Muziek / Muziekgames / Country Top 100
zoeken in:
0
geplaatst: 24 mei 2016, 12:45 uur
Poek schreef:
Mijn plan is om veel nummers uit deze top 100 te nemen (maar niet allemaal) aangevuld met een aantal klassiekers (b.v. van deze lijst en een paar persoonlijke favorieten tot 128. Die ga ik wel zelf selecteren, maar ik zal ook kijken naar de ingestuurde lijstjes die mensen hier plaatsen.
Mijn plan is om veel nummers uit deze top 100 te nemen (maar niet allemaal) aangevuld met een aantal klassiekers (b.v. van deze lijst en een paar persoonlijke favorieten tot 128. Die ga ik wel zelf selecteren, maar ik zal ook kijken naar de ingestuurde lijstjes die mensen hier plaatsen.
Dat is opnieuw een lijst zonder klassieke country. Erg commercieel. Wellicht dat country muziek pas later zijn intrede in Nederland heeft gedaan, maar dit is hetzelfde als een Rock 'n Roll lijst met alleen maar classic rock. Een goede graadmeter: staat er geen Hank Williams in, dan zou ik de lijst niet als uitgangspunt nemen. Ik zou een lijst nemen gebaseerd op de Country Music Hall of Fame.
0
geplaatst: 24 mei 2016, 12:48 uur
Ikhouvandansen schreef:
Inderdaad ze zijn wat meer folk dan country maar er is en blijft een overlap tussen beide genres die natuurlijker is dan country en rap bijvoorbeeld(dat bestaat).
Inderdaad ze zijn wat meer folk dan country maar er is en blijft een overlap tussen beide genres die natuurlijker is dan country en rap bijvoorbeeld(dat bestaat).
Ha, leuk! Over en over was zelfs een klein hitje in Nederland (en de enige hit van Tim McGraw hier). Nelly kent zijn country-grammatica wel...
0
geplaatst: 24 mei 2016, 12:48 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Elvis heeft met Elvis in Memphis een geweldig countryalbum gemaakt, niet gek dus dat hij hoog scoorde in die Billboard lijst. Nou, ik heb het even nagekeken op Wikipedia, en de grootste hits van Elvis in de Country Billboard charts dateren van de jaren '50 - dus opvallend genoeg voor zijn daadwerkelijke 'country periode' van 1968-1972! Persoonlijk vind ik Elvis niet enorm country, maar dit is discutabel. Hij heeft wel heel wat country standards gecovered. Zoals bv. 'Make the World Go Away' van Eddy Arnold.
0
geplaatst: 24 mei 2016, 12:49 uur
zei er iemand foute country raps? Ik doe wel mee hoor.Brad Paisley en LL Cool J natuurlijk
0
Ikhouvandansen
geplaatst: 24 mei 2016, 12:51 uur
Toon1 schreef:
Nou, ik heb het even nagekeken op Wikipedia, en de grootste hits van Elvis in de Country Billboard charts dateren van de jaren '50 - dus opvallend genoeg voor zijn daadwerkelijke 'country periode' van 1968-1972! Persoonlijk vind ik Elvis niet enorm country, maar dit is discutabel. Hij heeft wel heel wat country standards gecovered. Zoals bv. 'Make the World Go Away' van Eddy Arnold.
(quote)
Nou, ik heb het even nagekeken op Wikipedia, en de grootste hits van Elvis in de Country Billboard charts dateren van de jaren '50 - dus opvallend genoeg voor zijn daadwerkelijke 'country periode' van 1968-1972! Persoonlijk vind ik Elvis niet enorm country, maar dit is discutabel. Hij heeft wel heel wat country standards gecovered. Zoals bv. 'Make the World Go Away' van Eddy Arnold.
Elvis zijn Elvis Country plaat uit 1971 is pure Nashville pop country, erg goed ook.
Voor een met goede country singles lijst met oudere en recente dingen kijk deze 2 Poek:
1
2
ThirdEyedCitizen schreef:
zei er iemand foute country raps? Ik doe wel mee hoor.Brad Paisley en LL Cool J natuurlijk
Ik ga even een fles gootsteenreiniger drinken na dit nummer. Zo terug....
