MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2016

zoeken in:

meesterdch schreef:
Mijn kleine bijdrage. Voor Mike Rutherford had ik eigenlijk heel kant A van Smallcreep's day willen nomineren. Maar ja, regels zijn regels. Dus maar het deel dat mij ooit liet inzien dat Rutherford wel degelijk gitaar kan spelen. Jammer van de geluidskwaliteit...

Betere kwaliteit staat er wel op YouTube (maar dan in combinatie met andere nummers van het album)
Mike Rutherford - Working in Line (3:59 tot 7:07)
Een aparte link per song is natuurlijk makkelijker, maar het verschil in geluidskwaliteit is behoorlijk groot.

We zitten nu op 134 inzendingen (16 lijstjes van 8, 1 lijstje van 6). Ik denk niet dat er nog veel inzendingen gaan binnenkomen, misschien tijd voor een 2e ronde Casartelli?

meesterdch schreef:
Mijn kleine bijdrage. Voor Mike Rutherford had ik eigenlijk heel kant A van Smallcreep's day willen nomineren. Maar ja, regels zijn regels. Dus maar het deel dat mij ooit liet inzien dat Rutherford wel degelijk gitaar kan spelen. Jammer van de geluidskwaliteit..

Ik ben toch wel behoorlijk positief verrast dat Rutherford solo zoveel positieve bijval krijgt.

Een mooie ballade met gewoon goed geluid (ook nog eens van kant A ) is Mike Rutherford-Time and Time Again - YouTube

Casartelli (moderator)
HugovdBos schreef:
We zitten nu op 134 inzendingen (16 lijstjes van 8, 1 lijstje van 6). Ik denk niet dat er nog veel inzendingen gaan binnenkomen, misschien tijd voor een 2e ronde Casartelli?

Van een paar usual suspects verwacht ik nog wel een lijstje... maar als er vandaag niks meer bij komt, zal ik vanavond inderdaad een tweede ronde openen. De Progarchives-klassiekers zijn inmiddels ook geselecteerd (die wilde ik tussen 1e en 2e nominatieronde plaatsen), dus daar hoeft het ook niet meer om over te gaan.

N.a.v. de posts tot nu toe enkele aanvullingen op de regels (in cursief). Het laatste punt is n.a.v. de nominatie van 50tracks van de eerste twee delen van 2112.

---

Iedereen mag in eerste instantie 8 nummers nomineren, hierbij de volgende regels in acht nemend:

- Notatie zoals hierboven in de startlijst, d.w.z. Artiest - Titel (in die volgorde, enkelvoudig liggend streepje en niks anders (ook geen lang liggend streepje)), hoofdlettergebruik volgens de MuMe-normen, url eromheen

- Mocht een nummer een onderdeel van een groter geheel zijn in een Youtube-clip, ga dan als volgt te werk: (i) als het nummer niet bij het begin van de Youtube-clip begint, neem het beginpunt op in je link, (ii) mocht het nummer voor het einde van de Youtube-clip eindigen, voeg een asterisk en tussen haakjes de eindtijd toe. In onderstaand voorbeeld zitten beide elementen:
Neuschwanstein - Midsummer Day * (tot 41:29)

- Mocht je na plaatsing nog iets willen veranderen aan je lijstje, tag me even.

- Voor de afbakening van de nummers: in principe is één nummer één nummer als het als zodanig hier op MuMe in een tracklist staat.

- Discussie mag altijd, maar we gaan niet eindeloos neuzelen over of een nummer nou wel of niet voldoende prog is. Wie echter een lijstje met enkel twijfelgevallen denkt in te dienen, moet zich misschien nog eens afvragen of hij zijn vertier niet beter elders kan zoeken.

- Er mag maar één versie van een nummer genoteerd worden. D.w.z. er mag niet van één nummer ook een liveversie, een singleversie, een deelversie, etc. genomineerd worden. In ruil daarvoor staat het eenieder vrij om bij het stemmen een andere versie in gedachten te nemen naar zijn goeddunken. Over wat "één nummer" is, vel (na eventuele discussie) ik een eindoordeel. In principe is elke op een reguliere release uitgebrachte versie van een nummer toegestaan, geldt "wie het eerst komt, het eerst maalt" en mag de versie, als het spel eenmaal begonnen is, niet meer gewijzigd worden.

