again Or…

Bedankt voor het samenstellen, Cured. Ik zie heel wat nummers die eigenlijk ook in mijn top-10 hadden moeten staan. Kwam zelf aan deze top-10:

1. Keith West - Excerpt From a Teenage Opera
2. The Beatles - Strawberry Fields Forever
3. The Move - Night of Fear
4. Pink Floyd - Arnold Layne
5. Sam and Dave - Soul Man
6. Moby Grape - Omaha
7. The Easybeats - Friday on My Mind
8. The Moody Blues - Nights in White Satin
9. Country Joe & the Fish - Section 43
10. The Monkees - Pleasant Valley Sunday

Cured
... Deze week ..... 1968 !

http://ts3.mm.bing.net/th?id=HN.607989768315142650&pid=15.1&H=160&W=160

PM jouw Top 10 over 1968 naar mij toe; denk om de 1e* release-regel van de songs !

*(hetzij op single, dan wel op het album zelf)

Deadline: vrijdagavond 20.00 uur

Cured
Inmiddels alweer 8 lijstjes binnen , incl. die van mezelf en al een stroom (52) aan topnummers, dus dit wordt weer dringen !

Cured
10 lijstjes binnen en nog 3 dagen.....gaat goed. 'Neus' wel goed rond, want soms heb ik de neiging te denken dat 'men' wel eens wat vergeet, welke smaak je ook hebt.

Ik wil nogmaals wijzen op de 1e release regel, hetzij op single voorafgaand aan het album, dan wel als track op het album zelf: beide moeten uit het jaar van 'behandeling' komen; check dit op Wiki !

Cured
Alle 12 lijstjes nu verwerkt....76 ! nummers, maar alles ligt in deze fase nog gewoon open (dus ook voor nr. 76 ). in de Top 10 geen afzonderlijk genoemde nr'1's meer...

.....PM me jouw Top 10 over 1968 !

Cured
17 lijstjes reeds.... . Het is nog steeds spannend, waar dan ook in de stand. Heb je interesse in de eind 60's ? PM jouw Top 10 songs over 1968 naar mij !!

Deadline: vrijdag 20.00 uur !

Cured
Lijnen gesloten inmiddels.....18 lijstjes binnen gekregen .

De nummers 15 t/m 11 worden vanaf nu gewoon na de Top 10 vermeld, wat eigenlijk ook de bedoeling is gezien de topictitel; zaterdag en zondag dus.... de Top10.

zaaf
hoe zou t met Cured zijn? wie? cured? oja die! da's lang geleden! ja, maar hij laat zich snel weer horen hoor, hij heeft namelijk wat leuks in petto, over het jaar 1968. o, echt? gaaf! nou het zal mij benieuwen. nou mij ook. nou houdoe!

Cured
...j ja , rustig maar ; ik heb ook nog een leven naast MM, i.t.t. vele anderen hier .

Daar gaan we dan....wel een beetje geduld hebben, heren ;de MM -ladder Finale ligt even stil en ik ben weer thuis in deze drukke dagen, dus vanavond krijt u de nrs. 10 t/ 6......

Cured
10. In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/5c/Inagaddadavida-single.jpeg/220px-Inagaddadavida-single.jpeg

Punten : 18
Nom. : 3x
Nr. 1 van : Zephyr

Een zo'17 minuten durend nummer, die destijds de hele B-kant van het gelijknamige album in beslag nam. De tekst is eenvoudig en is alleen te horen aan het begin en het eind. Velen beschouwen het als een overgangsnummer van psychedelische rock naar heavy metal. Over de titel van het nummer gaat de idee dat het dronken uitgesproken woorden zijn van In The Garden Of Eden.

De song was al vrij vroeg in de top 15 te vinden en steeg uiteindelijk nipt door naar plek 10....

Cured
9. White Room - Cream
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/45/S236304.jpg

Punten : 21
Nom. : 4x
Nr. 1 van : -

Op 9 een psychedelische rocksong van de Britse band Cream met Eric Clapton, bassist Jack Bruce (die de zang doet) en drummer Ginger Baker. Clapton bespeelt hier de overgedubde gitaars (o.a. met Wah-wah effect).

Dit nummer steeg gestaag door, met sprongetjes van zo'3 plaatsen per nominering, uiteindelijk beland op plaats 9. Geen nr. 1 notering, maar gemiddeld dus zo stek nr. 5.

Hm, de echte klassiekers slaan toe, die had ik beide niet.

Cured
8. Street Fighting Man - The Rolling Stones
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/d5/Fightingmanstones.jpg/220px-Fightingmanstones.jpg

Punten : 21

Nipt op 8, deze song , omdat het één hogere positie heeft bereikt dan White Room. Het wordt wel de band zijn meest politieke song genoemd, tekstueel over het roerige politiek/sociale einde van de jaren '60. Het nummer opent muzikaal met een akoestisch aangeslagen riff op gitaar , die je gedurende de song vaker hoort. De song is afkomstig van de eerste echte Stones albumklassieker , Beggars Banquet.

