MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015

zoeken in:
Hebben we al een deadline? Ik wil de boel nog een keer luisteren en dat lukt me vanavond denk ik niet meer maar morgenochtend sowieso wel.

Nou, zo snel gaat de finale meestal niet. Ik verwacht de deadline op 7 of 8 april.

1. Grimes - REALiTi
2. Courtney Barnett - Pedestrian at Best
3. Until the Ribbon Breaks - Orca
4. Kendrick Lamar - King Kunta
5. Years & Years - King

Al een idee wanneer de deadline valt, Teunnis?

Oh ja, ik heb dinsdagavond nog een tentamen en daarna een vergadering, dus wordt het woensdag.

De deadline is woensdag 8 april 13.00 uur.

Fantastische maandfinale met een super intrigerend nummer van Bjork waar ik maar moeizaam vat op krijg. Iedere keer als ik het draai ben ik helemaal in de ban van de unieke sfeer in dat nummer, terwijl het na enkele minuten weer uit mijn hoofd is verdwenen, dat blijft echter wel uitnodigen tot meerdere luisterbeurten en die bevallen dan weer uitstekend.

De tweede helft van Tame Impala`s nieuwe single vond ik in eerste instantie onbevredigend, maar inmiddels vind ik het een erg spannende toevoeging aan het eerste gedeelte. Courtney Barnett maakt indruk met haar kenmerkende rauwe, quasi verveelde stem en Susanne Sundfør mag met Accelerate best het vorige maand uitstekend presterende Delirious overtreffen.

King van Years & Years boet langzaam wat aan frisheid in, naarmate ik hem draai. Vandaar een nipte Top 5 plek voor de erg catchy Grimes, met een wat rijker gevuld nummer dat weer goed in elkaar zit! En King Kunta tenslotte had ik ook graag in mijn Top 5 gezet, doet niet veel onder voor The Blacker The Berry.

8+ - 9,5

1. Björk feat. Antony - Atom Dance
2. Tame Impala - Let It Happen
3. Courtney Barnett - Pedestrian at Best
4. Susanne Sundfør - Accelerate
5. Grimes - REALiTi
6. Years & Years - King
7. Kendrick Lamar - King Kunta

7 - 8

8. Steven Wilson - Routine
9. Until the Ribbon Breaks - Orca
10. Public Service Broadcasting - Go!
11. White Noise Sound - Heavy Echo

6-

12. Leave the Planet - Winter Sleep

Teunnis schreef:
Oh ja, ik heb dinsdagavond nog een tentamen en daarna een vergadering, dus wordt het woensdag.

De deadline is woensdag 8 april 13.00 uur.

Kan ik mijn nominaties aan iemand doorgeven, want ik ben vanaf woensdag op citytrip? Of is dat niet toegelaten?

Ja, is goed hoor, geef maar door aan mij. (Of zet ze in het bestand op plek 31 en 32 van maand 3.)

1. Steven Wilson - Routine
2. Kendrick Lamar – King Kunta
3. Tame Impala - Let It Happen
4. Leave the Planet - Winter Sleep
5. Public Service Broadcasting - Go!

6. White Noise Sound - Heavy Echo
7. Susanne Sundfør - Accelerate
8. Until the Ribbon Breaks - Orca
9. Björk feat. Antony - Atom Dance
10. Courtney Barnett - Pedestrian at Best
11. Grimes - REALiTi
12. Years & Years - King

1. Björk feat. Antony - Atom Dance
2. Kendrick Lamar - King Kunta
3. Tame Impala - Let It Happen
4. Courtney Barnett - Pedestrian at Best
5. Leave the Planet - Winter Sleep

1. Kendrick Lamar - King Kunta
2. Courtney Barnett - Pedestrian at Best
3. Susanne Sundfør - Accelerate
4. Steven Wilson - Routine
5. Until the Ribbon Breaks - Orca

1. Susanne Sundfør - Accelerate
2. Tame Impala - Let It Happen
3. Until the Ribbon Breaks - Orca
4. White Noise Sound - Heavy Echo
5. Leave the Planet - Winter Sleep

De lijnen zijn gesloten! Ik wil de volgende negentien deelnemers bedanken voor hun stem:

Arno, Arrie, Ataloona, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Edgar18, JSPR_G, kemm, maaartjje, nelis, Salvadore, Snoeperd, Teunnis, The Eraser, wibro en yeahyeahyeah

Het was een spannende tweestrijd om de maandtitel.

