MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Op 14 september is de Britse zanger/ componist Pete Byrne overleden. Byrne, afkomstig uit het Engelse Bath, brak als zanger van de synthpopgroep Naked Eyes door in 1982. Hun cover van 'Always something there to remind me' bereikte plaats #8 in de Amerikaanse Billboard. De opvolger, Promises, promises, kwam in Amerika tot #11. Daarna volgden nog twee Amerikaanse top 40-hit.s Opvallend genoeg bleef succes in eigen land volledig uit. Na twee albums stopte het duo. Byrne verhuisde naar Amerika, schreef songs voor anderen en bracht in 2001 een soloalbum uit. In 2005 startte hij een nieuwe versie van Naked Eyes; vijf jaar geleden verscheen nog een album met nieuw materiaal.
Pete Byrne is 74 jaar oud geworden.

RIP Pete Byrne

Deed geen belletje rinkelen, maar na het beluisteren van de hit komt die stem toch bekend voor.

"Something..." ook verkrijgbaar in een uitgebreide versie van Tony Mansfield (= New Musik)

ps
prachtig Bacharach & David nummer, bijna ongeacht in welke uitvoering.

R.I.P. Peter Byrne

Marcello d’Azzurro (Marcel van den Belt), belangrijke naam in het Italo genre is overleden.
https://www.eurobeat-prime.com/forum/viewtopic.php?t=4305

Het is bijltjesdag voor de Canadese groep Max Webster dit jaar.
De progrock-/classic rockband uit Toronto was actief tussen 1972 en 1981.
Op 28 februari van dit jaar overleed toetsenist Terry Watkinson op 85-jarige leeftijd. Op 17 september, vorige week dus, ontviel ons drummer Gary McCracken (75 jaar). Naar nu bekend geworden is is sinds 15 september ook tekstschrijver Pye Dubois er niet meer. Naast Max Webster werkte Dubois (wiens echte naam overigens Paul Phillip Woods was) ook samen met de landgenoten van Rush. Zo schreef hij de tekst voor de song die later zou evolueren in Tom Sawyer.
Pye Dubois is 77 jaar oud geworden. Ook dit nummer is van zijn hand:

De Schotse gitarist Neil Henderson is eerder deze maand overleden. Henderson speelde gitaar in de beginjaren van de Schotse teenybopperband Bay City Rollers. Hij is te horen op hun debuuthit, 'Keep on dancing', die in 1971 tot plaats #9 reikte in de Britse hitlijst. Een jaar later, nog voordat de rollermania echt toesloeg in Groot-Brittannië, stapte Henderson op. In 1974 werd hij lid van een andere Schotse topgroep, Middle of the Road, die toen juist hun grote succesjaren al achter zich hadden liggen. Henderson is onder meer te horen op hun singles Rockin' soul en Everybody loves a winner, die alleen in Duitsland een klein hitje werden.
Neil Henderson is 73 jaar oud geworden.

Afgelopen vrijdag is Chuck Varga overleden. Varga maakte deel uit van het Amerikaanse thrashmetal/ shock rock-gezelschap GWAR. Chuck Varga bespeelde geen instrument in de band, maar was in de rol van Sexecutioner wel een vast bandlid. Alleen zijn 'theme song', 'Sexecutioner', werd door hem zelf gezongen. Varga had de rol van Sexecutioner tussen 1989 en 2001.
Varga is 68 jaar oud geworden.

Gisteren overleed de Trinidadiaanse zanger Slinger Francisco, beter bekend als Mighty Sparrow. Hij stond bekend als de Calypso King. Uiteraard kennen we hem hier ten lande van de enorme hit 'Only a fool (breaks his own heart)', maar dat was een atypisch geluid van hem. In de jaren '60 waren er hele calypso-wedstrijden, waar Mighty Sparrow de titel Calypso King won met tracks als Our model nation, Royal jail en Calypso come back home. Op 'Only a fool' was Mighty Sparrow gastzanger op de opname van orkestleider Byron Lee. Het werd een hitje in 1969, maar een nog veel grotere hit in een heruitgave in 1977.
Mighty Sparrow is 91 jaar oud geworden.

chartsmaster schreef:
Gisteren overleed de Trinidadiaanse zanger Slinger Francisco, beter bekend als Mighty Sparrow.

Één van z'n grootste hits.

Van dit album, geproduceerd door Van Dyke Parks:

Mighty Sparrow - Hot and Sweet (1974)

Afgelopen zaterdag overleed de Franse componiste en tekstschrijfster Vline-Buggy. Buggy, wier echte naam Liliane Konyn was, schreef aanvankelijk teksten samen met haar oudere zus Eveline. Toen die in 1962 overleed voegde Buggy de schrijversnaam van haar zus toe aan haar eigen pseudoniem en werd het Vline-Buggy.
Vline-Buggy schreef teksten voor onder andere Claude François (Si j'avais avais un marteau, een vertaling van 'If I had a hammer'), Hugues Aufray (Céline), Johnny Hallyday (Le pénitencier, een vertaling van 'House of the rising sun'), Michel Sardou, Dalida, France Gall, Hervé Villard, Juliet Gréco, eigenlijk alle grote Franse sterren.
Vline-Buggy is 97 jaar oud geworden.

chartsmaster schreef:
'Only a fool' was Mighty Sparrow gastzanger op de opname van orkestleider Byron Lee. Het werd een hitje in 1969, maar een nog veel grotere hit in een heruitgave in 1977.

