Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
zoeken in:
0
geplaatst: 29 december 2008, 00:29 uur
Bertus schreef:
De Plato in Utrecht daarentegen gaat verhuizen naar een groter pand. Het kan kennelijk wel
De Plato in Utrecht daarentegen gaat verhuizen naar een groter pand. Het kan kennelijk wel

Met een veel lagere huur, op een ongustiger locatie.
0
geplaatst: 29 december 2008, 01:29 uur
bawimeko schreef:
Da´s wel een erg micro/economisch verhaal...
`Het gaat slecht in de muziekindustrie`
`Nou...ik heb vorige week TWEE cd´s gekocht!!`
Overigens is er (zelfs in Utrecht!) minder keuze dan vijf jaar geleden....en ik zie het aanbod alleen maar verschralen...
(quote)
Da´s wel een erg micro/economisch verhaal...
`Het gaat slecht in de muziekindustrie`
`Nou...ik heb vorige week TWEE cd´s gekocht!!`
Overigens is er (zelfs in Utrecht!) minder keuze dan vijf jaar geleden....en ik zie het aanbod alleen maar verschralen...
In dit geval gaat het niet over twee cd's maar over een serieuze muziekzaak die het vloeroppervlak ruim gaat verdubbelen. Dat zullen ze niet doen als daar geen markt voor is.
0
geplaatst: 29 december 2008, 01:32 uur
starbright boy schreef:
(quote)
Die lagere huur zal vast kloppen ja, aan de Voorstraat, maar dat de locatie zoveel ongunstiger is, dat betwijfel ik. De zaak zal nu wellicht wat minder mensen trekken die toevallig langslopen, maar een zaak als Plato moet het van dat soort volk toch niet echt hebben. Aan de andere kant krijgen ze veel meer ruimte voor zaken waarmee nog meer muziekliefhebbers getrokken kunnen worden: meer ruimte voor allerlei collector's items, een eigen podiumpje...
De locatie is voor mij overigens wel zeer ongunstig, zo vlak om de hoek bij de universiteit... Ik kom er toch al veel te vaak

0
geplaatst: 29 december 2008, 12:00 uur
Als ik weer in Utrecht ben zal ik er zeker gaan kijken.
En dat ik iets uit het centrum moet is niet zo erg.
Het is wel te hopen dat er meer keuze is van de zelfde artiesten.
En dat ik iets uit het centrum moet is niet zo erg.
Het is wel te hopen dat er meer keuze is van de zelfde artiesten.
0
geplaatst: 30 december 2008, 02:24 uur
Bertus schreef:
Die lagere huur zal vast kloppen ja, aan de Voorstraat, maar dat de locatie zoveel ongunstiger is, dat betwijfel ik. De zaak zal nu wellicht wat minder mensen trekken die toevallig langslopen, maar een zaak als Plato moet het van dat soort volk toch niet echt hebben.
Die lagere huur zal vast kloppen ja, aan de Voorstraat, maar dat de locatie zoveel ongunstiger is, dat betwijfel ik. De zaak zal nu wellicht wat minder mensen trekken die toevallig langslopen, maar een zaak als Plato moet het van dat soort volk toch niet echt hebben.
Ik ben bang dat je dat een beetje onderschat. Op liefhebbers die om willen lopen alleen redden maar weinig CD winkels het nu en de twee belangrijkste concurenten van Plato (Van Leest en Boudisque) zitten veel meer in de loop van het winkelende publiek. Bovendien betekent een grotere voorraad hogere kosten. Ik ben benieuwd of het jasje gewoon ruimer wordt of dat ze serieus meer voorraad gaan nemen.
Maar waar het mij vooral om gaat is de opmerking "het kan kennelijk wel". Plato zal ongewijfeld liever een groter pand hebben, maar gaat echt niet uit weelde weg uit het pand aan de Steenweg.
0
geplaatst: 6 januari 2009, 21:53 uur
Bertus schreef:

Ben zeer benieuwd. Het is altijd behoorlijk druk in die tent en ze hebben echt veel vaste klanten. Sommige medewerkers zouden wel iets vriendelijker mogen zijn want ze zijn vaak enorm sjaggie.
