menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
1. Off the Wall (1979)
2. Beat It (1982)
3. Dirty Diana (1987)
4. Billie Jean (1982)
5. Smooth Criminal (1987)
6. Thriller (1982)
7. The Way You Make Me Feel (1987)
8. Rock with You (1979)
9. Wanna Be Startin’ Somethin’ (1982)
10. Don’t Stop ‘Til You Get Enough (1979)

Johnny Marr schreef:
Aaarggghhh, waarom staat Thriller zo vaak op 2. Zet 'm dan op 1!!

Nee. Daar hoort Smooth Criminal te staan.

1. Dirty Diana (1987)
2. Billie Jean (1982)
3. Beat It (1982)
4. Give In to Me (1991)
5. Man in the Mirror (1987)
6. Thriller (1982)
7. Smooth Criminal (1987)
8. P.Y.T. (Pretty Young Thing)* (1982)
9. Liberian Girl* (1987)
10. Off the Wall* (1979)

In 1982 was ik gewoonweg verbijsterd over de briljante beat van Billie Jean: de beste ooit vond ik toen. En dat vind ik in 2018 nog steeds.

1. Billie Jean (1982)
2. Don’t Stop ‘Til You Get Enough (1979)
3. Wanna Be Startin’ Somethin’ (1982)
4. Off the Wall* (1979)
5. Rock with You (1979)
6. Dirty Diana (1987)
7. Thriller (1982)
8. Man in the Mirror (1987)
9. Liberian Girl* (1987)
10 Sranger in Moscow* (1995)

01. Billie Jean (1982)
02. Rock with You (1979)
03. They Don’t Care About Us* (1995)
04. Beat It (1982)
05. Give In to Me (1991)
06. Dirty Diana (1987)
07. Smooth Criminal (1987)
08. Liberian Girl* (1987)
09. Thriller (1982)
10. Human Nature (1982)

Maar liefst drieënveertig mensen hebben reeds een stem uitgebracht. Toch zitten er nog ex aequo's in,
onder meer op de tiende plaats. Misschien kan chevy93 of iemand anders nog een lijst indienen? De deadline is over 75 minuten.

Ik ben er nu mee bezig!

Oké, ik wacht nog even!

1. Stranger in Moscow* (1995)
2. Give In to Me (1991)
3. Don’t Stop ‘Til You Get Enough (1979)
4. Dirty Diana (1987)
5. Man in the Mirror (1987)
6. Liberian Girl* (1987)
7. Thriller (1982)
8. Leave Me Alone* (1989)
9. They Don’t Care About Us* (1995)
10. Rock with You (1979)

Mijn nummer 1 is gelukkig (net) overeind gebleven, maar andere op zekere top 10-nummers worden gemist: Will You Be There, Blood On the Dancefloor, I Just Can't Stop Loving You, Who Is It en bovenal Earth Song.

En daarmee is de ex aequo op de tiende plaats gebroken! Nu moet ik even wat voorbereidingswerk doen. In de loop van de avond volgt dan de presentatie van de top 20.

Intussen heb ik Michael Jackson maar eens opgezet. Om te beginnen Billie Jean & Man in the Mirror: LP3 Side F van This Is It.

De Greatest Hits of... Michael Jackson!
https://i.pinimg.com/736x/54/81/77/548177fdae76c34376558f17a3cfb422--michael-jackson-images-so-sad.jpg

Bedankt aan de vierenveertig deelnemers die een stem uitbrachten in de finale. Hier volgen de resultaten.

20. Bad (1987)

Aantal punten: 47
Positie in 2014: /
Nummer 1 van: /
Songwriter(s): Michael Jackson

19. Workin’ Day and Night (1979)

Aantal punten: 49

18. The Way You Make Me Feel (1987)

Aantal punten: 50
Positie in 2014: 16

17. Leave Me Alone (1989)

Aantal punten: 53
Positie in 2014: 19

16. Liberian Girl (1987)

Aantal punten: 55
Positie in 2014: 20

Hier ligt het allemaal nog dicht bijeen. Het album Bad wist Thriller het vuur aan de schenen te leggen op vlak van kwantiteit, met maar liefst acht liedjes in de tweede ronde en zes in de top 20, aangevuld met de bonustrack Leave Me Alone. Het was wellicht onvermijdelijk dat sommige daarvan laag in de top 20 zouden eindigen. Workin' Day and Night is inderdaad ook een schitterend nummer, maar staat qua populariteit nog wat in de schaduw van andere liedjes uit hetzelfde album.

15. P.Y.T. (Pretty Young Thing) (1982)

Aantal punten: 62
Positie in 2014: 11
Songwriter(s): James Ingram, Quincy Jones

Dit was volgens Michael Jackson zelf zijn favoriete nummer uit Thriller, althans volgens zijn autobiografie Moonwalk.

