MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Record Store Day voor Vinylfreaks vooral leuk

zoeken in:
Dat Prince-album wil ik eerst wel eens beluisteren, maar kan interessant zijn.

Ik heb nog niet alle letters bekeken, maar verder signaleer ik vooral oud spul dat mijn interesse opwekt: 12 inches van Chic en Carly Simon (Chic-produced), het 12 inch album van Howard Jones, en de Morrison Hotel-sessions (The Doors). En heel misschien High dive van Maria McKee, maar dat is een dubbelaar, zal dus wel aan de prijs zijn.

Verder wat prog-klassiekers van ELP, Procol Harum, Focus en (weliswaar geen prog, maar toch...) Ultrovox. Maar daar heb ik originele albums van die in mijn herinnering niet slecht klinken, dus vermoedelijk laat ik die aan me voorbij gaan.

Twilight zone van Golden Earring komt op 7" uit. Die heb ik al, net als de B-kant van deze uitgave, When the lady smiles. Jammer dat ze die niet als 12 inch hebben uitgebracht, dat was zinvoller geweest, met name ook vanwege de geluidskwaliteit. Als-ie niet te duur is pak ik 'm misschien nog wel mee, maar de prijs van Radar love (een RSD-uitgave van vorig jaar) viel me ook al niet mee: 11,95 voor een single... (al heb ik 'm uiteindelijk toch gekocht...)

Ik heb alvast een mailtje met mijn gewenste items naar mijn platenwinkel gemaild, altijd weer afwachten wat er van te krijgen valt.

VDB79 schreef:
een nieuw unreleased Prince album ( The truth)

Niet helemaal zo, nooit op vinyl uitgekomen, wel op cd. Zat bij Crystal Ball als extra cd in het pakket.

Ik ga vandaag voor het oorspronkelijke, maar teruggetrokken debuut album van Elton John Regimental Sgt Zippo.
En wellicht neem ik Prince en de Carly Simon 12" single van Why nog mee.

Vandaag het volgende gescoord:

10" single van The Rolling Stones a Bigger Bang live picture disc (en de gewone versie besteld)
7" single van Keith Richards live
7" single James Bond met op gitaar Vic Flick, de gitarist die op het originele JB theme speelde in 1962.

Vriendin had nog twee Elvis LP's gekocht.

Vandaag alleen de bestelde Hot Rocks lp van de Stones afgehaald, voor het luttele bedrag van ....74,99 euro. Is dat bedrag niet een beetje overdreven, een klein beetje misschien? Hier kocht ik vroeger in guldens bij wijzen van spreken een hele platenspeler voor.

Herkenbaar. Vinyl albums komen maar mondjesmaat binnen. Bestellingen worden zeer regelmatig op status 'back order' gezet en vervolgens komt de bestelling te vervallen, waarna men de bestelling opnieuw moet plaatsen. Dat geldt voor gewone voorraad, maar ook voor individuele bestellingen die voor particulieren worden gedaan.
Dat de releases voor RSD mogelijk zo'n grote invloed hebben op deze situatie is zorgelijk.

Ja, ik ben inmiddels ook wel helemaal klaar met RSD. Ik vind het in aanleg een prachtig initiatief, en de eerste jaren was het dat ook. Maar we zijn inmiddels zover dat je moet constateren dat het initiatief zichzelf behoorlijk in de voet schiet. En de lokale platenzaak is er inderdaad niet door geholpen, integendeel. Die moet, met het oog op zijn eventuele winstmarge, kiezen wat hij verantwoord vindt om in te kopen, krijgt bestellingen slechts mondjesmaat binnen, moet dus vaak nee verkopen en vaak ook nog de vraag beantwoorden waarom LP's tegenwoordig zo stervensduur zijn.

Het is puur commerciële uitmelkerij geworden, met vooral releases die óf tamelijk overbodig zijn (ik weet het, YMMV) of die aanvankelijk als RSD-only in beperkte oplage worden geproduceerd en later alsnog standaard leverbaar blijken te zijn, vaak tegen een vriendelijker prijs dan de eerste oplage, die soms hooguit een ander kleurtje heeft om zich te onderscheiden.
En natuurlijk zijn de prijzen de laatste jaren door het dak geschoten. 16 euro voor een single, 20 euro voor een 10 inch of 35 euro voor een interessante enkele LP? Leuk voor mensen die kapitaalkrachtig genoeg zijn, maar ik ben inmiddels in kopersstaking gegaan.

