MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017

zoeken in:
1. Lorde - Green Light
2. Lorde - Sober
3. London Grammar - Oh Woman Oh Man
4. Wolf Alice - Yuk Foo
5. The War on Drugs - Strangest Thing

Welkom Dave82 bij een van de leukste spellen van MuMe! Als je volgende maand ook mee wilt doen met nomineren zou ik de beginpost met de uitleg even lezen.

Gretz schreef:
Welkom Dave82 bij een van de leukste spellen van MuMe! Als je volgende maand ook mee wilt doen met nomineren zou ik de beginpost met de uitleg even lezen.

Ok, thanks, ga ik aan meedoen!

Vind het ook een zeer matige finale. Voor mij maar één topper.

1. Maud Geffray - Polaar
2. Wolf Alice - Don't Delete the Kisses
3. Lorde - Green Light
4. London Grammar - Oh Woman Oh Man
5. The War on Drugs - Strangest Thing

Daarna komt Bicep. Zit wel precies in m'n straatje, maar weet me toch niet echt te pakken. Enige Bicep-nummer dat ik tot nog toe echt tof vind is Just.

DjFrankie (moderator)
Super finale kom plaatsen tekort

1 Japanese Breakfast - Road Head
2 Zola Jesus - Soak
3 Wolf Alice - Don't Delete the Kisses
4 The War on Drugs - Strangest Thing
5 Wolf Alice - Yuk Foo

1. Japanese Breakfast - Road Head
2. Alvvays - In Undertow
3. Lorde - Sober
4. Maud Geffray - Polaar
5. Ali Barter - Girlie Bits

Arrie schreef:
Daarna komt Bicep. Zit wel precies in m'n straatje, maar weet me toch niet echt te pakken. Enige Bicep-nummer dat ik tot nog toe echt tof vind is Just.
Ook niet de In Yer Face remix van 808 State?

Ploppesteksel schreef:
(quote)
Ook niet de In Yer Face remix van 808 State?

Ohja, hun remixen zijn ook prima. Ook die van Isaac Tichauer - Higher Level. Maar het enthousiasme dat ik bij anderen zie, deel ik niet echt, jammer genoeg.

1. The War on Drugs - Strangest Thing
2. London Grammar - Oh Woman Oh Man
3. Ali Barter - Girlie Bits
4. Lorde - Green Light
5. Zola Jesus - Soak

1. The War on Drugs - Strangest Thing
2. Maud Geffray - Polaar
3. Alvvays - In Undertow
4. Wolf Alice - Yuk Foo
5. Ali Barter - Girlie Bits

1. Lorde - Green Light
2. Lorde - Sober
3. Wolf Alice - Don't Delete the Kisses
4. Ali Barter - Girlie Bits
5. Bicep - Aura

1. Wolf Alice - Yuk Foo
2. Lorde - Green Light
3. Bicep - Aura
4. Wolf Alice - Don t Delete the Kisses
5. Maud Geffray - Polaar

1. London Grammar - Oh Woman Oh Man
2. Wolf Alice - Don't Delete the Kisses
3. Wolf Alice - Yuk Foo
4. Ali Barter - Girlie Bits
5. Maud Geffray - Polaar

Zo maar even 16 deelnemers voor deze finale! Ik wil dus graag de volgende users bedanken om mee te spelen: Arrie, DjFrankie, Grecio, Simon77, Ataloona, Gretz, wibro, Edgar18, 123poetertjes, stardust_be, Choconas, Dance Lover, arcade monkeys, Dave82 en Arno.

12. Zola Jesus - Soak (5 punten, 2 keer genoemd)
(genomineerd door DjFrankie)

Op voorhand kan ik al meegeven dat het een zeer spannende finale was en de uitslag van de finalisten kan je ongeveer in 3 groepen opdelen. De top-4, de ruime middenmoot en de (roemloze?) laatste.

We beginnen de debatten dus met Zola Jesus, het pseudoniem van de Amerikaanse singer-songwriter Nicole Hummel. Met amper 2 nominaties kan je moeilijk zeggen dat Soak breedgedragen werd in deze finale nadat diezelfde finale ook maar ternauwernood behaald werd. Het werd al aangehaald, maar de nummers lijken allemaal wat op elkaar in deze finale en dat is misschien wat Soak de das heeft omgedaan.

