MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of... 1965-2014!

zoeken in:
GREATEST HITS OF ... 1985-1994

03 * a-ha - Take on Me *
02 * Ace Of Base - All That She Wants
03 * Adamski - Killer *
02 * Bruce Hornsby & The Range - The Way It Is *
05 * Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia *
03 * Cock Robin - The Promise You Made *
02 * Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm *
01 * Culture Beat - Mr. Vain
03 * Depeche Mode - Enjoy the Silence
00 * Enigma - Sadeness (Part 1)
03 * Enya - Orinoco Flow *
00 * Freddie Mercury - Living on My Own
03 * George Michael - Father Figure
03 * INXS - Need You Tonight
03 * James - Sit Down
04 * Madonna - Like a Prayer
02 * Madonna - Live to Tell
03 * Marc Almond & Gene Pitney - Something's Gotten Hold of My Heart *
04 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
05 * Matia Bazar - Ti Sento *
05 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit *
01 * Pet Shop Boys - It's a Sin
03 * R.E.M. - Losing My Religion *
04 * Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge *
02 * Roy Orbison - You Got It
01 * Simple Minds - Alive and Kicking
02 * Simple Minds - Belfast Child *
00 * Simple Minds - Don't You (Forget about Me)
02 * Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U
04 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat *
00 * Spin Doctors - Two Princes
02 * T'Pau - China in Your Hand *
03 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite *
03 * Tears for Fears - Shout *
02 * The Cranberries - Zombie
03 * Tracy Chapman - Fast Car *
01 * U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For *
02 * U2 - With or without You
03 * Vanessa Paradis - Be My Baby
03 * Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds

Merkwaardig, hier staan er zeker 25 tussen die ik allemaal beter vind dan de beste van het veertigtal 1995-2004. Ik blijf me hierover verbazen.

zaaf
dat heet muziekleeftijd.

zaaf schreef:
dat heet muziekleeftijd.

Dat weet ik wel. Maar toch blijf ik me verbazen ,

Spotify speellijst

Ronde 1: Voor welke 20 liedjes neem je je hoed af?

04 * a-ha - Take on Me *
02 * Ace Of Base - All That She Wants
03 * Adamski - Killer
03 * Bruce Hornsby & The Range - The Way It Is *
06 * Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia *
04 * Cock Robin - The Promise You Made *
02 * Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm
01 * Culture Beat - Mr. Vain
03 * Depeche Mode - Enjoy the Silence
00 * Enigma - Sadeness (Part 1)
04 * Enya - Orinoco Flow *
01 * Freddie Mercury - Living on My Own *
04 * George Michael - Father Figure *
04 * INXS - Need You Tonight *
04 * James - Sit Down *
05 * Madonna - Like a Prayer *
02 * Madonna - Live to Tell
03 * Marc Almond & Gene Pitney - Something's Gotten Hold of My Heart
04 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy
05 * Matia Bazar - Ti Sento
05 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit
01 * Pet Shop Boys - It's a Sin
03 * R.E.M. - Losing My Religion
04 * Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge
03 * Roy Orbison - You Got It *
02 * Simple Minds - Alive and Kicking *
03 * Simple Minds - Belfast Child *
01 * Simple Minds - Don't You (Forget about Me) *
03 * Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U *
05 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat *
02 * T'Pau - China in Your Hand
03 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite
03 * Tears for Fears - Shout
03 * The Cranberries - Zombie *
04 * Tracy Chapman - Fast Car *
02 * U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For *
03 * U2 - With or without You *
03 * Vanessa Paradis - Be My Baby

120 punten, klopt!

matthijs schreef:
Wegens onverwachte omstandigheden volgt de uitslag van 1995-2004 (met commentaar van Arrie en sheep67) morgenochtend. Natuurlijk is er een goede reden waarom deze spelleider verstek doet gaan: een plaatselijke ingelaste Bowie- herdenking hier om de hoek waar lokale helden hun minder lokale held eren.