Mijn weerzin tegen RSD - want weerzin is het inmiddels echt geworden, en dat is een knappe prestatie als je een vinylliefhebber als ik, die zijn eerste plaatjes in 1973 kocht, tegen je in het harnas weet te jagen - begon een jaar of vijf geleden, toen de 'flippers' de overhand begonnen te krijgen. Opkopers die gewilde titels in veelvoud opkochten en ze even later voor meer dan het dubbele of zelfs het driedubbele op Marktplaats en eBay aanboden. Dáár had de organisatie achter RSD in actie moeten komen door een paar doeltreffende maatregelen te nemen.

Wat mij ook nog steeds enorm steekt, is dat - eveneens een jaar of vijf geleden - opeens Crosley de hoofdsponsor van het evenement werd, en volgens mij zijn ze nog steeds co-sponsor. Een doorgestoken kaart van een dame die RSD in Nederland introduceerde en vervolgens zelf in Utrecht een winkeltje met Crosleys begon. Dat inmiddels gelukkig niet levensvatbaar is gebleken, maar het kwaad is al geschied. Want Crosley is zo'n beetje de slechtst denkbare investering voor een beginnend platenkoper.

RSD schrok zelf van de hoeveelheid negatieve reacties, maar het excuus was zwak: we begrijpen dat niet iedereen op dezelfde wijze van vinylmuziek geniet. Gun mensen die het eenvoudig willen houden ook wat. Natuurlijk, allemaal prima. Maar die Crosleys beschadigen toekomstig tweedehands vinyl beyond repair. Dat ze dat zelf nou niet inzien...

En nu zitten we dus, vanwege een wereldwijd tekort aan allerlei productiemiddelen, maar met name ook aan vinyl en vinylperserijen, met de situatie dat RSD-items altijd voorgaan op de reguliere productie (waarom eigenlijk?). Zodat veel artiesten maanden moeten wachten voordat ze hun nieuwe release op vinyl kunnen uitbrengen. Het is in het verleden al vaker gebleken, maar deze ontwikkeling bevestigt het weer eens: deze industrie weet als geen ander hoe ze zichzelf in de voet moet schieten.

Enfin, rant over. Maar ik moest het ff kwijt.

Hahaha, ik kan helemaal in je verhaal komen. RSD is voor mij alleen leuk voor echt dat ene album dat voorheen niet op vinyl is verschenen of dat echter geen of amper een reissue heeft gehad. Dit jaar ga ik ook echt voor mijn een enkel album, die van Art Blakey. De rest laat ik lekker liggen voor de geinstresseerden. Alleen ga ik nog wel even bij enkele zaken de RSD only budget bakken door. Soms, maar ook echt soms wil daar nog leuk materiaal tussen liggen.

luigifort schreef:
Die pianosolo van Jools Holland zat ws een top 10 notering in de weg voor The The...
Jammer en ook jammer van U2, voor de rest een prima update...

Onweerwolf schreef:
(quote)

Wist jij trouwens dat die een nummer hebben waarop een bekende Britse presentator een pianosolo speelt?

ZOMG. Is hij morgen echt in Damsko?

https://i.vgy.me/ABzY3z.png

OWW heeft nu alle tijd om te gaan

Dat laatste gaat niet door vanwege ziekte van Floor:
Archief Actueel - Record Store Day

Arjan van der Linde van de formatie VanderLinde - MusicMeter.nl komt morgen naar Geesteren. Misschien ter vervanging van Floor Jansen? Een ondankbare taak.
Hedenavond stond Arjan voor anderhalve man en een paardenkop in Assen te spelen. Hopelijk dat men in Geesteren wel het fatsoen kan opbrengen om met wat meer mensen te verschijnen.

Vandaag even naar mijn favoriete platenzaak geweest om te kijken of er wat voor me binnen was gekomen.

In de straat aldaar was het enorm druk, ik had geen idee wat er aan de hand was, aan de overkant van de winkel stond een gigantische rij met ouders en kinderen, bleek dat K3 aanwezig was voor -ik denk- handtekeningen uit te delen. Ik schrok me aanvankelijk kapot toen ik niets vermoedend de straat in kwam gewandeld en wilde al bijna omkeren en een andere dag terug komen.

Gelukkig was het in de winkel stukken minder druk.
Voor mij hadden ze de Rolling Stones "More Hot Rocks" vinyl bewaard en voor vriendin twee Elvis Lp's. Kwam er toen ook achter dat niet alles al uit was, omdat er dit jaar NOG een RSD op 18 juni blijkt te zijn.

