MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015

zoeken in:
1. Sufjan Stevens - The Only Thing
2. Hiatus Kaiyote - Jekyll
3. Blur - Lonesome Street
4. Kamasi Washington - Re Run Home
5. Balthazar - Then What

1. Kamasi Washington - Re Run Home
2. Sufjan Stevens - The Only Thing
3. Hiatus Kaiyote - Jekyll
4. Nadine Shah - Fool
5. Blur - Lonesome Street

6. Heather Woods Broderick - A Call for Distance
7. Margot - Waldorf [Club Mix]
8. PHOS - Fall Out
9. Aurora - Running with the Wolves
10. Balthazar - Then What
11. Moon King - Apocalypse
12. Marina and the Diamonds - Happy

1. Nadine Shah - Fool
2. Moon King - Apocalypse
3. Aurora - Running with the Wolves
4. PHOS - Fall Out
5. Margot - Waldorf [Club Mix]

6. Balthazar - Then What
7. Heather Woods Broderick - A Call for Distance
8. Hiatus Kaiyote - Jekyll
9. Blur - Lonesome Street
10. Kamasi Washington - Re Run Home
11. Sufjan Stevens - The Only Thing
12. Marina and the Diamonds - Happy

Met Gertjan eens.

Nogmaals:
Teunnis schreef:
De deadline stel ik op maandag 1 juni 13.00 uur.

Case closed

Teunnis schreef:
Nogmaals:
(quote)

Zomeruur is al een tijdje ingezet.

Ah shit!

Het moet nu een dagje later.

De nieuwe deadline is dan dinsdag 2 juni 13.00 uur.

1. Margot - Waldorf [Club Mix]
2. PHOS - Fall Out
3. Kamasi Washington - Re Run Home
4. Moon King - Apocalypse
5. Hiatus Kaiyote - Jekyll

1. Sufjan Stevens - The Only Thing
2. Moon King - Apocalypse
3. Balthazar - Then What
4. Heather Woods Broderick - A Call for Distance
5. Nadine Shah - Fool

De lijnen zijn gesloten!

Toch nog 2 extra stemmers dankzij de nieuwe deadline.

Alle negentien stemmen zijn geteld. Deze finale had geen duidelijke topfavorieten en dat is ook aan de uitslag te zien. Eén nummer stak boven de rest uit, daarachter zit een flinke subtop.

Ik bedank de volgende users voor hun stem:

arcade monkeys, Arno, Arrie, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Gretz, inquestos, kemm, nelis, Ploppesteksel, Poeha, Sunderland, Teunnis en wibro

12. Aurora - Running with the Wolves (10 punten, 3 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Aurora kon duidelijk het niveau van de rest van de finalisten niet bijbenen. De Noorse zangeres, die in 2012 al met haar debuutsingle kwam maar nog steeds geen regulier album heeft uitgebracht, stond slechts drie keer in een top-5 en daarmee kom je gewoon flink tekort. In de finaleladder ging het ook al niet van harte, dus deze twaalfde plek is geen hele grote verrassing.

11. Blur - Lonesome Street (14 punten, 7 keer genoemd)

Eindelijk haalde Blur eens de finale. Het album is goed ontvangen, maar hier wilde het nog niet echt lukken. Nu moeten ze zichzelf wel tevreden stellen met een elfde plek. Een kleine teleurstelling in vergelijking met de prestaties in de ladders. Dat lag vooral aan het gebrek aan echte fans van dit nummer, want zeven noteringen blijkt in deze finale genoeg te kunnen zijn voor het podium.

10. PHOS - Fall Out (15 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover)

In de finaleladder eindigde PHOS nog net onder Blur, nu dus net erboven. Ook voor PHOS geen #1-noteringen en dat is in deze finale voor maar liefst vijf nummers het geval. Dit is het laatste nummer in de categorie kansloos voor het podium. Hierna gaan we een stapje van vijf punten maken en komen we al dichtbij de subtop.

9. Heather Woods Broderick - A Call for Distance (20 punten, 8 keer genoemd)

Met Heather Woods Broderick komen we in de middenmoot. En daar gaan we daarna ook meteen uit, want dan beginnen we met de subtoppers. A Call for Distance haalde in de eerste ronde nog het hoogste stempercentage en won ook zijn finaleladder, zij het wel met een matig stempercentage. Nu dus geen al te opvallende prestatie.

8. Balthazar - Then What (23 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door dumb_helicopter, nummer 1 van DjFrankie en dumb_helicopter)

Hoe kan het ook anders, er zitten weer eens Belgen in de finale. EDIT: Ik zie nu ook dat PHOS Nederlands is. Balthazar haalde in maart al de achtste plek met Bunker. Then What evenaart nu dus dit resultaat. Doen ze niet verkeerd.

7. Moon King - Apocalypse (25 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Co Jackso)

Apocalypse haalde met de hakken over de sloot de finale. Het verloor in de finaleladder ook nog eens van Balthazar. Wellicht had Moon King voordeel van het verdere gebrek aan stevige gitaarnummers. Want stevig is het zeker. Ondanks dat het geen #1-notering behaalde stond het wel vier keer op #2. Maar al met al blijkt het net niet genoeg te zijn voor een plek in het rechterrijtje. Het puntenaantal was genoeg, maar de nummer zes heeft wel #1-noteringen.