De Leidse Lente? Oh nee, dat is morgen pas. De 29ste kun je ook terecht in De Burcht voor een Bowie-avond.

Spotify speellijst

Ronde 1: Voor welke 20 liedjes neem je je hoed af?

05 * a-ha - Take on Me *
03 * Ace Of Base - All That She Wants *
04 * Adamski - Killer *
03 * Bruce Hornsby & The Range - The Way It Is
06 * Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia
05 * Cock Robin - The Promise You Made *
02 * Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm
02 * Culture Beat - Mr. Vain *
04 * Depeche Mode - Enjoy the Silence *
01 * Enigma - Sadeness (Part 1) *
04 * Enya - Orinoco Flow
02 * Freddie Mercury - Living on My Own *
05 * George Michael - Father Figure *
04 * INXS - Need You Tonight
05 * James - Sit Down *
06 * Madonna - Like a Prayer *
03 * Madonna - Live to Tell *
03 * Marc Almond & Gene Pitney - Something's Gotten Hold of My Heart
05 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
06 * Matia Bazar - Ti Sento *
05 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit
02 * Pet Shop Boys - It's a Sin *
04 * R.E.M. - Losing My Religion *
04 * Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge
03 * Roy Orbison - You Got It
02 * Simple Minds - Alive and Kicking
03 * Simple Minds - Belfast Child
01 * Simple Minds - Don't You (Forget about Me)
03 * Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U
06 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat *
02 * T'Pau - China in Your Hand
04 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite *
03 * Tears for Fears - Shout
04 * The Cranberries - Zombie *
04 * Tracy Chapman - Fast Car
02 * U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For
03 * U2 - With or without You
04 * Vanessa Paradis - Be My Baby *

Daar is dan: de uitslag van de GREATEST HITS OF 1995-2004:

20 (4e in 2002) * Sugababes - Round Round

Sheep67: "Single die hier heel slecht scoort maar de Sugababes hadden iets. Drie totaal verschillende (vocals/uiterlijk) dames die samen een chemie vormen met een aantal zeer aanstekelijke hits. De twee singles die hier bij de laatste 20 eindigen zijn niet eens mijn favoriete nummers van het drietal" .

19 (4e in 1995) * Snap! - The First, the Last, Eternity

Arrie: "De laatste grote hit van Snap!, waarmee de Duitse danceproducers elf top 10-hits op rij wisten te scoren. The First the Last the Eternity heeft lang niet zo'n status als The Power of Rhythm Is a Dancer, en je hoort hem zelden nog op de radio, maar hij heeft het verrassend goed gedaan in ons spel. Luchtige dancepop, met een mooi positief gevoel."

18 (2e in 2003) * Sugababes - Hole in the Head

Arrie: "Dazzler was verbaasd over het succes van deze meidengroep, en toegegeven, de zang klinkt wat flets. Maar wat deze meiden zo sterk maakte, waren de producties van producersgroep Xenomania (ook verantwoordelijk voor het afgevallen The Sound of the Underground van Girls Aloud). Mannen die weten hoe je een spannende popsong moet schrijven. Muzikaal zit het dan ook sterk in elkaar, en dat verbloemt het feit dat die meiden geen geweldige stem hebben. Vooral de lichte reggae-invloeden zijn fijn. Het werd in Engeland hun derde nummer 1-hit, na Round Round (ook in de finale) en Freak Like Me".

17 (3e in 2003) * Beyonce - Crazy in Love

Arrie: "Dat Beyoncé de grote ster van meidengroep Destiny's Child was, was wel duidelijk. Maar of dat ook zou resulteren in een solocarrière moest nog blijken. Beyoncé bleek echter een geboren superster; ze heeft de stem, de looks, de moves, en is bovendien een sterk rolmodel. Ze lijkt haast wel perfect. Met Crazy in Love werd bevestigd dat ze het prima alleen af kon, alleen bijgestaan door een succesvolle rapper; Jay Z zou later haar man worden. Het is opzwepende R&B, modern maar duidelijk referend naar de funk, soul en R&B van de jaren '70. Producer Rich Harrison verwerkt namelijk graag oude nummers in zijn hits, The Meters op 1 Thing van Amerie, Maceo Parker op Get Right van Jennifer Lopez, en Crazy in Love is gebaseerd op Are You My Woman van The Chi-Lites."

