MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2017

zoeken in:
Ook een lijstje ingediend! Vind het wel maar een vrij matige finale, eerlijk gezegd. Enkel Spinvis en James Holden vind ik écht kapot geniaal. Dan nog een paar erg goede nummers, en de rest is maar zo-zo.

Het lijstje van Gretz is numero 25!

Zondagochtend wil ik nog minimaal vijf lijstje in mijn inbox zien! En wie weet kunnen we wel voor een record gaan. Dat staat op 33 stuks.

#1 is uiteraard Shadow dat steady punten blijft binnenharken, waarna de zege geen moment meer in gevaar komt.

#7 is mogelijk James Holden, die gaat sowieso regelmatig op 1. gezet worden.

en verder wat Herman zegt.

Zou St. Vincent niet die vijfde stek bemannen? En Chromatics zal toch al meer dan één keer op 1 gezet zijn?

Teunnis schreef:
Ik ben benieuwd of men kan raden wie #1, #7, #11 en #12 zijn.

Ik begin een onderaan, een allemansvriend die weinig hoge posities pakt. Dat kunnen er denk ik twee zijn, St. Vincent of Alvvays. Ik verwacht St. Vincent lager dan Alvvays dus dat is de nummer 12.
Op 11 een nummer dat zes keer genoemd is waarvan tweemaal bovenaan. Hier denk ik weer dat het er twee kunnen zijn, Anna von H. of Kamasi W. Ik vermoed dat Anna net wat beter presteert dan zes nominaties dus de nummer 11 zal Kamasi Washington zijn.
Op nummer 7 een plaat die driemaal op één staat maar desondanks 'maar' in het rechterrijtje staat. Nu dan wel Anna von H.? Blanck Mass is ook typisch zo'n plaat met een aantal echte fans en ook Phoebe Bridgers en Spinvis sluit ik daar niet uit. Doe maar Phoebe Bridgers.
En op één? Zal wel Wolf Alice of Chromatics zijn toch? Welke van de twee vind ik heel moeilijk in te schatten. Doe maar Chromatics.

Teunnis schreef:
De nieuwe koploper haalt juist een enorme berg aan punten: meer dan zes punten per lijstje!
Edit: dan zou het ook zomaar James Holden kunnen zijn, dat lijkt me een typische plaat die vaak hoog in de lijstjes staat. Maar goed, als je net een paar Wolf Alice fans achter elkaar verwerkt kan dat hem ook zomaar zijn.

De laatste update van vandaag en morgen sowieso geen updates. Hieronder de tussenstand na twintig lijstjes.

We hebben weer een nieuwe koploper, die vooral heel vaak genoemd wordt. Slechts in drie lijstjes ontbrak dit nummer. Daarachter vinden we twee nummers die dicht in de buurt weten te blijven. Het groepje daar weer achter staat heel dicht bij elkaar. En daar zitten twee nummers bij waarvan ik dacht dat die wel onderhand wel richting de achterhoede zouden terugvallen. Maar ze doen nog gewoon sterk mee dus.

De groep achterblijvers wordt groter, zeker de onderste vier zie ik niet snel meer het linkerrijtje halen. Desondanks is het ook voor die nummers spannend; een achtste of twaalfde plek is een wereld van verschil.

Zondag zal ik jullie sowieso nog een update geven na 25 lijstjes. Of ik dan ook nog een update geef na 30 lijstjes hangt er een beetje vanaf hoeveel ik er nog binnen ga krijgen.

01. (04) (05) (02) ??? - ??? (83 punten, 17 keer genoemd, 2 keer #1)
02. (03) (03) (05) ??? - ??? (76 punten, 14 keer genoemd, 3 keer #1)
03. (01) (04) (08) ??? - ??? (75 punten, 15 keer genoemd, 3 keer #1)
04. (07) (09) (04) ??? - ??? (65 punten, 14 keer genoemd, 3 keer #1)
05. (05) (01) (01) ??? - ??? (65 punten, 15 keer genoemd, 0 keer #1)
06. (02) (02) (03) ??? - ??? (64 punten, 15 keer genoemd, 2 keer #1)
07. (06) (06) (09) ??? - ??? (64 punten, 12 keer genoemd, 1 keer #1)
08. (08) (08) (07) ??? - ??? (51 punten, 13 keer genoemd, 1 keer #1)
09. (11) (10) (12) ??? - ??? (45 punten, 9 keer genoemd, 3 keer #1)
10. (09) (11) (10) ??? - ??? (45 punten, 11 keer genoemd, 2 keer #1)
11. (12) (12) (11) ??? - ??? (44 punten, 13 keer genoemd, 0 keer #1)
12. (10) (07) (06) ??? - ??? (43 punten, 12 keer genoemd, 0 keer #1)

PS: Hartelijk gelachen om jullie voorspellingen. Bizar hoe vaak jullie er naast zitten.

