menu

Mijn Updates +
Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!

zoeken in:
(Misschien is het onderwerp in deze forums al eens eerder opgedoken, ik heb het niet kunnen vinden)

Eigenlijk is het al zo'n tien jaar crisis in de muziekindustrie. Het gros van de inkomsten moet komen van eindeloze her-uitgaves van Grote Namen en Beroemde Bands. Het rammelt bij EMI. Mojo gaat een handje helpen bij platenbedrijven, anders zijn er straks geen concerten meer...

En dat terwijl hetzelfde gros van de muziekliefhebbers via Limewire, Usenet of Torrent een aanbod hebben die groter is dan van welke Van Leest of Plato ook.
Er is nauwelijks een reden meer om op een regenachtige zaterdagmiddag naar een platenboer te gaan; met breedband, een gezellig snorrende cd-brander en een redelijke printer kan ik maar zo binnen een uur beschikken over de mono-versie van de Beatles' Revolver, compleet met hoezen.
Kom daar maar 'ns om.

Ik denk dat het een goede zaak is; een goede gelegenheid om de verouderde manier van muziekbusiness bedrijven 'ns tegen het licht te houden...
De technologie lijkt harder te zijn gegaan dan de men dacht; miljoenen kleine cd-fabriekjes die dezelfde kwaliteit leveren als de schijven die 20 euro schijnen te moeten kosten. En dat voor een zoveelste versie van de Police greatest hits.

Ik denk dat initiatieven als ArtistDirect (bijvoorbeeld Maria Schneider) en laatstleden Radiohead (nieuwste schijf online aanbieden) intelligenter in hun aanbod zijn; ik denk dat de echte muziekliefhebber best wil betalen voor kwaliteit van hun favoriete artiest. Een laag bedrag voor een 192 Kbps MP3, wat hoger voor een Losless audio bestand, de volle mep voor een mooie cd met cover-art en misschien wat extra tracks. Zoiets.
De artiest wordt direct gesteund en ik hoef niet mee te betalen voor het contract of de promotiecampagne van Madonna of Robbie Williams!

In de Kunstbijlage van de Volkskrant van gisteren stond ook een paginagroot artikel over dit onderwerp. Het was wel een interessant artikel in de zin dat een woordvoerder van een grote platenmaatschappij weer eens duidelijk maakte waar ze voor (menen te) staan: ja, zo'n hype via youtube en de rest van het internet, dat is allemaal leuk en aardig, maar mensen zien niet dat het uiteindelijk alsnog een platenmaatschappij is die een artiest 'helpt' met welke muziek er opgenomen moet worden, met promotie, etc.

Juist...

Dat 'helpen' schijnt trouwens redelijk vaak 'dwingen' te zijn. Breuken tussen platenmaatschappijen gaan vaker over creativiteit dan over pecunia. Maar techniek of geen techniek, lebowski gaat tot zijn dood lekker op regenachtige zaterdagmiddagen naar de platenboer, daar kan niets tegenop

lebowski schreef:
Dat 'helpen' schijnt trouwens redelijk vaak 'dwingen' te zijn. Breuken tussen platenmaatschappijen gaan vaker over creativiteit dan over pecunia. Maar techniek of geen techniek, lebowski gaat tot zijn dood lekker op regenachtige zaterdagmiddagen naar de platenboer, daar kan niets tegenop

Doe ik ook nog af en toe, hoor....al is het maar voor Old Time's Sake. En van sommige 'kleine' artiesten blijf ik de cd's kopen.. Het valt me wel op wat een eenheidsworst veel cd-winkels aan het worden zijn; de ene Van Leest na de andere Free Record Shop. Fijn dat er nog Plato's en Concerto's zijn...
En wie weet is over een paar jaar iedereen weer aan de LP en is het fijn ouderwets met zo'n onhandig formaat in een plastic tas door de stad fietsen...je zou er weemoedig van worden

Misschien klink ik wat ouderwets maar als ik ergens voor betaal dan wil ik het Zien en voelen.
daarom vind ik betalen voor Mp3 nou niet mijn ding, als ik een album echt wil hebben dan koop ik hem uiteindelijk toch gewoon, al zijn sommige albums wel schrikbarend duur.