0
geplaatst: 24 mei 2016, 12:59 uur
Ikhouvandansen schreef:
Het valt niet te ontkennen dat Rabbit Fur Coat een country album is. Als first aid kit zo hoog staat helemaal omdat hun nummer en platen even country klinken als het geweldige Jenny Lewis album waar ze overduidelijk ook inspiratie uit hebben gehaald(let alleen al op de zangstem). Purist gezever, iedereen mag vinden wat hij country vind. Ik ga ook niet zeuren in de punk top 100 als green day erin staat omdat het 'geen pure punk is'.
Anders mogen CCR(Rymth and blues of anders roots rock) en lemonheads(powerpop met wat country invloeden) ook uit de lijst verbannen worden. Dat is een slechte zaak.
Het valt niet te ontkennen dat Rabbit Fur Coat een country album is. Als first aid kit zo hoog staat helemaal omdat hun nummer en platen even country klinken als het geweldige Jenny Lewis album waar ze overduidelijk ook inspiratie uit hebben gehaald(let alleen al op de zangstem). Purist gezever, iedereen mag vinden wat hij country vind. Ik ga ook niet zeuren in de punk top 100 als green day erin staat omdat het 'geen pure punk is'.
Anders mogen CCR(Rymth and blues of anders roots rock) en lemonheads(powerpop met wat country invloeden) ook uit de lijst verbannen worden. Dat is een slechte zaak.
Deze discussie heeft wat mij betreft te maken met waar ik het op pagina 1 over had. Waarom altijd die discussies over wat country is en niet? Country is een volwaardig genre met ontzettend veel artiesten waarvan niemand het genre ter discussie zal brengen. Ik ken verder ook genoeg fantastische nummers met een licht country-tintje, maar ik geef liever de voorkeur aan de echte country artiesten. Anders krijg je dus CCR, Neil Young en zo verder. Ten koste van.... (vul zelf maar in). Denk dat dit vooral te maken heeft met het feit dat country een weinig populair genre is (zowel oude als nieuwe artiesten), waardoor men constant weer wikken moet wegen wat country is en wat niet om toch maar aan een lijst te komen.
0
geplaatst: 24 mei 2016, 13:01 uur
Ikhouvandansen schreef:
Voor een met goede country singles lijst met oudere en recente dingen kijk deze 2 Poek:
1
2
1
2
Dank, zal ik meenemen.
Van Elvis neig ik nu naar Little Cabin on the hill (al neem ik liever een hit/single/bekend nummer).
0
Ikhouvandansen
geplaatst: 24 mei 2016, 13:02 uur
Toon1 schreef:
Deze discussie heeft wat mij betreft te maken met waar ik het op pagina 1 over had. Waarom altijd die discussies over wat country is en niet? Country is een volwaardig genre met ontzettend veel artiesten waarvan niemand het genre ter discussie zal brengen. Ik ken verder ook genoeg fantastische nummers met een licht country-tintje, maar ik geef liever de voorkeur aan de echte country artiesten. Anders krijg je dus CCR, Neil Young en zo verder. Ten koste van.... (vul zelf maar in). Denk dat dit vooral te maken heeft met het feit dat country een weinig populair genre is, waardoor men constant weer wikken moet wegen wat country is en wat niet om toch maar aan een lijst te komen.
(quote)
Deze discussie heeft wat mij betreft te maken met waar ik het op pagina 1 over had. Waarom altijd die discussies over wat country is en niet? Country is een volwaardig genre met ontzettend veel artiesten waarvan niemand het genre ter discussie zal brengen. Ik ken verder ook genoeg fantastische nummers met een licht country-tintje, maar ik geef liever de voorkeur aan de echte country artiesten. Anders krijg je dus CCR, Neil Young en zo verder. Ten koste van.... (vul zelf maar in). Denk dat dit vooral te maken heeft met het feit dat country een weinig populair genre is, waardoor men constant weer wikken moet wegen wat country is en wat niet om toch maar aan een lijst te komen.
