menu

Muziek / Nieuws / Pukkelpop: zeker 1 dode, meerdere gewonden

zoeken in:
5 doden...

Afgelopen nacht twee mensen die het niet hebben gered.
Vijf slachtoffers dus al....

Festival terecht afgelast.

Ja als je een festival nu na 5 doden door zou laten gaan als organisatie dan kun je dat wel als respectloos betitelen. Gelukkig is men alsnog tot inkeer gekomen en is de gehele boel afgelast.

Gisteravond wilde men nog doorgaan, toen waren er 'nog maar' 3 doden. Ongelooflijk dat men toen nog twijfelde.

Zeer triest, en eens te meer wordt pijnlijk duidelijk dat we helemaal niks in te brengen hebben tegen moeder natuur...

De beelden die steeds meer op youtube verschijnen vertellen het verhaal heel erg realistisch! Wat moet men daar angsitg geweest zijn! Nergens was je veilig op dat moment, want alles was tent, en opbouw.....

Lees verhalen over iemand die gespiest is, en een ander ter plekke onthoofd... echt verschrikkelijk , ook voor de omstanders uiteraard...

Erg tragisch inderdaad, goed dat het verdere festival is gecancelled. Zou ik anders respectloos hebben gevonden richting de slachtoffers. Maar dit komt hard aan in muziek- en festivalland.

lennon schreef:
Lees verhalen over iemand die gespiest is, en een ander ter plekke onthoofd... echt verschrikkelijk , ook voor de omstanders uiteraard...

Op Radio 1 vanochtend ook een getuigeverslag van een jongen die vertelde dat iemand een tak op zijn hoofd kreeg. De vriendin van die jongen die dat vertelde nam hem in haar armen en voelde hem binnen een paar seconden wegsterven.

Mensen kunnen toch vreemd reageren na zo'n ramp:
Toch is er ook kritiek op de beslissing. "Ik snap het wel, omdat er doden gevallen zijn, maar het is ook wel heel jammer, want je hebt toch voor het kaartje betaald. We waren echt blij toen we gisteren hoorden dat er toch nog iets doorging. Maar nu is alles afgelast, dus je kunt er niets aan doen."

Hoe iemand zo kan reageren is voor mij onbegrijpelijk.

En ook het zwarte pieten is begonnen:
Ze hebben op geen enkel moment omgeroepen dat er iemand gevaar zou lopen. Ze hebben het laten begaan, op zijn Belgisch. In België dichten we de put pas als het varken verdronken is. Ik weet niet wat ik nu moet gaan doen, ik zit te wachten tot we weer naar huis kunnen. Ik denk dat Pukkelpop dit trauma nooit te boven gaat komen."

Ook een vreemde reactie, natuurgeweld is niet "maakbaar"
Er zijn dingen in het leven 'groter' dan wij mensen.

Ja, mensen die nu roepen dat de organisatie schuld treft zijn natuurlijk in hun onrecht. Ik vind het juist heel knap hoe ze deze nacht alles in relatief goede banen hebben geleid, en dat geldt ook voor de hulpdiensten en de buurtbewoners die de ramp mee hebben proberen op te vangen.

lennon schreef:

Oldfart schreef:

Natuurgeweld niet nee... en het is ergens helemaal niet zo ongezond dat we ons weer eens realiseren dat als bijvoorbeeld het KNMI een Code Oranje afgeeft, dat dat niet alleen maar wat sensationele Spielerei is. Wel vraag je je toch af in hoeverre ingestorte tenten en stellages aan alle eisen voldeden, m.a.w. hoe terecht het is om dat alleen maar aan het (toegegeven: extreme) weer te wijten.

Heeft iemand toevallig de weersverwachtingen gezien rond de omgeving van Pukkelpop? Ik ben wel benieuwd wat er precies stond.

Ik denk dat een deel van de burgers het KNMI niet zo serieus meer neemt. Was 't niet vorig jaar ofzo dat er een code rood werd afgegeven terwijl er bijna niets aan de hand was? Er staat me ook iets van een blunder met sneeuw bij. Veel mensen reageerden toen heel laconiek.

Van een festival zou je echter wel verwachten dat ze 't goed in de gaten houden, en ook contact hebben, toch? Als het echt noodweer is houd je er niet veel aan, maar dan kun je de mensen misschien op tijd van het terrein afkrijgen.

