Muziek / Nieuws / Record Store Day voor Vinylfreaks vooral leuk
zoeken in:
0
geplaatst: 8 mei 2023, 00:55 uur
Nog een paar nabestellingen van RSD afgehaald:
Ennio Morricone Il Serpente score LP
Sheena Easton Essential 7" Singles 1980-1987 2LP
Tori Amos Little Earthquakes Rarities LP
Ennio Morricone Il Serpente score LP
Sheena Easton Essential 7" Singles 1980-1987 2LP
Tori Amos Little Earthquakes Rarities LP
3
geplaatst: 23 april 2024, 14:40 uur
Ik begin langzaamaan te begrijpen waarom mensen anti RSD zijn.
Dit jaar zat er één release tussen die ik graag wilde hebben, maar nu blijkt dat sowieso niet één Nederlandse winkel deze release op voorraad heeft gekregen.
En zaterdagavond stond de betreffende plaat al voor €100,- exclusief verzendkosten op Discogs.
Waar gaat die hele RSD nog over, muziek verzamelaars blij maken of de scalpers helpen rijker te worden?
Dit jaar zat er één release tussen die ik graag wilde hebben, maar nu blijkt dat sowieso niet één Nederlandse winkel deze release op voorraad heeft gekregen.
En zaterdagavond stond de betreffende plaat al voor €100,- exclusief verzendkosten op Discogs.
Waar gaat die hele RSD nog over, muziek verzamelaars blij maken of de scalpers helpen rijker te worden?
0
geplaatst: 12 april 2025, 18:40 uur
Mijn bestelde vinyl vandaag afgehaald bij mijn favoriete platenzaak:
Rolling Stones Ouf of Our Heads lp
Keith Richards and the Expensive Winos LIve Maxi single
Ronnie Wood Live at Electric Ladyland lp
Rolling Stones Ouf of Our Heads lp
Keith Richards and the Expensive Winos LIve Maxi single
Ronnie Wood Live at Electric Ladyland lp
2
geplaatst: 13 april 2025, 10:41 uur
Ik heb dit jaar niet eens meer gekeken naar wat er op RSD aan nieuwe releases wordt uitgebracht. In voorgaande jaren deed ik dat nog wel, maar mijn interesse is de afgelopen jaren echt tot het nulpunt gedaald. Als er één dag in het jaar is waarop ik platenwinkels mijd, was het gisteren wel. Te druk, teveel hebberigheid, en vooral: veel te hoge prijzen voor slecht, niet of nauwelijks verkrijgbare speciale uitgaven. Komend weekend weer, hoor, dan maak ik weer eens een rondje langs de platenzaken in mijn buurt.
0
geplaatst: 13 april 2025, 12:58 uur
Na uren wachten voor platenzaak heeft Job eindelijk felbegeerde lp's in handen - NH Nieuws - nhnieuws.nl
Voor zessen in de rij...pfff.
1
geplaatst: 13 april 2025, 13:48 uur
Wow! Ik bestel het gewoon, krijg de dag van te voren te horen of ze het hebben binnengekregen en wordt het vastgehouden voor me en ik ga op zaterdag, na uiteraard lekker uitgeslapen en gebadderd te hebben, op mijn gemak mijn spullen af halen. Haha!
1
geplaatst: 13 april 2025, 14:11 uur
rzasa schreef:
Na uren wachten voor platenzaak heeft Job eindelijk felbegeerde lp's in handen - NH Nieuws - nhnieuws.nl
Job heeft zich een beetje vergist in de tijd. Hij stond een paar plekjes achter mij en mijn dochter. Hij kwam na half zeven aan.
Mijn dochter heeft Gracie wel....
1
geplaatst: 13 april 2025, 16:55 uur
Los van RSD was ik gisteren pas rond het middaguur in de lokale platen en CD-zaak vanwege een Instore van Arjen van der Linde van de formatie Vanderlinde. Daar trof ik ook nog eens een vriendin met wie ik de zaak ben uitgelopen om koffie te gaan drinken en ik was redelijk op tijd terug om Ad Vanderveen nog mee te pakken. Niers aangeschaft, en ik voel me daar heel goed bij. En tot slot, omdat het zulk mooi weer was ook nog een rondje van 10 KM hard gelopen. Met zulk mooi weer moet je eigenlijk niet te veel binnen zitten.
1
geplaatst: 21 april 2025, 07:31 uur
