menu

Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!

zoeken in:
avatar van charlezzz
patrick_p72 schreef:
(quote)


Voor het interessant houden van die optredens zou het toch handig zijn om hiervoor nieuwe nummers te schrijven lijkt mij. Het schrijven van nieuwe nummers komt dus neer op een soort van 'studie' voor het verwerven van nieuwe kennis.

Om het terug op de software te trekken (en die word al net zoveel gedownload als muziek) ik word ook niet betaald voor het peil houden van mijn kennis.


lijkt me niet dat de muziekwereld gelijk moet worden getrokken aan jouw getormenteerde werksituatie.

patrick_p72
Oh dus software downloads zijn wel ok .

Jullie hebben allemaal je euro's netjes overgemaakt aan Mickysoft voor je versie van Windhoos. En je Office pakketjes snort ook rustig op je pc onder het gebruik van een compleet legale licentie.

Maar wel met opgeheven vinger zwaaien naar de mensen die vinden dat de muziek zelf gratis zou moeten zijn net als software gratis zou moeten zijn.

Waarom floreert de open source wereld...... ZOu dat niet kunnen met de muziek wereld??

avatar van charlezzz
[quote]patrick_p72 schreef:
(quote)


klopt. het moet gaan om de creatieve kant. en als een artiest ervoor kiest om bepaalde creaties in een zekere creatieve omgeving (ik noem eens iets geks: een hoes) te presenteren, dan is het een belediging voor de artiest om de muziek zomaar op je hd te branden. en als de muzikant dat wel goed vindt is er altijd nog de mogelijkheid dat legaal te doen via itunes o.i.d.

ik vond het van de zomer behoorlijk zielig om een 5lp set waar artiest en ik een paar maanden aan gewerkt hadden (hij aan de muziek, ik aan de hoes - ieder zijn vak) binnen luttele dagen terug te vinden op een of vage russische download site en te zien verworden tot een mp3 bestand van een x aantal mb's

avatar van charlezzz
patrick_p72 schreef:
Oh dus software downloads zijn wel ok .

Jullie hebben allemaal je euro's netjes overgemaakt aan Mickysoft voor je versie van Windhoos. En je Office pakketjes snort ook rustig op je pc onder het gebruik van een compleet legale licentie.

Maar wel met opgeheven vinger zwaaien naar de mensen die vinden dat de muziek zelf gratis zou moeten zijn net als software gratis zou moeten zijn.

Waarom floreert de open source wereld...... ZOu dat niet kunnen met de muziek wereld??


toevallig dus wel ja. sterker nog, op die versie van office zit een spellingscontrole zodat wij kunnen spreken van licensie ipv licentie

en wat betreft dat laatste: dat kan wel, maar dan alleen als de artiest dat zelf zo wil.

patrick_p72
charlezzz schreef:

klopt. het moet gaan om de creatieve kant. en als een artiest ervoor kiest om bepaalde creaties in een zekere creatieve omgeving (ik noem eens iets geks: een hoes) te presenteren, dan is het een belediging voor de artiest om de muziek zomaar op je hd te branden. en als de muzikant dat wel goed vindt is er altijd nog de mogelijkheid dat legaal te doen via itunes o.i.d.

ik vond het van de zomer behoorlijk zielig om een 5lp set waar artiest en ik een paar maanden aan gewerkt hadden (hij aan de muziek, ik aan de hoes - ieder zijn vak) binnen luttele dagen terug te vinden op een of vage russische download site en te zien verworden tot een mp3 bestand van een x aantal mb's


Mij gaat het om de muziek en niet om de hoes van een cd. Dus om de muziek te waarderen moet ik ook de hoes mooi vinden???

En op de cd was diezelfde muziek ook al een X aantal mb's. Het blijven ten slotte gewoon 1en en 0en op welke mediadrager je het ook zet.

Ok dit was een LP (nog geen bitjes dus) maar ja die kan ik nooit afspelen want daar heb ik de apparatuur niet voor. Vroeger nog wel een paar LP's gehad maar die heb ik ondertussen al lang gedigitaliseerd, heb ik daarmee ook de artiest beledigd???

patrick_p72
charlezzz schreef:

toevallig dus wel ja. sterker nog, op die versie van office zit een spellingscontrole zodat wij kunnen spreken van licensie ipv licentie

en wat betreft dat laatste: dat kan wel, maar dan alleen als de artiest dat zelf zo wil.