Mijn top 20 is allemaal puur country:
1. Byrds-The Christian Life
2. Gillian Welch-The Devil Had a Hold of Me
3. The Carter Family-Can the Circle Be Unbroken (By and By)
4. Jenny Lewis and the Watson Twins - Rise Up With Fists
5. Loretta Lynn-Don't Come Home a Drinkin' (With Lovin' on Your Mind)
6. Wanda Jackson-Tears Will Be the Chaser For Your Wine
7. Kacey Musgraves Dime Store Cowgirl
8. Johnny Cash and The Tennessee Two-Cry Cry Cry
9. Patsy Cline-She's Got You
10. Palace Songs-horses
11. Ray Price-Crazy arms
12. Mickey Newbury - The Future's Not What It Used To Be
13. Uncle Tupelo-Gun
14. David Allan Coe-Free Born Rambling Man
15. Grateful Dead-Friend Of The Devil
16. Lester Flatt & Earl Scruggs-Foggy Mountain Breakdown
17. Mary McCaslin-Living Without You
18. Louvin Brothers-(I'm Changing the Words to) My Love Song of You
19. Roger Miller-By The Time I Get To Phoenix
20. Willie Nelson-Can I Sleep in Your Arms?
Dusja zover mijn mening erover. Iedereen mag kiezen wat hij zelf wilt vind ik, als dat de lijst voor jouw minder country maakt is vooral een persoonlijk probleem. Ik zie de lijst meer als een mooie manier om elkaars smaak te vergelijken en nieuwe toffe dingen te ontdekken.
0
geplaatst: 24 mei 2016, 13:04 uur
Ikhouvandansen schreef:
Ik twijfelde tussen deze en How Many Times (uiteindelijke keuze). Jammer dat ik niet wist van jouw nominatie dan had ik ook voor The Future's gekozen en zou ie flink gescoord hebben.12. Mickey Newbury - The Future's Not What It Used To Be
0
geplaatst: 24 mei 2016, 13:04 uur
Ikhouvandansen schreef:
10. Palace Songs-horses
11. Ray Price-Crazy arms
13. Uncle Tupelo-Gun
Dusja zover mijn mening erover. Iedereen mag kiezen wat hij zelf wilt vind ik.
(quote)
10. Palace Songs-horses
11. Ray Price-Crazy arms
13. Uncle Tupelo-Gun
Dusja zover mijn mening erover. Iedereen mag kiezen wat hij zelf wilt vind ik.
Goh dat is naast 'iedereen heeft zijn eigen smaak' de ultieme dooddoener op een discussieforum over muziek. Maar goed, wel toplijstje

0
Ikhouvandansen
geplaatst: 24 mei 2016, 13:06 uur
Toon1 schreef:
Goh dat is naast 'iedereen heeft zijn eigen smaak' de ultieme dooddoener op een discussieforum over muziek. Maar goed, wel toplijstje
(quote)
Je hebt gelijk maar ik heb vooral even geen zin discussie tot de lijst voorbij is
. Dan vind ik het terecht om mijn ongezouten mening te geven
0
geplaatst: 24 mei 2016, 13:07 uur
uh uh, dat is niet waar hé, Ikhouvandansen. Foei. Daar staan ook artiesten in die rockmuziek maken met een scheut country erdoor. Dat is geen pure country! Plus, Hank Williams staat er niet in, dus je toplijstje is sowieso al niet serieus meer te nemen... 

0
geplaatst: 24 mei 2016, 13:07 uur
Will Oldham (of Palace dinges of Bonnie Prince Billy) had ik ook wel op kunnen stemmen. Op welk album staat horses?
Friend Of The Devil is ook wel een van mijn favorieten van The Grateful Dead (waar ik verder bijna nooit naar luister).
Friend Of The Devil is ook wel een van mijn favorieten van The Grateful Dead (waar ik verder bijna nooit naar luister).
0
Ikhouvandansen
geplaatst: 24 mei 2016, 13:11 uur
uh uh, dat is niet waar hé, Ikhouvandansen. Foei. Daar staan ook artiesten in die rockmuziek maken met een scheut country erdoor. Dat is geen pure country! Plus, Hank Williams staat er niet in, dus je toplijstje is sowieso al niet serieus meer te nemen...
Friend of the devil is erg country, het enigste waar je kan over argumenteren is gun. Meneer punk-country-alt-rock-band

Poek schreef:
Will Oldham (of Palace dinges of Bonnie Prince Billy) had ik ook wel op kunnen stemmen. Op welk album staat horses?
De horses 7inch op drag city uit 1994 . Staat ook(met de even geweldige b-kant) op de uitstekende verzamelaar Lost Blues and Other Songs
0
geplaatst: 24 mei 2016, 13:17 uur
[quote]Ikhouvandansen schreef:
Ik zocht mn oude, vervaagde ruitjesblouse en rafelbroek, Maar hebbes, die lagen naast mijn whiskyfles, die jij had ingepikt. Dief!
