MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of... 1965-2014!

zoeken in:
Gretz schreef:
De luisteraar natuurlijk. Regelmatig ben ik vertwijfeld wanneer er een geweldig nieuw nummer (dat zijn waarde bijvoorbeeld al heeft bewezen in de Witte Trui of Song van het Jaar) kansloos wordt uitgeschakeld in de eerste ronde van een K.O. of de MuMeLadder. En dan niet door de Bowies, Stones, Beatles en andere grootheden, maar gewoon door een niet zo super bekende band uit de 70s of 80s. Maar dan kijk ik even wie er allemaal gestemd hebben en dan ben ik opeens een stuk minder verbaasd.
Da's een duidelijk punt met goed voorbeeld. Ik vind dan wel weer anders (en extra leuk) van dit spel dat veel deelnemers zich niet blindstaren op een specifieke tijd of stijl en vaak ook alle (of de meeste) jaren hebben meegedaan. Dan heb je toch wat meer dat de muziek het verschil maakt dan de luisteraar (als je me nog kunt volgen )

Zelf hou ik geen rekening met het jaartal van uitkomen en goede muziek is van alle tijden. Bands als bv. Arcade Fire, Antony & the Johnsons en Elbow kunnen - wat mij betreft - wedijveren met bands of artiesten als The Beatles, Rolling Stones, Abba of David Bowie. Helaas kwamen ze niet in de hitlijsten voor.

Ik hou me ook niet bezig met tijd of wat dan ook..ik vind de muziek goed als ik m goed vind..meer niet..
Daniel van Bat for Lashes vind ik mooier dan Policy of Truth van Depeche Mode bijvoorbeeld.

En als ik vaker lijk te kiezen voor de oudere muziek geeft dat ws aan dat ik oudere muziek mooier vind.
En als jullie Katy Perry beluisteren willen..be my guest..mij hoor je er niet over..ik stem er alleen niet op.. t zou wat zijn als ik ga stemmen op muziek die ik niet mooi vind

luigifort schreef:
Ik hou me ook niet bezig met tijd of wat dan ook..ik vind de muziek goed als ik m goed vind..meer niet..En als ik vaker lijk te kiezen voor de oudere muziek geeft dat ws aan dat ik oudere muziek mooier vind. ... t zou wat zijn als ik ga stemmen op muziek die ik niet mooi vind
Je presenteert het als een stelling waar je ook anders over zou kunnen denken, dat je muziek goed zou vinden omdat het uit een bepaalde periode komt?! Dat geldt toch voor ons allen, dat we muziek goed vinden omdat we t goed vinden, los van de tijd waar het vandaan komt? En dat voor de een dan een andere periode er uit springt dan bij de ander?

GREATEST HITS OF... 1965-2014!

Welke 50 (!) nummers zijn buitenaards mooi?