Ook een rustige aanloop naar de top 10 toe en dus terug te vinden op plaats 8.

Cured
7. Pictures Of Matchstick Men - Status Quo
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/75/POMM_cover.jpg/220px-POMM_cover.jpg

Punten : 23
Nom. : 3x

Weer een nummer wat door niemand op 1 is gezet, maar wel 3 hoge(re) scores. Nog niet de typische Quo sound van de '70's, maar een psychedelisch beïnvloed pop/rocknummer. De song start met een simpele gitaar-riff en er wordt gebruik gemaakt van het Phasing effect gedurende het nummer. De titel van de song refereert naar werken van een schilder.

Direkt al snel vlakbij de top 10 en kon aan het eind nog wat hoger stijgen naar de 7e plaats.

Die van DE Quo vind ik een prima nummer
Leuk dat ie zo hoog staat.

Cured
6. Just A Little Bit Of Piece In My Heart - Golden Earrings
[img]//www.musicmeter.nl/images/cover/28000/28305.200.jpg[/img]

Punten : 30
nom. : 4x

4 hoge scores voor de eerste Nederlandse band in dit topic dat in de Top 10 belandt. Vrij snel al een hoge positie gepakt in de top 10 om uiteindelijk op 6 te eindigen, een stevige middenpositie. Het nummer is geschreven door George Kooymans, beInvloedt door Macarthur Park van Jimmy Webb, voor met orkestratie. Tekstueel gaat het over een verbroken relatie.

Prachtig nummer en wat mij betreft één van hun beste/mooiste.....

Zephyr
Cured schreef:
10. In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly

Een zo'17 minuten durend nummer, die destijds de hele B-kant van het gelijknamige album in beslag nam.

De titelsong van dit album neemt bij mij nog steeds de hele B-kant in beslag op mijn LP

Helemaal vergeten een lijstje in te sturen!

De top 10 tot nu toe ziet er gelukkig heel goed uit!

Zephyr schreef:
(quote)

De titelsong van dit album neemt bij mij nog steeds de hele B-kant in beslag op mijn LP

, wat goed is moet je ook zo houden.

Cured
5. I Put A Spell On You - CCR

(afbeelding)

Punten : 31
Nr. 1 van : sheep67

Origineel van Screamin'Jay Hawkins, maar vele malen gecoverd waaronder deze van CCR. Zij namen het nummer ook op en gaven er hun eigen, fantastische draai aan '; een enorm intens en met vurig gedreven gitaarwerk versie.

I Put A Spell On You kwam in de 2e helft van de week ook stevig in het midden van de Top 10, net als voorgaand nummer en er is ook maar één punt onderling verschil.

Cured
4. Sympathy For The Devil - The Rolling Stones
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/da/Sympathy_for_the_Devil_cover.jpg/220px-Sympathy_for_the_Devil_cover.jpg

Punten : 36
Nom. 4x
Nr. 1 van : GrafGantz en Simon77

Dit is wat anders dan God Only Knows : een hommage aan de duivel (Satan) , vanuit het perspectief van Lucifer die de wreedheden begaan door de menselijkheid 'verklaard' door het werk van de duivel (die daarachter zit), voor wie je maar beter respect kunt hebben.

Muzikaal is het een rock arrangement met samba ritme. Initiator was Jagger, maar het was Keith die voorstelde om het ritme te veranderen en percussie toe te voegen. Hij was het ook die de puntige gitaarsolo voor zijn rekening nam en de vurige 'gitaar-lickjes' naar het eind toe als een soort 'feedback' op Jaggers zangteksten geeft . De song eindigt in een fade out met een met galm eindigende, ( hoge) falset stem van Mick....a classic !

Lekker slim: ook ik ben vergeten mijn lijstje in te sturen en zie nu al dat het enige impact zou hebben gehad.

Cured schreef:
4.
Dit is wat anders dan God Only Knows : een hommage aan de duivel (Satan) , vanuit het perspectief van Lucifer die de wreedheden begaan door de menselijkheid 'verklaard' door het werk van de duivel (die daarachter zit), voor wie je maar beter respect kunt hebben.

Ze bedoelde het niet zo kwaad, DE Stones waren (zijn) lieve jongens.

Nou, als Sympathy for the Devil niet verder dan de 4e plaats komt ben ik benieuwd waar de top 3 uit bestaat.Tot nog toe is 90% van m'n top 10 niet langsgekomen en eigenlijk verwacht ik dat dat zo blijft.

Ik hoop zusje Ray nog te zien hiero. en er zal nog wel iets van het witte album langskomen , toch.
http://www.emofaces.nl/nl/emoticons/h/huilende-emoticon.gif
http://www.emofaces.nl/nl/emoticons/e/electrische-gitaar-emoticon.gif

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:23 uur

geplaatst: vandaag om 06:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.