MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015

zoeken in:
7. Siskiyou - Deserter (19 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso en JSPR_G)

Over Siskiyou valt wat meer te vertellen wat betreft de prestatie; dat is er namelijk één van ups en downs. In de reguliere ladder en up en in de finaleladder ternauwernood door. In de finale kreeg het tweemaal de volle 5 punten, maar de andere zeven (!) keer dat het genoemd was stond het op plek 4 of 5. Slechts één nummer is vaker genoemd, maar die stond wat vaker bovenaan.

6. Sufjan Stevens - No Shade in the Shadow of the Cross (20 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Edgar18)

Na Death Cab for Cutie en Panda Bear alweer de derde grote naam in deze eerste finale van 2015. Sufjan Stevens gaat hier terug naar het geluid van Seven Swans: we horen hier alleen zijn gitaar en stem. Dat is nogal een koerswijziging na zijn kakafonische en electronische The Age of Adz. Op de ontwikkeling van Stevens' geluid is dan ook geen peil te trekken. Dit 'kleine' nummer viel in de finale uiteindelijk beter in de smaak dan in de ladders.

5. Archive - Crushed (20 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter en nelis)

Op plaats 5, met evenveel punten, maar een #1-positie meer, staat een band die vooral op MusicMeter een grote naam is. Archive won in zijn finaleladder nog van Susanne Sundfør en Ibeyi, maar moet nu het onderspit delven. Dat is vooral te wijten aan de geringe hoeveelheid keer dat Crushed in een top-5 genoemd werd. Desalniettemin is een 5e plek niet verkeerd. Overigens blijkt die finaleladder dus erg sterk met alle drie de nummers in de top-5.

4. Susanne Sundfør - Delirious (22 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arno en Gretz)

Nog zo'n lievelingetje van MusicMeter. De eerste single van haar nieuwe album haalde de finale net niet, maar dit stevigere nummer doet het een stuk beter - en terecht. Susanne Sundfør schatte ik vooraf in als een 'dark horse' voor de maandwinst en dat komt wel redelijk overeen met een vierde plek. Een podiumplek grijpt ze net mis, maar de winst was ver buiten bereik.

3. Ibeyi - Ghosts (23 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arrie)

En dan dé verrassing van deze maand. Ik lees nu dat deze tweelingzussen de dochters zijn van Miguel 'Angá' Díaz, percussionist van Buena Vista Social Club. Lijkt me wel duidelijk waar ze het talent vandaan hebben. Ibeyi klinkt Westers, Caribisch en Afrikaans tegelijk. De exotische variant op de James Blake-hoek. Ibeyi is 'best of the rest' geworden en dat levert de dames een podiumplek op!

2. Viet Cong - Death (30 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door The Eraser, nummer 1 van Teunnis en The Eraser)

Voor mij kon de uitslag van deze finale niet beter. Mijn gehele top-5 in de top-5. En mijn top-2 in de top-2. En de top-2 was me om het even, dus dat Viet Cong niet de Song van de Maand Januari is geworden kan ik niet rouwig om zijn. Zeker als de winnaar dan mijn eigen nominatie is. Dit lang uitgesponnen nummer van Viet Cong - ik las hier al een vergelijk met Wasted Days van Cloud Nothings - was op voorhand - samen met het tegenvallende Death Cab for Cutie - dé bedreiging voor Kendrick Lamar. Viet Cong vernederd de rest van de concurrentie, maar moet héél duidelijk zijn meerdere erkennen in Kendrick Lamar. Toch een hele goede score van Viet Cong.

1. Kendrick Lamar - The Blacker the Berry (43 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Dance Lover, Don Cappuccino, jassn en kemm)

Kendrick Lamar liet er geen gras over groeien. Na de King of New York, de black Beatle of een Marley, Sean Connery en de King of the Coast kan hij zich nu ook de Koning van Januari 2015 noemen. Met The Blacker the Berry brengt Kendrick Lamar een nummer uit wat heel de hiphop op zijn grondvesten doet schudden en eigenlijk heel de wereld zou moeten raken. Tekstueel behoort het tot het beste wat de muziek ooit heeft gebracht. Tienmaal werd The Blacker the Berry in de top-3 gezet; ik denk dat de andere zeven users nog maar eens heel goed naar de tekst moeten luisteren*. Als dit nummer echt populair gaat worden dan kan dit wel eens een mijlpaal in de muziekgeschiedenis gaan worden. Als zelfs i, de conceptuele tegenhanger van dit nummer, al een Grammy krijgt dan verdient The Blacker the Berry er zeker één. Het liefst gewoon zoveel mogelijk.