Het aanbod verschraalde inderdaad flink de laatste tijd dus hopelijk wordt dat weer beter. Misschien gaat het hier wel op lijken:
http://www.kamerado.nl/amoeba.html
0
geplaatst: 6 januari 2009, 22:39 uur
Dat zou wat wezen... Deze week openen ze (met wat instore optredens
) dus we zullen zien...
) dus we zullen zien...
0
geplaatst: 9 januari 2009, 23:06 uur
Hmm, was toevallig vorige week zaterdag (3 januari) nog in Utrecht. 't Is dat ik het hier lees, maar ik heb niet kunnen constateren dat er verhuisplannen waren. Alles draaide nog zoals altijd.
Toch lijkt die zaak goed te lopen. 't Is er elke keer als ik kom (om de paar maanden eens een keer op een zaterdag) toch altijd redelijk druk. En over hun aanbod ben ik ook redelijk te spreken. Eén van de weinige muziekzaken die je nog serieus kunt nemen qua CD-aanbod.
Toevallig was ik pas weer eens in Zwolle en daar constateerde ik tot mijn tevredenheid dat Plato daar ook al verhuisd was naar een groter pand (waarschijnlijk ruim een half jaar geleden al, maar goed). Dichter bij het centrum, dus meer in de loop van het publiek. En ook hier een behoorlijk aanbod, en wat er niet is proberen ze altijd te bestellen.
Maar voor het overige houdt het in de gemiddelde Nederlandse stad niet over qua CD-aanbod. Bij de Media Markt koop ik wel eens wat omdat de prijs me daar vaak wel aanstaat en Van Leest - wat ik vroeger best een goeie zaak vond - is veel meer geswitcht naar de DVD's en de games. Het CD-aanbod is langzamerhand marginaal te noemen.
Online bestellen wordt steeds aantrekkelijker, en dat doe ik dan ook sinds een jaar steeds vaker. Maar de charme van het rondneuzen in een muziekzaak en leuke dingen ontdekken gaat wel een beetje verloren.
Toch lijkt die zaak goed te lopen. 't Is er elke keer als ik kom (om de paar maanden eens een keer op een zaterdag) toch altijd redelijk druk. En over hun aanbod ben ik ook redelijk te spreken. Eén van de weinige muziekzaken die je nog serieus kunt nemen qua CD-aanbod.
Toevallig was ik pas weer eens in Zwolle en daar constateerde ik tot mijn tevredenheid dat Plato daar ook al verhuisd was naar een groter pand (waarschijnlijk ruim een half jaar geleden al, maar goed). Dichter bij het centrum, dus meer in de loop van het publiek. En ook hier een behoorlijk aanbod, en wat er niet is proberen ze altijd te bestellen.
Maar voor het overige houdt het in de gemiddelde Nederlandse stad niet over qua CD-aanbod. Bij de Media Markt koop ik wel eens wat omdat de prijs me daar vaak wel aanstaat en Van Leest - wat ik vroeger best een goeie zaak vond - is veel meer geswitcht naar de DVD's en de games. Het CD-aanbod is langzamerhand marginaal te noemen.
Online bestellen wordt steeds aantrekkelijker, en dat doe ik dan ook sinds een jaar steeds vaker. Maar de charme van het rondneuzen in een muziekzaak en leuke dingen ontdekken gaat wel een beetje verloren.
0
geplaatst: 9 januari 2009, 23:47 uur
Ik werk zelf bij free record shop, ik heb niet alles gelezen in dit topic, en het lijkt alsof iedereen een hekel heeft aan free record shop. Dat snap ik niet helemaal, ik begrijp dat er niet echt goede muziek in de schappen ligt. Maar dat komt toch echt niet door de free record shop, dat komt door TMF en MTV (naja niet echt MTV want die zend eigenlijk geen eens muziek meer uit maar alleen maar irritante geacteerde real-life soaps).