11. Bicep - Aura (15 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes)

Bicep kennen we inderdaad het beste van de 808 State Remix van In Yer Face die in de editie van vorig jaar op een knappe 64ste plaats eindigde. Persoonlijk had ik van Aura wat beter verwacht dan die 11de plaats hier, maar alles ligt ook dicht bij elkaar en als je dan niet verder komt dan een 3de plaats als hoogstbehaalde positie, dan weet je dat het moeilijk zal worden.

10. London Grammar - Oh Woman Oh Man (15 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Choconas)

Voor de derde keer wordt London Grammar genomineerd deze jaargang en voor de derde keer wordt de finale gehaald! Na een 10de plaats voor Rooting for You en een 4de plaats voor Big Picture, wordt nu wederom een mooie 10de plaats behaald. Hannah Reid en de haren lijken met hun tweede album dus de aartsmoeilijke bevestiging na hun succesvolle debuut binnen te rijven.

9. Alvvays - In Undertow (17 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Nog een band die hun tweede album uitbracht waren de Canadezen van Alvvays. Archie, Marry Me werd op MuMe een bescheiden hitje, dus hopelijk komt er nog meer moois van de nieuwe LP. Dit lijkt ook zo te zijn, want met de eerste single wordt direct de maandfinale bereikt, hoewel we misschien net iets meer nog hadden verwacht na de eerste plaats in de finaleladder.

8. Wolf Alice - Yuk Foo (17 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door afrekening, nummer 1 van: Dance Lover)

Twee koppeltjes in deze finale. Ze zaten elkaar blijkbaar niet hard in de weg, want de eerste komen we pas tegen op plaats 8. Yuk Foo is wat harder dan Don't Delete The Kisses en blijkbaar weet het met deze koers ook net iets minder personen te overtuigen. Hing lang mee onderaan te bengelen, maar wist met een klein eindsprintje toch nog wat op te schuiven.

7. Maud Geffray - Polaar (17 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arrie)

Steeds leuk om via dit topic van die onbekende pareltjes te kunnen ontdekken. Veel valt er over deze jonge Française nog niet terug te vinden online, maar als de rest van haar debuut evenveel weet te verwonderen met elektronica als dit nummer, dat zit het wel snor.

6. Ali Barter - Girlie Bits (18 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz)

Op 3 punten gescheiden van elkaar zitten zo maar even 7 nummers. Nog één stemmer had dus voor veel nummers een wereld van verschil gemaakt. Ook bij Girlie Bits werd het verschil pas naar het einde toe gemaakt. Vorige maand eindigde (het voor mij wel net iets sterkere) The Captain op plaats 11, deze maand worden daar zo maar even 5 plaats bijgelapt. Zit hier nog een vervolg in voor deze Australische?

5. Japanese Breakfast - Road Head (18 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door DjFrankie, nummer 1 van: DjFrankie en arcade monkeys)

Met evenveel punten als de Girlie Bits, maar mét 2 topnoteringen behaalt de tweede nominatie van DjFrankie deze maand een 5de positie in deze maandfinale. Het soloproject van deze Phillie had daarvoor maar 5 noteringen nodig, maar deze waren duidelijk voldoende.

4. Lorde - Sober (27 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door afrekening, nummer 1 van: Gretz en Grecio)

We maakten een sprong van 9 punten en komen bij de eerste van Lorde uit. Wat een maand voor Lorde (heb steeds de neiging om het als Lordi uit te spreken, maar daar moet ik me van behoeden)! Sober eindigt op een knappe 4de plek en ze heeft nog een ander ijzer in het vuur! Doorbraaknummer Royals eindigde 147ste in 2013, Tennis Court zelfs 36ste. Benieuwd hoe het zal verlopen voor Sober en Green Light!

3. The War on Drugs - Strangest Thing (29 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van: Edgar18, stardust_be, Simon77 en mezelf)

Heeft even mogen proeven van de eerste positie, maar eindigt alsnog op de laagste trede van het podium, maar is wel het breedst gedragen en heeft het meeste topposities. Ook The War on Drugs lijkt na hun doorbraak te bevestigen. Als er nog 2 sterke nummers uit het album komen, eindigen ze gegarandeerd op de eerste plaats, want na Thinking of A Place op plaats 5 kwam Holding op plaats 4 en nu dus Strangest Thing op 3. Het vervolg lijkt me dus logisch.