12. Years & Years - King (7 punten, 3 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz)

Ik blijf me erover verbazen hoe goed de muziek van de hitparade het in dit spel doet. King doet het al weken goed in de landelijke Top 40. Hij staat na negen weken op dit moment op 4. In deze finale kwam het echter wel overduidelijk te kort. De achterstand op de nummer 11 is maar liefst tien punten.

11. Until the Ribbon Breaks - Orca (17 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door jassn)

Until the Ribbon Breaks zijn we al meerdere malen tegengekomen, niet in de minste plaats vanwege de enthousiaste toewijding door jassn. Ik ben zelf ook helemaal verslaafd aan de debuutplaat van deze Britse band. Orca is een sterke middenmoter op het album en de prestatie in dit topic is dan ook goed, maar niet verbluffend.

10. White Noise Sound - Heavy Echo (17 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Salvadore, nummer 1 van dumb_helicopter en Salvadore)

Er was deze maand weer een genoeg te smullen voor de liefhebbers van gitaren. Deze band maakt zijn naam dan ook helemaal waar. Lekker vuige shoegaze. Ze hebben wel te weinig echte liefhebbers hier om het heel ver te schoppen. Deze tiende plaats mag geen verrassing heten.

9. Leave the Planet - Winter Sleep (20 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Salvadore, nummer 1 van DjFrankie)

Weer gitaren, en opnieuw een nominatie van Salvadore. Dit keer een flink stuk minder noise en wat meer harmoniek. Een onbekend pareltje, ik zie op RateYourMusic slechts twee stemmen (en dat is voor die site wel echt heel weinig). Maar ze hebben dan ook nog geen album uitgebracht, dus wie weet komt er wat meer bekendheid voor ze zodra ze hun debuutalbum hebben uitgebracht. Opvallend is dat ze in de reguliere ladders nog het allerhoogste stempercentage haalden, met in hun ladder concurrentie van Susanne Sundfør en Grimes. En in de finaleladder lieten ze Steven Wilson nog achter ze. De eerste indruk was voor velen dus duidelijk beter.

8. Public Service Broadcasting - Go! (21 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door wibro, nummer 1 van Co Jackso en wibro)

Ik blijf het maar een vreemd bandje vinden, dit Public Service Broadcasting. Hun fascinatie voor vliegtuigen laten nogal graag naar voren komen. Drie jaar geleden leerde ik (en ik vermoed wel meer in dit topic) ze kennen met het nummer Spitfire met ook al zogenaamde radio-opnames. Spitfire overtuigde me iets meer, maar ook Go! is zeker wel leuk.

7. Steven Wilson - Routine (21 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Don Cappuccino en nelis)

Grooveshark

Het nieuwe album van de frontman van Porcupine Tree - of heeft ie ondertussen al genoeg bewezen als solo-artiest dat die verwijzing onnodig is? - werd met laaiend enthousiasme ontvangen en het gemiddelde voor dat album op deze site liegt er niet om. Dit melancholische nummer (met mooie bijdrage van de Isrealische Idols-winnares Ninet Tayeb) laat zien dat ook "wij" wel positief zijn over zijn nieuwe werk. Het nummer is ondertussen verdwenen van YouTube en ook niet te vinden op Spotify. Hij houdt er een heel strikt copyright-beleid op na. Gelukkig is er nog Grooveshark.

De nummers 6 t/m 1 komen iets na 16.00 uur.

Vergist in de dag, daarom niet meer op tijd gestemd. Ik hoop dat mijn nummer ook maandwinnaar is geworden op eigen kracht, maar ik vrees het ergste.