(quote)
Ik zocht mn oude, vervaagde ruitjesblouse en rafelbroek, Maar hebbes, die lagen naast mijn whiskyfles, die jij had ingepikt. Dief!
0
Ikhouvandansen
geplaatst: 24 mei 2016, 13:19 uur
[quote]ThirdEyedCitizen schreef:
Ik denk dat je wat te diep in die whiskeyfles heb gekeken met je (nu verwijderde) dubbelpost
(quote)
Ik denk dat je wat te diep in die whiskeyfles heb gekeken met je (nu verwijderde) dubbelpost
0
geplaatst: 24 mei 2016, 13:20 uur
Dit dus:
Sietse schreef:
Ik blijf het intrigerend vinden dat mensen maar dezelfde onzin blijven uitkramen over muziek zodra het niet binnen hun straatje past. Zelfs als het als grap bedoelt is.
Wonderbaarlijk fenomeen toch op een muzieksite voor zogenaamde muziekliefhebbers.
Waarschijnlijk een van de redenen waarom veelal mensen met afwijkende muzieksmaak hier na verloop van tijd weer vertrekken.
Ik blijf het intrigerend vinden dat mensen maar dezelfde onzin blijven uitkramen over muziek zodra het niet binnen hun straatje past. Zelfs als het als grap bedoelt is.
Wonderbaarlijk fenomeen toch op een muzieksite voor zogenaamde muziekliefhebbers.
Waarschijnlijk een van de redenen waarom veelal mensen met afwijkende muzieksmaak hier na verloop van tijd weer vertrekken.
0
Ikhouvandansen
geplaatst: 24 mei 2016, 13:25 uur
Er is een reden waarom ik een groot gedeelte van de forums hermetisch ontwijk na wat rondgeneusd te hebben daar en de reden daarvoor komt overeen met die van Sietse. Maar terug naar topic, er is genoeg (ironisch) tenen getrapt voor vandaag. Hier een goed Williams nummer voor toon:
0
geplaatst: 24 mei 2016, 13:29 uur
Tsjah Toon1 , ik heb meer problemen met het te nauwkeurig en angstvallig afbakenen van genres. Dan wordt er eens een genre in het zonnetje gezet door deze site, noemen we veilig maar veel klassieke namen, want oh wee als er wat tussen staat dat misschien geen echt genre materiaal is. Ben het dan wel eens dat dit voor veel Nederlanders ook het makkelijkst is, omdat we niet heel bekend zijn met het genre. Maar om dan crossovers als countryrock, countrypunk, pop-country, countrysoul, countryblues etc etc maar af te doen als "jammer voor het imago van het topic", want zo komt het een beetje over, ja daar ga ik rare grapjes door maken, helaas
0
Ikhouvandansen
geplaatst: 24 mei 2016, 13:31 uur
De lijst zover moet dit nummer als soundtrack hebben:
0
geplaatst: 24 mei 2016, 13:51 uur
Tsjah Toon1 , ik heb meer problemen met het te nauwkeurig en angstvallig afbakenen van genres. Dan wordt er eens een genre in het zonnetje gezet door deze site, noemen we veilig maar veel klassieke namen, want oh wee als er wat tussen staat dat misschien geen echt genre materiaal is. Ben het dan wel eens dat dit voor veel Nederlanders ook het makkelijkst is, omdat we niet heel bekend zijn met het genre. Maar om dan crossovers als countryrock, countrypunk, pop-country, countrysoul, countryblues etc etc maar af te doen als "jammer voor het imago van het topic", want zo komt het een beetje over, ja daar ga ik rare grapjes door maken, helaas
Ok - je hebt zeker een punt! Variatie is nodig.

Overigens ben ik niet eens de grootste Hank Williams liefhebber. Maar voor velen wel de meest invloedrijke country artiest!
0
geplaatst: 24 mei 2016, 14:13 uur
Wel Hank bij mij hoor! In treurnis en eenzaamheid blijf ik hopen dat het voorbij komt.
En ook The Palace Brothers in mijn lijst; om te janken zo mooi.
En ook The Palace Brothers in mijn lijst; om te janken zo mooi.
0
geplaatst: 24 mei 2016, 15:31 uur
deric raven schreef:
Zou onze eigen Pussycat nog voorbij komen?
Zou onze eigen Pussycat nog voorbij komen?
Nu je het zegt, Mississsipi is misschien wel de grootste countryhit in Europa ooit? Of zelfs de grootste buiten de VS?
* denotes required fields.