Ja Nederlands was niet mijn sterkste vak vroeger op school en spellen al helemaal niet . Maar ik tik mijn teksten die ik hier schrijf ook niet eerst in Word. Maar we raken offtopic zo he . Het ging tenslotte niet over mijn matige Nederlands.

avatar van charlezzz
zucht. laat ook maar.

patrick_p72
Wel jammer het werd net leuk .

avatar van vigil
patrick_p72 schreef:
Oh dus software downloads zijn wel ok .

Jullie hebben allemaal je euro's netjes overgemaakt aan Mickysoft voor je versie van Windhoos. En je Office pakketjes snort ook rustig op je pc onder het gebruik van een compleet legale licentie.

Maar wel met opgeheven vinger zwaaien naar de mensen die vinden dat de muziek zelf gratis zou moeten zijn net als software gratis zou moeten zijn.



Dus je gaat er van uit dat ik wel software download en geen muziek. Vanwaar deze aanname??

Volgens mij heb ik dit erbij gekregen toen ik een Laptop aanschafte maar daar zal je ook wel weer een opmerking over hebben iets van " waarom krijg je dan niet alle cd's gratis als je een cd-speler koopt".

avatar van charlezzz
vigil schreef:
(quote)


Dus je gaat er van uit dat ik wel software download en geen muziek. Vanwaar deze aanname??

Volgens mij heb ik dit erbij gekregen toen ik een Laptop aanschafte maar daar zal je ook wel weer een opmerking over hebben iets van " waarom krijg je dan niet alle cd's gratis als je een cd-speler koopt".


dat bedoelde ik dus....

patrick_p72
vigil schreef:

Dus je gaat er van uit dat ik wel software download en geen muziek. Vanwaar deze aanname??


Ik denk ook niet dat het op iedereen persoonlijk bedoeld is maar wie de schoen past trekt hem aan he.

Ik durf te wedden dat bij veruit de meeste bezoekers van MuMe ergens wel een illegaal software pakketje snort.


Ik heb thuis ook 1 pc staan waar dat niet het geval is. 3 maal raden hoe dat kan .


vigil schreef:

Volgens mij heb ik dit erbij gekregen toen ik een Laptop aanschafte maar daar zal je ook wel weer een opmerking over hebben iets van " waarom krijg je dan niet alle cd's gratis als je een cd-speler koopt".


Ja een opmerking wel als is die misschien meer in jouw voordeel en wat offtopic. Waarom word ik verplicht als ik een laptop koop er een kopietje van dat OS van Bill te kopen. En als je vraagt of ze dat niet zonder verkopen, staan ze je in het meest positieve geval heel dom aan te kijken.

Gelukkig is het bij Sony nog niet zo dat als ik een CD-speler van ze koop dat ik daarna ook de complete discografie van Andre Hazes erbij krijg waar ik dan ook nog voor moet betalen

avatar van starbright boy
bawimeko schreef:

En de publiciteit de laatste tijd vooral merk zijn "frisse jonge bandjes" als Iggy en de Stooges, Police, Eagles, Beatles end de Rolling Stones...


Da's heel simpel te verklaren, daar zit het geld. Liefhebbers van die muziek kopen namelijk nog steeds CD's en zijn makkelijk te porren voor luxe versies van albums die ze al lang hebben met extra nummers of iets anders erbij. De reden dat er tegenwoordig zoveel van dat soort dingen uitkomen is de crisis in de muziekindustrie. Tegenwoordig heel wat makkelijker te verkopen dan een debuutalbum van artiest X. Het is nu eenmaal zo dat gemiddelde 40-plusser (en onder hen is animo tot downloaden het minst) eerder dat soort gevestigde namen koopt. Bij de grote platenmaatschappijen zie je al dat er veel minder nieuwe bands getekend worden dan een jaar of 10 terug. Bovendien zijn of gaan al die bands (buiten The Beatles natuurlijk) binnenkort op tournee. En daar wordt nog veel groffer geld verdient. Gevestigde namen komen niet in de problemen door downloaden, die tekenen gewoon een contract met een concertpromotor (zoals bijvoorbeeld Madonna onlangs) en gaan nog veel meer vragen voor concertkaartjes. En Cd's als bijproduct zien. De onzekerheid zit 'm toch echt in het doorstoten van nieuwe namen. En in de kleinere labels en niet zielloze platenzaken die in veel gevallen net overeind konden blijven.