RSD…ooit bedoeld als initiatief om weer volk naar de platenzaak te krijgen. Tegenwoordig is dat niet meer nodig want de jongste generatie heeft vinyl weer volledig omarmd en ik zie op vrije dagen vaak overvolle winkels. Mission accomplished zou je denken maar in plaats van het gewoon af te schaffen hebben de marketeers van de platenlabels het ongeturn tot het ultieme money grab moment onder het mom van (vaak valse) schaarste en blije kleurtjes. Derhalve ook niet verwonderlijk dat ze er nog een tweede dag bijgedaan hebben, tijdens de verderfelijke hoogmis der consumentisme, Black Friday (Aka Peak CO2 emissie dag).
Dat gezegd hebbende, ik ben erg blij met de heruitgave van Sunhouse - Crazy on the Weekend (1998), een onder de radar gebleven parel uit de Britse popmuziek die bovendien fantastisch klinkt. Gelukkig is mijn platenboer nuchter genoeg dat zijn vaste klanten gewoon kunnen bestellen en afhalen wanneer het ze uitkomt. De dag dat ik in een rij ga staan om iets te mogen kopen blijft me hopelijk verder bespaard.
Dat gezegd hebbende, ik ben erg blij met de heruitgave van Sunhouse - Crazy on the Weekend (1998), een onder de radar gebleven parel uit de Britse popmuziek die bovendien fantastisch klinkt. Gelukkig is mijn platenboer nuchter genoeg dat zijn vaste klanten gewoon kunnen bestellen en afhalen wanneer het ze uitkomt. De dag dat ik in een rij ga staan om iets te mogen kopen blijft me hopelijk verder bespaard.
0
geplaatst: 4 februari, 21:00 uur
Releases voor 2026: Record Store Day | Releases - recordstoreday.nl
Voor mij zitten er wel wat leuke dingen bij, (House of Love live, Cast) maar ze zijn vast heel duur en ik ga er niet voor in de rij staan voor dag en dauw. Zien jullie nog wat leuks?
Voor mij zitten er wel wat leuke dingen bij, (House of Love live, Cast) maar ze zijn vast heel duur en ik ga er niet voor in de rij staan voor dag en dauw. Zien jullie nog wat leuks?
1
geplaatst: 18 april, 17:56 uur
De twee door mij gewenste platen zijn aangeschaft en ik hoefde er niet eens voor in de rij te staan. Toch voelde ik me wat schuldig omdat ik mee heb gedaan aan deze hype en een (te) dikke prijs heb betaald. Wat ze ook vragen, de mensen kopen het toch wel, al was het maar om de handel na aanschaf meteen op marktplaats te knallen ( bijvoorbeeld Golden Earring - Zwollywood voor een schaamteloze 135 euro ). In ieder geval hou ik de platen zelf.
5
geplaatst: 18 april, 21:12 uur
Geweldige dag vandaag!
Eerst met mn oudste dochter vanaf 6.30 uur in de rij gestaan in Alkmaar. Mijn aanwinsten:
The 13th Floor Elevators - Psychedelic Sound Of, Frankie Goes To Hollywood - Radio One Sessions, Jackson C Frank - Jackson C Frank, Ye - Bully.
In de middag met de jongste afgereisd naar Amersfoort voor optreden van Flemming.
Mooie herinneringen gemaakt.
Eerst met mn oudste dochter vanaf 6.30 uur in de rij gestaan in Alkmaar. Mijn aanwinsten:
The 13th Floor Elevators - Psychedelic Sound Of, Frankie Goes To Hollywood - Radio One Sessions, Jackson C Frank - Jackson C Frank, Ye - Bully.
In de middag met de jongste afgereisd naar Amersfoort voor optreden van Flemming.
Mooie herinneringen gemaakt.
3
geplaatst: 19 april, 05:40 uur
Ik stond gisteren om 8 uur in een toen nog beperkte rij bij Record Mania (Amsterdam). De rij groeide daarna snel, mede door teleurgestelden die bij Concerto niet (meer) hun gewenst vinyl konden bemachtigen. Record Manie opende op 9u30 hun deuren en was ik als een vd eersten binnen en kon al mijn gewenste uitgaves van de Virgin Prunes, Modern Eon, Little Feat, Badfinger en Rory Gallagher vinden

