MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Cured
18 lijstjes reeds... alles nog behoorlijk dicht bij elkaar.

Deadline: vrijdag : 23.59 uur (nog ruim 2 dagen dus)

Cured
Mis nog een paar vaste users, maar het kan nog wel dus....Overigens al meer dan 100 songs genoemd, waarbij wat verrassende tussen zitten , maar ook songs die nauwelijks genoemd worden waarvan ik meer had verwacht.....but'it's all in the game !!

Door de toegepaste wijze van stemmen zit het veld nog relatief op elkaar en kan zo een song wat relatief laag staat door enkele hoge scores gewoon nog richting top 10 gaan.

Cured
Laatste dag ( tot 23,59 uur) om je top 10 in te sturen over 1969 ! Nog steeds 18 lijstjes verwerkt en je hebt nog een hele dag.....het record moet er wel inzitten qua inzendingen : > 20

Zit je niet bij je familie, verveel je je (daar) dood of word je Kerstmis(selijk) tijdens deze 2e Kers(t)dag, ga aan de 'gang' met 'smaakvolle' klassiekers en andere delicatessen/s....

Cured schreef:
Laatste dag ( tot 23,59 uur) om je top 10 in te sturen over 1969 ! Nog steeds 18 lijstjes verwerkt en je hebt nog een hele dag.....het record moet er wel inzitten qua inzendingen : > 20

Zit je niet bij je familie, verveel je je (daar) dood of word je Kerstmis(selijk) tijdens deze 2e Kers(t)dag, ga aan de 'gang' met 'smaakvolle' klassiekers en andere delicatessen/s....

Nou word ik bijna gedwongen om Whipped Cream & Other Delights op te zetten, maarja die is dan weer niet van 1969. Mijn lijstje komt er spoedig aan.

Cured

(afbeelding)

.... HugovdBos

Nog steeds is alles open en het kan zo maar zijn dat de laatste user die vandaag hier aan mee doet nog van beslissende aard kan zijn om allerlei eindplaatsen/posities.

Door wat laatste inzendingen is gewoon een song rond plek 32 via een tussensprong naar 12 gegaan.....(en misschien dus nog meer).

Cured
Het is een 'slagveld' van positiewisselingen.....en dat met Kerst . Verrassende wijzigingen in de top 10 en daarachter tijdens de kerstdagen en we zitten nu op ....20 users (incl. mijzelf ) ! (en ik verwacht nog zeker wel een aantal).

Bedankt alvast, want zonder jullie is er geen lijst; hoe meer users, hoe interessanter.

Deadline: vanavond 23.59 uur !

Haakt ook aan..........

Cured
Mooi zo ! 22 lijstjes verwerkt en nog steeds ligt veel open....Vanwege kerst is de deadline verschoven naar vanavond 23.59 uur (voor de Kerstgangers) !

Cured
Uiteindelijk ..... 23 inzendingen !

[img][/img]

Later deze dag......de start van de Top 10 !

Cured
10. Come Together - The Beatles
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8c/Come_Together-Something_%28single_cover%29.jpg

Punten : 27
Nom. : 4x
Nr. 1 van : -

Toepasselijke opening rond deze Kerstdagen van de Fab Four. Het is het openingsnummer van hun laatste opgenomen studio-album Abbey Road. Waar het over gaat worden verschillende verhalen verteld, maar universeel beziet men het vaak als een song over 'samen zijn/komen. In het intro zing Lennon macaber genoeg 'Shoot Me' , wat helaas op 8 december 1980 werkelijkheid werd. Het intro wordt vergezeld door Lennons handgeklap en McCartney's bass riff.

De song was tot het midden van de week nergens te bekennen in de lijst en zelfs vrijdagmorgen nog bengelend rond plaats 20, maar de 2 laatste inzendingen brachten het nummer nipt in de Top 10.

Cured schreef:

De song was tot het midden van de week nergens te bekennen in de lijst en zelfs vrijdagmorgen nog bengelend rond plaats 20, maar de 2 laatste inzendingen brachten het nummer nipt in de Top 10.

Heeft mijn lijstje toch nog nut gehad .

Cured
Zo zie je maar Hugo, last but not least....