Ik verwacht zoals ik al eerder zei dat de muziekindustrie zich weleens zou kunnen herformeren rondom live optredens. Met grote concertpromotors in plaats van grote platenmaatschappijen. Met als gevolg dat de kaartjes daarvoor veel duurder gaan worden en het gat tussen gevestigde namen en beginnende bands veel groter gaat worden.

avatar van bawimeko
->Starbright Boy; heldere analyse! Eerlijkgezegd kan ik me goed voorstellen dat je als tiener tegenwoordig praktisch alleen maar download. Ik denk dat mijn huidige cd-collectie de helf kleiner zou zijn als dit 10-20 jaar geleden allemaal mogelijk was.

Als veertiger voel ik me nog steeds 'verplcht' om cd's die ik echt mooi vind origineel aan te schaffen. Verder is in de regel de geluidskwaliteit van de originele schijf beter dan een paar MP3-tjes.

Tussen-stand lijkt te zijn dat de platenmaatschappijen even naar adem happen en daarna vast wel weer een melkkoe (SACD, andere formaten) proberen te vinden. Ondertussen blijf ik het idee hebben dat kwalitatief goede (her-)uitgaves goed blijven lopen, al zal dat nooit op grote schaal zijn. Dus ECM-releases of heruitgaves van Rhine hebben een streepje op me voor boven het twintig jaar herdrukken van dezelfde cd (Sgt. Peppers, bijvoorbeeld).

avatar van starbright boy
Nog een jaar of drie, hooguit, en de hele Beatles backcatalogus zal ook geremastered uit gaan komen, daar ben ik van overtuigd. Sowieso is de marketingmachine van The Beatles erg slim. Elk jaar is er een nieuw Beatlesproduct op de markt, netjes op tijd voor de feestdagen. Dit jaar krijgen we de film Help, vorig jaar was het Love en zo hebben we ook al dat dikke boekwerk, Let It Be Naked, de CD "1", de Yellow Submarine-soundtrack en nog een aantal hebbedingetjes voor onder de kerstboom gehad. Ik voorspel in drie of vier opeenvolgende jaren een worp geremasterde reguliere CD's, zo rond oktober en in het laatste jaar geremasterde versies van blauw en rood. Let op mijn woorden.

SACD had trouwens de muziekindustie een beetje moeten redden, maar is een enorme flop gebleken. Alleen onder liefhebbers van klassieke muziek is het formaat enigszins aangeslagen. Pop-CD's verschijnen inmiddels nauwelijks meer op SACD en er zijn al titels die soms tegen lage prijzen zijn gedumpt door platenmaatschappijen en al niet meer te leveren zijn.

avatar van bawimeko
De Beatles-albums vormen een prima graadmeter voor de houding van de platenfirma's (in dit geval: EMI). Zelden werd een artistiek tamelijk integer oeuvre zo financieel uitgemolken.
De grap is dat zelfs deze catalogus onder druk staat van illegale (maar superieure) downloads van Beatle-albums in betere versies dan die uit 1986 en '87 (want zo oud zijn deze cd's al!).

avatar van Paalhaas
bawimeko schreef:
De Beatles-albums vormen een prima graadmeter voor de houding van de platenfirma's (in dit geval: EMI). Zelden werd een artistiek tamelijk integer oeuvre zo financieel uitgemolken.

Op nummer 1 staat denk ik Jimi Hendrix. Daar zijn echt duizenden verschillende flut-cd's van uitgekomen.

avatar van lebowski
Paalhaas schreef:
Op nummer 1 staat denk ik Jimi Hendrix. Daar zijn echt duizenden verschillende flut-cd's van uitgekomen.


Ex aequo met Elvis.

neo
Denk je? Ik zit toch eerder aan Ennio Morricone te denken....

avatar van bawimeko
neo schreef:
Denk je? Ik zit toch eerder aan Ennio Morricone te denken....


