menu

Muziek / Nieuws / Record Store Day voor Vinylfreaks vooral leuk

zoeken in:
avatar van GrafGantz
RSD-nieuws van Spiritualized https://www.facebook.com/spiritualizedofficial/posts/1496027060429758

Voor de mensen zonder Feestboek:

We would seriously like to ask fans not to buy the Spacemen 3 releases and any merchandise that are being offered for sale on Record Store Day or any of the other Spacemen 3 releases and merchandise offered by Gerald Palmer on Space Age Recordings or any other subsidiary of that label.
We are currently in legal dispute with Gerald Palmer due to him depriving us of our rights in our music and other intellectual property rights relating to Spacemen 3. Any monies from those sales will go directly to him and help fund his side of the dispute.
In short... PLEASE DON'T BUY OUR RECORDS FROM SPACE AGE RECORDINGS!

Thanks for listening

J Spaceman and Sonic Boom together t/a Spacemen 3

avatar van Mjuman
Wat ooit sympathiek begon, is verworden tot een PPG-dag (plat pegulair gewin):

Cocteau Twins' Simon Raymonde wasn't told about the group's Record Store Day releases - factmag.com

Een citaat eruit:

Raymonde later clarified in an email to Pitchfork that he “was not seeking sympathy or an online spat,” but rather “simply expressing surprise that such extravagant packages could be put together without some input from at least two of the protagonists.”


avatar van Thunderball
Ik heb voor morgen een aantal releases bij mijn oude platenzaak besteld/gereserveerd en ga morgen middag er even langs om het op te halen, o.a. Enter the dragon picture disc score, Sucker Punch soundtrack LP en The Rolling Stones Satanic Request LP en nog wat Elvis stuff.

avatar van nlkink
Vandaag helemaal niks gekocht maar wel mijn allereerste instore optreden gegeven als onderdeel van Record Store Day. Waarschijnlijk was ik de allereerste klant die in zijn favoriete zaak heeft mogen optreden.

Record Store Day is (vanwege de drukte) best wel een horde. Maar vanwege een door mij gewilde Jimi Hendrix 7 inch, ben ik toch even bij een lokale platenzaak naar binnen gegaan. Ik begrijp dat niet iedereen fan is van RSD. Toch is het mijns inziens goed om de platenzaak in het zonnetje te zetten. Als deze dag helpt om platenzaken (nog meer) toekomst te geven, wie kan er dan echt ten diepste op tegen zijn?

avatar van Ducoz
Jawel, jammer alleen dat er op geen enkele manier tegemoed wordt gekomen aan de platenzaak. Die RSD items zijn duur om in te kopen, met minimaal 25% blijf je zitten en mag een platenzaak blij zijn als ze de inkoop er uithalen. De instores zijn ookal niet echt gratis.

De aanloop op zo'n dag is wel groter, maar dat zijn vooral de mensen die je alleen op die dag ziet. Ik vind t over het algemeen een leuke dag, maar het kost ook een berg..

avatar van Broem
Was een weekendje in Den Haag. Wandelroute met mevr Broem uiteraard zo uitgekiend dat we langs VinylVinyl in de Elandstraat liepen. Ze is nog steeds oprecht verrast als we dan langs een platenzaak komen. Lief hè. Echter geen Recordstore Day daar en (Kan het niet laten) véél te hoge prijzen in vergelijk met de webstores. Snap de hogere kosten vanwege de overhead naar 4 a 5 euro duurder Met lege vinylhanden retour naar de stad van onze landskampioen

avatar van Kronos
Ducoz schreef:
De aanloop op zo'n dag is wel groter, maar dat zijn vooral de mensen die je alleen op die dag ziet.

En het zal voor onafhankelijke platenzaken altijd moeilijk blijven op te boksen tegen ketens als MediaMarkt. Vorige week de actie '2 kopen +1 gratis' (vinyl, cd, dvd...). Vooral vinyl wordt dan gretig gekocht. Ik zag mensen hun kar volladen. Die hebben vandaag op Record Store Day waarschijnlijk weinig of geen veel te dure platen gekocht. Ik ook niet hoor. 'Ik ben toch niet gek.'

avatar van Ducoz
Nee en geef de mensen eens ongelijk. Maar als platenzaak heb je de prijzen niet voor het kiezen. In RSD moet je ook mee varen want anders laten de mensen je ook links liggen.

avatar van vigil
Ducoz schreef:
Jawel, jammer alleen dat er op geen enkele manier tegemoed wordt gekomen aan de platenzaak. Die RSD items zijn duur om in te kopen, met minimaal 25% blijf je zitten en mag een platenzaak blij zijn als ze de inkoop er uithalen. De instores zijn ookal niet echt gratis...