Lees nu trouwens op nu.nl het volgende als titel: 'Alle doden Pukkelpop zijn Belgen'. Ik krijg daar toch een wat naar gevoel bij. Een ietwat triomfantelijke manier van journalistiek om de Nederlanders gerust te stellen, terwijl het er heel niet om gaat welke nationaliteit de overledenen hebben...

Stijn_Slayer schreef:
Ik denk dat een deel van de burgers het KNMI niet zo serieus meer neemt. Was 't niet vorig jaar ofzo dat er een code rood werd afgegeven terwijl er bijna niets aan de hand was? Er staat me ook iets van een blunder met sneeuw bij. Veel mensen reageerden toen heel laconiek.

Daar gaat het mij nou net om. Het hele concept risico schijnen veel mensen niet meer te begrijpen. Het feit dat er een reële kans is dat er iets gevaarlijks gebeurt, maar dat het ook heel wel mogelijk is dat dat niet gebeurt of in elk geval op een andere plek.

Het noodweer passeerde hier (in de Kempen) net voordat het in Pukkelpop passeerde, vermoed ik. De riolen konden het niet meer slikken en de straat stond hier onder water. Op dat moment sms'te ik mijn broer of het daar ook zo hard regende, maar hij was net van de Marquee naar de Club gestapt en zei daarnet dat het toen gewoon erg bewolkt was.

Misschien hadden ze het kunnen zien aankomen. Maar zo'n vreselijke storm verwacht niemand, toch? Op Dour was er ook een enorme bui; na de regen was het gewoon doorgaan in de modder. De organisatie hiervoor in vraag stellen lijkt mij nogal overdreven. Gewoonweg overmacht, zoals Oldfart zegt.

Oldfart schreef:
Hoe iemand zo kan reageren is voor mij onbegrijpelijk.

En ook het zwarte pieten is begonnen:
(quote)

Die laatste reactie was wel duidelijk door emotie ingegeven, ik hoorde hem dat vanochtend zeggen op de radio. Een jongen is doodgegaan in de armen van zijn vriendin. Maar hoe erg ook, Pukkelpop komt dit heus wel weer te boven, net als Roskilde ook weer over het Pearl Jam-drama is gekomen.

Heb zelf trouwens wel eens code rood meegemaakt toen ik op Pukkelpop was. Een heel deel van onze camping is toen ontruimd en mensen zijn ondergebracht in een nabij gelegen sporthal. Was even behoorlijk demoraliserend (veel mensen zijn op de eerste dag al naar huis gegaan), maar uiteindelijk werd het toch een mooi festival en denken we met plezier terug aan de ontberingen van toen. Helaas zal dat voor de huidige bezoekers nooit opgaan.

Vraag me trouwens net als Casartelli wel af hoe zo'n tent in kan storten: die zou toch orkaanbestendig moeten zijn, zou je zeggen.

Stijn_Slayer schreef:

Die dingen zijn erg regio-gebonden. In delen van het land was niets aan de hand, maar ik weet nog dat de schade in het Westland in de miljoenen liep.

Vraag me trouwens net als Casartelli wel af hoe zo'n tent in kan storten: die zou toch orkaanbestendig moeten zijn, zou je zeggen
...hoe kan een tent ooit orkaanproof zijn dan??
Van beton maken dan maar? Alleen is het dan geen tent meer...
Als er zware boomtakken op de tent vallen, en door het tentdoek gaan, scheurt het doek, is de constructie verzwakt en is er geen houden meer aan.

Maar ik zag op de tv beelden dat ook stellages, delen van de PA en stukken hekwerk omver waren geblazen, dat kun je zekeren, maar als de wind er vat op krijgt....

Natuurlijk kunnen tenten instorten, ik heb beelden gezien van huizen die half ingestort zijn ...

Videozone - deredactie.be

@ Herman: Dat wist ik niet. Ik heb het niet meegekregen, maar misschien heb ik toen het nieuws een paar dagen gemist.

Ik lees net dat er ook speakers van de standaards zijn afgewaaid. Je zou zo'n ding op je krijgen... Dat moet toch net zo zwaar als een boom zijn?

Het was een oprechte vraag mijnerzijds en niet slechts een stukje retoriek. Maar ik denk dat Hermans eerdere ervaring wel illustratief is. Code Rood en het komt dichtbij? Dan met zijn allen van het terrein af en naar een locatie die echt orkaanproof is. Vervelend genoeg en het kan achteraf ook nog wel mee blijken te vallen (daar is dat woord 'risico' weer), maar kennelijk wel een indicatie vooraf dat er iets kon gebeuren waar het festivalterrein geen soelaas tegen zou bieden.

