MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2016

zoeken in:
dumb_helicopter schreef:
De bedoeling is dat iedereen nu een top-5 maakt en deze in dit topic post met eventuele toelichting. De deadline zal nog vastgelegd worden door Teunnis.

De deadline is (onder enig voorbehoud) zondag 15 mei, 16:00 uur.

1. Digitalism - Utopia
2. Wildes - Bare
3. Car Seat Headrest - Vincent
4. DJ Shadow feat. Run the Jewels - Nobody Speak
5. The Lucid Dream - Bad Texan

1. Wildes - Bare
2. Moderat - Finder
3. Mothers - Hold Your Own Hand
4. MMOTHS - Eva
5. The Jezabels - Pleasure Drive

1. DJ Shadow feat. Run the Jewels - Nobody Speak
2. Miles Davis & Robert Glasper feat. Bilal - Ghetto Walkin'
3.The Jezabels - Pleasure Drive
4. MMOTHS - Eva
5. Mothers - Hold Your Own Hand

2. The Field - Pink Sun
3. Mothers - Hold Your Own Hand
4. Miles Davis & Robert Glasper feat. Bilal - Ghetto Walkin'
5. MMOTHS - Eva

2. Car Seat Headrest - Vincent
3. MMOTHS - Eva
4. Digitalism - Utopia
5. Miles Davis & Robert Glasper feat. Bilal - Ghetto Walkin'

Helaas geen ruimte meer voor Moderat en The Field

1. Car Seat Headrest - Vincent
2. Mothers - Hold Your Own Hand
3. Miles Davis & Robert Glasper feat. Bilal - Ghetto Walkin'
4. Wildes - Bare
5. MMOTHS - Eva

6. Eagulls - My Life in Rewind
7. Moderat - Finder

1. MMOTHS - Eva
2. Mothers - Hold Your Own Hand
3. Moderat - Finder
4. The Field - Pink Sun
5. Car Seat Headrest - Vincent

1. MMOTHS - Eva
2. The Field - Pink Sun
3. Moderat - Finder
4. Miles Davis & Robert Glasper feat. Bilal - Ghetto Walkin'
5. DJ Shadow feat. Run the Jewels - Nobody Speak

6. Eagulls - My Life in Rewind
7. Car Seat Headrest - Vincent
8. The Lucid Dream - Bad Texan
9. Digitalism - Utopia
10. Mothers - Hold Your Own Hand
11. Wildes - Bare
12. The Jezabels - Pleasure Drive

Sinds lang weer eens een sterke finale over de gehele breedte!

1. Miles Davis & Robert Glasper feat. Bilal - Ghetto Walkin'
2. Moderat - Finder
3. Eagulls - My Life in Rewind
4. The Jezabels - Pleasure Drive
5. Mothers - Hold Your Own Hand

Goeie maand!

Teunnis schreef:
(quote)

De deadline is (onder enig voorbehoud) zondag 15 mei, 16:00 uur.

Gaat morgenvroeg worden.

1. The Field - Pink Sun
2. The Lucid Dream - Bad Texan
3. Moderat - Finder
4. Digitalism - Utopia
5. The Jezabels - Pleasure Drive

Teunnis schreef:
(quote)

Gaat morgenvroeg worden.

Komt weer iets tussen, maar vanavond moet ik hier tijd voor hebben.

1. Miles Davis & Robert Glasper feat. Bilal - Ghetto Walkin'
2. DJ Shadow feat. Run the Jewels - Nobody Speak
3. MMOTHS - Eva
4. Moderat - Finder
5. The Field - Pink Sun

1. Mothers - Hold Your Own Hand
2. Car Seat Headrest - Vincent
3. DJ Shadow feat. Run the Jewels - Nobody Speak

4. Digitalism - Utopia
5. Miles Davis & Robert Glasper feat. Bilal - Ghetto Walkin'
6. The Lucid Dream - Bad Texan

7. The Field - Pink Sun
8. Moderat - Finder

9. MMOTHS - Eva

10. Eagulls - My Life in Rewind

11. The Jezabels - Pleasure Drive
12. Wildes - Bare

De onderste twee zijn duidelijk de minderen (nog steeds voldoende). Als de winnaar in mijn top-9 staat ben ik al tevreden. Topfinale. En dat met, op Moderat na, allemaal nummers die ik aan het begin van de maand nog nauwelijks kende. Wel jammer dat één van Kanye's allerbesten het niet gehaald heeft.

Over ongeveer een uurtje de uitslag

De stemmen zijn gesloten. Ik heb zeventien stemmen binnen, van:

7744leon
arcade monkeys
Arno
Arrie
Co Jackso
Dance Lover
DjFrankie
dumb_helicopter
Edgar18
Gretz
hoi123
kemm
luigifort
Ploppesteksel
Teunnis
wandelindenatuur
wibro

Bedankt allen!

Zoals het in deze finale te verwachten was stak geen enkel nummer er bovenuit en was het dus enorm spannend. De nummer 7 had met één lijstje extra kunnen winnen.

12. The Lucid Dream - Bad Texan (14 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van DjFrankie)

Er mocht dan wel geen nummer de rest hebben overklast met het puntenaantal, maar er is wel een een scheiding te maken tussen de bottom-5 en de top-7. De bottom-5 haalde de 20 punten niet, en The Lucid Dream zat daar het verst vandaan met 14 punten. Het was, gezien de resultaten in de ladders, dan ook de te verwachten nummer laatst. Deze Engelse psychedelische rockband heeft al twee albums uitgebracht en dit is van hun nieuwste EP. Dit is volgens mij ook hun debuut in dit spel. Dan is een finaleplek geen slecht begin.

