MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2017]

zoeken in:
Toch verrassend hoe populair No Cars Go in een jaar tijd is geworden. En slechts 1 keer als favoriet gekozen.

De top-7 die je wist dat zou komen. Zolang No Cars Go of Fake Empire bovenaan staat teken ik er voor.

Teunnis schreef:
De top-7 die je wist dat zou komen. Zolang No Cars Go of Fake Empire bovenaan staat teken ik er voor.
Van deze top 7 had ik er maar zes zo hoog voorspeld. No Cars Go niet. Als er al een AF-song mee zou doen om de bovenste plekken had ik op Sprawll II gegokt.

AstroStart schreef:
Toch verrassend hoe populair No Cars Go in een jaar tijd is geworden. En slechts 1 keer als favoriet gekozen.

Had vooral vorig jaar een off-day tijdens de finale. Het jaar daarvoor gewoon sterk op #5. In de jaren ervoor presteerde het rond top-10, terwijl het toen nog concurrentie had van alle Funeral-nummers.

Onweerwolf
De top 7 lijkt inderdaad afstand te nemen nu.

Top 2 dan ook.

Zou wel echt ongelooflijk jammer zijn als The War On Drugs zou winnen. De afgelopen 30 jaar aan muzikale ontwikkelingen totaal tenietgedaan met een nummer dat, behalve qua productie dan, net zo goed van één of ander b-bandje uit het eind van de jaren '70 had kunnen komen.

Wist niet dat het hier om muzikale vooruitgang ging.
Wel gewoon een van de beste nummers hier.

Onweerwolf
http://puu.sh/yDriC/9dbc5dbea8.png
Coming up next, de Kapitein van de MuMeLadder: El Ninjo!

De huidige top twee is wel erg tragisch. Zelfs Radio 2 zou met een betere lijst komen

Klopt, BohRap en de Stairway anytime

johan de witt schreef:
Wist niet dat het hier om muzikale vooruitgang ging.
Wel gewoon een van de beste nummers hier.
Obligaat smaken verschillen, maar nog afgezien van m'n persoonlijke smaak vind ik het persoonlijk gewoon ironisch dat in een competitie die specifiek is ontworpen om de beste nummers van de afgelopen tien jaar eer aan te doen zo'n niet-vernieuwend nummer wordt verkozen. Dat impliceert dat de gemiddelde Witte Trui deelnemer dus niet vindt dat er spannendere muzikale ontwikkelingen zijn geweest in de afgelopen tien jaar.

hoi123 schreef:
(quote)
Obligaat smaken verschillen, maar nog afgezien van m'n persoonlijke smaak vind ik het persoonlijk gewoon ironisch dat in een competitie die specifiek is ontworpen om de beste nummers van de afgelopen tien jaar eer aan te doen zo'n niet-vernieuwend nummer te verkiezen. Dat impliceert dat de gemiddelde Witte Trui deelnemer dus niet vindt dat er spannendere muzikale ontwikkelingen zijn geweest in de afgelopen tien jaar.

Ik vind Red Eyes ook niet het spannendste nummer van de afgelopen 10 jaar. Alleen heb ik dan blijkbaar de memo gemist waar in stond dat ik op het spannendste nummer van de afgelopen 10 jaar moest stemmen. Heb ik per ongeluk op het beste gestemd, my bad!

Maakt niet uit, volgend jaar weer een kans.

Gewoon beste id. Hoe is Grimes vernieuwend dan bv of welke andere in deze lijst...

‘Elektronisch’ is blijkbaar vernieuwend en ‘‘blanke’ gitaren’ niet

johan de witt schreef:
Fluit maar af nu
Inderdaad. Op een mooi moment afgefloten voor de eerste helft.

luigifort schreef:
Gewoon beste id. Hoe is Grimes vernieuwend dan bv of welke andere in deze lijst...
Nou, Arcade Fire bijvoorbeeld (hoewel No Cars Go niet in mijn top-12 stond) heeft wel een ongelooflijk grote invloed op de muziek van de afgelopen tien jaar gehad, met tientallen bandjes die hun orkestrale geluid hebben nagebootst. Let It Happen is een nummer dat Tame Impala's klassieke 60's geluid een modern elektronisch infuus geeft wat een gigantische hit is geweest onder zowel klassieke rockliefhebbers als het algemene publiek. Archive (ook weer een nummer dat ik niet bepaald goed vind overigens) mixt post-rock met progressieve rock op een manier die in vorige decennia niet gedaan werd. En Grimes, om je voorbeeld aan te halen, is, wat je ook van haar muziek vindt, zeker geen kopie van muziek die in eerdere decennia ook al werd gemaakt. Ik bedoel niet te zeggen dat men op het meest vernieuwende nummer moet stemmen in plaats van het nummer dat men het beste vindt, gewoon dat in mijn perceptie van een waardige nummer 1 ook iets zit dat het een waardig boegbeeld van alle muziek van de laatste tien jaar maakt. War On Drugs heeft dat totaal niet naar mijn mening.