daar komt bij dat als je een CD koopt. je vaak ook nog eens een mooie cover art erbij krijgt al dan niet gevolgd door een tekstboekje. zo een cover art kun je misschien als JPG bestand uitprinten maar niets kan op tegen het origineel.

danmuz. schreef:
Misschien klink ik wat ouderwets maar als ik ergens voor betaal dan wil ik het Zien en voelen.
daarom vind ik betalen voor Mp3 nou niet mijn ding, als ik een album echt wil hebben dan koop ik hem uiteindelijk toch gewoon, al zijn sommige albums wel schrikbarend duur.

daar komt bij dat als je een CD koopt. je vaak ook nog eens een mooie cover art erbij krijgt al dan niet gevolgd door een tekstboekje. zo een cover art kun je misschien als JPG bestand uitprinten maar niets kan op tegen het origineel.

Da's een punt; maar van veel cd's is de 'artwork' niet enorm de moeite waard....en dan heb je nog de keuze voor de "luxe" digipack. Als oud-elpeekoper voel je je toch altijd een tikje bekocht met zo'n plastic doosje met een (in de regel) lullig boekje. Vroeger had je Albums met Uitklaphoezen! Boekwerken!
Als ik bijvoorbeeld de Grootste Hits van de Clash wil hebben en ik vind 5 van de 15 tracks echt de moeite waard, dan vind ik het niet zo'n probleem om er 5 te downloaden...het gaat me om het horen/beluisteren. Van artiesten/albums die ik echt bewonder koop ik zelfs nadat ik de downloads al op schijf heb toch nog geregeld de originele cd...
De prijs heeft al jaren niks te maken met de kosten van het product (is met meer artikelen zo); zo betaal ik als Beatle-fan al die rechtszaken die Apple/Emi aanspant tegen Apple de computer-bouwers. En dat terwijl ik een iMac heb!
Als vergelding heb ik een fraaie versie van de Let-it-Be-film gedownload!

patrick_p72
Ik koop al jaren geen CD's meer vroeger gingen er bakken met geld naar toe. En aangezien we al sinds de invoering van de CD veel en veel te veel betalen, oftewel de 4de auto, de 7de vakantie, het 3de huis en 9de facelist van de vrouw van de platenbaas gesponsord hebben, voel ik me absoluut niet schuldig dat ik de laatste jaren er geen meer heb gekocht.

Ik vind eigenlijk sowieso dat het idioot is om geld te vragen voor een stukje muziek. Zeker in deze tijd, of ik van een MP3'tjje nu 100 of 1000 kopietjes maak het kost de artiest niets.

Laat ze verdienen aan de optredens en de merchendise eromheen. Of aan mensen die perse een hoesje om het cd'tje willen hebben. Maar de muziek opzich zou gewoon gratis moeten zijn.

Ik ben zelf software ontwikkelaar. Ik laat mijn klanten ook alleen maar betalen voor geleverde diensten niet voor stukken code die ik al op de 'plank' had liggen.

En ja de platenmaatschappijen....... Volgens mij zijn we veel en veel beter af zonder die lui. Als ik die lui hoor praten dat er zonder hun geen muziek zou zijn moet ik altijd denken aan een nummer van Biohazard genaamd "Business"

http://www.seeklyrics.com/lyrics/Biohazard/Business.html

Er zijn verschillende soorten platenmaatschappijen en nu worden ze allemaal als een soort satan afgeschilderd. De grote maatschappijen, daar hoeven we geen rekening mee te houden. Dat zijn overdreven grote concerns waar vast muziekliefhebbers rondlopen maar die worden vaak overvleugeld door de zakenlui, voor wie muziek jarenlang een product was. Dat zijn dezelfde mensen als de lui die in de jaren '80 iemand als Johnny Cash na 30 jaar contract zonder pardon op straat zetten omdat ze te weinig aan 'm verdienden. Of die albums van interessante artiesten afkeuren omdat ze niet commercieel genoeg waren of omdat er geen hit op stond.

Maar er zijn ook duizenden labels em labeltjes gerund door mensen met een oprechte liefde vooor muziek, die vaak hooguit een paar mensen in dienst hebben (of zelfs niemand) die vaak nog minder geld eraan overhouden dan veel van ons verdienen. Die labeltjes maken het voor kleine bands mogelijk om in een professionele studio op te nemen en om überhaupt op tournee te kunnen. En heel soms misschien om hun baan eraan te geven en zich helemaal op de muziek te storten. Radiohead kan een winstgevende tournee maken, hetzelfde geldt voor allerlei gevestigde namen, van Celine Dion tot Dimmu Borgir, maar voor talloze bands geldt dat niet. Voor hen is een tournee een promotie voor het album en als het album een beetje loopt kunnen ze misschien nog eens op tournee zonder er geld op toe te leggen. En ook dat gaat langzaam teloor.

