Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
3
geplaatst: 27 maart, 21:14 uur
Ross "The Boss" Friedman van Manowar overleden op 72 jarige leeftijd. Hij leed aan ALS.
3
geplaatst: 27 maart, 21:34 uur
Als eerbetoon aan Ross, the REAL Boss.
Nu staat hij vast daadwerkelijk aan de

Nu staat hij vast daadwerkelijk aan de

1
geplaatst: 30 maart, 09:23 uur
De Limburgse drummer Ed Rokx is op 23 maart overleden. Rokx, geboren in 1960, nam in 1983 achter het drumstel plaats van de Nederlandstalige hardrockband Vandale. Nadat hun platenmaatschappij Inelco failliet ging, hun derde album daarom onuitgebracht bleef en het alternatieve koningslied 'Wij willen Willem!' flopte viel Vandale uit elkaar. Rokx ging in 1987 door in de succesvolle groep Zinatra, die met Love or loneliness een Nedelandse hit scoorde en wereldwijd bekendheid verwierf. De groep stopte in 1992. Rokx speelde later nog o.a. in de band van René Shuman.
2
geplaatst: 30 maart, 13:21 uur
Ze wisten het een aantal weken onder de pet te houden, maar op 18 februari is de Britse gitarist Trevor Oakes overleden. Oakes speelde in de band Showaddywaddy. Hij was lid van de band vanaf hun oprichting in 1973 tot zijn afscheid in 2009. Hij was de gitarist van de groep, schreef een aantal van hun hits en was in hun tv-optredens te zien als saxofonist (al bespeelde hij dat instrument niet in de studio). In totaal had de groep 23 Britse hits en stonden ze op #1 in Groot-Brittannië en Vlaanderen met 'Under the moon of love'. De twee zonen van Oakes zijn beide profvoetballer geweest; Scott Oakes bij Luton Town en Stefan Oakes bij Leicester City.
Trevor Oakes is 79 jaar oud geworden.
Ik was als tienjarige groot fan van deze hit:
Trevor Oakes is 79 jaar oud geworden.
Ik was als tienjarige groot fan van deze hit:
0
geplaatst: 30 maart, 13:45 uur
Vandaag is drummer Greg Elmore overleden. Elmore was de drummer van de psychedelische rockband Quicksilver Messenger Service uit San Francisco vanaf de oprichting in 1965 tot zijn vertrek in 1979. De groep had vier hitjes in de Billboard Hot 100, waarvan 'Fresh Air' in 1970 met een 49e plaats de grootste was. (En terecht; geweldig nummer.)
Greg Elmore werd 79 jaar oud.
Greg Elmore werd 79 jaar oud.
0
geplaatst: 31 maart, 09:12 uur
Gisteren overleed de Amerikaanse toetsenist Christopher North. North was in 1970 een van de oprichters van de Amerikaanse progrockband Ambrosia. Hij was befaamd om zijn Hammondorgelspel. Ambrosia scoorde twee #3-hits in de Billboard Hot 100, alhoewel North op de eerste daarvan, 'How much I feel' uit 1978, niet te horen is, omdat hij toen wegens psychische problemen een jaartje uit de band was gestapt. Twee jaar later was hij op die andere top 3-hit, 'Biggest part of me', wel weer van de partij.
Christopher North is gestorven aan keelkanker en is 75 jaar oud geworden. In de clip is hij de toetsenist met de lange donkere haren, die aan het eind eventjes in beeld komt.
Christopher North is gestorven aan keelkanker en is 75 jaar oud geworden. In de clip is hij de toetsenist met de lange donkere haren, die aan het eind eventjes in beeld komt.
0
geplaatst: 1 april, 09:01 uur
Eergisteren overleed de Amerikaanse zanger Walt Maddox. Maddox was zes decennia lang de vaste kracht van de doowop-groep the Marcels. The Marcels zijn natuurlijk wereldberoemd van hun hit 'Blue moon' uit 1961; een Amerikaanse nummer 1-hit waarop de groep zestig jaar heeft kunnen teren. Die hit stamt uit februari van dat jaar, maar pas in augustus 1961 werd Maddox lid van de groep; hij is dus niet te horen op de originele opname. Maddox zingt wel tweede tenor op die andere hit van de groep, Heartaches, die in het najaar van 1961 tot plaats 7 reikte. Dat waren meteen ook de enige twee substantiële noteringen voor de doowoppers uit Pittsburgh. Maddox groeide uit tot de leider van de band, hield de groep zestig jaar lang aan de praat, had een solocarrière als Nat King Cole-tributezanger en runde een eigen studio en platenlabel. Hij is 88 jaar oud geworden.
In bijgevoegde clip staat Maddox tweede van rechts, gezien vanuit het publiek.
In bijgevoegde clip staat Maddox tweede van rechts, gezien vanuit het publiek.