johan de witt schreef:
‘Elektronisch’ is blijkbaar vernieuwend en ‘‘blanke’ gitaren’ niet
Het is inderdaad na 50 jaar van blanke gitaarmuziek als rode lijn door de muziekgeschiedenis wel makkelijker om vernieuwende elektronische muziek te maken ja. Neemt niet weg dat er in de rock naar mijn mening ook nog heel veel vernieuwende dingen te vinden zijn hoor (Girl Band, Preoccupations, Beach House zelfs)

Volgens mij doet The War On Drugs exact hetzelfde als bv. Tame Impala of Grimes. Een retrosound een modern jasje geven.

Ik hoor dan ook totaal niet hoe het een kopie zou zijn van Bruce Springsteen, Dire Straits, Bob Dylan of één van de talloze referenties die bij de albums langskomen.

chevy93 schreef:
Volgens mij doet The War On Drugs exact hetzelfde als bv. Tame Impala of Grimes. Een retrosound een modern jasje geven.

Bij veel nummers van TWOD hoor ik dat moderne jasje niet. Bij Red Eyes overigens wel. Alhoewel, die lo-fi sound is ondertussen ook al ouderwets. Maar de combinatie gladde Bruce Springsteen en lo-fi maakt Red Eyes nog wel een van de meest verfrissende nummers van de laatste twee albums.

EDIT: En sowieso eens met wat Johan hieronder zegt.

Ik vind War on Drugs inderdaad net zo retrorecycle als AF of vrijwel elke artiest in deze finale.
Ik vind het in elk geval geen argument om muziek beter of minder te vinden.

Teunnis schreef:
(quote)

Bij veel nummers van TWOD hoor ik dat moderne jasje niet. Bij Red Eyes overigens wel. Alhoewel, die lo-fi sound is ondertussen ook al ouderwets.
Kijk voor de grap eens naar de personeelslijst van bv. Lost in the Dream: https://en.wikipedia.org/wiki/Lost_in_the_Dream#Personnel

En vergelijk dat eens met de personeelslijst van een willekeurig album van de drie namen die ik net genoemd heb. The War On Drugs is veel gelaagder, subtieler en 'productioneler'.

chevy93 schreef:

Ik hoor dan ook totaal niet hoe het een kopie zou zijn van Bruce Springsteen, Dire Straits, Bob Dylan of één van de talloze referenties die bij de albums langskomen.
Hm, misschien komt het me omdat ik me natuurlijk minder verdiep in muziek uit die periode en dus de verschillen minder kan horen, maar die drumstijl, de uitgebreide tijd voor solo's en die galm in de stem laat me wel heel erg aan bijvoorbeeld Springsteen denken, terwijl de prominente vocoder in Let It Happen, de algemene structuur en alleen die break-down al het nummer toch echt stukken eigentijdser maken.

chevy93 schreef:
The War On Drugs is veel gelaagder, subtieler en 'productioneler'.
Het productie-aspect is zeker iets eigens van hen, maar het feit dat je een wikilijstje moet linken om het verschil met die oudere artiesten aan te tonen zegt wel wat vind ik.

johan de witt schreef:
Ik vind War on Drugs inderdaad net zo retrorecycle als AF of vrijwel elke artiest in deze finale.
Ik vind het in elk geval geen argument om muziek beter of minder te vinden.

Ik vind dat iedereen die AF op #1 heeft staan niet mag zeuren over retro/vernieuwend. Ik houd dus verder mijn mond maar

EDIT: Toch nog even dit: Tame Impala is natuurlijk wel een stuk moderner dan AF of TWOD.

Onweerwolf
Kanye komt er aan mensen.

Tame Impala voor het eerst op 1 als ik het goed heb. Het heeft nog lang geduurd ook!

Gast
geplaatst: vandaag om 05:21 uur

geplaatst: vandaag om 05:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.