Als mensen tegenwoordig nog een beetje muziek smaak zouden hebben zou free record shop ook heel anders zijn (bedoel niemand hier hoor). Als er nog een beetje goede muziek gemaakt zou worden en gewaardeerd zou worden, zou free record shop (net als vroeger) nog gewoon een gewaardeerde platenboer zijn. Aangezien iedereen alleen nog maar van 50 cent houd en tiesto en alles download verdient de free niks meer op CD's en bestaat bijna alleen nog maar door games en films.
Plus, free record shop is nog zo erg niet eens. We hebben standaard alles van radiohead, dylan, hendrix, neil young, beatles ga maar door staan. En ook alle nieuwe 'echte' muzikanten zoals Elbow, fleet foxes etc. etc.
Alleen eventjes door de Gordon's, Spears's's's?? en 50's prikken.
Sorry als ik iemands muziek smaak heb beledigd, of op een andere manier, das niet mijn bedoeling!
Als mensen tegenwoordig nog een beetje muziek smaak zouden hebben zou free record shop ook heel anders zijn (bedoel niemand hier hoor). Als er nog een beetje goede muziek gemaakt zou worden en gewaardeerd zou worden, zou free record shop (net als vroeger) nog gewoon een gewaardeerde platenboer zijn. Aangezien iedereen alleen nog maar van 50 cent houd en tiesto en alles download verdient de free niks meer op CD's en bestaat bijna alleen nog maar door games en films.
Plus, free record shop is nog zo erg niet eens. We hebben standaard alles van radiohead, dylan, hendrix, neil young, beatles ga maar door staan. En ook alle nieuwe 'echte' muzikanten zoals Elbow, fleet foxes etc. etc.
Alleen eventjes door de Gordon's, Spears's's's?? en 50's prikken.
Sorry als ik iemands muziek smaak heb beledigd, of op een andere manier, das niet mijn bedoeling!
0
geplaatst: 10 januari 2009, 00:24 uur
lowieke schreef:
Ik ben het niet met je eens. Mensen hebben tegenwoordig echt nog wel smaak hoor. En er word ook echt nog wel goeie muziek gemaakt heden ten dage hoor.
Free Record is juist één van de winkelketens geweest die "vroeger" al niet voor kwaliteit ging, maar voor het grote geld en daarmee de "jantje smit`s" en dergelijke. Maar toch zeker niet voor de goeie jazz, metal of anderszins minder commerciele muziek. (hip-hop, punk, electro etc.)
En dat free zich niet concentreert op cd verkoop, dat neem ik ze niet kwalijk. Maar beweren dat je alles van de Beatlles, Neil Young etc. op voorraad hebt, gaat wel erg ver. (heb je Lou reed - Transformer of The Clash - London Calling op voorraad?)
Ik zelf zie de Free Record shop niet eens als een serieuze cd winkel. De cd`s die daar staan, staan in een gemiddeld Shell-benzinestation ook.
0
geplaatst: 10 januari 2009, 00:35 uur
Ik kom zelfs bij de FRS regelmatig nog erg leuke albums tegen; zoals bijvoorbeeld de laatste Anne Clark. Ze springen wel in op de vraag (Killers en Kings Of Leon, zijn populair, en hun oudere albums zijn ook aanwezig, en een stuk af geprijst). Het punt waar ik me altijd wat aan stoorde is dat het personeel vaak een mindere brede kijk op muziek hebben; het assortiment in elke FRS vrijwel hetzelfde is, en dat er mede door de komst van FRS een aantal kleinere platenzaken zijn verdwenen, omdat ze niet tegen de concurentie op konden.
0
geplaatst: 10 januari 2009, 00:49 uur
Mijn cd's ga ik er ook niet kopen maar de FRS is een prima zaak voor games en vooral voor DVD's.
0
geplaatst: 10 januari 2009, 10:58 uur
Ik kom overal voor CD´s, zelfs bij Albert Heijn kocht ik er laatst eentje. Ook zag ik laatst de nieuwe DiDo bij Blokker in ons dorp voor 12 euro. Leuke ontwikkelingen. TopCD´s (qua verkoop) kunnen kennelijk overal met winst worden verkocht.