De inkoop doe je toch gewoon zelf dus als je over hebt is er teveel ingekocht. Dat is toch ondernemen en bepaalde risico's nemen die soms goed en soms slecht uitvallen?

Hoe bedoel je instores "ook al niet echt gratis"? Behoudens een drankje en wellicht een broodje kost het je toch niets?

avatar van Jake Bugg
Zo duur waren mijn RSD-aankopen niet vandaag.
€68 voor 3 platen vind ik redelijk normaal

avatar van Kronos
Ik heb vandaag niks van RSD gezien maar wel een plaat gekocht. Voor 12,99 euro.

avatar van Ducoz
Je krijgt van die artiesten gewoon een rekening hoor, maar met de meeste nemen genoegen met het uitkiezen van een plaatje.

Over inkopen vind ik te makkelijk. Ik zou dan gewoon zeggen: of niet mee doen of van alles minimaal 1 proberen. Je hebt geen garantie dat je spulen worden geleverd en al helemaal niet of het het aantal is dat je hebt besteld. Dan zou je het nog kunnen terug kaatsten naar bestellen naar klantenbestellingen, maar je kan dus niet garanderen dat alles er bij zit. Dus ook niet te doen.

Verder is RSD inmiddels gewoon een vehikel geworden om spullen op de consument te droppen die ze anders niet zouden kopen maar op zo'n dag toch allemaal bij elkaar klauwen. De releases waren dit jaar over het algemeen ietsjes goedkoper dan voorgaande jaren.

Maar wat overstock betreft: Bowie 3xlp live ding bijvoorbeeld. Item waar voor veel mensen in de rij stonden. Daar hebben we er iets meer dan 60 van verkocht. En 75 geleverd. Tja, wat doe je dan fout als winkel. Niks en daar valt ook weinig over te zeggen. Verder ligt her risico bij de platenzaak en klappen de groothandels in hun handjes

avatar van Thunderball
Van alles één inkopen lijkt me geen doen. Als ik kijk naar de lijst wat er allemaal voor deze dag is uitgegeven, dat is veel te veel risico voor een platenwinkel en blijf je waarschijnlijk met een hele berg op het eind van de dag achter.
Koop je vervolgens veel in van bekende bands en acts kun je ook nog met veel blijven zitten.
Ik zag in de speciale RSD bakken nu al veel populaire artiesten rond tweeën er nog vaak in zitten: veel Elvis, U2, Golden Earring, Taylor Swift etc...

PS: Zag Bowie voor 75 euro op Marktplaats aangeboden worden. Ik neem aan dat de oorspronkelijke prijs niet zo achterlijk veel was?

avatar van vigil
Zo gaat dat helaas altijd, de deur van de platenzaak is nog niet op slot of de eerste gelimiteerde items staan al weer op marktplaats/discogs e.d.

Sneue types

avatar van Ducoz
Bowie Now en Bowie Bowie waren in de 20 euro en de 3Lp live plaat 40. Ergens vind ik het ook wel komisch dat de sjagerraars daar op lopen, terwijl die nu nog in overvloeden te krijgen zijn. Jammer alleen dat de goedgelovige muziekliefhebber die niet zelf in de platenzaak komt er soms in trapt en dan die 75 gaat dokken.. maar kijk bijvoorbeeld op discogs.. hoe de markt wordt overspoeld.

De Nederlandse website van RSD vind ik wat amateuristisch, maar op de US site kan je ziwn hoeveel er van welk item zijn, daar staan ook wat wereldwijde releases tussen. Maar als wij al.75x bowie live LP hadden.. dan zal ie niet echtblimited zijn geweest..

avatar van Kronos
Ik ben een verzamelaar maar snap eigenlijk al die fuss over speciale limited expanded rotzooi niet. Dat heeft gewoon niks met muziek te maken.

avatar van Thunderball
Vandaag twee Stones Lp's en de nieuwe live singel She's a rainbow (2x) gescoord.
Vriendin 3 Elvis Lp's.

