MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of... 1965-2014!

zoeken in:
Was misschien beter geweest als je een minimaal aantal nummers uit elk decennium had moeten kiezen.

Ms n regel voor de volgende keer

GREATEST HITS OF... 1965-2014!

Welke 50 (!) nummers zijn buitenaards mooi?

12 * a-ha - Take on Me *
11 * ABBA - S.O.S. *
10 * Abel - Onderweg *
08 * Adamski – Killer *
09 * Alizee - Moi... Lolita
09 * All Saints - Pure Shores
08 * Amy MacDonald - This Is the Life *
11 * Barry Ryan - Eloise
16 * Beach Boys - Good Vibrations
18 * Beatles - Eleanor Rigby
15 * Beatles - Strawberry Fields Forever
03 * Beyonce - Crazy in Love
12 * Blondie - Heart of Glass *
01 * Bomfunk MC's - Freestyler
13 * Bronski Beat - Smalltown Boy
13 * Cock Robin - The Promise You Made
09 * Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain
17 * David Bowie - Ashes to Ashes *
17 * David Bowie - Sound and Vision
14 * Depeche Mode - Enjoy the Silence *
14 * Donna Summer - I Feel Love
11 * Doors - Light My Fire *
10 * Earth & Fire - Memories
08 * Editors – Papillon *
11 * Edwyn Collins - A Girl Like You
11 * Elvis Presley - Suspicious Minds
06 * Eminem - Stan *
13 * Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made of This)
06 * Everything But the Girl - Missing (Todd Terry Remix)
04 * Fixkes – Kvraagetaan *
14 * Fleetwood Mac - Go Your Own Way *
10 * Fleetwood Mac - Oh Well
02 * Gabriella Cilmi - Sweet about Me *
07 * Gala - Freed from Desire *
05 * Gnarls Barkley - Crazy
09 * Golden Earring - Radar Love
08 * Grace Jones - I've Seen That Face Before
05 * Infinity Ink – Infinity
10 * INXS - Need You Tonight
08 * Jay-Z & Alicia Keys - Empire State of Mind *
11 * John Lennon - Imagine *
14 * Kate Bush - Wuthering Heights *
06 * Katy Perry (ft. Juicy J) - Dark Horse
15 * Kim Wilde - Cambodia *
12 * Kinks - Waterloo Sunset
07 * Lana del Rey - Video Games
07 * Lily Allen - The Fear *
07 * Lorde - Royals
06 * Lykke Li - I Follow Rivers [The Magician Remix] *
12 * Madonna - Frozen *
05 * Madonna - Give It 2 Me *
06 * Madonna - Hung Up
14 * Madonna - Like a Prayer *
11 * Madonna - Live to Tell
15 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
13 * Matia Bazar - Ti Sento *
13 * Mike Oldfield - Moonlight Shadow *
12 * Moody Blues - Nights in White Satin
09 * Moody Blues - Question
10 * Natalie Imbruglia - Torn *
13 * Neil Young - Heart of Gold
08 * Nelly Furtado - All Good Things (Come to an End) *
12 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit *
07 * No Doubt - Don't Speak
14 * Oasis - Don't Look Back in Anger *
15 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orléans *
08 * Outkast - Hey Ya
08 * Outkast - Ms. Jackson *
09 * Pet Shop Boys - It's a Sin *
10 * Pretenders - Brass in Pocket
13 * Prince & The Revolution - When Doves Cry *
13 * Procol Harum - A Whiter Shade of Pale
12 * R.E.M. - Losing My Religion *
09 * Rolling Stones - Jumpin Jack Flash
17 * Rolling Stones - Paint It Black
03 * Sam Sparro - Happiness (The Magician Remix)
06 * Seal - Kiss from a Rose
05 * Selah Sue - This World *
10 * Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
10 * Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson
11 * Simple Minds - Alive and Kicking *
03 * Snap! - The First, the Last, Eternity
11 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat
11 * Stevie Wonder - Superstition
10 * Sugababes - Hole in the Head *
07 * Sugababes - Round Round
10 * T.A.T.U. - All the Things She Said
14 * Talk Talk - Such a Shame *
13 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite *
05 * Tears for Fears – Shout *
07 * The Cranberries - Zombie *
08 * The Police - Message in a Bottle
05 * Tom Odell - Another Love *
09 * Tove Lo - Habits (Stay High) [Hippie Sabotage Remix] *
11 * Tracy Chapman - Fast Car *
17 * Tubeway Army - Are Friends Electric *
10 * U2 - With or Without You *
14 * Ultravox - Vienna *
07 * Yeah Yeah Yeahs - Heads Will Roll (A-Trak Remix) *
10 * Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds

Graag even natellen!

Deadline: maandag 23.00 uur

zaaf
luigifort schreef:
Blijven jullie zeuren? t begint wel saai te worden
Je moet toch de mooiste nummers kiezen
vraag dan niet of ik wil natellen

zaaf schreef:
(quote)
vraag dan niet of ik wil natellen

Had wel verwacht dat oudere nummers gemiddeld hoger zouden scoren, maar zo'n sterk verband verbaast me. "Er werd vroeger gewoon betere muziek gemaakt" vind ik geen goede verklaring. Ik denk eerder "onbekend maakt onbemind": jongeren kennen vaak ook oudere maar ouderen kennen minder vaak recentere nummers. Hoe denken jullie over deze verklaring?

Ik ken zeker veel goede recente muziek maar die komt minder in de hitlijsten voor waar dat de beste nummers in de jaren '60 (en in mindere mate '70 en '80) vaak wel aan de top van de hitlijsten kwamen. Dat jongeren die oudere nummers in de lijst kennen en waarderen bewijst ook de tijdloosheid daarvan.

matthijs schreef:
Ik denk eerder "onbekend maakt onbemind": jongeren kennen vaak ook oudere maar ouderen kennen minder vaak ook recentere nummers. Hoe denken jullie over deze verklaring?

Ja, vermoedelijk heeft dit er voor een deel mee te maken. Volgens mij zijn de recente hits die nog over zijn voor een groot deel even tijdloos als die oudere nummers. Kwalitatief kun je er in ieder geval niets aanmerken op de nieuwe nummers. Allemaal critically acclaimed ‎en ook regelmatig terug te vinden in allerlei jaar- en decennialijsten.

Oh en er wil hier ook nog wel eens een jongere opduiken die wel alle oudjes goed kent maar veel minder vaak de recentere nummers.

We hebben toch allemaal meegespeeld met de recente hits-edities
Lijkt me dat iedereen alle songs (inmiddels) toch wel kent.

Ik kende een jaar geleden hooguit de helft van de hits uit deze startlijst van na 1995, en van de laatste 10 jaar nog minder, omdat ik nooit radio luister, en me zelden op feestjes, in winkelcentra of andere sociale gelegenheden met gangbare muziek begeef. Ben echt blij dat ik via dit spel een hoop erg goeie nummers uit deze tijd heb leren kennen en waarderen. Mijn selectie van 50 punten komt nog maar gaat zeker een flink deel na 1995 bevatten!

zaaf
denk dat wat ouwelui er toch iets minder 'mee hebben'. en andersom zijn er de (on)nodige classic rock jonkies....

johan de witt schreef:
We hebben toch allemaal meegespeeld met de recente hits-edities
Lijkt me dat iedereen alle songs (inmiddels) toch wel kent.
Ja, dat is wel een goed punt. Misschien is het niet zo zwartwit "bekend" versus "onbekend" maar meer "heel bekend" versus "een beetje bekend"? Of heb je een andere verklaring?