..bovendien zit je dan al snel in de hoek van de vage orkesten die voor een appel en een ei blijkbaar wat filmhits op de band knallen.
Ik vraag me af wat 'beter' is; de derde versie van een Rolling Stones-album aanschaffen of sinds 1986 zitten met dezelfde hoofdpijnversie van Revolver. Ik ben geneigd naar het eerste.

Overigens las ik gisteren in de prettige Uncut dat een hoop grote bands die weer samenzijn (Police, bijvoorbeeld) rondom hun comeback-tournees helemaal geen plannen hebben voor nieuw materiaal. Is dat illustratief voor het "failliet" voor de cd? Het geld zit blijkbaar eerder in (grote) optredens; nieuw materiaal kost tijd, geld en levert te weinig op. Vermoedelijk zegt het ook veel over de cynische houding van veel van die reunie-klanten....

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
bawimeko schreef:
Overigens las ik gisteren in de prettige Uncut dat een hoop grote bands die weer samenzijn (Police, bijvoorbeeld) rondom hun comeback-tournees helemaal geen plannen hebben voor nieuw materiaal. [...] Het geld zit blijkbaar eerder in (grote) optredens; nieuw materiaal kost tijd, geld en levert te weinig op. Vermoedelijk zegt het ook veel over de cynische houding van veel van die reunie-klanten....

Als je ervan uitgaat dat ze alleen om het geld spelen (waarin spelen = optreden danwel muziek opnemen), is dat een volkomen plausibele redenering.

avatar van starbright boy
Sheplays schreef:
Gelukkig geldt dat dan niet voor Amsterdam! Concerto, Get Records en Boudisque zijn gelukkig nog steeds very much alive and kicking!

Wat er in een paar maanden al niet kan veranderen....

Au, touché.

avatar van itchy
Nouja zeg, Concerto zit er toch nog?

avatar van bawimeko
Het gaat nog slechter:
(afbeelding)
Ik vermoed dat er tussen nu en een jaar nog wat platenmaatschappijen gaan kapseizen.. Zelfs digitaal downloaden helpt niet, het relatieve succes van iTunes houdt in dat er nog minder cd's worden verkocht dan deze grafiek veronderstelt.
In hetzelfde artikel wordt trouwens vermeld dat het massaal aanklagen van downloaders wordt opgeschort (ze hadden 35.000 (!) zaken aangespannen). Waarschijnlijk gaat men wat meer op de vriendelijke toer.

De banen van de 3400 medewerkers van de Zavvi keten in de U.K.(voorheen Virgin Megastore) staan op het spel.
Zavvi heeft op 24 december uitstel van betaling aangevraagd.

avatar van Bertus
De Plato in Utrecht daarentegen gaat verhuizen naar een groter pand. Het kan kennelijk wel

avatar van vogelaar
Bertus schreef:
De Plato in Utrecht daarentegen gaat verhuizen naar een groter pand. Het kan kennelijk wel


Okee en waar gaan ze heen in Utrecht, ik kom er wel eens.
De laatste keer dat ik daar was, was het heel druk je kon bijna niet in de bakken kijken zoveel mensen in de winkel.
En een flinke rij bij de kassa!!

avatar van Oldfart
De Plato in Utrecht daarentegen gaat verhuizen naar een groter pand
dat werd ook wel eens tijd zeg, al jaren te krap behuisd.
Zeker nadat White Noise er mee stopte.

Nu Plato en Concerto onder de zelfde eigenaar vallen, kan men natuurlijk nog gunstiger inkopen, maar ik heb wel gemerkt dat het aanbod verschraalt, o.a. steeds minder op voorraad van 1 artiest.

avatar van bawimeko
Bertus schreef:
De Plato in Utrecht daarentegen gaat verhuizen naar een groter pand. Het kan kennelijk wel


Da´s wel een erg micro/economisch verhaal...
`Het gaat slecht in de muziekindustrie`
`Nou...ik heb vorige week TWEE cd´s gekocht!!`
Overigens is er (zelfs in Utrecht!) minder keuze dan vijf jaar geleden....en ik zie het aanbod alleen maar verschralen...

avatar van Njal
vogelaar schreef:

Okee en waar gaan ze heen in Utrecht, ik kom er wel eens.


Ze gaan naar de Voorstraat, tegenover de Albert Heijn. Meer info op http://www.groots.info/

Gast
geplaatst: vandaag om 10:36 uur

geplaatst: vandaag om 10:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.