14. They Don’t Care About Us (1995)

Aantal punten: 79
Positie in 2014: 10
Nummer 1 van: SirNoodle

13. Stranger in Moscow (1995)

Aantal punten: 80
Positie in 2014: 14
Nummer 1 van: AstroStart, chevy93

12. Give In to Me (1991)

Aantal punten: 82
Nummer 1 van: Brunniepoo
Songwriter(s): Michael Jackson, Bill Bottrell

De jaren '90 hadden het niet gemakkelijk om op te boksen tegen de jaren '80, maar hier heb je toch een mooi rijtje van drie dat netjes de top 15 haalt. De obsessieve ritmes van They Don't Care About Us vormen een contrast met het gevoelige Stranger in Moscow. De scheurende gitaarsolo van Slash geeft een extatisch trekje aan Give In to Me.

Jammer dat de persoonlijke nummers van Michael ook hier minder gewaardeerd worden.
Here abandoned in my fame
Armageddon of the brain
KGB was doggin' me
Take my name and just let me be
Then a beggar boy called my name
Happy days will drown the pain
On and on and on it came
And again, and again, and again
Take my name and just let me be
Jackson came up with this song while he was staying in Moscow during his Dangerous tour. He looked outside his hotel room and saw the crowds of fans who were enthralled with him, yet didn't know him in any meaningful sense of the word. He recalled a sea of faces of fans chanting and screaming, yet he felt all alone, as if he were the last person on the planet. That and the cold, bleak urban Moscow setting came together and inspired this song.

11. Rock with You (1979)

Aantal punten: 99
Positie in 2014: 12
Songwriter(s): Rod Temperton

Dit viel op het laatste moment nipt buiten de top 10. Het heeft een ontspannen stemming met jazzy harmonieën. De tekst gaat over dansen, al kun je er ook dubbelzinnige toespelingen in zien.

Relax your mind,
Lay back and groove with mine.

Whut! Stranger in Moscow buiten de Top 10? Barbaren

10. Man in the Mirror (1987)

Aantal punten: 104
Positie in 2014: 13
Nummer 1 van: charlotte2807, Funky Bookie, Superbitch
Songwriter(s): Siedah Garrett, Glen Ballard

Een variant van de zegswijze: “Verander de wereld, begin bij jezelf.” De onverschilligheid van de gegoede klasse wordt aan de kaak gesteld. Het begint heel klein, met een dalend synthesizerloopje, maar het groeit naar een climax. Zijn verschillende stemregisters komen volop aan bod.

Funky Bookie schreef:
MJ in gospel modus. IJzersterk gezongen, mooie boodschap. Schitterend gedaan.

They follow the pattern of the wind, you see,
‘Cause they got no place to be.

Dat is nou jammer: net geen top 10 voor Rock With You. Dat is één van mijn favoriete nummers van zijn solo debuut. Samen met Thriller zijn beste plaat (mijn meninkje). Geweldig clipje!

Maar.... Man in the Mirror is natuurlijk ook erg mooi.
Edit: helemaal in deze sublieme live uitvoering inclusief gospelkoor. Fantastisch!

9. Human Nature (1982)

Aantal punten: 121
Positie in 2014: 7
Nummer 1 van: ArthurDZ, johan de witt, Poek, Salvadore, teus
Songwriter(s): Steve Porcaro, John Bettis

Vier leden van Toto spelen hierop mee. Warme synthesizerklanken en stemeffecten creëren een subtiele stemming. Het gaat over een jongeman die in New York verblijft - the Big Apple - en het nachtleven wil gaan verkennen.

If this town is just an apple,
Then let me take a bite.

8. Off the Wall (1979)

Aantal punten: 140
Positie in 2014: 9
Nummer 1 van: motel matches, Tribal Gathering

De titel is een uitdrukking uit de jaren ‘70, met als betekenis: onconventioneel, afwijkend. In volle discoperiode was dit een pleidooi voor ongeremdheid op de dansvloer en voor een uitbundige levensstijl.

Tribal Gathering schreef:
WAT EEN ONGELOFELIJK LEKKER NUMMER.

Gotta hide your inhibitions,
Gotta let that fool loose deep inside your soul.

Nummer dat mij nooit verveelt (hetzelfde heb ik met Get Lucky)

7. Smooth Criminal (1987)

Aantal punten: 151
Positie in 2014: 8
Nummer 1 van: 50tracks, Bardt1980, Gebruiker43757, jordidj1, Telamon

Onrust en hamerende ritmes bepalen de sfeer in dit liedje over het slachtoffer van een inbraak met geweld. Het is nog steeds niet duidelijk of Annie oké is.

Mouth to mouth resuscitation,
Sounding heartbeats, intimidations.

De videoclip was geïnspireerd door The Band Wagon met Fred Astaire. Om de dansers voorover te laten leunen in een hoek van 45° werden touwen, magneten en speciale schoenen gebruikt. Een jongetje beweert dat hij Michael Jackson heeft leren dansen.

6. Dirty Diana (1987)

Aantal punten: 167
Positie in 2014: 6
Nummer 1 van: Edgar18, EttaJamesBrown, Simon77

De hoogste notering voor Bad. Hier wordt een groupie aan de schandpaal genageld als een soort femme fatale die een artiest ten gronde kan richten. De prozaïsche tekst wordt vrijuit gezongen boven een basmotief van drie trage noten.