6. Marina and the Diamonds - Happy (25 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Dwejkk_, nummer 1 van Arno, Arrie en Gretz)

Samen met een nummer dat op het podium is geëindigd is dit de love/hate-plaat van de maand. Happy stond slechts zes keer in de top-5, waarvan drie keer helemaal bovenaan. De andere drie noteringen waren minimaal top-3. In een deelnemersveld wat zo dicht bij elkaar ligt is dan alles mogelijk. Het is dus een zesde plek geworden.

5. Margot - Waldorf [Club Mix] (27 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Dance Lover en Teunnis)

De eerste van de nummers die ik, op basis van de prestaties in de ladders, als favoriet had aangestipt. Maar helaas blijft het voor mijn eigen nominatie bij een vijfde plek. Maar goed, voor een dancetrack zonder een greintje cross-over zou maandwinst ook wel heel bijzonder zijn. Nja, misschien dat die vocalen het net dat tintje toegankelijkheid geven, want tien noteringen is niet misselijk. Slechts één nummer deed dat beter.

4. Hiatus Kaiyote - Jekyll (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door kemm, nummer 1 van inquestos en kemm)

Ook Hiatus Kaiyote kon rekenen op brede steun. Vorige maand konden deze Australiërs net niet de finale, maar met Jekyll, al was het zeer nipt. Maar eenmaal in de finale slaan ze hun slag. Ze halen het podium net niet, maar zijn wel direct geplaatst voor de laatste instroomronde van De Grote Finale. Het album heeft nog maar 13 stemmen: dat is natuurlijk veel te weinig. Ik geef toe dat ik er zelf ook nog niet op gestemd heb, maar daar wil ik snel verandering in brengen.

Het album verliest wel snel zijn glans. Met de luisterbeurt vind ik het minder interessant/spannend worden. Helaas is de kwaliteit ook niet over de hele linie aanwezig. Wel apart dat deze track het zo goed doet (terecht, want een prima nummer) en de andere Hiatus nominatie (Swamp Thing, ook geen slecht nummer) er na de eerste ronde al uit lag.

3. Sufjan Stevens - The Only Thing (29 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Co Jackso, nummer 1 van arcade monkeys, Co Jackso, Dwejkk_ en Edgar18)

Er mochten misschien geen topfavorieten zijn voor deze finale, maar één ding wist je zeker: Sufjan Stevens ging op zijn minst het podium halen. Dat is hem ook gelukt, maar meer ook niet. Met vier (!) #1-noteringen en ook nog eens twee #2-noteringen is dit misschien nog wel meer dan Marina and the Diamonds dé love/hate-plaat van de maand. En tsja, dan is het lastig om te winnen, zeker als je kijkt hoeveel noteringen de winnaar wel niet behaald heeft.

2. Kamasi Washington - Re Run Home (31 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Don Cappuccino, nummer 1 van Don Cappuccino, Ploppesteksel en wibro)

Die grote hoeveelheid noteringen haalt Kamasi Washington niet. Sterker nog, ook voor hem is dat het grote struikelblok. Acht noteringen is gewoonweg niet genoeg voor de maanwinst. Ook niet als je maar liefst zeven keer in de top-3 bent gezet. Maar goed, maandwinst zou ook wel bizar zijn voor een jazz-nummer van bijna een kwartier. Al hebben we hier natuurlijk wel vaker gekke dingen gezien.

1. Nadine Shah - Fool (38 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van nelis, Poeha en Sunderland)

De maandwinst gaat dus naar Nadine Shah met het nummer Fool! Nadine Shah heeft in dit topic beetje bij beetje al een goede reputatie opgebouwd. In 2013 heeft ze al eens een maandfinale gewonnen met Runaway en nu is het dus raak met Fool. Maar liefst dertien (!) noteringen voor Fool en ook nog eens driemaal op #1. Een mooie winnaar, die op dat MuMe-randje van alternatief en toch nog enigszins toegankelijk zit. Die instrumentale bridge rond minuut drie zou net zo goed van Interpol's debuutplaat kunnen komen. En dat is op deze site geen vergelijking om je voor te schamen. En voor het eerst een andere maandwinnaar dan Kendrick Lamar

Mijn drie minst favoriete nummers eindigen op 2, 3 en 4, maar uiteindelijk wel een erg mooie nummer 1.

Bedankt voor het vele werk Teunnis en nu op naar de maand mei. Ik heb mijn nominaties al klaarliggen.

btw: Ik heb Kamasi Washington als nr 1 genomineerd en niet Nadine Shah.

wibro schreef:
btw: Ik heb Kamasi Washington als nr 1 genomineerd en niet Nadine Shah.

Daar is wel meer mee misgegaan Ik ga het even checken.

EDIT: #1-noteringen kloppen weer (de punten waren wel gewoon correct). Ik vond het al zo vreemd dat kemm Hiatus Kaiyote niet op #1 had

Grotendeels eens met Arno. Wel tof dat de (solo-)vrouwen het goed blijven doen in dit topic, daar waar zij het in andere lijstjes het vaak ontzettend lastig hebben.

Ha, het was me nog helemaal niet opgevallen, maar mijn hele top-5 staat in de top-5

Ik ben tevree. Al ging mijn voorkeur wel duidelijk naar mijn #1 (Margot) en #2 (Kamasi Washington). Maar volgens mij mag ik niet echt klagen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.