Teunnis schreef:
9. Leave the Planet - Winter Sleep (20 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Salvadore, nummer 1 van DjFrankie)
(embed)

De eerste indruk was voor velen dus duidelijk beter.

Voor mij niet hoor. Beste ontdekking van deze maand voor mij, heerlijke shoegaze/dreampop. Heb hem al veel gedraaid.

Gretz schreef:
Vergist in de dag, daarom niet meer op tijd gestemd. Ik hoop dat mijn nummer ook maandwinnaar is geworden op eigen kracht, maar ik vrees het ergste.

Als geruststelling kan ik je vertellen dat deze meegedeelde tweestrijd:
Teunnis schreef:
Het was een spannende tweestrijd om de maandtitel.

op zich wel meeviel; één lijstje had het verschil niet meer kunnen maken.

6. Grimes - REALiTi [Demo] (24 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Ataloona)

Over ontdekkingen van de maand gesproken. Deze is bij mij heel sneaky gegroeid en is op de afgelopen dagen veruit mijn meest gedraaide nummer. Die bliepjes rond 2:45 zijn echt heerlijk. Dit nummer zou op het gecancelde vierde album van Grimes komen. De gemixte en gemasterde versie was ze kwijtgeraakt dus we moeten het doen met deze "demo". Ze was niet van plan om dit nummer nog op haar volgende album te zetten, maar na alle positieve reacties overweegt ze het weer. Maar zelf vind ze dat ze nog veel betere nummers op de planken heeft liggen. Nou, ik ben benieuwd...

5. Björk feat. Antony - Atom Dance (25 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Dance Lover, maaartjje, Teunnis en The Eraser)

Soundcloud

Dat dit dé love/hate-plaat van deze maand is verbaast me niks, maar slechts zes keer genoemd en daarvan vier keer op #1 is wel heel erg overdreven. Maar goed, we hebben hier dan ook te maken met twee artiesten met een stem die nogal extreme reacties opbrengen. Mijn nominatie maakte geen moment echt aanspraak op de maandtitel, dus met deze vijfde plaats ben ik wel tevreden.

oeps niet gestemd, al ken ik de helft van de nummers niet want ik luister alleen maar until the ribbon breaks en kendrick lamar de laatste tijd.

4. Susanne Sundfør - Accelerate (26 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van Arno en JSPR_G)

Dance Lover schreef:
Susanne Sundfør mag met Accelerate best het vorige maand uitstekend presterende Delirious overtreffen.

Nou, dat is toevallig: Susanne Sundfør haalt weer dezelfde positie als vorige maand. Ook Accelerate blijft steken op plek 4. Net als Delirious is dit nummer een krachtig stampnummer om je hoofd lekker krachtig op heen en weer te laten knikken. Er moet zelfs een kerkorgelsolo aan te pas komen. De waardering voor Accelerate is met de maand gegroeid, wat uiteindelijk voor een vierde plek heeft gezorgd.

jassn schreef:
oeps niet gestemd, al ken ik de helft van de nummers niet want ik luister alleen maar until the ribbon breaks en kendrick lamar de laatste tijd.

Hehe, herkenbaar Wel vervelend, want het nieuwe album van Sufjan Stevens is daardoor nog maar één keer aan bod gekomen.

3. Courtney Barnett - Pedestrian at Best (28 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Het gaat lekker met de brutale solo-vrouwen. Grimes, Björk, Susanne Sundfør en Courtney Barnett achter elkaar. Voor niemand was dit de topfavoriet in de finale, maar met genoeg podiumplaatsen haalt ze het uiteindelijke podium ook. Het meer psychedelische Avant Gardener beviel me beter, maar met deze rocker is ook niks verkeerd. Het podium is overigens wel heel voorspelbaar geworden. Afgaande op de resultaten waren dit ook de drie belangrijkste kandidaten voor de winst.

Eerst even de finale van De Scheldeprijs kijken. Ik laat jullie nog even in spanning

Gast
geplaatst: vandaag om 08:26 uur

geplaatst: vandaag om 08:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.