Lijkt wel erg nu op uitbuiten, want je kunt inmiddels niet meer corona als smoes gebruiken om nog een extra dag te houden, lijkt mij?

Nog iemand iets aan RSD gedaan vandaag? Mijn favoriete platenzaak had niets voor mij binnengekregen, dus heb ik het maar on line gekocht.

Ben gistermiddag even langs geweest. Er lag een 6-track geel vinyl mini-album ( of EP?) van The Kinks met de titel Waterloo Sunset om het 55-jarig jubileum van de song te vieren. Hoogstwaarschijnlijk gericht op de Nederlandse liefhebber want This Is Where I Belong staat er ook op en dat was een B-kantje dat je tot pakweg 1984 alleen hier kon scoren als je de single Mr. Pleasant op de rommelmarkt kocht of als je een dure dubbelaar als Kink Kronikles importeerde. Maar eigenlijk vind ik het een onzin release en heb 'm voor een ander laten liggen.

Geen idee of er reacties gaan komen, want dit topic lijkt niet heel erg te leven, maar meer mensen die de prijzen van de komende RSD releases beetje door het dak vinden gaan? prijzen van € 55,- voor een dubbel lp!?!? Dat waren vorig jaar nog prijzen op discogs wanneer je overdag achter het net had gevist. Als ik alle drie de platen koop die ik wil hebben ben ik 22 april € 165,- armer... Begin nu serieus te twijfelen of ik ze wel wil hebben. Ze zijn puur voor de leuk, maar dit is niet leuk meer.

Maartenn (crew)
+1. Prijzen zijn absurd. Maar goed, dat zie je in de volle breedte van de industrie op het moment. Alle vinyl is ontzettend duur in Europa.

Eens. Het beleid tegenwoordig in de platen- en CD-zaak in mijn woonplaats is dat de klant die iets wil bestellen eerst krijgt te horen wat het hem/haar gaat kosten. Bij groen licht wordt er pas daadwerkelijk besteld. En de voorraden aanvullen gaat zeer terughoudend.
Voor een deel hebben we er de opleving van de verkoop van CD's aan te danken.

Maartenn schreef:
+1. Prijzen zijn absurd. Maar goed, dat zie je in de volle breedte van de industrie op het moment. Alle vinyl is ontzettend duur in Europa.

En dat komt vooral omdat er misbruik wordt gemaakt van het feit dat er zoveel verzamelaars zijn. Want dat de prijzen net als alles iets stijgen oké, maar dit is gewoon absurd.

Maartenn schreef:

Er worden meerdere redenen gegeven waarom de prijzen zo zijn gestegen: niet alleen de prijsstijging van het materiaal, ook de beperkte beschikbaarheid van perscapaciteit en het vinylfetisjisme (kleuren, 180 gram). Eigenlijk is het een gotspe: voor RSD worden speciale dure (limited) editions vervaardigd, die vervolgens de releases van normale, nieuwe releases belemmeren (geen perscapaciteit beschikbaar).

Daarna wordt het helemaal bont wanneer de speciale RSD edities na een half jaar oid worden gevolgd door gewone edities op zwart vinyl voor de helft van de prijs van de special editie (Red House Painters, David Sylvian, Dead Can Dance). En de goedgelovige collectionneur blijft erin tuinen om op RSD dag zelve mee te maken dat de echte H3 van bijv Cocteau Twins (Four-Calendar Café) voor zijn neus wordt weggegrist door iemand die het album dezelfde dag nog op marktplaats zet voor 55,-

RSD: Weg ermee!

Maartenn (crew)
Mjuman schreef:
Eigenlijk is het een gotspe: voor RSD worden speciale dure (limited) editions vervaardigd, die vervolgens de releases van normale, nieuwe releases belemmeren (geen perscapaciteit beschikbaar).
Ik denk dat deze vergelijking inderdaad wel het absurde van de situatie weergeeft.

Laten we niet vergeten dat het concept Record Store Day wel als een nobel initiatief is begonnen, maar dat het er vooral op lijkt dat het een slachtoffer wordt van zijn eigen succes. Volgens mij hebben de independent record stores het helemaal niet meer zo zwaar op dit moment en zijn het inderdaad vooral een zolderkamerhandelaars die op dit moment garen spinnen bij het zwarte (of bontgekleurde) goud.