13 * a-ha - Take on Me *
12 * ABBA - S.O.S. *
10 * Abel - Onderweg
09 * Adamski – Killer *
09 * Alizee - Moi... Lolita
09 * All Saints - Pure Shores
08 * Amy MacDonald - This Is the Life
12 * Barry Ryan - Eloise*
17 * Beach Boys - Good Vibrations*
19 * Beatles - Eleanor Rigby*
15 * Beatles - Strawberry Fields Forever
03 * Beyonce - Crazy in Love
12 * Blondie - Heart of Glass
01 * Bomfunk MC's - Freestyler
14 * Bronski Beat - Smalltown Boy*
13 * Cock Robin - The Promise You Made
10 * Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain*
18 * David Bowie - Ashes to Ashes *
17 * David Bowie - Sound and Vision
15 * Depeche Mode - Enjoy the Silence *
15 * Donna Summer - I Feel Love*
12 * Doors - Light My Fire *
11 * Earth & Fire - Memories*
08 * Editors – Papillon
11 * Edwyn Collins - A Girl Like You
12 * Elvis Presley - Suspicious Minds*
06 * Eminem - Stan
14 * Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made of This)*
07 * Everything But the Girl - Missing (Todd Terry Remix)*
04 * Fixkes – Kvraagetaan
15 * Fleetwood Mac - Go Your Own Way *
11 * Fleetwood Mac - Oh Well*
03 * Gabriella Cilmi - Sweet about Me *
07 * Gala - Freed from Desire
06 * Gnarls Barkley - Crazy*
09 * Golden Earring - Radar Love
09 * Grace Jones - I've Seen That Face Before*
06 * Infinity Ink – Infinity*
10 * INXS - Need You Tonight
08 * Jay-Z & Alicia Keys - Empire State of Mind
11 * John Lennon - Imagine
15 * Kate Bush - Wuthering Heights *
07 * Katy Perry (ft. Juicy J) - Dark Horse*
16 * Kim Wilde - Cambodia *
12 * Kinks - Waterloo Sunset
08 * Lana del Rey - Video Games*
07 * Lily Allen - The Fear
07 * Lorde - Royals
07 * Lykke Li - I Follow Rivers [The Magician Remix] *
12 * Madonna - Frozen
05 * Madonna - Give It 2 Me
07 * Madonna - Hung Up*
15 * Madonna - Like a Prayer *
12 * Madonna - Live to Tell*
16 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
14 * Matia Bazar - Ti Sento *
13 * Mike Oldfield - Moonlight Shadow
13 * Moody Blues - Nights in White Satin*
09 * Moody Blues - Question
10 * Natalie Imbruglia - Torn
14 * Neil Young - Heart of Gold*
09 * Nelly Furtado - All Good Things (Come to an End) *
13 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit *
07 * No Doubt - Don't Speak
14 * Oasis - Don't Look Back in Anger
15 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orléans
08 * Outkast - Hey Ya
08 * Outkast - Ms. Jackson
09 * Pet Shop Boys - It's a Sin
10 * Pretenders - Brass in Pocket
14 * Prince & The Revolution - When Doves Cry *
13 * Procol Harum - A Whiter Shade of Pale
12 * R.E.M. - Losing My Religion
09 * Rolling Stones - Jumpin Jack Flash
18 * Rolling Stones - Paint It Black*
04 * Sam Sparro - Happiness (The Magician Remix)*
07 * Seal - Kiss from a Rose*
06 * Selah Sue - This World *
11 * Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water*
10 * Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson
11 * Simple Minds - Alive and Kicking
03 * Snap! - The First, the Last, Eternity
12 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat*
12 * Stevie Wonder - Superstition*
10 * Sugababes - Hole in the Head
07 * Sugababes - Round Round
10 * T.A.T.U. - All the Things She Said
15 * Talk Talk - Such a Shame (+1 JoaMuse)
14 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite (+1 JoaMuse)
07 * Tears for Fears – Shout * (+1 JoaMuse)
07 * The Cranberries - Zombie
08 * The Police - Message in a Bottle
05 * Tom Odell - Another Love
10 * Tove Lo - Habits (Stay High) [Hippie Sabotage Remix] *
11 * Tracy Chapman - Fast Car
18 * Tubeway Army - Are Friends Electric *
11 * U2 - With or Without You *
15 * Ultravox - Vienna *
08 * Yeah Yeah Yeahs - Heads Will Roll (A-Trak Remix) *
10 * Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds

Graag even natellen!

Deadline: maandag 23.00 uur

Nee hoor geen stelling..slechts een reactie op het geklaag van mensen dat er maar weinig nummers uit de 21e eeuw stemmen krijgen...en het geklaag dat oude muziek de voorkeur krijgt.

luigifort schreef:
Nee hoor geen stelling..slechts een reactie op het geklaag van mensen dat er maar weinig nummers uit de 21e eeuw stemmen krijgen...en het geklaag dat oude muziek de voorkeur krijgt.
Ik ben nu aan het stemmen, benieuwd hoeveel 21e eeuw ik kies!

Ik hou me wijselijk uit deze discussie, ik denk dat mijn standpunt ondertussen wel duidelijk is.

Het is me ook een raadsel waarom Pet Shop Boys en Depeche Mode beter zouden zijn dan Lykke Li en Lily Allen. Ik hoor het echt niet. Katy Perry snap ik wel, dat vind ik ook wat oppervlakkigere bubblegum-pop.

Oei, nu moet ik snel stoppen. Voor ik weer in de discussie terechtkom.