* hier te vinden, inclusief uitleg, al spreekt de tekst redelijk voor zich.

De top-20 van januari:

1. Kendrick Lamar - The Blacker the Berry
2. Viet Cong - Death
3. Ibeyi - Ghosts
4. Susanne Sundfør - Delirious
5. Archive - Crushed
6. Sufjan Stevens - No Shade in the Shadow of the Cross
7. Siskiyou - Deserter
8. Soko - Who Wears the Pants?
9. Panda Bear - Boys Latin
10. Death Cab for Cutie - Black Sun
11. Young Fathers - Rain or Shine
12. Until the Ribbon Breaks - Persia
13. Viet Cong - Silhouettes
14. Django Django - First Light
15. Desperate Journalist - Control
16. Until the Ribbon Breaks - Pressure
17. Archive - End of Our Days
18. Dan Mangan + Blacksmith - Offred
19. Noel Gallagher's High Flying Birds - Ballad of the Mighty I
20. Låpsley - Falling Short

Alle uitslagen:
Januari

Spotify-playlists per maand:
Januari

Het is alweer veel te laat, dus de opzet voor de volgende maand komt morgen.

Dat mijn nominatie van SoKo de finale heeft gehaald heeft mij aangenaam verrast. Ik had het namelijk niet verwacht. Van Silhouettes van Viet Cong had ik dat zonder meer wél verwacht. Het doet echt niet onder voor Death, wat niet weg neemt dat die geweldige song van hun eveneens uitstekende debuut album de 2e plaats dik verdiend heeft.

Mooie uitslag!

Ibeyi en Susanne scoren beter dan ik had verwacht. The Blacker the Berry is intussen bij mij een stuk in achting gestegen (die tekst idd), dus waarschijnlijk kan ik er in de grote finale wel punten aan kwijt.

Goeie of slechte hiphop, het doet me in de meeste gevallen nog steeds erg weinig. Voor de rest wel een fraaie top 5!

We gaan verder met de maand februari. Er zijn 30 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 28 februari zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand februari uit het "Maak kennis met... 2015"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste zeventien albums op MuMe die in februari zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 28 februari:

Sia - Elastic Heart
Charli XCX feat. Rita Ora - Doing It
East India Youth - Carousel
Marina and the Diamonds - I'm a Ruin
Natalia Lafourcade - Hasta la Raíz

De acht best beoordeelde nummers van de maand februari uit het topic Maak kennis met... 2015:

Courtney Barnett - Pedestrian at Best
Hot Chip - Huarache Lights
Aqualung feat. Lianne La Havas - Eggshells
Alabama Shakes - Don't Wanna Fight
Metz - Acetate
Marc Almond - Scar
Villagers - Courage
Johan Agebjörn feat. Young Galaxy - You Passed Through

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit februari op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:

Steven Wilson - Routine
Mister and Mississippi - For Us to Remember
Bob Dylan - I'm a Fool to Want You
Roosbeef - Raak Mij Aan
Janne Schra - Ship
BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah feat. DOOM - Ray Gun
Susanne Sundfør - Memorial
Drake - Know Yourself
José González - Every Age
A Place to Bury Strangers - I Will Die
The Neal Morse Band - Alive Again
Gotcha! - Re-entry
Thunder - When the Music Played
Rhiannon Giddens - She's Got You
Two Gallants - Invitation to the Funeral
Sylvan - In Between
Björk - Stonemilker

Alfabetische lijst:

