MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De beste band / artiest aller tijden K.O.

zoeken in:
2-0 Maar de Radiohead na hun Ok Computer album had niet gewonnen.

3-0

Twee titanen in de muziekwereld, maar ik heb meer met Radiohoofd.

5-1

6-2
Sigur Ros is na Guns n Roses t grootste gedrocht dat door de muziekscene is voortgebracht.

6-3

Alleen al om vorige geponeerde stelling omver te werpen: oneens

Scorpion_21 schreef:
6-2
Sigur Ros is na Guns n Roses t grootste gedrocht dat door de muziekscene is voortgebracht.

Beargumenteer dat dan maar eens jongeman (of ouweheer?).

21. Simon & Garfunkel vs. Elvis Costello

1-0

Misterfool
4-1

5-1

Johnny Marr schreef:
(quote)

Beargumenteer dat dan maar eens jongeman (of ouweheer?).

T Sigur Ros of Guns n Roses deel? Ik ga gemakshalve maar ff op beiden in.

Het zou gemakkelijk zijn om alle wansmakige boybands, Skyradiokraaien en andere poepmuziek uit te lichten. Daarbij draait het voornamelijk om de zang, dus bij het definiëren van muziek als gedrocht beschouw ik die bands/artiesten als muziek die in combinatie van tekst en muziek proberen een nummer/album te maken. Wat me aan Guns n Roses tegenstaat is de complete kitsch die van hun werk afstraalt, de over de top zang, het tegen clichematig aanhangende gitaarspel van een allesbehalve briljant gitarist (als je t gitaarspel van Slash kaal hoort, stelt het weinig voor, dat is onlangs in enkele youtubevideo's bewezen en ik ben het ermee eens). Maargoed, ik vermoed dat je vooral op mijn opmerking ten aanzien van Sigur Ros doelt. Goed mijn bezwaren tegen SR:

1. De nummers missen spanning. Ik zal wel doof zijn dat ik het niet hoor, maar ik vind de muziek van Sigur Ros eerder slaapverwekkend dan spannend. Goed ze maken gee puntige punknummers vol met uitschieters, dat weet ik ook wel, maar het komt allemaal zo langzaam op gang, het is uitgesponnen en brandt zelden los. Het zijn meer soundscapes dan nummer. Prima, maar dat houd ik geen album vol.
2. De nummers zijn te lang. In het verlengde van voorgaande: het neerzetten van die geluids/muzieklandschappen leidt ertoe dat de band op elke track - voor mij - te ruim de tijd neemt om een muzikaal punt te maken. Elk nummer is als een doordeweekse dagen we ontwaken, ontbijten, lunchen, dineren en in plaats van iets spannends mee te maken, gaan we s avonds languit op de bank liggen kijken naar onze dagelijkse portie soap- en spelvermaak. Vervolgens ga je zonder seks naar bed en begint de volgende Sigur Ros track.
3. Het slaat nergens op: ja er valt seks te vinden op de platen van Sigur Ros. Maar dan in de vorm van cohabiterende walvissen in Svefn-G-Englar (of was het nou Popplagio). Zo zie je maar weer: t lijkt allemaal op elkaar voor mijn gevoel. Ik ben meer een tekstenman dan een instrumentatieman, maar desalniettemin kan het een niet los worden gezien van het andere. De muziek onderstreept of 'verbeeldt' de teksten, maar bij SR kan ik met de teksten ook niets. Het klinkt zoals gezegd als een groep rondzwemmende orka's.
4. Untitled: verzin es effe wat betere titels dan 9 keer Untitled (oke flauw puntje, geef ik toe, maar t onderstreept mijn punt over de saaiheid van SR).

Geenszins bedoeld om fans te beledigen, slechts mijn visie op SR.

Scorpion_21 schreef:
(quote)

T Sigur Ros of Guns n Roses deel? Ik ga gemakshalve maar ff op beiden in.

Het zou gemakkelijk zijn om alle wansmakige boybands, Skyradiokraaien en andere poepmuziek uit te lichten. Daarbij draait het voornamelijk om de zang

Dit is natuurlijk onzin. Dat zou ten eerste betekenen dat ze net zo goed acapella zouden kunnen zingen, en ten tweede dat ze net zo goed de meest simplistische kinderliedjes als Vader Jacob zouden kunnen zingen. Dat is natuurlijk kort door de bocht, maar jij gaat nog vele malen korter door de bocht. Ook bij boybands, ook bij Sky Radio-muziek, is het liedje het belangrijkste, en is de instrumentatie minstens net zo belangrijk als de zang. Geen idee waar deze vreemde opmerking vandaan komt.

Verder is je laatste opmerking over Sigur Rós inderdaad flauw, aangezien je zelf blijkbaar ook weet dat die nummers óók gewoon titels hebben (staan er vaak tussen haakjes achter). Je noemt immers zelf de titel Popplagid (dat is Untitled #8).

Overigens zou het voor mij juist veel minder werken als ze dat soort muziek in drie minuten-liedjes zouden doen.

7-1

22. Michael Jackson vs. Pulp

En wat een nare battle is dit! Toch ga ik (duidelijk) voor de King of Pop. Pulp levert het beste album maar qua totaalpakket wint Michael dit (ruim).

1-0

Jammer van de Radiohead - Sigur Ros battle. Twee 'moderne' toppers die tegen elkaar loten. Ondanks dat ik erg van Sigur Ros hou vind ik je stukje leuk geschreven Scorpion_21. De punten die je aanhaalt aangaande de muziek herken ik wel. Verschil tussen ons is wellicht dat ik het toch fijn vind er af en toe naar te luisteren en het repertoire inmiddels zo goed ken dat ik de fijn(st)e nummers eruit kan pikken.

Wat betreft Guns 'n Roses sluit ik me er volledig bij aan, drie keer niks!

3-2

Voor de liefhebbers: er is een leuke connectie tussen deze twee artiesten. Tijdens de BRIT Awards 1996, bestormde Jarvis Cocker het podium waar Michael Earth Song, zijn zoveelste melige 'we moeten de aarde redden'-nummer, met veel poeha ten gehore bracht. Jarvis deed alsof hij last had van winderigheid, naar eigen zeggen omdat hij Michael maar een hypocriete windbuil vond op dat moment. Jarvis werd van het podium gehaald en de hele nacht op een politiebureau ondervraagt, omdat hij volgens de geruchten enkele leden van het kinderkoor omver zou hebben geduwd. Ondertussen was er buiten een 'free Jarvis'-rally aan de gang

Hier een filmpje over het incident:

Cured
5-2

Misterfool
6-2

7-2

23. Aretha Franklin vs. Kate Bush

0-1 pfoeh!

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.