---

Dus: Rush - 2112: 1. Overture / 2. The Temples of Syrinx mag erin blijven. De weg naar een aparte nominatie van de complete 2112 is hiermee wel afgesneden. Eenieder die deze nominatie tegenkomt en daarbij de complete 2112 in gedachten wil nemen, heeft die vrijheid. 50tracks mag naar aanleiding hiervan zijn nominatie nog aanpassen, maar dat hoeft uiteraard niet.

Casartelli (moderator)
Finidi schreef:
Ik kon op youtube geen versie van The Walk vinden met beide delen, dus dan maar het album als geheel gelinkt, hoop dat dat okay is.

Ik heb de versie van Chevy overgenomen.

Casartelli (moderator)
N.a.v. discussie HugovdBos en Salvadore over Zuid-Koreaanse tekens:

Ik heb geen problemen ondervonden bij het plaatsen van de titel op MuMe en ook niet bij het kopiëren in Excel, dus wat mij betreft mag hij zo blijven staan. De vergelijking met Italiaanse titels gaat w.m.b. wel een beetje mank, want die gebruiken hetzelfde alfabet als wij en, hoewel de meesten van ons het Italiaans niet machtig zullen zijn, kan iedereen zo'n titel gewoon lezen en uitspreken. Dat wordt bij het Zuid-Koreaans wel wat anders. Daarmee wordt het wat lastiger om aan het nummer te refereren, maar dat is op zichzelf niet onoverkomelijk.

Ik ben niet bekend met de status van de Engelse transscriptie van de titels, dus laat ik aan Brunniepoo over om de titel al dan niet door de Engelse transscriptie te vervangen.

Casartelli (moderator)
meesterdch schreef:
Mijn kleine bijdrage. Voor Mike Rutherford had ik eigenlijk heel kant A van Smallcreep's day willen nomineren. Maar ja, regels zijn regels. Dus maar het deel dat mij ooit liet inzien dat Rutherford wel degelijk gitaar kan spelen. Jammer van de geluidskwaliteit...
Salvadore schreef:
Betere kwaliteit staat er wel op YouTube (maar dan in combinatie met andere nummers van het album)
Mike Rutherford - Working in Line (3:59 tot 7:07)
Een aparte link per song is natuurlijk makkelijker, maar het verschil in geluidskwaliteit is behoorlijk groot.

Zo dus:

Mike Rutherford - Working in Line * (tot 7:07)

Ik zal hem zo meenemen.

Casartelli schreef:

Ik ben niet bekend met de status van de Engelse transscriptie van de titels, dus laat ik aan Brunniepoo over om de titel al dan niet door de Engelse transscriptie te vervangen.

Ik zou het fijn vinden als er zo veel over mijn nominatie gesproken wordt, dat het Koreaanse schrift daadwerkelijk een belemmering vormt. Maar eigenlijk zie ik het probleem nu niet zo.

Ik moet nog wat op Youtube plaatsen, hoop dat ik er vanavond aan toe kom. Ik ben in ieder geval van plan mijn 2 resterende plekken in te vullen.

musicborst schreef:

Iemand een idee hoe Jacoto te bereiken? Die heeft na het bekend worden van de uitslag van de vorige editie meteen zijn internetverbinding door geknipt...

Ja ja, musicborst,....
Ik ben wel eens onvoorspelbaar in mijn gedrag, maar m’n internetverbinding doorknippen zo gek heb ik het nog nooit gemaakt.

Zelf ben ik net bekomen van de vorige editie, maar voor jullie hoeft schijnbaar geen sabbatical ingelast te worden?
In ieder geval dank voor de uitnodiging, ik zal voordat ik ja zeg, er eens een nachtje over slapen.
Het kolossale en langdurige van het spel staat me eerlijk gezegd een beetje tegen.

Waarom niet eens een tussendoor spelletje met bijv. de beste, leukste en interessantste prognummers uit 2015. (geen last van Marillion, Genesis, PF en andere grootverdieners), maar eens wat extra aandacht voor vaak beginnende bands en musici?
Er zijn zoveel goede nummers verschenen, vorig jaar en door m.i. te weinig aandacht daarvoor dreigen die heel snel in de vergetelheid te geraken.
Wat we nu weer krijgen met de nieuwe editie Progladder is opnieuw de bekende groepen en tracks in ladders rond te laten draaien die we al jaren kennen.
Ze staan in de startlijst weer al keurig netjes ingedeeld: Marillion, Genesis, PT e.a. en natuurlijk niet te vergeten Pink Floyd en ja hoor bij PF zie ik al weer iets staan dat begint met een E.

Ik kom zeker op korte termijn met mijn lijst.