16 (4e in 2000) * Eminem ft Dido - Stan

Sheep67: "Idool van mijn jongste zoon. Gezien samen met hem op Pukkelpop ( vond er niets aan ssst.....) Heb een bloedhekel aan al die ordinaire kreten in die wereld maar heb respect voor Eminems aanzien in de voornamelijk zwarte hip-hop wereld. En op zich is Stan een mooi indrukwekkend verhaal"

15 (4e in 1996) * No Doubt - Don't Speak

Arrie: ""Soms is het even zoeken naar wat de juiste doorbraaksingle is. Zo probeerde No Doubt het eerst met het vlotte Just a Girl. Dat wilde echter niet zo lukken. Nadat het emotionele Don't Speak echter wél een grote hit werd, probeerden ze het nog eens met Just a Girl; en zie daar, toen lukte het wel. Gwen Stefani schreef het nummer (met hulp van haar broer) over de verbroken relatie met Tony Kanal, niet alleen haar ex-geliefde, maar ook de bassist van No Doubt. Dat moet ingewikkeld zijn geweest. En pijnlijk was het, dat hoorden we allemaal in de hartverscheurende uithalen van Gwen Stefani. Uiteindelijk zou ze solo vooral scoren met catchy popliedjes, in samenwerking met hippe producers. Pas afgelopen jaar zong ze weer zó emotioneel, op Used to Love You, over haar break-up met Gavin Rossdale. Dat werd een klein hitje in Amerika."

13 (3e in 1995) * Seal - Kiss from a Rose

Sheep67: "Misschien wel zijn mooiste. Val niet snel voor een mannelijk (romantische) stem maar Seal heeft dit wel voor elkaar gekregen bij mij. De zanger moet het wel van zijn hits hebben."

12 (1e in 2000) * Bomfunk MC's - Freestyler

Sheep67: "Van deze vorm van hip-hop hou ik wel....... o.a. deze single zorgde voor mijn interesse voor de elektronische kant van de dance. Leuk ventje ook in de video-clip"

11 (3e in 2000) * Abel - Onderweg

Arrie: "In de jaren '00 heeft er ontzettend veel Nederlandstalige muziek in de Top 40 gestaan, Gerard Joling, Frans Bauer etc.. Dit was zo rond 2005 wel op zijn hoogtepunt. In 2000 moest dat echter nog op gang komen, toen was het nog vooral Borsato die hit na hit scoorde. En Abel, heel even. Maar waar Borsato zelden goed gesmaakt wordt door het MuMe-publiek, weet Abel ons in de moerstaal wel te overtuigen. De fraai verwoorde hartenzeer voelt oprecht uit de mond van Joris Rasenberg. Na nog één klein hitje (Neem Me Mee) was de band echter weer verdwenen. Dat was wel anders voor Birgit Schuurman, die schitterde in de clip."

10 (2e in 2000) * All Saints - Pure Shores

Arrie: "William Orbit is al sinds de jaren '80 bezig, in verschillende hoedanigheden, maar werd ineens een hele grote naam, toen hij Madonna's album Ray of Light mocht produceren. Daarvan vinden we elders een nummer. Het is niet raar dat hij daarna door meer artiesten werd gevraagd, van Pink tot Blur. En meidengroepje All Saints. Het resulteerde in hun vierde Engelse nummer 1-hit, dat Orbit schreef samen met groepslid Shaznay Lewis. De groep onderscheidt zich daarmee van veel andere meidengroepjes; ze hadden weliswaar niet de beste looks of de beste stemmen, maar ze schreven mee aan hun liedjes. En dat leidde soms tot prachtige popliedjes."