Vanochtend onderweg alle 12 nog maar eens goed beluisterd, zet ze nu in de juiste volgorde en dan gaat het lijstje zo op de bus.

Teunnis schreef:
De laatste update van vandaag en morgen sowieso geen updates.

[...]

Zondag zal ik jullie sowieso nog een update geven na 25 lijstjes. Of ik dan ook nog een update geef na 30 lijstjes hangt er een beetje vanaf hoeveel ik er nog binnen ga krijgen.

Wat is het nou? Is er morgen sowieso wel of geen update meer? =P

Dacht je nou tijdens het luisteren van de finale: "Jeetje wat is Each Moment Like the First een geniaal nummer" dan kun je het vandaag een handje helpen in de ladder. De elektronische muziek wordt al zo goed als compleet onthoofd dus alle steun is welkom!

Komaan, Teunnis, ik hou het niet uit van de spanning!

Gaat helaas vandaag niet meer lukken

Morgen om een uur of elf gaat me wel lukken.

Edgar18 schreef:
Dacht je nou tijdens het luisteren van de finale: "Jeetje wat is Each Moment Like the First een geniaal nummer" dan kun je het vandaag een handje helpen in de ladder. De elektronische muziek wordt al zo goed als compleet onthoofd dus alle steun is welkom!

Daarnaast staat de nummer #10 uit Song van het Jaar 2016 - Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms - troosteloos 1-na-laatste in dezelfde ladder. Ik zou het van harte toejuichen als er meer reguliere SvhJ-stemmers ook mee gaan stemmen in de Ladder, dan worden de uitslagen daar wellicht iets draaglijker.

Teunnis schreef:
Morgen om een uur of elf gaat me wel lukken.
Leuk zo op een maandagochtend . Ik heb vanavond helaas (ook) geen tijd om de uitslag te presenteren.

Teunnis schreef:
Het lijstje van Gretz is numero 25!

Zondagochtend wil ik nog minimaal vijf lijstje in mijn inbox zien! En wie weet kunnen we wel voor een record gaan. Dat staat op 33 stuks.

We hebben het net niet gehaald. We zijn blijven steken op 32 lijstjes. Alsnog een heel mooi aantal! De laatste zeven lijstjes kwamen van 123poetertjes, 50tracks, Co Jackso, Edgar18, jordidj1, luigifort en Sundance.

Ik geef nu nog een tussenstand na 25 lijstjes en daarna zijn de lijnen gesloten. Vervolgens loop ik nog even alles langs en zal rond 12 uur de eerste twee nummers plaatsen. Ik plaats de rest in de loop van de dag, zodat uiteindelijk pas 's avonds de winnaar bekend is.

De koploper heeft zijn leidende positie kunnen verdedigen. al is de nieuwe #2 heel dichtbij gekomen, mede vanwege twee #1-noteringen. Dat nummer is nu ook het meest op #1 gezet. De twee nummers hierachter doen ook nog goed mee en zouden de titel nog kunnen pakken.

Helemaal onderaan heeft één nummer een vrije val gemaakt. Het nummer haalde in deze vijf lijstjes dan ook maar één schamel puntje. Wat verder nog opvalt is dat er nog steeds twee nummers zijn zonder #1-noteringen. Het was in 2012 voor het laatst dat meer dan één nummer #1-loos bleef.

01. (01) (04) (05) (02) ??? - ??? (101 punten, 21 keer genoemd, 2 keer #1)
02. (03) (01) (04) (08) ??? - ??? (98 punten, 20 keer genoemd, 5 keer #1)
03. (02) (03) (03) (05) ??? - ??? (88 punten, 17 keer genoemd, 3 keer #1)
04. (06) (02) (02) (03) ??? - ??? (86 punten, 20 keer genoemd, 2 keer #1)
05. (07) (06) (06) (09) ??? - ??? (75 punten, 15 keer genoemd, 1 keer #1)
06. (05) (05) (01) (01) ??? - ??? (75 punten, 17 keer genoemd, 0 keer #1)
07. (04) (07) (09) (04) ??? - ??? (74 punten, 16 keer genoemd, 3 keer #1)
08. (10) (09) (11) (10) ??? - ??? (68 punten, 16 keer genoemd, 3 keer #1)
09. (09) (11) (10) (12) ??? - ??? (64 punten, 12 keer genoemd, 4 keer #1)
10. (11) (12) (12) (11) ??? - ??? (62 punten, 17 keer genoemd, 0 keer #1)
11. (12) (10) (07) (06) ??? - ??? (57 punten, 15 keer genoemd, 1 keer #1)
12. (08) (08) (08) (07) ??? - ??? (52 punten, 14 keer genoemd, 1 keer #1)

De lijnen zijn bij deze ook gesloten!