Jacoto schreef:

Zelf ben ik net bekomen van de vorige editie, maar voor jullie hoeft schijnbaar geen sabbatical ingelast te worden?
In ieder geval dank voor de uitnodiging, ik zal voordat ik ja zeg, er eens een nachtje over slapen.
Het kolossale en langdurige van het spel staat me eerlijk gezegd een beetje tegen.

Je mag altijd een snipperdag opnemen. Ikzelf begin na de meivakantie me een nieuwe baan waardoor ik hier zeker niet zo intensief zal zijn als vorige jaar.

Waarom niet eens een tussendoor spelletje met bijv. de beste, leukste en interessantste prognummers uit 2015. (geen last van Marillion, Genesis, PF en andere grootverdieners), maar eens wat extra aandacht voor vaak beginnende bands en musici?

7 van mijn 8 nominaties!

Ze staan in de startlijst weer al keurig netjes ingedeeld: Marillion, Genesis, PT e.a. en natuurlijk niet te vergeten Pink Floyd en ja hoor bij PF zie ik al weer iets staan dat begint met een E.

E-nummers zij sowieso niet gezond dus deze krijgt van mij geen enkel punt!

Als trouw volger van de vorige editie met een uitgesproken mening die ik vaak wel kan goedkeuren ben ik wel benieuwd wat jij thuis vindt horen in de prog300, dus kom maar op met je nominaties....

Mijn laatste 2 nominaties van ronde 1:
Camel - For Today
Egdon Heath - The Killing Silence

Tot nu toe al heel wat voor mij onbekende nummers uit de lijst beluisterd, daarbij al een aantal fraaie nummers mogen ontdekken, waarvoor mijn dank uitgaat naar de mensen die een lijstje hebben ingediend. Ik noem bij deze even Different Light, Audiolepsia, Lazuli, Demians en Parapet.

Jacoto schreef:

Er zijn zoveel goede nummers verschenen, vorig jaar en door m.i. te weinig aandacht daarvoor dreigen die heel snel in de vergetelheid te geraken.

Geen gebrek aan nummers van albums uit 2015 deze progladder. Tot nu toe hebben onder andere Unreal City, Nad Sylvan, Anekdoten, Steven Wilson, Riverside en Mystery zich al gemeld, daarnaast ook nog redelijk wat nummers uit 2014 en zelfs al uit 2016. Wel een leuk idee om inderdaad de beginnende bands met een jaarlijkse editie wat meer onder de aandacht te brengen.

Jacoto schreef:
ja hoor bij PF zie ik al weer iets staan dat begint met een E.

Ik ben dol op E-nummers.

Over Echoes gesproken, ik had eigenlijk verwacht dat je dit nummer van Camel ging nomineren, aangezien die bij de vorige editie net te laat kwam om nog deel te nemen aan het spel. Seid is trouwens een fijne ontdekking.

HugovdBos schreef:
Over Echoes gesproken, ik had eigenlijk verwacht dat je dit nummer van Camel ging nomineren, aangezien die bij de vorige editie net te laat kwam om nog deel te nemen aan het spel. Seid is trouwens een fijne ontdekking.
Ja, Camel's Echoes stond ook (en staat nog) in mijn selectie lijst, maar aangezien Camel al met een redelijk aantal nummers in de lijst staat vind ik het uiteindelijk toch leuker om met iets anders aan te komen. ELP staat er niet eens 1x in om maar een voorbeeld te noemen. Camel staat nog wel bij mijn reserves maar zo laag dat ie 't waarschijnlijk ook deze keer niet haalt ... of een ander moet 't nummer nomineren
Keuzes, keuzes, keuzes .........

(Ik moet alle nominaties nog beluisteren)

Manfield schreef:
(quote)

Graag nog één verandering Casartelli ipv het nummer Lost van Riverside graag de volgende:

Riverside - Under the Pillow

Echt? Dan zal ik bij de volgende ronde Lost wel even de lijst inslingeren! Fantastisch nummer

Alsnog een goed plan. Want het is zeker ook een fantastisch nummer

musicborst schreef:

Als trouw volger van de vorige editie met een uitgesproken mening die ik vaak wel kan goedkeuren ben ik wel benieuwd wat jij thuis vindt horen in de prog300, dus kom maar op met je nominaties....
Doe ik.
Er komen 8 liedjes aan.
Wel even puzzelen hoe ik ze hier gerealiseerd krijg.