Nou ik kan niet wachten

Voor jou ms niet Arrie..voor anderen ms wel..je bent niet de enige op deze wereld

luigifort schreef:
Voor jou ms niet Arrie..voor anderen ms wel..je bent niet de enige op deze wereld

Je snapt m'n punt niet. Ik snap wel dat je ze beter kan vinden, ik snap het alleen niet dat het objectief betere acts zouden zijn. Kijk, Matthijs vroeg of de oudere nummers het beter doen gebaseerd op de muziek of op de luisteraars. Johan vindt het eerste, wat zou betekenen dat de oudere nummers in het spel objectief beter zouden zijn. Jouw opmerking ben ik het mee eens, maar dat betekent dus dat het hem niet in de muziek, maar in de luisteraars zit. Gewoon een smaakkwestie. Depeche Mode is niet objectief gezien beter dan Lykke Li, maar je kan ze wel beter vinden (en andersom). En toevallig doen er hier mensen mee die de oudere nummers beter vinden.

Nou, ik heb t ff nageteld: 12 van mijn 50 stemmen zijn van de 21e eeuw (waarvan ik een jaar geleden alleen nog Gnarls Barkley en Madonna kende):

03 * Gabriella Cilmi - Sweet about Me *
06 * Gnarls Barkley - Crazy*
06 * Infinity Ink – Infinity*
07 * Katy Perry (ft. Juicy J) - Dark Horse*
08 * Lana del Rey - Video Games*
07 * Lykke Li - I Follow Rivers [The Magician Remix] *
07 * Madonna - Hung Up*
09 * Nelly Furtado - All Good Things (Come to an End) *
04 * Sam Sparro - Happiness (The Magician Remix)*
06 * Selah Sue - This World *
10 * Tove Lo - Habits (Stay High) [Hippie Sabotage Remix] *
08 * Yeah Yeah Yeahs - Heads Will Roll (A-Trak Remix) *

Dus aan mij zal t niet liggen!

(en ik vind Dark Horse echt een geniaal nummer, ondanks dat ik Katy Perry's eerdere songs bijna allemaal strafpunten gaf).

Gretz schreef:
Oh en er wil hier ook nog wel eens een jongere opduiken die wel alle oudjes goed kent maar veel minder vaak de recentere nummers.

Ik zal maar niks zeggen

Muziekbeleving is subjectief Arrie
Maar als de meeste mensen de oudere muziek beter vinden kun je toch wel n klein beetje zeggen dat de oudere muziek beter is
Hoezo toevallig? Ms is het geen toeval..dat maak jij ervan..ms is de verdeling wel 75-25 procent weet jij veel.
Ms vindt 75 procent van de wereld oudere muziek beter dan nieuwere muziek.
Of je kan ook stellen dat MuMe over het algemeen een site is waar serieuze muziekliefhebbers zitten die geen Katy en co waarderen..maar ook serieuze muziekliefhebbers zoals jij en Geert die Katy wel waarderen..nou prima toch?

Arrie schreef:
Depeche Mode is niet objectief gezien beter dan Lykke Li

Serieus, Arrie?

luigifort schreef:

Maar als de meeste mensen de oudere muziek beter vinden kun je toch wel n klein beetje zeggen dat de oudere muziek beter is

De meeste mensen op deze site, ja. Dat blijkt alsnog een klein groepje, waarop gebaseerd je heen objectiviteit kunt vaststellen. Zelfs niet een klein beetje.

luigifort schreef:
Ms vindt 75 procent van de wereld oudere muziek beter dan nieuwere muziek.

Misschien. Misschien niet. Dat is puur speculeren, daar kunnen we helemaal niks mee.

luigifort schreef:
Of je kan ook stellen dat MuMe over het algemeen een site is waar serieuze muziekliefhebbers zitten die geen Katy en co waarderen..maar ook serieuze muziekliefhebbers zoals jij en Geert die Katy wel waarderen..nou prima toch?

Prima, maar kom er dan niet mee aanzetten dat de oudere nummers het beter doen door de muziek (objectiviteit) ipv de luisteraars (subjectiviteit).

Toeval is het overigens niet. Het heeft te maken met zaken als o.a. leeftijd (waar ben je mee opgegroeid), bekendheid van de nummers (ja Johan, iedereen heeft de voorgaande ladders gestemd en heeft dus alle nummers gehoord, maar we kunnen toch wel stellen dat een Infinity toch een stuk minder in het systeem zit), genrevoorkeuren op deze site, etc. Er zijn genoeg factoren te noemen, toeval is het verre van.