Ik geef nog even een overzicht van de 32 users die me een top-8 hebben opgestuurd.

123poetertjes
50tracks
arcade monkeys
Arno
Arrie
ArthurDZ
Cervantes
charlotte2807
Choconas
Co Jackso
Dance Lover
DjFrankie
dumb_helicopter
Edgar18
GrafGantz
Gretz
herman
johan de witt
Johnny Marr
jordidj1
luigifort
nelis
Ploppesteksel
Simon77
stardust_be
stoepkrijt
Sundance
Teunnis
Titmeister
Vince vega
wibro
yeahyeahyeah

Bedankt allen! De laatste lijstjes hebben de eindstand nog helemaal in de war geschopt, waarbij het uiteindelijk nog enorm spannend werd om de titel Song van het Jaar 2017. We gaan in de loop van de dag merken wat het geworden is.

Hopelijk win ik

jordidj1 schreef:
Hopelijk win ik

Iedereen die mee heeft gedaan is een winnaar!

Johnny Marr schreef:
Ook een lijstje ingediend! Vind het wel maar een vrij matige finale, eerlijk gezegd. Enkel Spinvis en James Holden vind ik écht kapot geniaal. Dan nog een paar erg goede nummers, en de rest is maar zo-zo.

LOL.

herman schreef:
(quote)

LOL.

Daar moet ik mij bij aansluiten denk ik, vind het ook geen denderende finale. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen.

herman schreef:
(quote)

LOL.

ROFL.

jordidj1 schreef:
(quote)

Daar moet ik mij bij aansluiten denk ik, vind het ook geen denderende finale. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen.

Het kan altijd beter, maar dat 'ie dan uitgerekend Spinvis noemt als 1 van de 2 goede nummers...
voor mij met Phoebe Bridgers toch wel veruit het minste hier.

Grootste gemis is BROCKHAMPTON natuurlijk. Die had lachend de eerste plek gehaald bij mij.
Die van Spinvis vind ik goed hoor, een van zijn beste.

Ik vind eigenlijk maar 2 nummers kapotgeniaal. Verder een paar best aardige en de rest echt kapotslecht...

luigifort schreef:
Ik vind eigenlijk maar 2 nummers kapotgeniaal.

Spinvis en James Holden?

Spinvis kapotgeniaal, Holden kapotslecht...

Behoorlijk toffe finale juist, veel beter dan vorig jaar.

Mijn startpunt voor vandaag:

1. (9,8)
2. (9,6)
3. (9,6)
4. (9,0)
5. (8,8)
6. (8,1)
7. (8,0)
8. (8,0)
9. (7,3)
10. (6,6)
11. (5,5)
12. (5,0)

At neerkomt op een gemiddelde van een 7,9. Nemen we alleen de nummers die in de punten zijn gevallen kruipt het zelfs richting de 8,9. Vorig jaar kwam ie (afgaande van wat ik er nu van vind) op een 7 uit, al zaten er toen ook wel drie belachelijk slechte nummers bij (die ik in een milde bui even alledrie op een 4 houd).

Wat een negativiteit alom inderdaad! Misschien niet de beste finale ooit, maar mijn nummer 1 tot 5 vind ik erg sterk en ook de nummers 6, 7 en 8 kunnen op mijn warme sympathie rekenen. Nummer 9 en 10 vind ik ook niet verkeerd, slechts van de laatste twee nummers ben ik niet kapot.

Oh, en de frase kapotgeniaal ben ik alweer beu, om eerlijk te zijn.

Voor mij zou het zoiets zijn:

1. 9,5
2. 9
3. 8,5
4. 8
5. 8
6. 8
7. 7,5
8. 7
9. 7
10. 6,5
11. 6,5
12. 6,5

Ik denk dat ik de finale net wat sterker vind dan vorig jaar.

Bij zou de top 3 rond de 9 halen en de bottom 3 een zeer krappe voldoende. Rest zou daar redelijk evenredig tussen verspreid zijn; een evenwichtige, maar geen uitmuntende finale dus.

Choconas schreef:

Oh, en de frase kapotgeniaal ben ik alweer beu, om eerlijk te zijn.

Het is trouwens 'kapot geniaal' in twee woorden en niet 'kapotgeniaal' zoals sommigen hier schrijven. Ik ben het ondertussen ook wel kapot beu aan het worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:22 uur

geplaatst: vandaag om 03:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.