Graag wilde ik nog nomineren: The Whispering Sea – We Must Not Communicate Anymore.
Helaas kan ik ‘m nergens vinden op het internet. (misschien dat iemand wel de handigheid heeft om ‘m te vinden??)
copy-paste in Google geeft dit als : zoekresultaat bovenaan

... of is dat 'm niet?

Leuk initiatief,

Hierbij mijn lijstje

Earthside - Dream in Static
Mystery - A Song For You
Kiama - Slip Away
Riverside - Time Travellers
Vly - Circles
Arena - How Did It Come To This
Leprous - Moon
Kiama - I Will Make It Up To You

mulver64 schreef:
Leuk initiatief,

Hierbij mijn lijstje

Leuk dat je deelneemt. Graag elk nummer van een link naar youtube voorzien, zodat het nummer beluisterd kan worden (zie ook de andere lijstjes).

Casartelli (moderator)
Inderdaad, verzoek aan mulver64 om nog even de luisterlinkjes bij zijn nominaties te zetten, zoals de rest dat ook gedaan heeft. Zo kan ik ze niet meenemen.

Op de nominaties van Papartis wordt nog (met smart ) gewacht.

De rest mag vanaf heden nog vijf extra nominaties indienen.

Casartelli (moderator)
Dan hebben we uiteraard nog de Klassiekers van Progarchives.

Methode: Progarchives onderscheidt 22 genres. Daarvan vallen "Prog Related" en "Proto-Prog" af (daarvan zeggen ze nota bene zelf dat het geen prog is), alsook de categorie "Various Genres/Artists" (wat een allegaartje van scores en tribute albums is). Dan houden we er 19 over. Van elk van die genres bestaat aldaar een toplijst. Uit elk van die toplijsten heb ik het bovenste album genomen van een band/artiest die
- nog niet in de Top 300 staat en evenmin in de 1e nominatieronde vertegenwoordigd is
- niet in de editie van vorig jaar via deze weg ingestroomd is
en daar het volgens de MuMe-statistieken populairste nummer van genomen. Indien dat laatste niet lukte, heb ik het eerste nummer genomen.

Dat levert dit jaar de volgende bijdragen op:

Canterbury Scene --> Robert Wyatt - Sea Song [Rock Bottom]
Crossover Prog --> Bent Knee - In God We Trust [Shiny Eyed Babies]
Eclectic Prog --> Gentle Giant - The Runaway [In a Glass House]
Experimental/Post Metal --> Maudlin of the Well - Laboratories of the Invisible World (Rollerskating the Cosmic Palmistric Postborder) [Part the Second]
Heavy Prog --> The Mars Volta - Inertiatic ESP [De-loused in the Comatorium]
Indo-Prog/Raga Rock --> Shakti with John McLaughlin - Mind Ecology [Natural Elements]
Jazz Rock/Fusion --> The Mahavishnu Orchestra - Birds of Fire [Birds of Fire]
Krautrock --> DOM - Silence [Edge of Time]
Neo-Prog --> Comedy of Errors - The Cause [Fanfare & Fantasy]
Post-Rock/Math Rock --> Jakob - Blind Them with Science [Sines]
Prog Folk --> Spirogyra - Captain's Log [St. Radigunds]
Progressive Electronic --> Klaus Schulze - Velvet Voyage [Mirage]
Progressive Metal --> Shadow Gallery - Comfort Me [Room V]
Psychedelic/Space Rock --> Hawkwind - Assault and Battery [Warrior on the Edge of Time]
RIO/Avant-Prog --> Art Zoyd - Glissements Progressifs du Plaisir (Extraits) [Häxan]
Rock Progressivo Italiano --> Area - Luglio, Agosto, Settembre (Nero) [Arbeit Macht Frei]
Symphonic Prog --> Rick Wakeman - Anne of Cleves [The Six Wives of Henry VIII]
Tech/Extreme Prog Metal --> Gorguts - Earthly Love [Obscura]
Zeuhl --> Eskaton - Eskaton [4 Visions]

5 extra nominaties:

Asia Minor - Nightwind
Cast - Initiation * (tot 7:54)
Steve Hackett - Every Day
Comedy of Errors - Something She Said
Crack - Descenso en el Mahellstrong * (tot 5:22)

Asia Minor ontdekt via een YouTube aanbeveling ... van die tips die je krijgt als je "vergelijkbare" muziek hebt afgespeeld. Na wat gezoek voor de selectie (en de links) van de prog nominaties t.b.v. de eerste ronde kwam het album van Asia Minor dus te voorschijn ... leuke tip!

Gast
geplaatst: vandaag om 16:38 uur

geplaatst: vandaag om 16:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.