Ik bedoel vooral dat op MuMe 'toevallig' een groep muziekliefhebbers zit met een smaak die heel erg in een bepaalde hoek zit. Dat is gewoon zo. Bepaalde genres zijn geliefder dan anderen, bijvoorbeeld. Het is een heel gekleurde uitslag en niet representatief voor enige objectiviteit. Puur subjectief. Dat is alles wat ik wil zeggen. Is dat erg? Nee, en het is volkomen logisch. Maar we hoeven niet te doen alsof het vroeger allemaal beter was op basis van dit spelletje. Kom nou.

johan de witt schreef:
(quote)

Serieus, Arrie?

Met jouw opmerking 'door de muziek' impliceer je dat wel. Tenzij het een grapje was dat ik niet doorhad.

Arrie schreef:
Ik bedoel vooral dat op MuMe 'toevallig' een groep muziekliefhebbers zit met een smaak die heel erg in een bepaalde hoek zit. Dat is gewoon zo. Bepaalde genres zijn geliefder dan anderen, bijvoorbeeld. Het is een heel gekleurde uitslag en niet representatief voor enige objectiviteit. Puur subjectief.

Tja, dat is wel heel makkelijk, schuif het op de gemiddelde MuMe'er. Alsof deze songs elders hun sporen al niet lang en breed verdiend hebben. Het is niet voor niks dat ze al zo lang meegaan. Natuurlijk kan Lykke Li subjectief beter zijn voor iemand dan The Beatles, maar objectief toch niet?

Objectief vind ik dit een volkomen logische tussenstand. Subjectief zou ik graag Lykke Li door hebben

Arrie schreef:
Ik bedoel vooral dat op MuMe 'toevallig' een groep muziekliefhebbers zit met een smaak die heel erg in een bepaalde hoek zit. Dat is gewoon zo. Bepaalde genres zijn geliefder dan anderen, bijvoorbeeld. Het is een heel gekleurde uitslag en niet representatief voor enige objectiviteit. Puur subjectief.
Denk dat ik wel ongeveer snap waar je heen wilt. Ik ga nog een stapje verder: zelfs als MusicMeter wel representatief was, of nee stel dat de hele wereld mee zou doen aan dit spel, dan zou ik nog niet van "objectief betere muziek" spreken. Ik zou dan wel zeggen dat sommige muziek meetbaar meer aanspreekt dan andere muziek. Het is een verwarrende term, "beter", je kunt er van alles mee bedoelen en daarom zorgt het voor spraakverwarring, ook hier denk ik. Ik gaf vandaag bijvoorbeeld sterretjes aan sommige nummers die ik minder knap gemaakt vind dan nummers die ik wel een ster geef. Mijn criterium is : welke hoor ik het liefst. Dat zorgt voor minder spraakverwarring, toch?.

(Overigens is het maar een gedachte-experiment dat 7 miljard mensen met dit spel meedoen, want dat is me te veel werk al die rekenfouten op te sporen)

Je praat onzin Arrie en je spreekt jezelf tegen..er zitten een boel mensen hier met verschillende smaken die elkaar vaak ook nog overlappen..dus je praat onzin dat.t slechts in een bepaalde hoek zit..ik kap er zo mee..veel plezier nog

LucM schreef:
Katy Perry wordt door de muziekpers op MuMe toch niet bijzonder gewaardeerd en haar muziek kun je moeilijk tijdloos en origineel noemen (haar nummer vind ik overigens de zwakste in de lijst), Lykke Li en Lily Allen doen het op dat vlak beter.

Lykke Li vind ik anders juist niet zo bijzonder. Het is The Magician die hier een nummer van haar naar een hoger plan trekt. Katy Perry maakt leuke muziek en Dark Horse is toch een van de eerste grote traphits. Hoezo niet origineel?

Arrie schreef:

Ik bedoel vooral dat op MuMe 'toevallig' een groep muziekliefhebbers zit met een smaak die heel erg in een bepaalde hoek zit. Dat is gewoon zo.

Speculatie..jouw oordeel..jouw inschatting..