0
geplaatst: 2 april, 08:47 uur
Op 31 maart overleed Martin Alleman, bassist van de Gentse band Derek & the Dirt. Eind jaren '80/ begin jaren '90 was die groep toch wel een van de betere rockbands van België. Derek & the Dirt brak in 1989 door met de powerballad Oh by the way, maakte ook nog indruk met nóg zo'n powerballad, 'Rosie', maar hield er in 1993 alweer mee op. Bassist Alleman heeft daarna nog jaren bij autofabrikant Volvo gewerkt.
Martin Alleman is 72 jaar oud geworden.
Martin Alleman is 72 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 2 april, 09:02 uur
Op 16 maart is de Duitse zangeres, componist en saxofonist Bettina Köster overleden. Eind jaren '70 speelde Köster in de Berlijnse groep Mania D. Daarnaast had ze een avant garde modewinkel, die muziektapes van undergroundbands uitbracht. Ze maakte deel uit van een Berlijnse groep artiesten die bekend raakte onder de naam Genius Dilettantes. Vanuit Mania D ontstond in 1981 de groep Malaria!, die internationale bekendheid kreeg en o.a. tourde met Siouxsie & the Banshees. Köster bleef in 1983 in New York hangen, produceerde er films en schreef er de muziek voor. De laatste jaren woonde ze in Zuid-Italië, waar ze ook overleden is.
Bettina Kòster is 66 jaar geworden.
Bettina Kòster is 66 jaar geworden.
0
geplaatst: 2 april, 13:49 uur
Gisteren overleed violiste, actrice en tekstschrijfster Tzruya 'Suki' Lahav. Lahav groeide op in een Israëlische kibboets. Na haar militaire diensttijd verhuisde ze met haar echtgenoot, Louis Lahav, die opnametechnicus was, naar de Verenigde Staten. Bruce Springsteen, die zijn albums opnam in de studio waar Louis werkzaam was, zocht een violist en kwam bij Suki uit. Lahav speelde de vioolpartijen op de opnamen voor 'The wild, the innocent and the E-street shuffle' en 'Born to run'. De meeste van die opnamen zijn niet op de oorspronkelijke albums verschenen; haar voornaamste bijdrage is de viool op 'Jungleland'.
Lahav keerde in 1975 terug naar Israël. In latere jaren kreeg ze succes als tekstschrijver; zo is de tekst voor de Israëlische inzending voor het Eurovisie Songfestival van 1990, 'Shara barkhovot' van haar hand (zangeres Rita bleef ermee steken op een 18e plaats). Daarnaast schreef Lahav toneelstukken en een tweetal romans.
Suki Lahav is 74 jaar oud geworden.
Lahav keerde in 1975 terug naar Israël. In latere jaren kreeg ze succes als tekstschrijver; zo is de tekst voor de Israëlische inzending voor het Eurovisie Songfestival van 1990, 'Shara barkhovot' van haar hand (zangeres Rita bleef ermee steken op een 18e plaats). Daarnaast schreef Lahav toneelstukken en een tweetal romans.
Suki Lahav is 74 jaar oud geworden.
1
geplaatst: 6 april, 12:59 uur
Don Landee is afgelopen week overleden. O.a. bekend als engineer bij Van Halen, The Doobie Brothers en Montrose.
0
geplaatst: 6 april, 15:38 uur
Donn is met dubbel -n. Ja, die moet wel heel veel gezien en meegemaakt hebben in de studio. Hij werkte vaak samen met Ted Templeman, een van de vaste Warner Brothers-producers. Volgens mij maakte hij ook opnamen met Little Feat, Van Morrison, Michael McDonald, James Taylor en nog wat van die bekende artiesten die opnamen voor Warner Brothers. Mooie loopbaan – en dus een mooi leven – moet die man gehad hebben.
R.I.P. Donn Landee.
R.I.P. Donn Landee.
0
geplaatst: 7 april, 11:40 uur
Maar hij leeft nog, in stabiele toestand ook, dus lijkt me niet voor dit topic.
2
geplaatst: 7 april, 11:56 uur
Heeft iemand al gecheckt of davevr een alibi heeft? Die is wel heel erg aan het hopen dat die rapper het toch niet gaat halen.
1
geplaatst: 7 april, 12:07 uur
GrafGantz schreef:
Heeft iemand al gecheckt of davevr een alibi heeft? Die is wel heel erg aan het hopen dat die rapper het toch niet gaat halen.
OK INSIDE JOB
2
geplaatst: 8 april, 13:57 uur
James Gadson - dat is inderdaad niet de eerste de beste. Met een grote mate van waarschijnlijkheid is hij de man die, in elk geval van de wereld van de soul, funk en disco, de meeste sessies op zijn naam heeft. Ik lees dat hij zelfs op hoge leeftijd bijdroeg aan albums van bijvoorbeeld Beck, Lady Gaga en Harry Styles. Maar ik ken 'm vooral uit de credits van talloze disco-, funk en rhythm 'n' bluesplaten uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Manman, wat heeft die Gadson op verschrikkelijk veel albums gedrumd. Marvin Gaye, The Temptations, Bill Withers, The Isley Brothers, Randy Crawford... En ook op talloze hitsingles: I will survive, Love hangover, de soundtrack van Saturday Night Fever, Dancing machine (Jacksons), Shake your groove thing, Don't leave me this way (de ongelofelijk funky versie van Thelma Houston), en dat zijn er nog maar een paar.