. En ook verderop in de winkel nog eea en vooral enkele mooie en door mij gewenste blues platen gevonden. Al met al een geslaagde dag en ook voor de platenwinkel, die zei nog nooit zo een drukke RSD te hebben meegemaakt. En veel jong publiek , toch ook hoopgevend voor de toekomst van het vinyl. Dus imo voldoet RSD dus prima nog aan zijn doelstelling en trekt het extra publiek naar de platenwinkel. En ja, veel rsd uitgave's boeie mij ook niet. Ben ook niet geinteresseerd in de zoveelste Doors of Bruce Springsteen live opname of CDs die voor het eerst op vinyl verschijnen. En ja dat er geflipt wordt, is beetje wrang maar eigen keus om daaraan mee te werken of niet. Verder was het ook erg gezellig in de rij, op enkele voordringers na maar die hadden aan mij een slechte

. En ook verderop in de winkel nog eea en vooral enkele mooie en door mij gewenste blues platen gevonden. Al met al een geslaagde dag en ook voor de platenwinkel, die zei nog nooit zo een drukke RSD te hebben meegemaakt. En veel jong publiek , toch ook hoopgevend voor de toekomst van het vinyl. Dus imo voldoet RSD dus prima nog aan zijn doelstelling en trekt het extra publiek naar de platenwinkel. En ja, veel rsd uitgave's boeie mij ook niet. Ben ook niet geinteresseerd in de zoveelste Doors of Bruce Springsteen live opname of CDs die voor het eerst op vinyl verschijnen. En ja dat er geflipt wordt, is beetje wrang maar eigen keus om daaraan mee te werken of niet. Verder was het ook erg gezellig in de rij, op enkele voordringers na maar die hadden aan mij een slechte
3
geplaatst: 19 april, 16:35 uur
2023, maar is met andere titels waarschijnlijk ook wel van toepassing op 2026 
https://i.imgur.com/og0oyZx.jpeg

https://i.imgur.com/og0oyZx.jpeg
0
geplaatst: 19 april, 18:33 uur
GrafGantz schreef:
(afbeelding)

(afbeelding)
tsja
gemiddeld salaris 1981.....15.882 euro
gemiddeld salaris 2026......53.000 euro.

1
geplaatst: afgelopen dinsdag om 18:07 uur
Platen van Record Store Day staan nu voor honderden euro’s online. ‘Het is een verschrikking’ - Dagblad van het Noorden Platen van Record Store Day staan nu voor honderden euro’s online. ‘Het is een verschrikking’ - Dagblad van het Noorden - share.google
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 19:57 uur
Ik geef je een like maar dat is voor de link opzich en zeker niet voor de inhoud. Wat een sneue types toch weer allemaal 

0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 20:11 uur
AbleMable schreef:
tsja
(quote)
tsja
Ach toch, een modaal inkomen - dit zijn nl cijfers uit Modaal inkomen - Wikipedia - nl.wikipedia.org - is iets heel anders dan een GEMIDDELD inkomen.
Inderdaad leidt RSD tot rare uitwassen, waarbij gewin steeds meer de boventoon gaat voeren. Ooit waren 2 zeldzame Cocteau Twin albums een RSD-release (de oorspronkelijke lp met een extra lp, met daarop een aantal 12"s), zie je mensen met meerdere exemplaren lopen en sta je zelf met lege handen.
0
geplaatst: afgelopen woensdag om 07:03 uur
ja en? ik heb het over gemiddeld inkomen omdat als het over prijzen gaat, het over gemiddelde prijzen gaat. Verder word ik er zo flauw van om maar steeds te moeten lezen hoe goedkoop iets vroeger was zonder het daarbij te hebben hoeveel lager het inkomen (zowel modaal als gemiddeld) was of beter gezegd hoeveel goedkoper de factor arbeid was. Nog flauwer wordt het als de gulden er bijgehaald wordt.
En verder, we leven in een kapitalistische maatschappij en ook al voor decennia, waarbij gewin nu eenmaal een vd kenmerken is en al sinds mensenheugenis ook een minder fraai menselijke eigenschap is. Net als dat gemekker over dat vroeger alles beter en goedkoper was.
Overigens hanteren veel platenwinkels nu de regel , 1 RSD exemplaar per persoon. En kan je een dag na RSD online je de door jouw gewenste uitgave vrij makkelijk nog vinden en gewoon bij reguliere online winkels voor de reguliere prijs en dus niet van flippers.
En weet je wat pas echt duur is geworden en de inflatie voorbij, het kopen van een huis. En wonen is een eerste levensbehoefte, het kopen en draaien van plaatjes niet.