De recente hits die overgebleven zijn vind ik - op enkele uitzonderingen na - ook meer dan behoorlijk maar ze komen toch wel tekort om op te tornen tegen de legendarische hits van bv. The Beatles, Rolling Stones, The Doors, David Bowie, Neil Young ... en in deze toplijst moet ik zéér streng zijn. Sugababes of Gala bv. vind ik leuk maar de hits van vernoemde artiesten zijn buiten categorie.

matthijs schreef:
Ja, dat is wel een goed punt. Misschien is het niet zo zwartwit "bekend" versus "onbekend" maar meer "heel bekend" versus "een beetje bekend"? Of heb je een andere verklaring?

Ik weet niet of je verder vaak op MuMe zit, maar die recente hits doen het vrijwel nergens (ladder, ko's etc) zo goed als die oudere hits, dus verrassend vind ik dit bepaald niet.
Ook buiten MuMe zie je deze recente hits overigens ook veel minder in de best-of- lijstjes dan de oudere hits.

LucM schreef:
De recente hits die overgebleven zijn vind ik - op enkele uitzonderingen na - ook meer dan behoorlijk maar ze komen toch wel tekort om op te tornen tegen de legendarische hits van bv. The Beatles, Rolling Stones, The Doors, David Bowie, Neil Young ... en in deze toplijst moet ik zéér streng zijn. Sugababes of Gala bv. vind ik leuk maar de hits van vernoemde artiesten zijn buiten categorie.

Luc, stel dat we dit spel over 50 jaar nog eens spelen met de GREATEST HITS OF 1965-2064 en dan dezelfde discussie voeren. Verwacht je dan een soortgelijke reactie te geven? (Dit onder de aanname dat je geen oude brompot bent geworden en je gehoor werkt opperbest dankzij electrotechnische snufjes).

johan de witt schreef:
Ik weet niet of je verder vaak op MuMe zit, maar die recente hits doen het vrijwel nergens (ladder, ko's etc) zo goed als die oudere hits, dus verrassend vind ik dit bepaald niet.
Tja, of je het verrassend vind of niet is toch iets anders dan of je het een goede verklaring vind?

Ik kan de vraag ook versimpelen naar: komt het verschil in score tussen oud en nieuw vooral door de muziek of door de luisteraar?

Ik weet niet of ik over 50 jaar nog zal zijn. Ik wil ook nog opmerken dat vele oudere hits ook in de MuMe-ladder voorkomen, sommige zelfs in de finale (The Beatles, David Bowie, Kate Bush, Depeche Mode) en veel minder van de recente hits.

matthijs schreef:
(quote)
Tja, of je het verrassend vind of niet is toch iets anders dan of je het een goede verklaring vind?

Ik kan de vraag ook versimpelen naar: komt het verschil vooral door de muziek of door de luisteraar?

Ik zeg door de muziek

Da's duidelijk Johan! Ik had tot een jaar geleden het idee dat de hitparade al jaren vol stond met saaie irritante tienerpop. Dat vooroordeel werd deels bevestigd, maar ... de krenten in de pap hebben me verrast en die kunnen voor mij deels concurreren met de oude hits! Daarom zie ik meer zowel muziek als luisteraar als bepalende factor.

Ik bedoel Katy Perry Lykke Li Lily Allen vs Depeche Mode Pet Shop Boys Ultravox.....rest my case

zaaf
afgesproken!

matthijs schreef:
(quote)

Ik kan de vraag ook versimpelen naar: komt het verschil in score tussen oud en nieuw vooral door de muziek of door de luisteraar?

De luisteraar natuurlijk. Regelmatig ben ik vertwijfeld wanneer er een geweldig nieuw nummer (dat zijn waarde bijvoorbeeld al heeft bewezen in de Witte Trui of Song van het Jaar) kansloos wordt uitgeschakeld in de eerste ronde van een K.O. of de MuMeLadder. En dan niet door de Bowies, Stones, Beatles en andere grootheden, maar gewoon door een niet zo super bekende band uit de 70s of 80s. Maar dan kijk ik even wie er allemaal gestemd hebben en dan ben ik opeens een stuk minder verbaasd.