Wat er precies voor in de plaats komt is nog niet helemaal duidelijk en of het voor bands die niet tot de gevestigde namen behoren moeilijker of juist makkelijker gaat worden ook niet. Want er zijn heel veel ontwikkelingen en die zijn er aan alle kanten.

Het wordt steeds goedkoper om muziek op te nemen en het ook nog professioneel te laten klinken. Op dat gebied wordt de platenindustrie steeds minder belangrijk. In de voor een groot deel DJ-gerichte dancecultuur ligt alles ook helemaal anders. Feitelijk begon de verandering in de muziekindustrie al in 1988 met het ontstaan van house en techno.

Maar de andere kant werkt betaald downloaden nog steeds niet. Daarvoor is gratis downloaden veel te ver doorgedrongen. Er is maar een bedrijf op de wereld die serieus veel geld verdient aan betaald downloaden, daarnaast zijn er meer bedrijven die er op dit moment mee ophouden dan die er aan beginnen. En of die monopoliepositie uiteindelijk wel zo gezond gaat zijn valt ook te betwijfelen.

Het intiatief van Radiohead is slim, maar iets dat alleen een gevestigde naam kan. Artistdirect is interessant, maar moet zich nog steeds ècht bewijzen. Youtube is leuk, maar ondertussen tekenen die bandjes nog steeds bij een ouderwetse platen maatschappij. (Relatief) grote artiesten zullen steeds vaker tekenen bij bijvoorbeeld een concertpromotor in plaats van bij een platenmaatschappij en de kans zit er dik in dat een verdere teloorgang van de platenindustrie de prijs van concertkaartjes (en dancefeesten) behoorlijk op gaat drijven (en daar zit nog serieus speling in, zie het aantal uitverkochte concerten). In het slechtste geval gaat de muziekindustrie zich gewoon opnieuw vormen en zich vooral organiseren rond optredens als product in plaats van CD's als product en worden CD's een bijkomende zaak, net als merchandise. Verder zet de verschraling in de CD-winkelmarkt zich voort. Er gaan nog steeds nauwelijks Free Record Shops dicht, terwijl er al heel wat leuke CD-winkels het loodje hebben gelegd.

De grote labels, daar kunnen we makkelijk buiten. En muziek blijft gemaakt worden, ook zonder dat de platenindustrie ons verteld wat we mooi moeten vinden en wat niet.Maar hoe de toekomst eruit gaat zien is nu nog vooral onduidelijk en of het alleen maar goed nieuws is voor muziekliefhebbers (en zeker degene die weleens wat live willen zien) is ook nog lang niet zeker.

P.S. Die tekst van Biohazard is als ik me niet vergis een afrekening met hun kortstondige en erg slechtbevallen avontuur met een een major.

Ja hoor, we mogen weer!!

Op de barricades! We gaan toch zeker niet betalen waar iemand anders maanden/jaren voor gezwoegd heeft?? We willen tenslotte alles wat in de supermarkt te koop is ook gewoon gratis hebben. Ik heb er vroeger al genoeg geld aan uitgegeven dus dat hoeft niet vanaf nu ook niet meer. Dus de electriciteit, water, kijk en luistergeld en de auto verzekering betaal ik ook niet meer want dat heb ik in het verleden al genoeg gedaan.

Al die artiesten worden gedwongen bepaalde muziek te maken die wij dan weer moeten kopen, hoe durven ze ons zo te belazeren.

Het is jammer dat zo weinig mensen verstand hebben van hoe de platenwereld in elkaar steekt en alles en iedereen over de grote boze major kam wil scheren.

vigil schreef:
Het is jammer dat zo weinig mensen verstand hebben van hoe de platenwereld in elkaar steekt en alles en iedereen over de grote boze major kam wil scheren.

En wat verschaft jou de inzichten die wij allen zo jammerlijk missen?

