MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2016

zoeken in:
1. Radiohead - Burn the Witch
2. Regina Spektor - Small Bill$
3. Angel Olsen - Sister
4. Daughter - No Care

Edgar18 schreef:
Arno, mag ik vragen waarom je zo snel een nieuwe ladder hebt geplaatst? Er zijn nog erg weinig stemmen en we missen vaste stemmers zoals Gretz en ikzelf. We zitten in een laatste cruciale fase en de ladder zo afkappen is wat mij betreft niet de bedoeling. Ook een bericht met de vraag wie er nog wil stemmen zie ik niet.

Ik vind dit een beetje raar en stel voor de ladder gewoon terug te zetten.

Na 24 uur kan er gewoon een nieuwe ladder geplaatst worden. We zijn nu dus bij ladder 6, lijkt me.

Arrie schreef:
Na 24 uur kan er gewoon een nieuwe ladder geplaatst worden. We zijn nu dus bij ladder 6, lijkt me.
Zie toelichting. Ladder zes kan gewoon doorlopen naast ladder vijf zodat diegene die daar nog op willen stemmen dat kunnen doen.

Of je kunt gewoon toegeven dat je was vergeten te stemmen (of aan te geven dat je nog wilde stemmen) en dat je nominatie daardoor jammer genoeg nipt is uitgeschakeld. Heb ik ook al meegemaakt. Niks aan te doen, 't is maar een spelletje.

Ik ben het eens met Edgar18 en pleit er voor om ladder 5 nog even open te gooien.

Arno ik waardeer je inzet, maar zo snel de ladder afsluiten zonder een berichtje in de trant van 'wil er nog iemand stemmen' of 'je hebt nog een uur om te stemmen' kan niet helemaal de bedoeling zijn.

Wanneer er in de eindfase nog maar relatief weinig stemmers zijn ten opzichte van het gemiddelde, is het bij SvhJ gebruikelijk dat de organisatie de ladder nog iets langer open laat staan. Zo heeft Teunnis het mij ooit uitgelegd. Het is ook logisch omdat het succes van het spel samenhangt met het aantal deelnemers.

Zelf was ik gisteravond bij een concert en kon daarom nog niet herbeluisteren en stemmen. Vanochtend vroeg moest ik eerst werken en ik ging er vanuit dat de ladder in de ochtend sowieso nog wel even zou staan, aangezien er nog vrij weinig stemmers waren en eigenlijk alle andere ladders ook tenminste 30-36 uur stonden.

Arno schreef:
Of je kunt gewoon toegeven dat je was vergeten te stemmen (of aan te geven dat je nog wilde stemmen) en dat je nominatie daardoor jammer genoeg nipt is uitgeschakeld. Heb ik ook al meegemaakt. Niks aan te doen, 't is maar een spelletje.

Juist.

Het heeft weinig te maken met vergeten te stemmen als de vorige ladders ook wat langer stonden (wat normaal is in de eindfase, kijk er de vorige edities maar op na).

Ladder 1: 28 uur (22 stemmers)
Ladder 2: 44 uur (21 stemmers)
Ladder 3: 49 uur (18 stemmers)
Ladder 4: 37 uur (18 stemmers)
Ladder 5: 24,5 uur (11 stemmers )

Niemand kon er vanuit gaan dat ladder 5 zonder waarschuwing vooraf opeens na amper 24,5 uur al dicht zou zijn, met het minieme aantal van 11 stemmen. Volgens de regels mag ie inderdaad na 24 uur door iedereen worden afgesloten, maar het is niet chique om dit in de kwartfinale zou te doen.) De ongeschreven regel luidt dat je dan gewoon nog even wacht.

Blij dat je het er mee eens bent Gretz. In dat geval blijft ladder vijf gewoon open voor wie daar nog op wil stemmen. Ik zal morgenochtend (vrijdag) om 9 uur de uitslag plaatsen. Ladder zes loopt ondertussen ook dus hier kan ook op gestemd worden. Deze staat ook na morgenochtend nog open en verloopt gewoon zoals normaal zodat iedereen die dit wil hierop kan stemmen.

Geert (en/of dumb_helicopter) akkoord?

Akkoord. Ik ga er vanuit dat de meeste users deze beslissing ook zullen begrijpen.

Nouja, het is jullie feestje.

Niet akkoord, maar doe wat je niet laten kunt.

Van mijn part mag hij nog een dagje blijven staan, we hebben ook wat nieuwe deelnemers en deze moeten wel de tijd kunnen krijgen.

En verder: Op naar vaste deadlines! Bij de andere ladderspelletjes werkt het prima, waarom hier niet?

123poetertjes schreef:

En verder: Op naar vaste deadlines! Bij de andere ladderspelletjes werkt het prima, waarom hier niet?

Mee eens. Voorkomt ook dat de vaart eruit gaat omdat er regelmatig mensen nog later willen stemmen, en we uiteindelijk pas een half jaar na het einde van 2016 de finale van 2016 spelen...