En verder, we leven in een kapitalistische maatschappij en ook al voor decennia, waarbij gewin nu eenmaal een vd kenmerken is en al sinds mensenheugenis ook een minder fraai menselijke eigenschap is. Net als dat gemekker over dat vroeger alles beter en goedkoper was.
Overigens hanteren veel platenwinkels nu de regel , 1 RSD exemplaar per persoon. En kan je een dag na RSD online je de door jouw gewenste uitgave vrij makkelijk nog vinden en gewoon bij reguliere online winkels voor de reguliere prijs en dus niet van flippers. En weet je wat pas echt duur is geworden en de inflatie voorbij, het kopen van een huis. En wonen is een eerste levensbehoefte, het kopen en draaien van plaatjes niet.
0
geplaatst: afgelopen woensdag om 10:40 uur
AbleMable schreef:
En wonen is een eerste levensbehoefte, het kopen en draaien van plaatjes niet.
Zo dan, dat is nog eens een heftige uitspraak op de woensdagochtend! Ik doel dan uiteraard op het gedeelte achter de komma

0
geplaatst: afgelopen woensdag om 10:48 uur
Haha, RSD is een nieuwe speeltuin voor types die in concertzalen huilen als er te hard gepraat wordt of als je ergens in hun gezichtsveld staat. (dat kan ik met mijn bijna 1,75m incl schoenen niet zijn).
Ik vind het vooral leuk dat er in steeds meer plaatsen gewoon weer een platenzaak te vinden is naast al die klere(n)winkels. Maar RSD mijd ik als Ikea op Tweede Paasdag.
En die prijzen? Ach, dat is van alle jaren. Speciale edities, eerste persingen; dat is gewoon voer waar verzamelaars veel voor neertikken.
Ik vind het vooral leuk dat er in steeds meer plaatsen gewoon weer een platenzaak te vinden is naast al die klere(n)winkels. Maar RSD mijd ik als Ikea op Tweede Paasdag.
En die prijzen? Ach, dat is van alle jaren. Speciale edities, eerste persingen; dat is gewoon voer waar verzamelaars veel voor neertikken.
0
geplaatst: afgelopen woensdag om 11:49 uur
Ja, ik heb het weer gemist dit jaar. En net als vorig jaar was er een vrouw in het spel. I'm a sucker for a friendly (female) face, guilty as charged! Gisteren in mijn woonplaats nog even gekeken op de Muziekafdeling en kreeg daar een picture disc van The Kinks in de handen gedrukt, een selectie uit One For The Road uit 1980, Prijs: € 46,99. Heel vriendelijk bedankt voor het gebaar maar toch maar terug gezet. Ik heb het origineel nog, met poster. En de CD versie, compleet, dus niet de 74-minuten disc waar Celluloid Heroes ontbreekt. Zo'n soort verzamelaar ben ik niet en zal ik ook niet worden.
1
geplaatst: afgelopen woensdag om 12:43 uur
AbleMable schreef:
vigil schreef:
Zo dan, dat is nog eens een heftige uitspraak op de woensdagochtend! Ik doel dan uiteraard op het gedeelte achter de komma
P'sies en dat op een site als Musicmeter - als je dat nou op de site van EigenHuis doet

Besides, wie wil er nou niet voorbij die tweede trede van de pyramide van Maslow komen - en bovenin draaien ze echt wel plaatjes

* denotes required fields.