Sheplays
starbright boy schreef:
Verder zet de verschraling in de CD-winkelmarkt zich voort. Er gaan nog steeds nauwelijks Free Record Shops dicht, terwijl er al heel wat leuke CD-winkels het loodje hebben gelegd.

Gelukkig geldt dat dan niet voor Amsterdam! Concerto, Get Records en Boudisque zijn gelukkig nog steeds very much alive and kicking!

vigil schreef:
Ja hoor, we mogen weer!!

Op de barricades! We gaan toch zeker niet betalen waar iemand anders maanden/jaren voor gezwoegd heeft?? We willen tenslotte alles wat in de supermarkt te koop is ook gewoon gratis hebben. Ik heb er vroeger al genoeg geld aan uitgegeven dus dat hoeft niet vanaf nu ook niet meer. Dus de electriciteit, water, kijk en luistergeld en de auto verzekering betaal ik ook niet meer want dat heb ik in het verleden al genoeg gedaan.

Al die artiesten worden gedwongen bepaalde muziek te maken die wij dan weer moeten kopen, hoe durven ze ons zo te belazeren.

Het maakt mij niet uit hoe die maatschappijen (major of niet) in elkaar steken. Het product dat ik koop (de cd) heeft een symbolische prijs en sinds jaar en dag (en sinds kort steeds minder) betaal ik vooral voor de promotie van de nieuwe Madonna of U2. Zelfs al ben ik niet geintresseerd in hun muziek.

Daarnaast zal de muziekindustrie zich de haren uit het hoofd trekken als ze zien wat ze zelf hebben veroorzaakt; de digitale 'revolutie'...
Vroeger moest je de gekste stunts uithalen om een redelijk klinkend (cassette-)kopie te krijgen van je LP; tegenwoordig heb je in een paar minuten een perfect klinkende kloon van je cd of een FLAC-download van internet van de MFSL-versie van Wish You Were Here.
Een jaar of 25 geleden moest iedereen aan de cd; nu lijkt het eigen graf gegraven en is men naarstig op zoek naar het Nieuwe Medium.

Onderrtussen is het juist een goede zaak dat de artiesten zelf (via internet) de distributie in handen lijken te nemen. Voorheen waren ze voor de marketing afhankelijk van Sony of EMI, nu kunnen ze via MySpace, Youtube en hun eigen website klanten trekken.

tja
het blijft gewoon diefstal,
het feit dat je het relatief gemakkelijk met je computer kan betekent niet dat het dan ineens wel zou mogen. Kleding en veel andere artikelen kosten ook maar een fraktie waarvoor het in de winkel ligt. Ga je die ook even meenemen omdat je het niet eens bent met het marketing en prijsbeleid?
De bioscoop is nu zeker ook overbodig geworden, gewoon downloaden en bekijken op het energieverslindende palsmascherm?

patrick_p72 schreef:

Ik vind eigenlijk sowieso dat het idioot is om geld te vragen voor een stukje muziek. Zeker in deze tijd, of ik van een MP3'tjje nu 100 of 1000 kopietjes maak het kost de artiest niets.

Laat ze verdienen aan de optredens en de merchendise eromheen. Of aan mensen die perse een hoesje om het cd'tje willen hebben. Maar de muziek opzich zou gewoon gratis moeten zijn.

Ik ben zelf software ontwikkelaar. Ik laat mijn klanten ook alleen maar betalen voor geleverde diensten niet voor stukken code die ik al op de 'plank' had liggen.

dit klinkt allemaal heel plausibel patrick. ik stel voor dat de artiest dan in de toekomst alleen maar gebruik gaat maken van de muziek die nu op de plank ligt, en alleen betaald wordt voor het uitvoeren daarvan.

het schrijven van nieuwe nummers is dan niet nodig want dat levert niks op. en, daarbij komt nog, fans zullen ontzettend in hun nopjes zijn dat ze vanaf nu jaar in jaar uit dezelfde optredens gaan bijwonen, met dezelfde merchandise, want ja, als je geen nieuwe nummers maakt (iets creëert - de basis van een creatief persoon) hoef je ook je optredens en merchandise niet aan te passen.

aart schreef:

De bioscoop is nu zeker ook overbodig geworden, gewoon downloaden en bekijken op het energieverslindende palsmascherm?

plasmascherm dan wel even jatten bij de mediamarkt of zo, want die verdienen er ook belachelijk veel op

lebowski schreef:
(quote)

En wat verschaft jou de inzichten die wij allen zo jammerlijk missen?