9 (1e in 1995) * Everything But the Girl - Missing (Todd Terry Remix)

Arrie: "Tegenwoordig gebeurt het zeer regelmatig dat een nummer pas een hit wordt als een dance-producer het in een nieuw jasje giet. Twintig jaar geleden begon dat echter net op te komen. Missing deed het in zijn originele versie helemaal niet zo goed, maar toen de invloedrijke Amerikaanse DJ Todd Terry er mee aan de haal ging, bestormde het overal de hitlijsten. De zwoele stem van Tracey Thorn bleek ook prima geschikt voor de discotheken."

8 (1e in 2002) * T.A.T.U. - All the Things She Said

Sheep67: "Altijd wel in voor enige opwinding in de popmuziek. En daar waren twee leuke aantrekkelijke dames die geen blad voor hun mond namen over hun seksuele geaardheid die achteraf onzin bleek. En via die 'beruchte kus" elkaars liefde toonden. Maar buiten dat een heerlijke plaat die niet meer uit mijn hoofd was te halen en opmerkelijk genoeg nog steeds het luisteren waard. Veel meer bijzonders hebben ze niet uitgebracht, "Craving" vond ik nog wel aardig. Misschien toch een G.P. achteraf want echt zangkwaliteit hadden de dames niet."

7 (1e in 2001) * Outkast - Ms. Jackson

Arrie: "Uit de tijd dat hiphop, en dan bedoel ik echte hiphop, nog de eerste plaats in de Top 40 kon behalen. Natuurlijk had het een aanstekelijk meezingrefreintje, dat kon Andre 30000 als geen ander. Maar tegelijkertijd horen we een inventieve hiphopbeat (met een pianootje dat ook al zo catchy is en speels lijkt te referen naar 'hier komt de bruid'). Big Boi en Andre 3000 hangen hier echter niet de gangster uit, ze vertellen op gevatte wijze een serieus verhaal, o.a. over hoe lastig schoonmoeders kunnen zijn. Herkenbaar dus.
Samen met het nog veel serieuzere Stan de enige hiphop in de finale."

14 (1e in 2003) * Outkast - Hey Ya

Arrie: "Outkast bestaat uit twee totaal verschillende rappers, met elk hun eigen stijl. Daarom gingen ze in 2003 feitelijk solo zonder dat dat voor de buitenwereld duidelijk was. Ze maakten namelijk allebei een solo-album, en vervolgens werd het samengevoegd en als dubbel-cd uitgebracht onder de naam OutKast. Het mooie is; zowel de leadsingle van Big Boi's gedeelte (The Way You Move) als deze leadsingle van André 3000's gedeelte haalden de bovenste plaats in de Amerikaanse Hot 100. Die van Big Boi was pure hiphop, maar Andre pakte het anders aan. Hij gooide soul, funk, en hiphop allemaal in één grote blender, tegelijkertijd geïnspireerd door punkbands als de Ramones en de Buzzcocks. Het heeft één van de meest catchy liedjes allertijden opgeleverd, met bovendien een fantastische videoclip gebaseerd op de optredens van The Beatles in de Ed Sullivan Show".

6 (4e in 1996) * Gala - Freed from Desire

Arrie: "Deze Italiaanse dame is zo'n artiest die in een korte periode erg succesvol is en meerdere hits scoort, om daarna al snel niet meer mee te kunnen. Drie hits in net iets meer dan een jaar tijd. Het probleem was dat ze wel erg op elkaar leken, en dan springt de eerste er meestal toch uit. Dat was Freed From Desire. Vrolijke dance die typisch jaren '90 klinkt (die pianootjes!), en die fraai werd ingekleurd door het aoarte stemgeluid van Gala. Opvallend was trouwens dat het hier ging om een vrouw die zelf haar hits schreef, en niet om producers met een inwisselbaar zangeresje."