Maar soms wil je verrast worden doordat je in een speciaalzaak iets leuks aantreft dat je wel kende maar half was vergeten. Hoewel je bij de FRS soms nog wel eens iets aantreft dat je leuk vindt, is het geen prettige zaak om te grasduinen. En dat komt door het aanbod van met name de niet-muziek, met het publiek ook wat daarbij hoort. Dat maakt dat ik bij de FRS een binding heb als bij de gemiddelde stationskiosk: blijf er niet langer dan nodig en let op je wisselgeld.
Dat is trouwens ook meteen de kracht van de FRS; voor als je tijd over hebt omdat je een trein gemist hebt en nog even iets wil doen in die tijd. Niet zoeken wat je leuk vind, want als je het al aantreft is het onbetaalbaar, maar gewoon kijken waar je toevallig tegenaan loopt voor 3 voor 25 of zo. En belangrijk pluspunt: ze verkopen nog singles.
Maar soms wil je verrast worden doordat je in een speciaalzaak iets leuks aantreft dat je wel kende maar half was vergeten. Hoewel je bij de FRS soms nog wel eens iets aantreft dat je leuk vindt, is het geen prettige zaak om te grasduinen. En dat komt door het aanbod van met name de niet-muziek, met het publiek ook wat daarbij hoort. Dat maakt dat ik bij de FRS een binding heb als bij de gemiddelde stationskiosk: blijf er niet langer dan nodig en let op je wisselgeld.
Dat is trouwens ook meteen de kracht van de FRS; voor als je tijd over hebt omdat je een trein gemist hebt en nog even iets wil doen in die tijd. Niet zoeken wat je leuk vind, want als je het al aantreft is het onbetaalbaar, maar gewoon kijken waar je toevallig tegenaan loopt voor 3 voor 25 of zo. En belangrijk pluspunt: ze verkopen nog singles.
0
Sheplays
geplaatst: 10 januari 2009, 11:21 uur
lowieke, alle respect voor jou, maar we hebben hier een verschil tussen muziekconsumenten en muziekliefhebbers.
De FRS keten past feilloos in het hollandse segment, Blokker, Kruidvat, Zeeman. Sterker nog, de huiskleuren zijn net als bij de Zeeman geel en blauw, de primairen die gebruikt worden om 'goedkoop' uit te stralen.
Zelf kom ik graag in Concerto. Laatst bijvoorbeeld kocht ik een album met wereldmuziek en kreeg meteen een leuk gesprek met de verkoper. Dat is, voor mij althans, een stuk prettiger winkelen op mijn vrije zaterdag. Het automatisme van de lopende band zoek ik wel op als ik haast heb maar waar het muziek betreft heb ik dat nooit.
helaas...
De FRS keten past feilloos in het hollandse segment, Blokker, Kruidvat, Zeeman. Sterker nog, de huiskleuren zijn net als bij de Zeeman geel en blauw, de primairen die gebruikt worden om 'goedkoop' uit te stralen.
Zelf kom ik graag in Concerto. Laatst bijvoorbeeld kocht ik een album met wereldmuziek en kreeg meteen een leuk gesprek met de verkoper. Dat is, voor mij althans, een stuk prettiger winkelen op mijn vrije zaterdag. Het automatisme van de lopende band zoek ik wel op als ik haast heb maar waar het muziek betreft heb ik dat nooit.
helaas...
0
geplaatst: 10 januari 2009, 13:28 uur
Bij FRS vind ik meestal die 3 voor 25 euro actie wel prettig! Vooral als ik m'n cd-verzameling nog even moet aanspekken met wat 'klassiekers'. En ja... ook London Calling en Transformer staan er bijna altijd tussen! Verder zijn er (heel) af en toe nog mooie dingen te vinden in de uitverkoopbakken! Zo heb ik ooit eens Marquee Moon van Television voor 3 euro (!!!) gevonden in het donkerste hoekje van een FRS-uitverkoopbak!
0
Sietse
geplaatst: 10 januari 2009, 14:13 uur
Sheplays schreef:
Het automatisme van de lopende band zoek ik wel op als ik haast heb maar waar het muziek betreft heb ik dat nooit.