Nee, voordat je dat zou gaan denken, ik werk niet bij een platenmaatschappij maar laten we het er op houden dat er zo rond de 60 verschillende graag elke maand bij mij op de koffie komen.

bawimeko schreef:

Het maakt mij niet uit hoe die maatschappijen (major of niet) in elkaar steken. Het product dat ik koop (de cd) heeft een symbolische prijs en sinds jaar en dag (en sinds kort steeds minder) betaal ik vooral voor de promotie van de nieuwe Madonna of U2. Zelfs al ben ik niet geintresseerd in hun muziek.

Als ik dit soort nonsens lees zou ik haast zelfs alle negatieve kanten van de muziekindustrie gaan verdedigen.

Dan kun je net zo goed zeggen: "ik kopieer Gonzo Circus wel in de bieb, want ik wens niet mee te betalen aan het promotiebudget van De Telegraaf". Da's net zulke flauwekul.

patrick_p72 schreef:

Compleet onhaalbaar natuurlijk voor de kleinere bands. Ik weet niet of je ooit een optreden in een kleine zaal hebt meegemaakt, maar ik heb geregeld concerten bijgewoond waar minder dan 50 man aanwezig waren. Die betalen bij zo'n kleine act allemaal zo'n €10, vaak zelfs nog minder. Da's €500 omzet dus, en dan gaat daar waarschijnlijk een deel van naar het muziekcentrum. De rest mag je met de band verdelen. Zie daar maar van rond te komen (vliegtuigtickets zijn trouwens ook niet gratis).
Waar het op neerkomt is dat het voor kleine bands sowieso al geen vetpot is, al kopen alle fans hun cd's. Ze kunnen alle steun gebruiken. Ik ben dan ook veel eerder geneigd cd's te kopen van kleine artiesten dan van de stadionvullers.

bawimeko schreef:

De artiest wordt direct gesteund en ik hoef niet mee te betalen voor het contract of de promotiecampagne van Madonna of Robbie Williams!

Die er met hun miljoenen dan weer voor zorgen dat de platenmaatschappij er voor kan zorgen dat er geld in nieuwe/jonge/frisse bandjes kan worden gestopt. Als een plaat van
Robbie mislukt betekend dit direct dat er uit een aantal nieuwe bandjes de stop wordt getrokken of niet worden getekend.

Ik zag hier ook ergens dat de artiesten sowieso hun muziek gratis ter beschikking moesten stellen en maar moesten verdienen aan de concerten en merchendise. Dit betekend juist dat er enkel maar mainstrean artiesten overblijven. Ook zal dit direct de doodsteek zijn voor de klassieke muziek (maar dat zal je waarschijnlijk worst zijn omdat jij je daar niet voor interesseerd) en voor de gratis popfestivallen want bands willen fors betaald gaan worden aangezien ze geen andere inkomsten hebben en dan kan een gratis festival (welke over het algemeen een veel leukere sfeer hebben dan de grote betaalde) niet rondkomen.

Paalhaas schreef:
(quote)

Compleet onhaalbaar natuurlijk voor de kleinere bands. Ik weet niet of je ooit een optreden in een kleine zaal hebt meegemaakt, maar ik heb geregeld concerten bijgewoond waar minder dan 50 man aanwezig waren. Die betalen bij zo'n kleine act allemaal zo'n €10, vaak zelfs nog minder. Da's €500 omzet dus, en dan gaat daar waarschijnlijk een deel van naar het muziekcentrum. De rest mag je met de band verdelen. Zie daar maar van rond te komen (vliegtuigtickets zijn trouwens ook niet gratis).
Waar het op neerkomt is dat het voor kleine bands sowieso al geen vetpot is, al kopen alle fans hun cd's. Ze kunnen alle steun gebruiken. Ik ben dan ook veel eerder geneigd cd's te kopen van kleine artiesten dan van de stadionvullers.

kratje bier als gage heette dat vroeger!

trouwens bij kleinere bands zijn cd's/dvd's ook een belangrijk deel van de merchandise, maar als we patrick moeten volgen moeten bands misschien downloadzuilen aanschaffen en bij concerten neerzetten, zodat iedereen zijn ipod gratis kan laden

vigil schreef:
(quote)

Nee, voordat je dat zou gaan denken, ik werk niet bij een platenmaatschappij maar laten we het er op houden dat er zo rond de 60 verschillende graag elke maand bij mij op de koffie komen.

wanneer word ik eens uitgenodigd?

charlezzz schreef:
(quote)

Laat de Media Markt eerst maar eens een vinyl-afdeling inrichten...

