MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Country Top 100

zoeken in:
21. Skeeter Davis - The End of the World 31 [2] {5e} (16)

dynamo d schreef:
21. Skeeter Davies - The End of the World 31 [2] {5e} (16)

Weer wat geleerd, een veel groter hit dan de versie van The Carpenters. Skeeter Davis heet ze trouwens.

Poek schreef:
(quote)

Weer wat geleerd, een veel groter hit dan de versie van The Carpenters. Skeeter Davis heet ze trouwens.

dank, naam aangepast.

20. Emmylou Harris - Where Will I Be 31 [2] {5e} (7)

19. Emmylou Harris - Boulder to Birmingham 32 [2] {1e}

nummer 1 van Kees-Jan

18. First Aid Kit - Emmylou 33 [2] {3e}

17. Waylon Jennings, Willie Nelson, Johnny Cash, Kris Kristofferson (Highwayman/The Highwaymen) - Highwayman 33 [2] {1e}

nummer 1 van Toon1

16. Frankie Laine - Rawhide 33 [3] {1e}

nummer 1 van 50tracks

15. Townes Van Zandt - Waiting Around to Die 34 [2] {1e}

nummer 1 van Edgar18

14. John Denver - Annie’s Song 34 [3] {5e}

13. Gram Parsons - Love Hurts 35 [3] {5e}

12. Marty Robbins - El Paso 35 [3] {4e}

11. The Jayhawks - Take Me With You (When You Go) 35 [3] {2e}

Country Top 100...Pas hier ondekt..en.. interessante lijst om te volgen ,ben benieuwd hoe de bovenste regionen van deze tot nu toe erg mooie lijst er uit ziet, Country boeit me deels zeker wel en tot mijn verrassing staat er best veel in wat ik zelf toch ook bezit,waarvan o.a (ook eigenlijk aanwezig op nr 13) een van mijn female favo's ...Emmylou Harris

Respons vandaag is wel wat magertjes maar goed misschien bewaren jullie alles voor de top 10 van morgen. Dat zal waarschijnlijk wel later op de avond worden want heb een lange werkdag.

Ik ben het in ieder geval (hoewel niet speciaal liefhebber van country) met grote interesse aan het volgen

Nummer van Townes van Zandt ken ik niet, maar klinkt mooi.

En ik denk erover een country-KO te organiseren (grotendeels gebaseerd op deze lijst).

Ik volg het wel hoor.

Gisteren geen tijd gehad mijn lijstje verder te luisteren. Wel jammer dat Townes nu al voorbij komt, ik had dit nummer graag zien winnen. Voor mij één van de mooiste en meest emotionele nummer ooit. De andere toppers zijn ook sterk al heb ik niet gek veel met John Denver en hebben The Jayhawks een flink aantal betere nummers. Marty Robbins is wel geweldig, country in optima forma.

Take me with you heeft de top 40 gehaald. Welke nummers van The Jayhawks vind je beter?

Edgar18 schreef:
Marty Robbins is wel geweldig, country in optima forma.

Ja vooral leuk om wat klassieke country (pre-mid jaren '60) voorbij te zien komen zoals Porter Wagoner of Patsy Cline - en fijn dat dit nummer van Marty Robbins hoog eindigt. Anderzijds, veel klassieke grote namen ontbreken (Johnny Horton, Tex Ritter, Hank Snow...) ten koste van non-country zoals Neil Young en CCR. Komen Hank Williams en Buck Owens nog voorbij in de top-10? Ik ben benieuwd. Een country top-100 zonder bijvoorbeeld deze twee namen kan ik me niet voor te stellen. Anders is het als een Rock 'n Roll lijst zonder Elvis Presley en Chuck Berry.

Poek schreef:

En ik denk erover een country-KO te organiseren (grotendeels gebaseerd op deze lijst).

Doen!

Toon1 schreef:
Komen Hank Williams en Buck Owens nog voorbij in de top-10?
Een top 100 zonder Hank Williams zou absurd zijn. Ik mag toch aannemen dat die in ieder geval nog voorbij komt. Ik heb hem in ieder geval een hoog plekje in mijn lijst toebedeeld. Die non-country namen vind ik ook wel erg jammer, ik hoop wel dat het daar nu mee gedaan is.

Toon1 schreef:
Anders is het als een Rock 'n Roll lijst zonder Elvis Presley en Chuck Berry.

Elvis heeft overigens diverse malen op 1 in de Billboard Country top 100 gestaan! Destijds beschouwde men zijn muziek misschien als country crossover?

Wat betreft Neil Young, Old Ways is een echt country-album, Hawks & Doves ook wel, en ook het titelnummer van Comes a time misstaat niet in deze top 100. Old man en My my hey hey vind ik inderdaad ook geen country.

1. (35) Uncle Tupelo - Factory Belt
2. (48) Johnny Cash - A Boy Named Sue (live at San Quintin)
3. (62) Slobberbone - Lumberlung
4. (74) Townes van Zandt – Rake
5. (87) The Mekons – Chivalry
6. (99) Gram Parson ft. Emmylou Harris - Las Vegas
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18. (30) The Byrds - The Christian Life
19.
20.

Toon1 schreef:
(quote)

Doen!