Dat het festival gisteren botte pech heeft gehad, staat buiten kijf, maar de vraag blijft of er niet ergens te grote risico's genomen zijn. 'Zwartepieten' heeft een nare bijklank, maar hier valt best iets uit te zoeken, denk ik.

Als ik in een grote meute sta (bijvoorbeeld vorig jaar op Werchter bij Prince, helemaal vooraan) dan zijn er ook wel eens momenten dat ik denk, als deze groep mensen nu op hol slaat, zijn een echt een paar kansloos... Dat is best een eng gevoel..

Ik denk dat er in dit geval helemaal niemand blaam treft.. het weer was voorspeld, maar zoals dit was wel heel erg extreem....

Nu wil ik hier niet gelijk de "expert" uit gaan hangen, maar door de klimatalogische veranderingen van de laatste jaren is de kans op weers extremiteiten groter geworden in onze regio.
Dat betekend dus dat stormen heftiger worden, er grotere hoeveeheden water in korte tijd kunnen vallen, meer sneeuw val ed.

De kans op "rampweer" word dan ook groter.

Niet te min heeft Pukkelpop domweg pech gehad en ik zie ook niet in hoe dit drama voorkomen had kunnen worden. 65.000 mensen evacueeren in een paar uur tijd is onmogelijk, en een "rampweer" bestedig festival in de buitenlucht organieseren lijkt mij ook onmogelijk.

Conclusie: Domme pech door samenloop van omstandigheden, trieste gebeurtenis die niet te voorkomen was en die helaas nog wel eens voor zal komen vrees ik.

Ik vind ook dat je wel een paar vragen kan stellen. Je moet zelfs, want er moet alles aan gedaan worden om de kans op herhaling zoveel mogelijk te reduceren.

Ik vraag me af wat het verschil zou zijn geweest als ze een uur (halfuur desnoods) voor het onweer alle muziek stil hadden gelegd en omgeroepen hadden dat er onweer aankomt/aan lijkt te komen. Op dat moment moet het toch zichtbaar zijn geweest dat er zwaar weer aankwam?

Je krijgt nooit 60.000 mensen van het terrein af in korte tijd, maar dan staan bezoekers tenminste niet allemaal onverwacht in de tenten en onder bomen waar ze geraakt kunnen worden. Of past het qua ruimte niet op het terrein als iedereen buiten staat?

Dan kun je zeggen 'als er dan niets aan de hand was is iedereen boos dat ze voor niets zijn natgeregend', maar als een organisatie duidelijk maakt dat het ernstig kan zijn zullen de meesten daar toch wel begrip voor hebben? En anders praat al snel niemand meer ergens over als de optredens weer verder gaan.

Misschien dat ik wat te veel goede hoop heb als buitenstaander, maar er moet toch iets zijn geweest dat een beetje had kunnen helpen?

maar er moet toch iets zijn geweest dat een beetje had kunnen helpen?
...wat dan?

Sid Vicious
Dit is een zwarte dag voor het festivalseizoen in België. Ik ging normaal ook gaan, maar door omstandigheden heb ik het moeten af zeggen. Wat nu een goede beslissing was.. Mijn condoleantie naar de familie's van de slachtoffers. Vreselijk dat dit moet gebeuren op een plek waar men zich moet amuseren.

Stijn_Slayer schreef:
Je krijgt nooit 60.000 mensen van het terrein af in korte tijd, maar dan staan bezoekers tenminste niet allemaal onverwacht in de tenten en onder bomen waar ze geraakt kunnen worden. Of past het qua ruimte niet op het terrein als iedereen buiten staat?

Als het kneiterhard regent zou ik ook in een van de tenten zijn gaan staan, juist als je de muziek stopzet (er is dan geen reden meer om bij het onoverdekte hoofdpodium te blijven staan). Je gaat er toch vanuit dat die tenten het houden. Het terrein is groot genoeg om iedereen buiten te laten staan, maar je gaat als organisatie toch niet omroepen dat je bij extreem slecht weer de tenten niet in mag?

Ben wel benieuwd naar wat er uiteindelijk uit de rampenanalyse gaat komen. Ik heb bij mijn studie hier wel eens college over gehad en vrijwel elke ramp is het resultaat van een aaneenschakeling van kleine dingen die misgaan. Ben het dat wat dat betreft wel met thelion eens.

