menu

Mijn Updates +
Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!

zoeken in:
Hope is no strategy is het credo, maar zonder "hope" grijpt men snel naar "dope". Ga gewoon eens kijken op de halfjaarlijkse grote verzamelaarsbeurs in Utrecht (waarvan de grote platenbeurs een onderdeel is) en je gaat je al snel afvragen waarom je zo nodig die schuimrubber blokken met al je speldjes moest ruimen, wanneer je ziet dat iemand 25 euro voor een lullig lijkend Sunkist-speldje betaalt. Bij ruiming zag ik het niet en nu nog steeds niet. Feit is dat niemand destijds erbij stil stond dat het wel een big time zou kunnen worden. Deels is het onderdeel van het leven zoals het is, deels is het kenmerk van een 'mankelhaft' productie-/beheerproces. En dat komt nog steeds voor - soms is het uiterst merckwaerdig hoe bedrijven met een uiterst gebrekkige infra-structuur zulke mooie producten kunnen maken.

ohmusica schreef:
Vergeet een ding niet van de muziekindustrie en dat is het hele concert gebeuren. Als je het goed aanpakt, staat een release garant voor een aanzienlijk aantal podiumoptredens. Van kleine tot grote zalen en de festivals. Zo telde ik bij de nieuwe release van Olafur Arnalds, niet bepaald een fuifnummer, een lijst van 120 upcoming optredens. Ook dat is een aspect van een nog wel springlevende muziekindustrie.

Ja, misschien is de cirkel weer rond.
Ooit was een fysike release gewoon een visitekaartje om concerten binnen te halen. Later waren het eerder de concerten die voor een boost in de verkoop van "fysieke media" moest zorgen.
Ergens mid jaren 80 vertelde Lemmy my dat, financieel gezien, een Motörhead tour enkel diende om de platenverkoop aan te wakkeren.
Maar rond de eeuwwisseling met de komst en snelle groei van, vooral illigaal, digitaal downloaden, zag ik ook een enorme toename in het aantal concerten.
Tegenwoordig is het concert aanbod enorm. En de festivals duren dagen en zijn gigantisch.

gaucho schreef:
Zijn er hier mensen die wel eens een YouTube-filmpje of muziektrack downloaden? En waarom zou je dat nog doen? Ik zie het verschil niet zo scherp met gewoon luisteren naar Spotify...

Arrie schreef:
... Ik denk dat het populairder is dan je denkt.

Bijna iedereen uit mijn omgeving luistert zijn muziek uitsluitend via youtube. Maar ja dit zijn dan ook bijna allemaal niet echt muziekliefhebbers. Dit zijn dan ook vooral mensen die in vroegere tijden waarschijnlijk naar de radio zouden luisteren en nooit een plaat of cd zouden kopen.
Wat mij echter verbaast is dat ik toch een deel jonge muziekanten ken die zelf geen muziek verzameling hebben, nooit muziek gekocht hebben (in eender welke vorm), en gewoon youtuben.

Voor muziek kom ikzelf zelden op youtube en dan is dit enkel voor interviews of misschien eens een concert. Het overgroote deel van de muziek op youtube is van erbarmelijke geluidsqualiteit en videoclips interesseren me geen bal.

Het gaat in de eerste plaats natuurlijk om de inhoud. En het is ook maar wat je gewend bent. Ik zou mijn stereo installatie niet willen missen. Maar als ik bij de nieuwe van Baroness bijvoorbeeld zie dat mensen het album onvoldoende geven omdat ze de productie slecht vinden, of dat overdreven gedoe daarover bij Death Magnetic (Metallica), dan blijkt dat het ook de andere kant kan uitslaan. Mijn eerste lp's beluisterde ik op een draagbare mono platenspeler. Daarna hadden stereo, wel met plastic speakers. Het verlangen naar beter was er, maar tot dan genoten we ook volop van de muziek. Probleem tegenwoordig is wel dat albums vaak geproducet worden met die stomme oortjes waar de jeugd mee rondloopt in gedachten.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:22 uur

geplaatst: vandaag om 06:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.