Ah, ik zie nu pas dat Bad Texan helemaal niet op het tweede album staat

11. Eagulls - My Life in Rewind (16 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door wibro)

Het nummer dat op basis van de resultaten in de ladders op de één na laatste plek zou staan klopt ook. Alhoewel, in de reguliere ladder liet het nog DJ Shadow achter zich en scheelde het maar één puntje met The Jezabels. Dus wat dat betreft is het misschien toch wel een wat teleurstellende uitslag. Maar het is wel driemaal scheepsrecht voor Eagulls: dit is hun derde nummer dat mee heeft gedaan. Uiteindelijk is vijf keer genoemd veel te weinig om voor de prijzen mee te strijden.

10. The Jezabels - Pleasure Drive (18 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arno en luigifort)

Een kleine verrassing dat dit nummer nu al komt, wat het had beide ladders gewonnen (door o.a. de vorige twee, DJ Shadow en Moderat te verslaan). Nu was dat wel met geen al te hoog stempercentage, maar ik had er wel op gerekend dat dit nummer hun beste prestatie in dit spel kon gaan worden. Het is een evenaring van hun prestaties van vorig jaar geworden, waar Come Alive 10e werd in november. Twee keer op #1 en zeven keer genoemd klinkt beter dan dat het was, want buiten die twee #1-noteringen was het niet veel.

9. Moderat - Finder (19 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18)

Moderat is na meerdere succesvolle albums een breed gewaardeerde groep en finaleplekken lijkt voor hun de normaalste zaak van de wereld. Toch is Finder pas de eerste uit drie nominaties die dit jaar de maandfinale haalt. Een plek in de middenmoot was eigenlijk al de hele maandronde het vooruitzicht voor Finder.

8. Wildes - Bare (19 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso en Gretz)

Wildes is het hoogste geëindigd in het onderste gedeelte van deze maandfinale. Slechts zes keer genoemd, maar in tegenstelling tot Moderator wel met #1-noteringen. Ook voor Wildes was het nooit indrukwekkend wat het in de ladders liet ziet, maar deze top-8 notering heeft deze nieuwkomer maar mooi op zak. Benieuwd wat we nog meer van haar gaan horen.

7. Digitalism - Utopia (22 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door DjFrankie, nummer 1 van dumb_helicopter)

Dit Duitse electroduo gaat al heel lang mee, maar heeft tot dusverre nog nooit aan deze competitie deelgenomen. Hun album uit 2011 werd niet echt opgepikt en ook op het nieuwe album is nog maar weinig gestemd. Maar blijkbaar is dit nummer niet aan de aandacht ontsnapt. Met 22 punten doet Utopia het zeer behoorlijk, maar blijft het toch bij een zevende plaats. In de finaleladder eindigde het nog boven MMOTHS en The Field.

6. Miles Davis & Robert Glasper feat. Bilal - Ghetto Walkin' (23 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Edgar18 en kemm)

Wie had dat verwacht, Miles Davis in de Song van het Jaar Deze single is speciaal voor Record Store Day uitgebracht, maar zal ook gaan verschijnen op het album Everything's Beautiful: een album vol met Davis herinterpretaties. The Ghetto Walk staat op The Complete In a Silent Way Sessions, Davis op zijn hoogtepunt. Op het tribute album zal er onder meer ook een bijdrage komen va Erykah Badu; daar ben ik persoonlijk wel heel erg benieuwd naar.

(Soort van) 2 nominaties in de top-5!

5. The Field - Pink Sun (23 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door wibro, nummer 1 van Dance Lover en wibro)

De Zweed Axel Willner debuteerde in 2005 en bracht een jaar later een absolute technoklassieker uit met Over the Ice. De laatste jaren is hij wat minder relevant geworden - ik kan me nog een enigszins teleurstellend optreden op Pitch herinneren - maar desalniettemin blijft hij wel kwaliteit afleveren. Pink Sun viel hier blijkbaar goed in de smaak.

4. MMOTHS - Eva (24 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van hoi123 en Ploppesteksel)

MMOTHS - ik heb er nog nooit van gehoord - deed het al de hele maand heel goed en was daarmee één van de outsiders voor de maandwinst. Jack Colleran, zoals deze beste man heet, heeft pas één album uit, waar ook dit nummer op staat. Het zit eigenlijk ergens tussen The Field en Moderat in. Net als The Field is het minimalistisch en repetitief, maar het heeft ook die poppy edge van Moderat. We hebben er weer een leuke nieuwe artiest bij.

3. Car Seat Headrest - Vincent (25 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys)

De gedoodverfde favoriet voor deze finale laat het toch afweten. Zowel in de reguliere als finaleladders haalde Car Seat Headrest enorme puntenaantallen en er leek eigenlijk nauwelijks sprake van concurrentie - alleen Digitalism kwam qua stempercentage in de finaleladders in de buurt. Ik heb het idee dat het niet per se de downfall van dit nummer is, maar dat de twee nummers hierboven de laatste dagen sterk zijn gegroeid bij veel users. Mij kan het allemaal weinig schelen, mijn (duidelijke) top-3 is ook de top-3 geworden!

2. DJ Shadow feat. Run the Jewels - Nobody Speak (25 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door 7744leon, nummer 1 van 7744leon, Arrie en wandelindenatuur)

DJ Shadow en Run the Jewels, dan kan het al haast niet meer misgaan op MusicMeter. Toch was het resultaat in de reguliere ladder pover. In de finaleladder was er al een teken van groei, maar met 4 procentpunt achterstand op Car Seat Headrest leek een overwinning er niet in te zitten. En ondanks dat het daar alsnog overheen ging was het inderdaad niet genoeg. Desalniettemin laten Run the Jewels weer eens zien waarom ze zo "hot" zijn en wie weet wordt DJ Shadow dat ook weer.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:01 uur

geplaatst: vandaag om 11:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.