Cygnus schreef:
(quote)

Laat de Media Markt eerst maar eens een vinyl-afdeling inrichten...

sommige vestigingen hebben vinyl! los daarvan houdt de lp het langer in de winkels uit dan de cd dus no worries!

charlezzz schreef:
(quote)

volgens mij had ik jou voor vandaag uitgenodigd maar kon je zelf niet....

maar goed on topic!

vigil schreef:

Die er met hun miljoenen dan weer voor zorgen dat de platenmaatschappij er voor kan zorgen dat er geld in nieuwe/jonge/frisse bandjes kan worden gestopt. Als een plaat van
Robbie mislukt betekend dit direct dat er uit een aantal nieuwe bandjes de stop wordt getrokken of niet worden getekend.

Ik zag hier ook ergens dat de artiesten sowieso hun muziek gratis ter beschikking moesten stellen en maar moesten verdienen aan de concerten en merchendise. Dit betekend juist dat er enkel maar mainstrean artiesten overblijven. Ook zal dit direct de doodsteek zijn voor de klassieke muziek (maar dat zal je waarschijnlijk worst zijn omdat jij je daar niet voor interesseerd) en voor de gratis popfestivallen want bands willen fors betaald gaan worden aangezien ze geen andere inkomsten hebben en dan kan een gratis festival (welke over het algemeen een veel leukere sfeer hebben dan de grote betaalde) niet rondkomen.

In je redenatie lijkt naar voren te komen dat je begrip hebt voor de huidige houding van de platenmaatschappijen. Fijn, maar die houding zorgt er tot nu toe voor dat zo'n 7-9% per jaar minder aan cd's wordt verkocht. Ik hoorde het laatst op de BBC noemen als een "ingestorte markt".
De schuld aan de markt geven is nogal dom. Het lukt de maatschappijen blijkbaar niet om het tij te keren. Ligt dat aan de muziek-consumenten?

Dat van die nieuwe bandjes geloof ik niet; de BUMA/STEMRA roept dat vaak, maar ik vermoed dat een groot deel van de winst van de Blöf-schijven vooral opgaat aan de campagnes van Blöf zélf. De echte interessante ontwikkelingen zitten op Youtube, Myspace en Artistdirect, niet bij EMI of Sony die teveel geld opmaken aan absurd dure artiesten/contracten.
En de publiciteit de laatste tijd vooral merk zijn "frisse jonge bandjes" als Iggy en de Stooges, Police, Eagles, Beatles end de Rolling Stones...
De meeste cd's die ik koop komen voort uit downloads die ik zo aardig vind dat ik het origineel wil hebben of tracks die ik gehoord op kopietjes van iemand anders, niet door 'reclame' of watook. Bovendien hoor ik niet tot een doelgroep, dus in zo'n zielloos hok als de Free Record Shop zie je me niet vaak.

En ik interesseer me veel voor klassiek en DAT is nou net het genre waar ik altijd cd's van koop wegens de betere opnamekwaliteit en omdat het maken van een klassieke cd aantoonbaar duurder is (aantoonbaar=geen absurd dure producer).

Nee hoor ik heb zeker geen begrip voor alle maatschappijen maar ik sta als ik moet keizen nog wel aan hun kant ipv aan de free downloaders kant. De meeste majors zijn over het algemeen star en vrij arrogant ondanks dat het zo slecht gaat. De markt veranderd en daar zal een ieder in mee moeten.

Free Record Shop verkoopt tegenwoordig van alles behalve waar ze mee begonnen zijn namelijk muziek. Het eigenaardige is dat Hans B. die vaak de schuld krijgt (voor het grootste gedeelte ook terecht aangezien hij zijn monopoly positie overschat heeft) wel een enorm muziekbeest is. Ik kan hem erg oppervlakkig maar ken wel weer veel mensen die hem goed kennen en het gaat hem aan het hart hoe slecht het met de cd's gaat aangezien hij echt muziekminded is. Maar als je dan zo'n blauwe duim in loopt staan daar enkel een paar ongeintereseerde pubers achter de balie hip-hop te draaien en kan je vrijwel geen fatsoenlijke cd vinden merk je daar toch verdraaid weinig van.