luigifort schreef:
Ik bedoel Katy Perry Lykke Li Lily Allen vs Depeche Mode Pet Shop Boys Ultravox.....rest my case

Lol, die eerste 3 namen zijn juist de typische krenten die zowel goed gewaardeerd worden door het grote publiek, de gemiddelde liefhebber (MuMe-user) als de pers. Dat jij Depeche Mode, Pet Shop Boys, Ultravox etc. vele malen beter vind is waarschijnlijk omdat je nauwelijks de moeite hebt genomen om je serieus te verdiepen in de populaire popmuziek die tegenwoordig wordt gemaakt.

luigifort schreef:

Ja, maar Depeche Mode Pet Shop Boys Ultravox vs Beatles Stones en Bowie is muziekhistorisch gezien natuurlijk ook een uitgemaakte zaak.
Maar ik heb er dan ook geen moeite mee dat toe te geven, dus ik snap de lange tenen van sommigen hier dan ook nooit zo goed.

zaaf
vaak is (bij mij zeker ook) muziek waar je van houdt toch een beetje je kindje. sommigen hebben jonge kindjes en sommige oudere. die al wat hebben bereikt in de wereld. vergelijken slaat nergens op, prat gaan op het bereikte evenmin.
soms mogen mensen me uitleggen wat ze zien in een jong kindje en kan ik het herkennen. soms niet. wat de oudere hebben bereikt kan me wat zeggen, soms niet.
maar de kunst is denk ik toch wel je niet blind staren op je eigen kroost. hoezeer je ook van ze houdt.

Katy Perry wordt door de muziekpers op MuMe toch niet bijzonder gewaardeerd en haar muziek kun je moeilijk tijdloos en origineel noemen (haar nummer vind ik overigens de zwakste in de lijst), Lykke Li en Lily Allen doen het op dat vlak beter.

zaaf schreef:
vaak is (bij mij zeker ook) muziek waar je van houdt toch een beetje je kindje. sommigen hebben jonge kindjes en sommige oudere. die al wat hebben bereikt in de wereld. vergelijken slaat nergens op, prat gaan op het bereikte evenmin.
soms mogen mensen me uitleggen wat ze zien in een jong kindje en kan ik het herkennen. soms niet. wat de oudere hebben bereikt kan me wat zeggen, soms niet.
maar de kunst is denk ik toch wel je niet blind staren op je eigen kroost. hoezeer je ook van ze houdt.

Amen. Eerlijk waar, dit zijn mooie woorden.

Gretz schreef:
(quote)

Lol, die eerste 3 namen zijn juist de typische krenten die zowel goed gewaardeerd worden door het grote publiek, de gemiddelde liefhebber (MuMe-user) als de pers. Dat jij Depeche Mode, Pet Shop Boys, Ultravox etc. vele malen beter vind is waarschijnlijk omdat je nauwelijks de moeite hebt genomen om je serieus te verdiepen in de populaire popmuziek die tegenwoordig wordt gemaakt.

Ik luister naar Bat For Lashes..Liechtenstein..Pains of Being Pure at Heart.. Mary Onettes..Det Vackra Livet..DIIV..CHVRCHES..etc etc..dus daar gaat je punt dat is dus recente muziek die ik waardeer..maar de 3 namen die ik noemde niet evenals vele andere namen in die lijst..

johan de witt schreef:
(quote)

Ja, maar Depeche Mode Pet Shop Boys Ultravox vs Beatles Stones en Bowie is muziekhistorisch gezien natuurlijk ook een uitgemaakte zaak.
Maar ik heb er dan ook geen moeite mee dat toe te geven, dus ik snap de lange tenen van sommigen hier dan ook nooit zo goed.

In dit geval is Beatles Stones en Bowie ouder dan die bands..dus zou je zeggen dat ik die dan eerder zou kiezen..soms is dat ook zo maar toch vaker dan voor PSB en Depeche dan Beatles en Stones.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:32 uur

geplaatst: vandaag om 18:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.