Cured
9. Dazed And Confused - Led Zeppelin

(afbeelding)

Nr. 1 van : zaaf

Omdat D&C net een positie hoger had gescoord, nml. een nummer 1 positie, staat deze cover door LZ op nummer 9. Het nummer is geschreven door Jake Holmes, maar eerst door TheYardbirds gecoverd en in '69 dus door Led Zeppelin (ook met Page). Jimmy gebruikte wel de titel, schreef wat nieuwe teksten en deed wat aan de melodie; John Paul Jones speelt de aflopende baslijn en Page doet mee tijdens de coupletten; een (mee)slepend en intens werkje. Hij gebruikte hierbij ook een 'strijkstok' om het geluid van zijn gitaar te vervormen.In het middenstuk wordt eerst de spanning opgebouwd, waarna het tempo wordt opgeschroefd en laat Jimmy flitsend gitaarwerk horen, waarna het weer teruggaat naar het langzame, aflopende 'schema'. Menige liefhebber prefereert dit nummer boven die andere '69 classic Whole Lotta Love.

Het nummer stond al vroeg in de top 10 en kon het aan het eind dus nog vasthouden, hoewel wat plaatsen gezakt.

zaaf
hello hooray!

Edit: Mooi clipje gefröbeld Cured

Cured
8. Pinball wizard - The Who
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/11/Pinball_Wizard_Germany_PS.jpg

Nom. : 5x

Op basis van het aantal nominaties (één meer) ook weer nipt een plaatsje hoger, Pinball Wizard van The Who, afkomstig van de rock-opera album Tommy. De tekst is geschreven vanuit het perspectief van een Flipperkast kampioen met een enorm kwaliteit daarvoor. De song start met wat acoustische gitaarakkkoorden waarna de elektrische gitaar invalt, dan de bas en als laatste de drums. Er zit een catchy hook in (op de elektrische gitaar).

Deze song maakte gedurende de hele week een gestage opwaartse gang richting de top 10 om tenslotte op plaats 8 te eindigen.

Cured
7. Je T'Aime...Moi Non Plus - Serge Gainsbourg & Jane Birkin

(afbeelding)

Punten : 28
Nom. : 3x
Nr.1 van : GrafGantz

De zomer hit van '69 en daarna, dit duet dat in vele landen werd verboden door zijn duidelijke seksuele getintheid. De Engelse actrice was onder de indruk van het origineel met Bardot en zong het zelfs een octaaf hoger. De tekst laat weinig te raden over.... ik wil...ik wil dat je komt'....binnen in je...kom ik..... Gainsbourg werd voor de titel en tekst geïnspireerd door de Spaanse kunstenaar/schilder Salvador Dali.

De muziek kent mooie, vloeiende akkoordenovergangen en een passende melodie met zuchtende/kreunende (praat)zang en lichte orkestratie.

Cured
6. Down By The River - Neil Young & Crazy Horse
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/73/Down_by_the_River_label.jpg

Punten : 29
Nr 1 van : HugovdBos en Rudi S.

Volgens ome Neil heeft hij dit lied geschreven terwijl hij goed ziek in bed lag. Het lied schijnt te gaan over een 'crime passionel' , maar hij gaf wel eens wisselende uitspraken daarover. De zanggedeelten staan in een langzaam tempo en het lied kent ook lange instrumentale stukken met een staccato
noten spelende Young op gitaar. Het is een lang, jamachtig nummer van zijn album Everybody Knows This Is Nowhere.

Het nummer stond al vroeg in de top 10 en kon zijn positie daar ook stevig houden.

Cured
5. The Court Of The Crimson King - King Crimson

(afbeelding)

Punten : 35
Nom. : 5x
Nr. 1 van : Lukas

Het sluitstuk van het debuutalbum van deze progressieve rockband was vanaf het begin al een vaste midden-motor in de Top 10 en is ook niet in gevaar geweest om daar uit te duikelen.

Kenmerkend is de riff op de mellotron in dit nummer. Het nummer is verdeeld in 4 coupletten met daartussen een instrumentaal middenstuk(je) (met 'flute' en licht gitaarwerk, genoemd The Fire Of The Witch) en als laatst kleine 'finale'/reprise, met beginnend bekken 'getinkel', genoemd The Dance Of The Puppets en vrij abrupt eindigend. Het nummer trapt af met de drums en een kort intro., waarna de coupletten beginnen en een haast 'sprookjesachtig' arrangement begint. Het drumwerk is prachtig aanvullend, haast als een soort 'solo' instrument ernaast.

Cured
4. Walk On By - Isaac Hayes

(afbeelding)

Punten : 41
Nom. : 7x
Nr. 1 van : west

Een geheel ander nummer (mooi en goed voor de afwisseling) vinden we op nummer 4: een cover gebracht door Isaac Hayes, geschreven door de bekende songschrijver Burt Bacharach en voor het eerst opgenomen door Dionne Warwick.