2. Lorde - Green Light (30 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arno, Dave82 en Ataloona)

En dan schiet enkel deel 2 van de twee koppeltjes nog over. Met Green Light bevestigt - de nog steeds maar 20-jarige (!) - Lorde ook op mainstreamvlak, maar blijkbaar eveneens bij de critici op MuMe. De maandwinst was zeer dichtbij voor deze Nieuw-Zeeuwse (of is het Nieuw-Zeelandse), maar dik halfuur kwam daar het laatste lijstje van Choconas dat heel het masterplan in de war deed sturen. Ik vermoed dat met dit talent het winnen van een maandfinale er ooit nog wel eens van zal komen.

1. Wolf Alice - Don't Delete the Kisses (32 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van: wibro en 123poetertjes)

Zoals vermeld deed het laatste lijstje het in deze uitermate onderhoudende en spannende finale voor Wolf Alice. Noord-Londen mag juichen, want voor het eerst is Wolf Alice de sterkste in een maandfinale. Ook 123poetertjes mag zich op de borst slaan met twee nominaties in deze finale, waarvan eentje dus op het hoogste plekje eindigt.

En we gaan direct verder met de volgende maand:

Er zijn 28 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2017 op RYM, uitgebracht vóór 1 augustus. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand juli uit het "Maak kennis met... 2017"-topic. Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2017. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste twaalf albums op MusicMeter die in juli zijn uitgekomen.

De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 31 juli:

Danny Brown - Lost
Tyler, the Creator - I Ain't Got Time
Ariel Pink - Time to Live
Alvvays - Dreams Tonite
Tyler, the Creator - Boredom

De acht best beoordeelde nummers van de maand juli uit het topic Maak kennis met... 2017:

GusGus - Featherlight
Porter Ricks - Anguilla Electrica
Natalia Lafourcade - Qué He Sacado con Querertc
Young Ejecta - Build a Fire
Portico Quartet - Endless
Belle and Sebastian - We Were Beautiful
Tori Amos - Cloud Riders
Sivu - Sweet Sweet Silent

Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2017:

St. Vincent - New York
Manchester Orchestra - The Gold
The Church - Another Century

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de twaalf populairste albums op MusicMeter uit juli. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Lana Del Rey - 13 Beaches
Rico & Sticks - Je Denkt Te Veel
Broken Social Scene - Hug of Thunder
Tyler, the Creator - Who Dat Boy
Manchester Orchestra - The Silence
Coldplay - All I Can Think About Is You
HAIM - Want You Back
Nicole Atkins - A Little Crazy
Hanz Zimmer - Supermarine
Alice Cooper - Paranormal
Riverdogs - The Revolution Starts Tonight
Waxahatchee - Never Been Wrong

Alfabetische lijst:

Alice Cooper - Paranormal
Alvvays - Dreams Tonite
Ariel Pink - Time to Live
Belle and Sebastian - We Were Beautiful
Broken Social Scene - Hug of Thunder
Coldplay - All I Can Think About Is You
Danny Brown - Lost
GusGus - Featherlight
HAIM - Want You Back
Hanz Zimmer - Supermarine
Lana Del Rey - 13 Beaches
Manchester Orchestra - The Gold
Manchester Orchestra - The Silence
Natalia Lafourcade - Qué He Sacado con Querertc
Nicole Atkins - A Little Crazy
Porter Ricks - Anguilla Electrica
Portico Quartet - Endless
Rico & Sticks - Je Denkt Te Veel
Riverdogs - The Revolution Starts Tonight
Sivu - Sweet Sweet Silent
St. Vincent - New York
The Church - Another Century
Tori Amos - Cloud Riders
Tyler, the Creator - Boredom
Tyler, the Creator - I Ain't Got Time
Tyler, the Creator - Who Dat Boy
Waxahatchee - Never Been Wrong
Young Ejecta - Build a Fire

En de lijst van nummers die al in 2016-2017 hebben meegedaan (ik pas deze morgen nog aan, want ik moet dringend weg):
Overzicht 2016
Overzicht 2017

29. The National - Karen at the Liquor Store
30.

DjFrankie (moderator)
31 Japanese Breakfast - Diving Woman
32 Daughter - Burn It Down

Dank dumb_helicopter voor de presentatie!

Voor mij persoonlijk 1 van de beste finales sinds lange tijd.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:09 uur

geplaatst: vandaag om 22:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.