Iets anders: dit is wel een aardige analyse over de reacties op Twitter (via #hasselthelpt kwam veel hulp op gang). A CASE STUDY OF TWITTER DISASTER RESPONSE - PUKKELPOP ("If your country is under attack - don't count on Twitter - just yet") | Hawkeyed Universal ltd. - dahawkeyecaller.tumblr.com

NOS Nieuws - Alle doden Pukkelpop zijn Belgen

Goeie titel. Hoeven we ons daar ook niet meer druk om te maken..

Wat een verschrikkelijke zwarte dag was me dat. En zeggen dat ik eerst van plan was om de Smith Westerns in de Chateau te gaan zien...Gelukkig afgelast, ik moet mijn geld niet terughebben zelf. Vind het schandelijk dat mensen daar binnen de 24 uur na zo'n ramp al over beginnen

lennon schreef:
Zeer triest, en eens te meer wordt pijnlijk duidelijk dat we helemaal niks in te brengen hebben tegen moeder natuur...

De beelden die steeds meer op youtube verschijnen vertellen het verhaal heel erg realistisch! Wat moet men daar angsitg geweest zijn! Nergens was je veilig op dat moment, want alles was tent, en opbouw.....

Die verhalen zullen waarschijnlijk ook wel grotendeels overdreven zijn. Als je alles zou moeten geloven van wat er verteld wordt dan zouden er minstens 500 doden zijn ipv 5.

Blijkbaar is één van de slachtoffers een meisje dat bij mij op school heeft gezeten, zelfde leeftijd. Moet wel erg zijn als ouder moest je zo'n telefoontje krijgen

Hier nog even een stuk over de ramp uit De Standaard.

'Vooraf geen aanwijzingen over noodweer'

Volgens Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine waren er donderdag geen aanwijzingen dat er dergelijk noodweer op komst was. Dat verklaarde hij vrijdag op een persconferentie. Over de concrete gevolgen van de afgelasting van het festival kon Mahassine zich nog niet uitspreken.
'Dit was de zwartste dag in de geschiedenis van de Belgische festivals', opende Mahassine op de persconferentie die vrijdagochtend georganiseerd werd. 'Voor veel mensen was het een vreselijke dag, dit wens je niemand toe.'

'Gisterenavond namen we de beslissing om voor donderdag het festival te stoppen', lichtte de organisator het verloop van de gebeurtenissen toe. 'We wilden niet te snel een beslissing nemen over de volgende dagen van het festival, omdat we op dat moment niet genoeg informatie ter beschikking hadden.'

'Naarmate er meer info kwam van de hulpdiensten, konden we er ons hoe langer hoe minder mee verzoenen met het voortzetten van het festival', aldus Mahassine. Deze nacht maakte de organisatie dan bekend dat Pukkelpop volledig afgelast wordt. 'Uit respect voor de slachtoffers', aldus de organisator.

Geen aanwijzingen vooraf

Een journalist verklaarde dat sommige festivalgangers van de organisatie gehoord hadden dat er noodweer op komst was. Mahassine ontkent dat daarover gecommuniceerd werd: 'Wij hadden op dat moment geen informatie over noodweer. We wisten wel dat er regen op komst was, maar dat hebben we al eerder meegemaakt.'

'Wij waren allemaal verrast, dit is nog nooit vertoond', verdedigde de organisator zich. 'Ik ben in heel wat tropische landen geweest en heb al heel wat tropische stormen meegemaakt, maar dit is du jamais vu.'

Concrete gevolgen

Mahassine zei dat de concrete gevolgen van de afgelasting nog bekeken moeten worden. 'Op de financiële consequenties hebben we momenteel nog geen zicht.' Dat speelde ook niet mee in de beslissing van de organisatoren: 'Het financiële mag nooit primeren op het menselijke', aldus de organisator.

'Ook de artiesten hebben zich de situatie ter harte genomen', vertelde Mahassine. 'Zij vonden het ook niet gepast om op dat moment met financiën bezig te zijn.'

'Wij zijn verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid (zoals wettelijk verplicht is voor festivalorganisatoren), maar dit is overmacht', verklaarde de organisator. 'Veel festivalgangers hebben ook vragen over de terugbetaling van hun tickets. Zij kunnen met al hun vragen terecht op het mailadres [email protected]

Of er nog een volgende editie van Pukkelpop in Kiewit zal plaatsvinden, kon Mahassine nog niet zeggen. 'Zo ver zijn we nog niet, onze eerste gedachten gaan nu uit naar de slachtoffers, en verder proberen we alles zo goed mogelijk te organiseren.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:20 uur

geplaatst: vandaag om 01:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.