Wat heet, het stond meer dan een half jaar in de top 40. Dat is tegenwoordig niet zo raar, maar toen toch heel ongebruikelijk. Only A Fool stond langer in de top 40 dan Staying Alive' en Wuthering Heights bij elkaar.

Buiten NL en Vlaanderen was het nummer geen hit trouwens (zover ik kan vinden).

Poek schreef:
(quote)

Wat heet, het stond meer dan een half jaar in de top 40. Dat is tegenwoordig niet zo raar, maar toen toch heel ongebruikelijk. Only A Fool stond langer in de top 40 dan Staying Alive' en Wuthering Heights bij elkaar.

Buiten NL en Vlaanderen was het nummer geen hit trouwens (zover ik kan vinden).

En toch was het niet de grootste hit van het jaar.

Onweerwolf schreef:
(quote)

En toch was het niet de grootste hit van het jaar.

Dat hangt er vanaf hoe je dat bepaalt, vergelijk Bijzondere lijst: Top 100-Jaaroverzicht van 1978 - top40.nl met Bijzondere lijst: Decenniumlijst: 70's - top40.nl

Maar goed, voor dit topic verder niet zo relevant.

Poek schreef:
(quote)

Dat hangt er vanaf hoe je dat bepaalt, vergelijk Bijzondere lijst: Top 100-Jaaroverzicht van 1978 - top40.nl met Bijzondere lijst: Decenniumlijst: 70's - top40.nl

Ik zei van het jaar, niet van het decennium.

Poek schreef:
(quote)

Het is niet de grootste hit van 1977, maar wel de grootste hit die in 1977 in de Top 40 heeft gestaan.

Mijn vader hield niet van muziek. Hij begreep ook nooit waarom zijn kinderen geld weggooiden aan dure platen. Tot "Only a fool" op de radio klonk. Toen zei hij, diep onder de indruk: "Hij zingt dit wel stééngoed!" Ik wist niet wat ik hoorde. Om deze reden is dit lied mij altijd zeer dierbaar gebleven.

RIP Mighty Sparrow (die blijkbaar Slinger Francisco in het echt heette)

"Only a Fool" is toch één van de all-time-classics en verdient misschien wel een plekje in de top 10 daarvan.

Only a Fool was één van de eerste hits die ik als prille puber op de radio hoorde, altijd een favoriet gebleven. Mighty Sparrow is bovendien een poëtische artiestennaam, besef ik nu.
Heb me nooit in diens werk verdiept en ben korte tijd later in andere stijlen beland, maar dit liedje is inderdaad een evergreen. Melodie, tekst... Tijdloos prachtig!

En tegelijkertijd ben ik verdrietig omdat Rose Tattoo's Angry Anderson vorige week overleed. Wat was hun debuut fe-no-me-naal! Op geheel andere wijze net zo prachtig!

"If I were a man, I'd let you go"...
vind ik altijd al een fantastische tekstregel, vraag me niet waarom.
Dat moddervette orgel is heerlijk, en de stem van de Mighty Sparrow komt in 'Only a fool' ook ontzettend goed tot z'n recht. Hij was dan wel de Calypso King, maar juist in die ballad excelleerde hij

Paulien Cornelisse is dood. Vind ik verdrietig.

Casartelli (moderator)
Ik zat nog naar de muzieklink te zoeken - kwam tot dusverre niet verder dan een herinnering aan haar bezoek aan een solo-karaokekamer in Japan in een aflevering van het onvolprezen Tokidoki.

De publieke berichtgeving zal wel wat achtergelopen hebben op de medische realiteit, maar dit kwam ineens schokkend snel inderdaad. Nederlands meest droogkomische taalobservant is niet meer.

R.I.P. Paulien Cornelisse

Ach, dat is verdrietig, ik schrik er ook wel van.

Het moet snel gegaan zijn, want eerder vandaag werd bekend dat ze om medische redenen haar theatertour geannuleerd had. De Slimste Mens kijken zal niet meer hetzelfde zijn.

Om toch nog een muzieklink te hebben, tien jaar geleden was ze in een programma met haar favoriete muziek. Op 1 (in ieder geval in de playlist): Dolly Parton
Paulien Cornelisse (30-04-2016) - playlist by grandcafekranenbarg | Spotify - open.spotify.com

R.I.P. Paulien Cornelisse

Och, rust zacht Paulien Cornelisse. Triest nieuws.
Tof mens met droge humor.

Wat verdrietig. Rust zacht, altijd opgewekte, geestige, scherpe en eigenzinnige Paulien.

Erg verdrietig, Leuk mens. En een jaar jonger dan ik en met een kind van elf. Dan hoor je nog een jaar of 40 te blijven.

R.I.P. Paulien Cornelisse. Vrolijke en aanstekelijke persoonlijkheid, met de laatste jaren ook de 150-woorden-column op de voorpagina van de Volkskrant. Gisteren ontbrak die opeens...

Treurig. Eigenlijk kan ik er maar één ding over zeggen. Wat is kanker toch een ongelooflijke kutziekte.

Triest nieuws.

Rust zacht, Paulien Cornelisse. ️

Verdrietig, ze was een zeldzaam intelligente uitzondering op de regel qua bn'ers.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:42 uur

geplaatst: vandaag om 00:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.