R.I.P. James Gadson
R.I.P. James Gadson
0
geplaatst: 9 april, 22:17 uur
0
geplaatst: 9 april, 22:37 uur
RIP Afrika Bambaataa
Dit was mijn kennismaking: nog steeds heel toepasselijk (helaas) Time Zone - World Destruction
En deze samen met Neneh Cherry
Dit was mijn kennismaking: nog steeds heel toepasselijk (helaas) Time Zone - World Destruction
En deze samen met Neneh Cherry
0
geplaatst: 10 april, 18:04 uur
Dat was mijn kennismaking met Afrika Bambaataa. Iconische naam met een paar enorme klassiekers. Planet Rock moet wel zo'n beetje het beste hiphopnummer van 1982 zijn en misschien uberhaupt wel de beste tot dan toe.
2
geplaatst: 10 april, 23:30 uur
Amazing Stroopwafels, daar heb ik een zwak voor. Zat nog op de middelbare school toen ik de groepsnaam hoorde. Die alleen al vond ik zó grappig en de liedjes die volgden bleken sympathiek. "Ik ga naar Frankrijk en ik kom nooit meer terug!" Jaren later te horen bij RTL toen die zender de Tour de France volgde en met De Avondetappe van de NOS concurreerde.
Over Afrika Bambaataa: die kende ik alleen van naam, maar vanochtend in de file zat bij het Radio 1 Journaal een interessant item naar aanleiding van zijn overlijden, hier te beluisteren. De file was extra snel voorbij.
Over Afrika Bambaataa: die kende ik alleen van naam, maar vanochtend in de file zat bij het Radio 1 Journaal een interessant item naar aanleiding van zijn overlijden, hier te beluisteren. De file was extra snel voorbij.
1
geplaatst: 13 april, 12:21 uur
Ach, het zat er natuurlijk een keer aan te komen. Het is een mooie, gezegende leeftijd.
Ik ben met Asha in aanraking gekomen, precies 21 jaar geleden, toen ik op 2 april 2005 (toch handig, zo'n Excel-logboekje waarin ik mijn aankopen nauwkeurig bijhoud) in de platenzaak waar ik werkte de cd 'The Kings And Queens Of Bollywood' uit de tweedehandsbakken viste en uit gekkigheid even wilde luisteren.
Ik trok een kamerbrede grijns bij het openingsnummer en in mijn herinnering heb ik het nummer die dag wel tien keer door de luidsprekers van de platenzaak laten schallen. Ik vermoed dat de omzet die dag een beetje tegenviel.
Die dag heb ik Asha leren kennen en is mijn waardering voor haar alleen maar gegroeid. Inmiddels heb ik een wagonlading Bollywood-lp's waar zij op zingt, maar uitgerekend het album waar dit nummer van afkomstig is, mis ik nog. Dus als iemand 'Kismat' (1968) nog op een stoffige zolderkamer heeft en alleen maar koppijn krijgt van de meest aanstekelijke oorwurm aller tijden ('Wannabe', eat this!): ik neem 'em graag over.
De olijk-oenige clip geeft natuurlijk nog meer vrolijke meezingvreugde (kan niet hier, maar wel op YT worden afgespeeld).
Ik ben met Asha in aanraking gekomen, precies 21 jaar geleden, toen ik op 2 april 2005 (toch handig, zo'n Excel-logboekje waarin ik mijn aankopen nauwkeurig bijhoud) in de platenzaak waar ik werkte de cd 'The Kings And Queens Of Bollywood' uit de tweedehandsbakken viste en uit gekkigheid even wilde luisteren.
Ik trok een kamerbrede grijns bij het openingsnummer en in mijn herinnering heb ik het nummer die dag wel tien keer door de luidsprekers van de platenzaak laten schallen. Ik vermoed dat de omzet die dag een beetje tegenviel.
Die dag heb ik Asha leren kennen en is mijn waardering voor haar alleen maar gegroeid. Inmiddels heb ik een wagonlading Bollywood-lp's waar zij op zingt, maar uitgerekend het album waar dit nummer van afkomstig is, mis ik nog. Dus als iemand 'Kismat' (1968) nog op een stoffige zolderkamer heeft en alleen maar koppijn krijgt van de meest aanstekelijke oorwurm aller tijden ('Wannabe', eat this!): ik neem 'em graag over.

De olijk-oenige clip geeft natuurlijk nog meer vrolijke meezingvreugde (kan niet hier, maar wel op YT worden afgespeeld).
* denotes required fields.