avatar van RadioMad
Ook een lange Record Store Day achter de rug. Ben naar Venlo (Sounds) en Nijmegen (Kroese en Waaghals) geweest. Niet zoveel RSD exclusives gekocht, enkel de 2-LP van Bingo Hand Job (R.E.M.), de live EP van Indian Askin en een singletje van Nona. Maar wel een berg nieuwe cd's gekocht, dus voorlopig heb ik wel weer wat te luisteren thuis.

avatar van Thunderball
Nog iemand vandaag langs een platenzaak geweest i.v.m. RSD?
Ik zelf ben even geweest en heb de scores opgehaald van A Fistful of Dollars en Peur sur la Ville van Morricone en vriendin twee Elvis LP's. Voor de rest nog niets binnen, hopelijk één van de volgende twee dagen.

avatar van nlkink
Hoi Thunderball, ik ben gistermiddag langs de platenzaak in mijn woonplaats geweest maar heb helemaal niks aangeschaft. Mijn muzikale vrinden stonden nog wel te zwaaien met de RSD uitgave van The Kinks - The Kink Kronikles (1972) maar ik heb de originele persing nog in mijn verzameling. Helaas hier in Assen ook geen instore optredens van artiesten. Uiteindelijk ben ik er maar een paar uurtjes gaan helpen met het aanvullen van de voorraad. Het werd uiteindelijk nog gezellig.

avatar van Thunderball
Ik ben zelf even naar binnen, naar bestelling gevraagd, betaald en weer naar buiten gegaan.
Er waren een stuk of zes mensen binnen en één of andere DJ. Dit was rond een uur of half twee.
Heel anders dus dan normaal op RSD.

Maar...eh... verder helemaal niemand geweest?

avatar van west
Thunderball schreef:
Maar...eh... verder helemaal niemand geweest?

Ik durfde het vorige week zaterdag door mijn gezondheid niet aan en heb daarom (ook eerder al) online besteld bij Nederlandse platenzaken. Dat kon nu makkelijker dan 'normaal'. Zo heb ik inmiddels binnen: David Bowie met ChangesNowBowie (erg mooi akoestisch concert), Hooker 'N Heat van John Lee Hooker en Canned Heat (geweldig!) en volgt nog Bowie met I'm Only Dancing (the Soul Tour 74) en the Cure met Seventeen Seconds Picture Disc. Die laatste twee zag ik zaterdag, toen ik in Rotterdam 's ochtends in een platenzaak was, nog staan in de bakken. Dus daar had ik mij de verzendkosten kunnen besparen, maar dat weet je ook niet van tevoren. In ieder geval alles voor de gewone prijs gekocht.

avatar van Thunderball
Afgelopen dag wederom naar de platenzaak geweest om mijn bestelde platen af te halen i.v.m. RSD:
een vinyl single van de Rolling Stones Steel Wheels live en de soundtrack LP met afwijkende hoes van The Good, the Bad and the Ugly van Morricone. Vriendin nog een LP van Elvis gescoord. Wederom niet al te druk in de zaak.

avatar van Thunderball
Vandaag toch nog maar een keer naar de platenzaak i.v.m. RSD geweest. Helaas van mijn bestelde items hadden ze slechts de speciale Rolling Stones Metamorphosis LP op rood vinyl en met T-shirt opdruk, maar niet de Keith Richards single Hated when you leave, die laatste toen maar online gezocht en gekocht.
Het was er nu iets drukker dan de afgelopen keren.

Verder nog iemand geweest?

avatar van Tempel
Mijn vraag is net als bij Valentijnsdag en Black Friday, waarom een speciale dag, ik ga jaarrond naar de plantenzaak als ik daar behoefte aan heb, om over online nog maar te zwijgen, wanneer je de industrie wilt steunen, kun je dat iedere dag....

avatar van Thunderball
Dus je huis zal nu wel vol planten staan?

avatar van nlkink
Net als de vorige keer heb ik een paar uurtjes met het personeel meegedraaid. Heb diverse dingen in bestelling staan maar een deel staat in back order of is qua release uitgesteld.

avatar van VDB79
Dus de 2021 RSD drop is bekend.

Veel live albums van o.a. The Police (2x), Sinead O’Conner (live in R’dam 1990), John Prine en Robert Plant.
Verder een reissue van Flaming Lips - Soft Bulletin, Notorious BIG - Duets: The final chapter
Een remix album van Amy Winehouse en een nieuw unreleased Prince album ( The truth)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:05 uur

geplaatst: vandaag om 14:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.