Hayes' versie is een met soul/funk, doordrenkt nummer geworden van ruim 12 minuten, afkomstig van zijn debuutalbum én klassieker Hot Buttered Soul. Een rustig opbouwend intro, waarna al een scherp en puntig gitaarspel begint (met een soort 'western' gitaarriffje en licht wah-wah effect gitaarneerslag) en Hayes na ruim 2 minuten rustig en met 'warme' stem de zang begint met begeleidende, ondersteunde ritmesectie, lichte 'orkestratie' en achtergrondzang.

Tot nu toe 3 nummers uit mijn top 10 langsgekomen waaronder mijn nummer 1 Down By The River van Neil Young & Crazy Horse. Ben benieuwd welke nummers de top 3 gaan vormen. Verwacht dat The Rolling Stones, David Bowie en nogmaals Led Zeppelin voorbijkomen. Al zal Neil Young ook nog best eens in de top 3 kunnen staan.

Velvet Underground toch ook mag ik hopen?

Here Comes The Sun, Gimme Shelter en Space Oddity (die ik vergeten ben...)?!

Tot nu toe nul overlap met de lijst, arme ik. Geen Stooges in de lijst ook blijkbaar, jammer.

Edgar18 schreef:
Here Comes The Sun, Gimme Shelter en Space Oddity (die ik vergeten ben...)?!

Beatles nogmaals zou zomaar eens kunnen. Andere twee verwacht ik sowieso.

Slechts 1 nummer die ook in mijn Top 20 (zelfs) genoteerd staat.
Maar ik verwacht nog een nummer van Led Zeppelin en Bowie straks......

Cured
3. Whole Lotta Love - Led Zeppelin
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2e/LZ_WholeLottaLove_Single.jpg

Punten : 52
Nom. : 8x
Nr. 1 van : sheep67

Hier is ie dan, dé LZ classic van '69 , Whole Lotta Love, de openingstrack van LZ II. De song 'lijkt' geïnspireerd op een nummer van Willie Dixon, maar LZ maakte er hun song van met één van de bekendste riffs uit de rock-historie. De coupletten worden na 2 keer van een lange break/tussenstuk vergezeld in een 'vrije' vorm met heen en weer 'sounds-effecten', drumsolo en orgasme 'gekreun' van Plant. Daarna volgt weer de couplet vorm, de ....'Way Down Inside.....-frase met wat kreten (... Shake For Me Girl, I Wanna Be You Back Door Man...) weer van Plant, eindigend in een fade-out....

Al snel hoog in de Top 10 te vinden en na een kleine dip naar plek 6 weer opgeschoven naar uiteindelijk nummer 3.

Geen Zappa in de top-10

De top-2 gaat geen verrassing worden (Bowie en Stones).

Cured
2. Space Oddity - David Bowie
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/79/Bowie_SpaceOdditySingle.jpg

Punten : 59
Nom. : 10x

Tien keer genoemd, maar niemand had dit nummer op de eerste plaats staan en de laatste inzending had de Nr. 1 van straks hoger staan als deze en zo dus net geen 1e plek voor Space Oddity. Aan de andere kant is het gemiddeld dus op plaats 5 genoemd, dus ook een plekje te laag, achterf gezien.

Space Oddity is negen dagen voor de maanlanding geschreven door Bowie. Het gaat over de lancering van Major Tom, een niet bestaande astronaut. De song start nauwelijks hoorbaar en het duurt even voordat Bowie rustig begint te zingen....This Is Ground Control To Major Tom.......Het is een prachtige, melodieuze song met flink wat akkoordenwisselingen. Bowie zou later het harakter van Major Tom nog wel eens gebruiken voor zijn songs, waaronder Ashes To Ashes.

Cured
1. Gimme Shelter - The Rolling Stones

(afbeelding)

Punten : 61
Nom. : 8x
Nr. 1 van : ArthurDZ en Cured

Menige Stones liefhebber vindt dit de beste song die de Stones ooit gemaakt hebben, dit openingsnummer van hun album Let It Bleed. Richards is begonnen met het spooky, dreigende gitaar-intro wat uiteindelijk tot een wat apocalyptische song leidde, soulvol gebracht en na Keiths gitaarsolo in het middenstuk ook gastzang met enorme uithalen van Merry Clayton. Inhoudelijk heeft het ook te maken met het tijdperk waarin het uitkwam en achter hun lag, vol met spanning en (dreigend) oorlogsgeweld.

Met het einde van de '60's in beeld, een toepasselijke en fantastische nummer één van 1969.

Vreemd, geen idee waarom ik Gimme Shelter over het hoofd gezien heb. Is gewoon m'n afgetekende nummer 1 van dit jaar, gelukkig heeft het zo te zien geen invloed op de eindstand gehad.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:56 uur

geplaatst: vandaag om 14:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.