De laatste jaren, en dan spreek ik over de afgelopen 5 jaar is het allang niet meer een hart onder de riem steken. Maar persoonlijk stoor ik mij er niet aan. Ik koop nog graag jaarlijks de nieuwste RSD releases. Zeker albums waarvan ik weet dat deze niet zo snel zullen worden reissued. Maar dat is persoonlijk natuurlijk .

RSD kijk ik zelf wel altijd naar uit. En even met een groepje voor de deur wachten, ik kan er elk jaar weer van genieten. Dat moment om met meerdere te wachten, de korte gesprekken die volgen. Ik kan er elk jaar wel van genieten. Dus het is voor mij wel meer dan even alleen wat platen halen. Vorig jaar was ik verrast dat ik letterlijk mijn hele lijstje met RSD platen heb kunnen halen (Art Pepper, 2 albums van Bill Evans, Stevie Nicks).

Vooral de RSD first live opnamen van Bill Evans van vorig jaar zijn toch echt wel twee platen waar ik nog geregeld van kan genieten. Dit zijn van platen die je haalt en weet dat het hier echt unieke uitgaven betreft. Maar een reissue waarvan er al meer dan 10 zijn gedaan, die laat ik dan ook weer links liggen. En helemaal de kleurtjes waar de gemiddelde hipster opgewonden van wordt.

Dus voor mij is echt uitzoeken wat er vooral aan "RSD First" wordt uitgegeven zoals het komende album van Art Blakey. Dat zijn vooral de platen waar ik naar opzoek ben. Ook valt het mij altijd op dat het altijd wel weer dezelfde albums zijn, maar dan de tweede bonus cd die vaak bij de cd versie zat, maar nu apart wordt uitgegeven. En altijd weer de Bowie, Beatles (gezamenlijk of apart), Golden Earring etc... worden uitgegeven. En nu lijkt Taylor Swift de volgende te worden aan het rijtje toegevoegd gaat worden. Na de zeer beperkte single van vorig jaar, nu een compleet RSD only album. Al is deze oplage wel groter, dus niet meer 3 exemplaren per winkel en de rest kan teleurgesteld naar huis toe. Maar goed... first come, first serve. We zullen zien... morgen vroeg de deur uit

Maartenn (crew)
BlackCrow schreef:
Maar goed... first come, first serve. We zullen zien... morgen vroeg de deur uit
En, wat was de oogst?

Gert1980 schreef:
Geen idee of er reacties gaan komen, want dit topic lijkt niet heel erg te leven, maar meer mensen die de prijzen van de komende RSD releases beetje door het dak vinden gaan? prijzen van € 55,- voor een dubbel lp!?!? Dat waren vorig jaar nog prijzen op discogs wanneer je overdag achter het net had gevist. Als ik alle drie de platen koop die ik wil hebben ben ik 22 april € 165,- armer... Begin nu serieus te twijfelen of ik ze wel wil hebben. Ze zijn puur voor de leuk, maar dit is niet leuk meer.

In tegenstelling tot voorgaande jaren wist ik niet dat het vandaag RSD was en liep nietsvermoedend Popeye in Alkmaar binnen.
Het was erg druk.
Ik was niet op zoek en heb ook niks meegenomen.

Ik zag in 5 minuten tijd o. a. 2x The Cure - Show voor 73 euro over de toonbank gaan.
Ik kan het allemaal makkelijk missen, maar weiger hier aan mee te doen.

Net zoals dat ik geen €9,50 ga betalen voor 6 kleine rendang bitterballen op het Waagplein.

Ik heb gisteren ook mijn bestelde spullen afgehaald:

Keith Richards Vintage Vinos LP
Rolling Stones Beggars Banquet LP

Tja, alsof ik die nog niet had.... maar ja...

Thunderball schreef:

Had je Beggars Banquet al?!

Thunderball schreef:

Ik zag 'm tot mijn verbazing ook staan. Een plaat die 'iedereen' al heeft blijkt een speciale RSD-release te zijn? Wat is daar dan nieuw of afwijkend aan, behalve kennelijk het kleurtje?

Aha, ik zie het al: een 'original - maar vast geen vintage - window display poster'. Een foto van de Hot Rocks-verzamelaar, zo te zien. Best leuk, maar een beetje karig als toevoeging. Maar ja, als je alles verzamelt...

Gast
geplaatst: vandaag om 04:02 uur

geplaatst: vandaag om 04:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.