Ik ben in ieder geval blij te lezen dat je nog interesse in het fysieke product hebt

vigil schreef:

Ik ben in ieder geval blij te lezen dat je nog interesse in het fysieke product hebt

bij de frs idd alleen nog achter de toonbank te vinden

patrick_p72
charlezzz schreef:

het schrijven van nieuwe nummers is dan niet nodig want dat levert niks op. en, daarbij komt nog, fans zullen ontzettend in hun nopjes zijn dat ze vanaf nu jaar in jaar uit dezelfde optredens gaan bijwonen, met dezelfde merchandise, want ja, als je geen nieuwe nummers maakt (iets creëert - de basis van een creatief persoon) hoef je ook je optredens en merchandise niet aan te passen.

Voor het interessant houden van die optredens zou het toch handig zijn om hiervoor nieuwe nummers te schrijven lijkt mij. Het schrijven van nieuwe nummers komt dus neer op een soort van 'studie' voor het verwerven van nieuwe kennis.

Om het terug op de software te trekken (en die word al net zoveel gedownload als muziek) ik word ook niet betaald voor het peil houden van mijn kennis.

patrick_p72
Paalhaas schreef:

Ja ik heb die concerten bijgewoond.

Maar als zij nou met alle geweld van het andere eind van de wereld naar nederland willen komen hoeft dat toch niet gefinancierd te worden door de CD verkoop. Jij met die andere 49 wilt die artiest toch zien dan moeten jullie 50 toch de kosten van het vliegticket betalen. Niet de overige mensen die het ook leuk vinden om gewoon naar de studio variant te luisteren.

Of je moet ervoor zorgen dat je meer dan 50 man trekt.

maar het blijft onzin dat anderen die niet bij dat concert wilden of konden zijn moeten betalen voor het plezier van die 50 mensen.

Paalhaas schreef:

Als het geen vetpot is kan je er ook voor kiezen iets anders te gaan doen en de muziek er als hobby bij te doen totdat je jezelf wel kan bedruipen ermee.

Maar niet tot einde der dagen geld voor iets ontvangen waar je eenmalig wat energie in gestoken hebt.

En nog iets als je een echte artiest bent dan wil je toch dat zoveel mensen jouw creaties horen. Daar moet het toch om gaan om het creatieve niet om de commerciele kant.

Ik heb zelf een tijdje gitaar gespeeld ook nog een korte periode in een bandje gespeeld. Door gebrek aan talent ben ik er maar mee gestopt. Maar ik was al blij als er iemand kwam luisteren of die nou betaalde of niet. Misschien had dat te maken omdat ik geen talent had .

patrick_p72
vigil schreef:

Ik zag hier ook ergens dat de artiesten sowieso hun muziek gratis ter beschikking moesten stellen en maar moesten verdienen aan de concerten en merchendise. Dit betekend juist dat er enkel maar mainstrean artiesten overblijven. Ook zal dit direct de doodsteek zijn voor de klassieke muziek (maar dat zal je waarschijnlijk worst zijn omdat jij je daar niet voor interesseerd)

Ik geloof dat ik me wel interesseer voor klassieke muziek. Mijn vrouw is klassiek muzikant en mijn schoonvader heeft bij 1 van de bekendste orkesten van de wereld gespeeld.

vigil schreef:

en voor de gratis popfestivallen want bands willen fors betaald gaan worden aangezien ze geen andere inkomsten hebben en dan kan een gratis festival (welke over het algemeen een veel leukere sfeer hebben dan de grote betaalde) niet rondkomen.

Nogmaals wat ik al eerder zei om voor jou de popfestivals gratis te houden moet ik mijn muziek betalen.

Ten eerste JIJ wilt naar dat popfestival dan kan JIJ er toch voor betalen. En dat ze voor dat festival betaald worden zou ik juist logisch vinden daar moeten ze ten slotte echt wat voor doen, een live-optreden moet je toch je bed voor uitkomen.

Voor de 178772ste verkoop van je album niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:55 uur

geplaatst: vandaag om 21:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.