A Place to Bury Strangers - I Will Die
Alabama Shakes - Don't Wanna Fight
Aqualung feat. Lianne La Havas - Eggshells
BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah feat. DOOM - Ray Gun
Bob Dylan - I'm a Fool to Want You
Björk - Stonemilker
Charli XCX feat. Rita Ora - Doing It
Courtney Barnett - Pedestrian at Best
Drake - Know Yourself
East India Youth - Carousel
Gotcha! - Re-entry
Hot Chip - Huarache Lights
Janne Schra - Ship
Johan Agebjörn feat. Young Galaxy - You Passed Through
José González - Every Age
Marc Almond - Scar
Marina and the Diamonds - I'm a Ruin
Metz - Acetate
Mister and Mississippi - For Us to Remember
Natalia Lafourcade - Hasta la Raíz
Rhiannon Giddens - She's Got You
Roosbeef - Raak Mij Aan
Sia - Elastic Heart
Steven Wilson - Routine
Susanne Sundfør - Memorial
Sylvan - In Between
The Neal Morse Band - Alive Again
Thunder - When the Music Played
Two Gallants - Invitation to the Funeral
Villagers - Courage

Nu mogen er nog 34 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2015 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst met alle nummers die al in 2014 hebben meegedaan:
Overzicht 2014

Hier een lijst met alle nummers die al in 2015 hebben meegedaan:
Overzicht 2015

31. Kendrick Lamar - u spotify:track:1bxEpNR75Hq3T2oF9AZjt8
32. Björk feat. Antony - Atom Dance

Wat een album van Kendrick Lamar! Zou zo zeven andere nummers kunnen nomineren. En Atom Dance is gevonden!

33. Kendrick Lamar - King Kunta spotify:track:0N3W5peJUQtI4eyR6GJT5O
34. Kanye West - All Day ft. Allan Kingdom, Paul McCartney

Teunnis, waar haal jij die oude Spotify uri vandaan?

Edit: volgens mij is het gelukt. Gewoon die hele rotzooi vervangen voor spotify:track:..............

35. Run the Jewels - Lie, Cheat, Steal
36. Ibeyi - Weatherman

Handig dat er twee nummers van mijn shortlist automatisch genomineerd zijn (Marina en Susanne). Maakt de keuze net iets eenvoudiger.

37. Rae Morris - Under the Shadows
38. Belle and Sebastian - Play for Today

Teunnis schreef:
De Björk-nummers worden vervangen.

Het populairste nummer van Vulnicura is nu Stonemilker en die heb ik wel kunnen vinden (op Grooveshark). Daarmee vervalt de automatische nominatie van Levon Vincent - Woman Is an Angel en wordt die vervangen door Björk - Stonemilker.

Teunnis schreef:
31. Kendrick Lamar - u spotify:track:1bxEpNR75Hq3T2oF9AZjt8
32. ?? - ??

Wat een album van Kendrick Lamar! Zou zo zeven andere nummers kunnen nomineren.

Ik ook, maar ik denk dat ik er volgende maand eentje nomineer. Alle Kendrick-nummers tegelijk is ook weer niet leuk.

Teunnis schreef:
(quote)

Het populairste nummer van Vulnicura is nu Stonemilker en die heb ik wel kunnen vinden (op Grooveshark). Daarmee vervalt de automatische nominatie van Levon Vincent - Woman Is an Angel en wordt die vervangen door Björk - Stonemilker.

Jammer van Levon Vincent wel.

39. Tame Impala - Let It Happen
40. INIT - Talking About Talking

Is het trouwens een probleem als een nummer alleen op Spotify staat, zoals die van Ibeyi?

Nee hoor. Is ook het geval bij Roosbeef, Janne Schra en Gotcha!

41. White Noise Sound - Heavy Echo
42. Leave The Planet - Winter Sleep

DjFrankie (moderator)
45 The Slow Show - Bloodline
46 Torche - Minions

47. Chastity Belt - Time to Go Home
48. Public Service Broadcasting - Go!

49. Purity Ring - begin again
50. Taylor Swift - Blank Space*

*Clip is van 10 november, maar dat was enkel in combinatie met een onofficiële radiorelease De officiële single-release is volgens RYM op 2 januari.

Het moet toch een keer lukken om Taylor Swift minstens 1 ronde verder te krijgen zou je zeggen...

Teunnis schreef:
(quote)

staat toch ook gewoon op vimeo

Gast
geplaatst: vandaag om 04:07 uur

geplaatst: vandaag om 04:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.