Arrie schreef:

Toeval is het overigens niet. Het heeft te maken met zaken als o.a. leeftijd (waar ben je mee opgegroeid), bekendheid van de nummers (ja Johan, iedereen heeft de voorgaande ladders gestemd en heeft dus alle nummers gehoord, maar we kunnen toch wel stellen dat een Infinity toch een stuk minder in het systeem zit)

Ook onzin want Policy of Truth ken ik al meer dan 20 jaar en Daniel pas een paar maanden..
Policy is ook meer mijn genre over het algemeen dan Daniel.
Policy heb ik 100+ keer gehoord..Daniel ongeveer 10 keer..toch vind ik Daniel mooier..dus je kletst weer onzin..

luigifort schreef:
(quote)

Ook onzin want Policy of Truth ken ik al meer dan 20 jaar en Daniel pas een paar maanden..
Policy heb ik 100+ keer gehoord..Daniel ongeveer 10 keer..toch vind ik Daniel mooier..dus je kletst weer onzin..

Zondag met Lubach S04: aflevering 2 - Dit willen we niet meer horen: anekdotisch bewijs - YouTube

Natuurlijk is het allemaal "toeval". Als jij geboren was in hetzelfde jaar als ik, dan was de kans dat jij Dark Horse wel een gaaf nummer vond vele malen groter. Die hypothese durf ik wel aan al was het alleen maar omdat ie niet te bewijzen valt . En als je dan een meisje was geweest, met een paar vriendinnen die heel veel naar Katy Perry luisterde dan was je haast gegarandeerd dol op Dark Horse.

Dat jij meer van de oude hits bent is omdat je "een oudje" bent, en daar is niks mis mee! Ik durf best toe te geven dat ik Shout van Tears for Fears hier net geen punt heb gegeven, omdat ik zwaar bevooroordeeld ben over de iets te cliché jaren '80 popmuziek. Ik sta meer open voor hedendaagse muziek dan voor de jaren '70 en '80. Ik merk dat ik daar toch iets sneller enthousiast over wil zijn. Maar ook merk ik dat ik meer en meer waardering krijg voor nummers als Shout (en stiekem ook meer en meer voor de beginjaren van Talk Talk, maar laat Titmeister dat niet horen ). En dat jij ook van moderne muziek zoals Bat for Lashes houdt heeft dan weer alles te maken met dat je deze site hebt ontdekt, mensen er enthousiast over zijn en je het zelf ook een kans hebt gegeven. En waarschijnlijk zit het ook een beetje in je karakter om toch nieuwsgierig te blijven.

Dat onze smaak hier vaak ver uit elkaar ligt is juist een hele mooie illustratie van dat "toeval". Als we generatiegenoten waren geweest weet ik zeker dat we juist vrij gelijkend hadden gestemd. Dat baseer ik dan op je hoge beoordeling voor zowel nieuwere albums (In Rainbows, Interpol) als jaren '80 albums (latere Talk Talk, The Cure).

luigifort schreef:
(quote)

Speculatie..jouw oordeel..jouw inschatting..

Ah, je wilt ontkennen dat er op de site bijvoorbeeld meer liefhebbers van rock dan van andere genres zijn?

Natuurlijk kan ik het niet zwart op wit zetten. Maar het lijkt me vrij veilig om te stellen dat de gemiddelde smaak van MuMe anders is dan de gemiddelde smaak van heel Nederland.

johan de witt schreef:
(quote)

Tja, dat is wel heel makkelijk, schuif het op de gemiddelde MuMe'er. Alsof deze songs elders hun sporen al niet lang en breed verdiend hebben. Het is niet voor niks dat ze al zo lang meegaan. Natuurlijk kan Lykke Li subjectief beter zijn voor iemand dan The Beatles, maar objectief toch niet?

Objectief vind ik dit een volkomen logische tussenstand. Subjectief zou ik graag Lykke Li door hebben

Ah, dus jij vindt daadwerkelijk dat bepaalde muziek objectief beter is dan andere muziek? Dan zijn we uitgepraat, vrees ik.

luigifort schreef:
(quote)

Ach, één voorbeeld van één persoon en het is meteen weer onzin...

Arrie schreef:

Ah, dus jij vindt daadwerkelijk dat bepaalde muziek objectief beter is dan andere muziek? Dan zijn we uitgepraat, vrees ik.

Dat waren we toch al een hele tijd
Voor jou is alle muziek blijkbaar gelijk, de rest van de mensheid denkt daar blijkbaar anders over en schaalt sommige muziek hoger in dan andere, terecht of onterecht.
Get over it.

Praatcafe "de Ouwehoer" is al weer een tijdje open zie ik

Gast
geplaatst: vandaag om 17:42 uur

geplaatst: vandaag om 17:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.