Het automatisme van de lopende band zoek ik wel op als ik haast heb maar waar het muziek betreft heb ik dat nooit.
En dat vind ik zelfs bij Concerto al behoorlijk ernstig

Ze hebben het daar eigenlijk al "te druk" om echt te helpen. Daarnaast vind ik de kennis ook vrij beperkt bij (met name op de pop/rock afdeling) de medewerkers.
0
geplaatst: 10 januari 2009, 14:18 uur
lowieke schreef:
ik begrijp dat er niet echt goede muziek in de schappen ligt. Maar dat komt toch echt niet door de free record shop, dat komt door TMF en MTV
ik begrijp dat er niet echt goede muziek in de schappen ligt. Maar dat komt toch echt niet door de free record shop, dat komt door TMF en MTV
Quote van het jaar

0
geplaatst: 10 januari 2009, 15:38 uur
OldRottenhat schreef:
Bij FRS vind ik meestal die 3 voor 25 euro actie wel prettig! Vooral als ik m'n cd-verzameling nog even moet aanspekken met wat 'klassiekers'. En ja... ook London Calling en Transformer staan er bijna altijd tussen! Verder zijn er (heel) af en toe nog mooie dingen te vinden in de uitverkoopbakken! Zo heb ik ooit eens Marquee Moon van Television voor 3 euro (!!!) gevonden in het donkerste hoekje van een FRS-uitverkoopbak!
Ik heb hetzelfde met de muziek DVD's. 3 voor 25 Euro is een leuke actie om wat aan achterstallig onderhoud in de verzameling te doen en dat geldt ook voor Van Leest. Daar hebben ze soms hele leuke dingen liggen voor 5 Euro. De FRS hier in het dorp is overigens heel beroerd.
Geheel genomen hebben beide ketens nauwelijks een fatsoenlijk aanbod en ik vraag het al niet eens meer. De opmerking 'we kunnen het voor je bestellen' is tegenwoordig zo achterhaald. Ik zocht een CD van Agua de Annique en die moest bij bestelling 20 Euro kosten terwijl ik hem nu voor 5 pond heb bij Amazon UK. Bestellen kan iedereen in dit Internet tijdperk. Ik koop heel veel online maar in principe gaat er niets boven een mooie winkel met de geur van verse CD's.
Komende week ga ik eens kijken bij de nieuwe Platozaak in Utrecht. Ik ben echt zeer benieuwd.
0
geplaatst: 10 januari 2009, 16:00 uur
Dat is helaas niet zo. Winkels als Blokker en Media Markt zien dit soort artikelen als lokkertje in de hoop dat je er ook iets koopt waar ze wel wat op verdienen. 12 euro is zo'n beetje de inkoopprijs & btw voor een cd, dus ze verdienen daar helemaal niets aan
0
geplaatst: 10 januari 2009, 16:17 uur
djarend schreef:
Dat is helaas niet zo. Winkels als Blokker en Media Markt zien dit soort artikelen als lokkertje in de hoop dat je er ook iets koopt waar ze wel wat op verdienen. 12 euro is zo'n beetje de inkoopprijs & btw voor een cd, dus ze verdienen daar helemaal niets aan
(quote)
Klopt en daardoor ga je denken dat Mediamarkt over de gehele linie zeer goedkoop is en dat is vaak niet het geval
0
geplaatst: 10 januari 2009, 16:28 uur
Mediamarkt en Blokker zijn wel bij uitstek winkels waar ik een hekel aan heb.
0
geplaatst: 10 januari 2009, 18:10 uur
Hmm lullige voorbeelden. Agua de annique, Transformer en London calling liggen er sowieso altijd.
De huiskleuren zijn zwart en donkerblauw, dus dat is niet echt zeeman...