5 (1e in 2001) * Alizée - Moi... Lolita

Arrie: "Zomerhits komen in alle soort en maten, maar regelmatig komen ze uit exotische oorden, of uit een land waar wij Nederlanders zo halverwege het jaar veel te vinden zijn; Frankrijk. Ze blijven hangen, omdat het veel mensen keer op keer weer doet denken aan dat leuke Franse stadje of, vooral, die ene leuke vakantieliefde. En hoeveel zomerliefdes zouden er gedanst hebben op dit popliedje, in een pittoresk Frans plaatsje? Zomerhits zijn vaak ook one hit wonders trouwens, Moi... Lolita kan zo in de rij van Voyage Voyage en Tu Es Fou-Tu. Geen wonder dat Matthijs haar niet kende; ze was slechts één zomer hot, daarna verdween ze weer uit zicht. Maar niet uit de herinneringen."

4 (2e in 1998) Natalie Imbruglia - Torn

Arrie: "Zo'n tien jaar eerder brak soapie Kylie Minogue door als zangeres. Imbruglia speelde in diezelfde soap; de GTST van Australië. GTST bracht ons Linda, Roos en Jessica dus dan deden ze het down under toch beter. Natalie Imbruglia brak door met een luchtig popliedje, van origine was het echter een stuk trager rocknummer van de band Ednaswap. De zangeres Trine Rein maakte daar al een Noorse top 10-hit van, Natalie ging op safe en kopieerde het nummer. Dat deed ze echter met verve, hij wordt nog steeds ontzettend veel gedraaid op de radio. Deze versie is trouwens ook erg leuk! "

3 (1e in 1998) * Madonna - Frozen

Arrie: "Madonna zoekt altijd weer producers op die haar een eigentijds geluid kunnen geven. Afgelopen jaar nog bracht ze nummers uit geproduceerd door Diplo, en SOPHIE. Eind jaren '90 besloot ze zanglessen te nemen en samen met William Orbit een serieus album te maken. Het werd een album dat niet alleen een groot hitsucces werd, maar óók serieus werd genomen door critici. Ook in dit topic blijkt dat het twee groepen verenigt. De fraaie, subtiele en gedetailleerde, en bovendien zeer sfeervolle productie laten Madonna volwassener en emotioneler klinken dan ooit."

2 (2e in 1995) * Edwyn Collins - A Girl Like You

Arrie: "A Girl Like You voelt voor mij, als Nederlander, ietwat misplaatst. Ondanks dat het een enorme hit in Vlaanderen en Engeland werd, haalde het hierzo net aan de top 20 en hoor ik het ook zelden op de radio. Voelt dus meer als een alternatief hitje dan een megahit. En Edwyn Collins is ook meer een alternatieve artiest, die zijn verleden had in de band Orange Juice. A Girl Like You was echter een plots voltreffer in de hitlijsten, mede dankzij het onweerstanbare ritme, geleend van een oude jaren '60-hit (1-2-3 van Len Barry). Maar ook doordat het aanvoelt als de soundtrack van een mystieke James Bond-film".

1 (1e in 1996) * Oasis - Don't Look Back in Anger

Arrie: "Een opmerkelijke winnaar. Het haalde in Nederland namelijk slechts de 33e plaats in drie weekjes top 40. In Engeland was Oasis toen echter enorm, de grootste rockband van dat moment. Ik zie dat in november '95 zelfs een nummer in de Engelse hitlijsten kwam met de titel 'Wibbling Rivalry (Interviews with Noel and Liam Gallagher)'. Dat zegt wel wat over hun populariteit. Don't Look Back on Anger werd na Some Might Say hun tweede nummer 1-hit, nadat Roll With It en Wonderwall het nét niet redden. Bovendien de eerste single met Noel op zang, die nu een succesvolle solocarrière heeft. En het leverde de prachtige zinsnede 'Don't put your life in the hands of a rock and roll band who'll throw it all away'"

Dank aan Arrie en sheep67 voor jullie commentaren!

Bedankt matthijs voor de organisatie

Doorsnee lijstje had ik niet, zo te zien

Graag gedaan! Ik zie dat de link bij Torn kapot is gegaan. Hier doelde ik op.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:52 uur

geplaatst: vandaag om 23:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.