123poetertjes helemaal eens met je eerste punt. En wat betreft de zin eronder, het mooie aan song van het jaar is dat het (bijna altijd) zichzelf regelt. Door het rekening houden met elkaar en het werken met flexibele deadlines en ladders blijft het laagdrempelig. Ik hoop dus dat we de flexibele ladders gewoon vast kunnen houden, het zou jammer zijn als we naar vaste deadlines toe zouden moeten gaan.

123poetertjes schreef:
Van mijn part mag hij nog een dagje blijven staan, we hebben ook wat nieuwe deelnemers en deze moeten wel de tijd kunnen krijgen.

Ja, wellicht dat dat toch handiger en duidelijker is op termijn. Het feit dat we nu half mei nog aan het spelen (waar eerdere edities al half april eindigden) heeft uiteraard vooral te maken met de soepele deadlines.

24 uur is alleen vaak (zo blijkt) wat te kort om de vaste deelnemers te kunnen laten stemmen. De meeste van ons willen de nummers meerdere keren beluisterd hebben, zeker in finaleladders. Om een gedegen oordeel te kunnen uitbrengen moet je dan eerder aan 36 uur denken.

Voor Song van het Jaar 2017 wil ik wel over een schema nadenken met vaste deadlines zodat we binnen een kalendermaand 1 maandeditie kunnen spelen.

Tsja, naar mijn mening zijn de deadlines hier juist te soepel, waardoor de uitslag veel te makkelijk nog een tijd wordt uitgesteld voor één stemmer (waarbij het ook voorkomt dat een stemmer zegt dat ie 's avonds stemt en het uiteindelijk pas de ochtend erna gebeurt). Mooi dat dat allemaal kan hoor, en natuurlijk heeft het allemaal geen haast, maar ik zou toch wel iets meer vaart in het spel willen zien (ondanks dat dat betekent dat ik dan minder kan stemmen). Bovendien zitten we nu al maandenlang met 2016 en 2017 tegelijk, dat is ook niet handig...

Daar hebben jullie ook een punt ja. Als Geert inderdaad een opzetje maakt met deadlines zouden we dit de volgende maand (in '17) uit kunnen proberen en dan na de maandfinale kan iedereen zijn mening erover geven.

In de eerdere edities van Song van het Jaar was de finale bekend op:

2011: 20 maart
2012: 18 maart
2013: 1 april
2014: 12 april
2015: 25 april
2016: ?? mei

Dit heeft ten dele te maken met het ontbreken van vaste deadlines voor de ladders. Tegelijk varieert de periode waarin een nieuwe maand wordt opgezet of waarin er gestemd kan worden op de nummers uit de maandfinale ook geregeld.

Ik zie twee mogelijkheden wanneer we met vaste deadlines zouden werken:

Nomineren: 2 dagen
Normale ladders: 8 x 1,5 dag = 12 dagen
Finaleladders: 4 x 1,5 dag = 6 dagen
Stemmen maandfinale: 6 dagen
Presentatie maandfinale + opzet nieuwe maand: 1 dag
Totaal: 27 dagen

Dan is er nog 3 à 4 dagen speling, die in september gebruikt kan worden om alvast wat (finale) voorrondeladders te spelen.

Normale ladders: 8 x 2 dagen = 16 dagen
Finaleladders: 4 x 2 dagen = 8 dagen
Stemmen maandfinale: 2 dagen
Totaal: 29 dagen

Voorrondeladders worden pas na de maandfinale van december gespeeld. We hebben dan nog 104 dagen (ca. 3,5 maand) nodig om tot 12 nummers te komen (zie schema). Dan wordt het toch al snel pas eind mei dat de grote finale gepresenteerd kan worden.

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i45.tinypic.com/1fdz5d.jpg

Mijn voorkeur zou op het eerste oog optie twee zijn. Ik vind dat we nu vaak relatief lang de finale spelen. De meesten hebben de nummers dan echter al minimaal twee keer beluisterd dus stemmen op de finale zou vlot moeten kunnen. We hebben dan wat langer voor de reguliere ladders wat wel fijn is voor het geval je een keer een dag niet in de gelegenheid bent te luisteren. Bij optie één zou je dan al bijna zeker die ladder moeten missen.

Mee eens.

Maar zou je de ladders naar de finale toe niet in 36 uur kunnen spelen? De nummers zijn dan wel redelijk bekend.

Ik vind ook dat de maandfinales vaak te lang duren. Tijdens de reguliere rondes zit er nog wel een beetje vaart in, maar tijdens de finale valt het meestal een dag of 5-6 (gok ik, het kan ook langer zijn) min of meer stil.

Het nadeel van de tweede optie is wel dat we nog steeds zitten met twee edities die een maand of 3-4 tegelijk lopen. In eerdere jaren werd Song van het Jaar eind februari opgestart. Met een speelduur van 29 dagen per maand is het dan begin februari van het daaropvolgende jaar vooraleer we van start kunnen met de Grote Finale. Dan is het niet mogelijk om al voor mei klaar te zijn.