Mijn plan is om veel nummers uit deze top 100 te nemen (maar niet allemaal) aangevuld met een aantal klassiekers (b.v. van deze lijst en een paar persoonlijke favorieten tot 128. Die ga ik wel zelf selecteren, maar ik zal ook kijken naar de ingestuurde lijstjes die mensen hier plaatsen.

Uit die top 100 in de link al wat twijfelgevallen:
2 The Man With The Harmonica Ennio Morricone
30 The Night They Drove Old Dixie Down The Band / Joan Baez
46 When You're In Love With A Beautiful Woman Dr. Hook
71 Torn Between Two Lovers Mary McGregor

Zou ik niet in een country top 100 doen, iemand die vindt van wel?

En welk nummer van Elvis is het meest country?

Ikhouvandansen
L_T_B schreef:
(quote)

It was I.

(quote)

Ik wist niet of het "country" genoeg, maar anders ook zeker top 20 hier.

Het valt niet te ontkennen dat Rabbit Fur Coat een country album is. Als first aid kit zo hoog staat helemaal omdat hun nummer en platen even country klinken als het geweldige Jenny Lewis album waar ze overduidelijk ook inspiratie uit hebben gehaald(let alleen al op de zangstem). Purist gezever, iedereen mag vinden wat hij country vind. Ik ga ook niet zeuren in de punk top 100 als green day erin staat omdat het 'geen pure punk is'.

Anders mogen CCR(Rymth and blues of anders roots rock) en lemonheads(powerpop met wat country invloeden) ook uit de lijst verbannen worden. Dat is een slechte zaak.

Kom nu pas achter dit topic. Jammer dat ik niet op tijd ben getagd, maar kennelijk word ik niet gezien als een country liefhebber.

Ikhouvandansen schreef:
Het valt niet te ontkennen dat Rabbit Fur Coat een country album is.

Dat album staat ook gewoon als alternative country omschreven op Wikipedia. First Aid Kit is m.i. eigenlijk folk/folk rock, maar de tekst van Emmylou suggereert wel dat ze grote fans van country zijn met ongetwijfeld ook invloeden ervan (en anders Wikipedia wel: "In 2005 when Klara was 12, a friend introduced her to the band Bright Eyes. This led her to country music stars such as Johnny Cash, Bob Dylan, Leonard Cohen, Carter family, Louvin Brothers, Townes Van Zandt, Gram Parsons and Emmylou Harris. The same year she received a guitar of her own as a Christmas present[9] and quickly learned to play it.

Johanna enjoyed a wide range of music from Britney Spears to German Techno.[10][11] However, it wasn't until watching the film O Brother, Where Art Thou? and listening to the film's soundtrack that she was inspired to sing "Down to the River to Pray" with her sister, Klara.")

Poek schreef:
Elvis heeft overigens diverse malen op 1 in de Billboard Country top 100 gestaan! Destijds beschouwde men zijn muziek misschien als country crossover?
Elvis heeft met Elvis in Memphis een geweldig countryalbum gemaakt, niet gek dus dat hij hoog scoorde in die Billboard lijst.
Poek schreef:
Zou ik niet in een country top 100 doen, iemand die vindt van wel??
Die laatste heb ik zo niet paraat maar die andere drie zou ik er ook uit laten. Wat betreft Elvis, die mijn commentaar hierboven. Misschien het populairste nummers van dat album? Ik zou ook uit de top honderd die we hier hebben samengesteld een paar nummers niet meenemen.

Artiesten die m.i. nog missen (maar misschien komen ze nog langs in de top 10):
- Hank Williams (I'm So Lonesome I Could Cry)
- Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (Summer Wine of Some Velvet Morning)
- Lee Clayton (I Ride Alone / Little Cocaïne)
- Dillard & Clark
- Marlon Williams / Sturgill Simpson / Daniel Romano / Jason Isbell (de jonge garde)
- Drive-By Truckers
- De ouwe rotten die nog niet vertegenwoordigd zijn in deze lijst (Strait, Jennings, Nelson etc.)

Ikhouvandansen
Poek schreef:
(quote)

Dat album staat ook gewoon als alternative country omschreven op Wikipedia. First Aid Kit is m.i. eigenlijk folk/folk rock, maar de tekst van Emmylou suggereert wel dat ze grote fans van country zijn met ongetwijfeld ook invloeden ervan (en anders Wikipedia wel: "In 2005 when Klara was 12, a friend introduced her to the band Bright Eyes. This led her to country music stars such as Johnny Cash, Bob Dylan, Leonard Cohen, Carter family, Louvin Brothers, Townes Van Zandt, Gram Parsons and Emmylou Harris. The same year she received a guitar of her own as a Christmas present[9] and quickly learned to play it.

Johanna enjoyed a wide range of music from Britney Spears to German Techno.[10][11] However, it wasn't until watching the film O Brother, Where Art Thou? and listening to the film's soundtrack that she was inspired to sing "Down to the River to Pray" with her sister, Klara.")

Wikipedia is niet bepaald de meest betrouwbare bron in genres. First aid kit heeft best veel weg van het Allison Kraus's nummer dat ze bespreken in de wiki. Inderdaad ze zijn wat meer folk dan country maar er is en blijft een overlap tussen beide genres die natuurlijker is dan country en rap bijvoorbeeld(dat bestaat).

Gast
geplaatst: vandaag om 14:17 uur

geplaatst: vandaag om 14:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.