She waits at backstage doors for those who have prestige,
Who promise fortune and fame, a life that’s so carefree.

5. Don’t Stop ‘Til You Get Enough (1979)

Aantal punten: 189
Positie in 2014: 4
Nummer 1 van: E-Clect-Eddy, wendyvortex

Na ongeveer vijftien stemmen stond deze eventjes eerste, maar uiteindelijk moest hij toch buigen voor de hegemonie van Thriller.

Boven een cocktail van funky riffs, discobeats, koebellen en handgeklap zingt hij de volledige melodie met z’n kopstem. Quincy Jones koos voor een dikke instrumentatie met violen, koperblazers en gitaren om de roes van het uitgaansleven te verklanken.

I’m melting like hot candle wax,
Sensation, lovely where we’re at.

4. Beat It (1982)

Aantal punten: 194
Positie in 2014: 2
Nummer 1 van: DjFrankie, johannesA, nelis

De volledige top 4 komt dus uit Thriller. De vraag is alleen nog in welke volgorde.

In de jaren ‘80 wilde Michael Jackson een breder publiek aanspreken. De gitaarsolo van Eddie Van Halen hielp hierbij. De rivaliteit tussen de bendes in West Side Story bracht inspiratie voor de tekst. Veel kinderen zongen dit mee zonder te weten dat de titel “scheer je weg” betekent. Het rode leren jasje in de videoclip was hipper dan hip.

They’re out to get you, better leave while you can,
Don’t want to be a boy, you want to be a man.

3. Wanna Be Startin’ Somethin’ (1982)

Aantal punten: 203
Positie in 2014: 3
Nummer 1 van: andré, jeroentjuhh, Marty McFly

Michael begon dit liedje over roddel en achterklap te schrijven in 1979. In de intro is zijn stem vervormd door een vocoder. Er wordt gespeeld met de klank van het woord vegetable. Het Mamasé-motiefje is ontleend aan Soul Mokasso van Manu Dibango. Verrassend genoeg wordt een zekere Billie Jean hierin reeds in vermeld.

Billie Jean is always talkin’ when nobody else is talkin’,
Tellin’ lies and rubbin’ shoulders, so they called her mouth a motor.

2. Thriller (1982)

Aantal punten: 204
Positie in 2014: 5
Nummer 1 van: herman, Johnny Marr

Met één punt verschil snoept het titelnummer de tweede plaats af van het openingsnummer.

De sardonische lach van acteur Vincent Price, geluidseffecten en dreigende akkoorden roepen de sfeer op van een ouderwets avondje met horrorfilms. De videoclip werd opgevat als een kortfilm met het liedje als soundtrack. Hierin bekent Michael: "I'm not like other guys."

Night creatures call and the death starts to walk in their masquerade.
There’s no escaping the jaws of the alien this time.

1. Billie Jean (1982)

Aantal punten: 291
Positie in 2014: 1
Nummer 1 van: aERodynamIC, catdog, Choconas, cosmic kid, dazzler, dynamo d, laxus11, lennon, Poeha, teus, west, zaaf

De gedoodverfde favoriet haalt het ruim. Wie op een verrassing hoopte, komt bedrogen uit. Met twaalf eerste plaatsen was er weinig discussie.

Dit liedje gaat over een opdringerige fan die beweert dat ze een kind van hem heeft. Het is gebaseerd op een riff met regelmatige noten en onregelmatige accenten. Hierop liet hij voor het eerst de moonwalk zien, een danspasje waarbij hij tegelijk voorwaarts en achterwaarts leek te stappen.

teus schreef:
Bijzonder Catchy Discosong... die intro.. die basloop!

Michael Jackson zelf zei erover: "If you take a song like Billie Jean, where the bass line is the prominent, dominant piece, the protagonist of the song, the main driving riff that you hear, getting the character of the riff to be just the way you want it to be, that takes a lot of time. Listen, you're hearing four basses on there, doing four different personalities, and that's what gives it character, but it takes a lot of work." (Ebony 2007)

People always told me, “Be careful what you do,
And don’t go around breaking young girls’ hearts.”

Mooi. Terechte nummer 1 vind ik.

Dank Superbitch voor al je werk en moeite.

Logsich dat de jaren 80 heersen, maar zo worden sommige pareltjes uit de 70s helaas ondergesneeuwd, zoals zijn versie van ain't no sunshine, wat mij betreft gewoon top 10 werk is.

Als je op die leeftijd al een nummer zo kan brengen ben je een grote..

Maar.. het was sowieso moeilijk. Want de man heeft zoveel moois gemaakt.

Ik had gehoopt op iets meer variatie qua albumdominantie, maar het zat er een beetje aan te komen. Liefhebbers van zijn vroege en zijn latere werk stemmen allemaal op liedjes uit Thriller. Als je de punten samentelt, komt dat album dus wel heel erg bovendrijven. De top 20 in z'n geheel biedt wel een breed overzicht van z'n verschillende periodes. Uiteindelijk vind ik het een mooi resultaat.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:56 uur

geplaatst: vandaag om 16:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.