Het is ook een overweging om de ladders in de maandedities 2 dagen te laten staan en in de Grote Finale 1,5 dag. Dan kost het 85,5 dagen om van voorrondeladder 1 tot de 12 finalenummers te geraken. Als alles dan volgens schema verloopt hebben we eind april alle ladders gespeeld.

Hoe denken jullie over deze opzet? Er is dan relatief veel tijd om de gewone ladders te beluisteren. Voor de meeste users zal het zo zijn dat in deze fase de meeste onbekende nummers moeten worden beluisterd. Voor de finaleladders en de maandfinale hoeven we dan iets minder tijd in te ruimen.

Song van de Maand
Normale ladders: 8 x 2 dagen = 16 dagen
Finaleladders: 4 x 1,5 dagen = 6 dagen
Stemmen maandfinale: 2 dagen
Totaal: 27 dagen

12 maandedities: 27 x 12 = 324 dagen
Start: 25 februari 2017
Einde: 15 januari 2018

De Grote Finale
1,5 dag per ladder
1,5 x 57 = 85,5 dagen
Start: 16 januari 2018
Einde: 11 april 2018

Stemmen De Grote Finale - De Finale: 11 t/m 21 april 2018
Presentatie: 22 april 2018

5:

1. Amber Arcades - Turning Light
2. Jan Swerts - Ik Had Je Nooit Alleen Mogen Laten, Becky
3. Moderat - Running
4. Låpsley - Operator [DJ Koze's Extended Disco Version]

5. liv - Wings of Love
6. FKA twigs - Good to Love

Het zit allemaal heel dicht op elkaar.

6:

1. Daughter - No Care
2. Eefje de Visser - Jong
3. Angel Olsen - Sister
4, Shura - Make It Up

5. CHVRCHES - Warning Call
6. Regina Spektor - Small Bill$

Verdienen allemaal om door te gaan.

Gretz schreef:
Hoe denken jullie over deze opzet?
Exact zoals ik hem ook in gedachte had! Of althans, bijna exact. Ik zou elke maandronde nog een dag of twee speling geven, anders loop je zometeen vóór op de betreffende maand: de decemberladder kan je bijvoorbeeld niet al halverwege december opzetten.

Qua deadline, uur of drie? Valt exact midden in de nacht, zodat de 36-uursregel op die manier mooi verdeeld is. Ook zit ie dan ver genoeg van de Witte Trui en MuMeladder af om niet te krap in de planning te komen.

ladder 6:

1. Eefje de Visser - Jong
2. Radiohead - Burn the Witch
3. Daughter - No Care
4. Regina Spektor - Small Bill$

Ladder 5:

1. Låpsley - Operator [DJ Koze's Extended Disco Version]
2. liv - Wings of Love
3. Moderat - Running
4. Amber Arcades - Fading Lines

===================================================================

Ladder 6:

1. Eefje de Visser - Jong
2. Shura - Make It Up
3. Anderson .Paak - Come Down
4. CHVRCHES - Warning Call

Radiohead en Regina Spektor niet bepaald twee van m'n favoriete artiesten, maar deze nummers vielen me zeker mee, maar niet genoeg voor de top 4.

Edgar18 schreef:
Blij dat je het er mee eens bent Gretz. In dat geval blijft ladder vijf gewoon open voor wie daar nog op wil stemmen. Ik zal morgenochtend (vrijdag) om 9 uur de uitslag plaatsen. Ladder zes loopt ondertussen ook dus hier kan ook op gestemd worden. Deze staat ook na morgenochtend nog open en verloopt gewoon zoals normaal zodat iedereen die dit wil hierop kan stemmen.

Geert (en/of dumb_helicopter) akkoord?

Ik ben eerlijk gezegd niet akkoord over de werkwijze om terug de ladder open te zetten. Ik vind het een riskant precedent om een uitslag te gaan herzien, ondanks dat aan de elementaire regels (na 24u en geen berichtje dat er nog iemand kwam) wel opgingen. Er zijn legio voorbeelden in het verleden geweest dat een user niet tevreden was omdat hij te laat was, maar de ladder is nooit heropend.

Desalniettemin kon er zeker een berichtje van Arno verschijnen of er nog stemmers waren, maar dat kan ook van de personen komen die nog moesten stemmen.

Sowieso zou ik graag zo snel mogelijk een einde willen breien aan de 2016-edite, aangezien deze ervoor zorgt dat de 2017-editie wat blokkeert, doordat niet iedereen even veel tijd heeft om beide ladders te blijven luisteren.

Eerlijk gezegd vind ik dat Teunnis hier zijn oordeel maar best over velt, aangezien er geen consensus is tussen de belangrijkste spelers.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:14 uur

geplaatst: vandaag om 17:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.