En verder begrijp ik iedereen ook echt over free record shop, was er zelf ook echt tegen (net als van lees en music store). Vooral omdat niemand van het personeel ook maar enig verstand van muziek heeft. Maar ik merk zelf dat ik de hele dag gewoon goede muziek op zet (veel van de voorbeelden die al eerder zijn genoemd) en dat er genoeg mensen komen die het herkennen en het fantastisch vinden. Free record shop neemt mischien gewoon te gemakkelijk mensen aan die er gewoon niks van begrijpen.
Qua metal (noemde iemand volgens mij ook) durf ik niet zoveel over te zeggen, dat is inderdaad wel wat treurig. Maar de klassiekers zullen ook altijd op voorraad zijn.
Heb vandaag voor 2 euro Bad religions New maps of hell meegenomen (kleine box met cd + dvd en 2 posters). Toch wel een leuk voorbeeld dacht ik.
De huiskleuren zijn zwart en donkerblauw, dus dat is niet echt zeeman...
En verder begrijp ik iedereen ook echt over free record shop, was er zelf ook echt tegen (net als van lees en music store). Vooral omdat niemand van het personeel ook maar enig verstand van muziek heeft. Maar ik merk zelf dat ik de hele dag gewoon goede muziek op zet (veel van de voorbeelden die al eerder zijn genoemd) en dat er genoeg mensen komen die het herkennen en het fantastisch vinden. Free record shop neemt mischien gewoon te gemakkelijk mensen aan die er gewoon niks van begrijpen.
Qua metal (noemde iemand volgens mij ook) durf ik niet zoveel over te zeggen, dat is inderdaad wel wat treurig. Maar de klassiekers zullen ook altijd op voorraad zijn.
Heb vandaag voor 2 euro Bad religions New maps of hell meegenomen (kleine box met cd + dvd en 2 posters). Toch wel een leuk voorbeeld dacht ik.
0
geplaatst: 10 januari 2009, 18:13 uur
Maar ja ik denk ook echt wel dat Free record shop gewoon alle commcerciele bende er uit moet gooien. Dat verkoopt echt niet. Ik verkoop nog altijd 100 keer meer Radiohead dan Christina aguilera en Metallica dan nope is dope. FRS moet dan toch gewoon meer richten op muziekliefhebbers zoals hier.
0
Sheplays
geplaatst: 10 januari 2009, 18:30 uur
0
geplaatst: 10 januari 2009, 19:19 uur
lowieke schreef:
Maar ja ik denk ook echt wel dat Free record shop gewoon alle commcerciele bende er uit moet gooien. Dat verkoopt echt niet. Ik verkoop nog altijd 100 keer meer Radiohead dan Christina aguilera en Metallica dan nope is dope. FRS moet dan toch gewoon meer richten op muziekliefhebbers zoals hier.
Ik bedoel niet eens bandjes als Radiohead, Coldplay of andere die bij voorbaat toch wel duizenden exemplaren verkopen en dus ook bij Mediamarkt liggen naast BZN en Jan Smit.
Een echt goede muziekzaak heeft bijvoorbeeld aparte en goede afdelingen voor Blues, World Music, Rap en noem maar op. Eventueel ook Muziek DVD's. Dat is wat een goede platenzaak van de rest kan onderscheiden. Het gaat om het volledige aanbod en niet enkele titels. Bij FRS in Utrecht moet je zelfs zoeken naar de CD's, zo weinig hebben ze nog staan. Het is voornamelijk computerspellen en dat soort zaken. Ik vind het niet eens een muziekzaak meer.
0
geplaatst: 10 januari 2009, 19:23 uur
Running On Empty schreef:
Het is voornamelijk computerspellen en dat soort zaken. Ik vind het niet eens een muziekzaak meer.
(quote)
Het is voornamelijk computerspellen en dat soort zaken. Ik vind het niet eens een muziekzaak meer.
ze noemen zichzelf volgens mij tegenwoordig entertainment store, voor wat het waard is...
0
geplaatst: 10 januari 2009, 19:26 uur
sq schreef:
Blokker is natuurlijk ook geen platenzaak. Ze hebben hoogstens 5 verschillende cd's en een klein assortiment (kinder) dvd's dus die lijken mij ook niet echt geschikt om een platenzaken discussie over te voeren

* denotes required fields.