menu

Mijn Updates +
Muziek / Nieuws / Pukkelpop: zeker 1 dode, meerdere gewonden

zoeken in:
In Muziek > MusicMeter Live! > Pukkelpop (België):

Chateau en het stuk naast de Boiler Room zijn blijkbaar (half) ingestort?
Evenals een boom op de wei. Tal van gewonden, zo te horen/lezen.
En dat terwijl het omstreeks 14u nog enorm heet was..

Voorts alle optredens van vandaag afgelast, nog onduidelijkheid over morgen en overmorgen.

Blijkbaar zijn er zes doden.

Zephyr
In Muziek > Nieuws > R.I.P.:

Pukkelpop, wat heftig zeg !

lees hier

Inderdaad, maar dat is een echt drama voor het festival!

Ja zeg... het os nu soweiso geen pretje om door die blubber te banjeren.

Ergens komt het nu niet meer zo gek uit dat ik door ziekte mn kaart heb moeten terug brengen...

Het programma is nu trouwens stop gexzet.. dus geen foo's en fleet foxes

Bericht schijnt te worden bijgesteld naar 1 dode. Nog steeds verschrikkelijk, natuurlijk.

Vorige week ofzo was er in Amerika ook al een podium ingestort. Je zou denken dat ze dan extra goed controleren. Ik hoop voor ze dat ze goed verzekerd zijn, want mensen hebben wel voor een hele dag betaald.

Maar dat staat in schril contrast met de zes overleden personen...

Edit: hoeveel zijn er nou eigenlijk overleden? Ik lees op bijna elke site een ander aantal.

Van het weekend in de VS ook al een podium ingestort door noodweer, en nu erg dichtbij, vreselijk.

Ik was er 3 jaar geleden nog, al had ik op Pukkelpop nog eerder problemen op de camping verwacht met hun rare tenten-stouw-systeem.

sheep67 (crew)
Normaal gesproken neem je voorzorgsmaatregelen want die buien zie je aankomen. Ik begreep dat enkele buien zich centreerden boven midden-Belgie en zo begon plots de boel te activeren met stevige rukwinden. Waarschijnlijk 1 dode, vele gewonden en waarschijnlijk een afgelast programma tot resultaat.
De ambulances rijden nog steeds heen en weer. Triest.

Berichten zijn zojuist op NOS journaal (brandweer) inderdaad bijgesteld tot 1 dode.
Dat zo'n drama door noodweer kan omstaan, verschrikkelijk.

NOS.nl :

Op het Belgische popfestival Pukkelpop bij Hasselt is zeker een dode gevallen door noodweer. Eerder meldde persbureau Belga dat er zes slachtoffers waren, maar de brandweer van Hasselt spreekt van een dode. Ook zijn er zeven zwaargewonden en een nog onbekend aantal lichtgewonden.

Een tent waarin veel mensen stonden te schuilen, stortte door de hevige regen in. Ook zijn er bomen omgevallen. Eén daarvan kwam bovenop een eetkraam terecht.

Het noodweer was van korte duur. De organisatie van het festival neemt nu de schade op.

Slecht nieuws , noodweer op een festivalterrein is een ramp.
Waar moet je schuilen, als de tenten het niet houden?
Verschrikkelijk dat er in ieder geval 1 dode valt te betreuren.

Ik hoop dat alle MuMers daar aanwezig gezond en wel zijn....

JDS

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=67ZqrigZdv8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

niet normaal meer

Zephyr
Zie hier en ook hier voor reacties.

Live persconferentie nu: 40tal gewonden en 2 doden (1 op weide, 1 op camping).
Videozone - deredactie.be

EDIT: 3 doden en 11 zwaargewonden op Pukkelpop na hevig onweer

bone machine (crew)
Ondertussen al drie doden, verschrikkelijk nieuws.

2 doden en 40 gewonden.

3 doden...

schokkend

Zeker twee doden op Pukkelpop

Volgens de organisatie van Pukkelpop heeft een storm op het Pukkelpop-terrein minstens twee levens geëist. Veertig anderen raakten gewond, onder wie een deel zwaargewond. De Chateau-tent, de Boiler-room, eettenten en een aantal sponsorstands zijn omver gewaaid.
Dat hebben de Hasseltse burgemeester Hilde Claes en organisator Chokri Mahssine om 21 uur bekendgemaakt. Eén van de jongeren zou op het terrein zelf omgekomen zijn. De tweede dode viel op de camping te betreuren, luidt het.

De lichtgewonden zijn overgebracht naar een sporthal in de buurt, de eld zwaargewonden werden meteen naar de ziekenhuizen in de buurt gebracht. Er zijn honderden hulpverleners ter plaatse.

Het gemeentelijk interventieplan is in werking gesteld. Er is ook een noodnummer ingesteld: 011.23.97.11. Voor festivalgangers die dat willen is er ook psychologische opvang voorzien in een zaal tegenover de festivalwei.

'Alle activiteiten worden opgeschort. Het is een heel moeilijke beslissing. We weten niet hoe het nu verder moet,'' aldus Mahassine. Er zou alvast vanavond wat muziek blijven spelen, om de jongeren rustig te houden.

Chateau

In de tenten was tijdens het onweer al snel nog nauwelijks plek om te schuilen. Een deel van het publiek raakte in paniek. In de kleinste tent, de Chateau, brak de draagconstructie. Ook de boiler-room zou deels zijn ingezakt.

'De chateau lag plat in een minuut, terwijl Smith Westerns aan het spelen was. Alles stortte in of waaide weg', zegt De Standaard-journalist Peter Vantyghem. 'Alles samen heeft het maar tien minuten geduurd'. Vantyghem raakte zelf ook lichtgewond.

De dag begon vrij zonnig, maar rond 18 uur bereikte het onweer dat eerder al in de streek rond Brussel voor overlast zorgde ook het festivalterrein in Kiewit. Op korte tijd stond het terrein blank, met overal 5 tot 10 centimeter water. Er viel ook heel wat hagel, wat ook de laatste aanwezigen richting de tenten dreef. Heel wat aanwezigen zouden het festivalterrein al verlaten hebben. Dat verliep moeilijk, want een metalen geraamte dat boven de ingang stond, was ingezakt.

De Standaard-journalist Maarten Byttebier zegt dat de zij-ingangen ondertussen zijn geopend om de uittocht vlotter te laten verlopen. Volgens hem is het onwaarschijnlijk dat de optredens dit weekend nog kunnen doorgaan. Het is momenteel erg moeilijk om contact te krijgen met de aanwezigen op de weide. De gsm-netwerken lijken overbelast te zijn.

Bron: De Standaard

Voor alle aanwezigen daar bij deze heel veel sterkte.

Op teletekst nu:
3 doden, 71 gewonden... waarvan 11 zwaar....

R.I.P. slachtoffers Pukkelpop!

3 doden inmiddels
Tja in NL was er al code oranje afgegeven door het KNMI (inmiddels ingetrokken, nu code geel, minder erg) . Maar dan nog, kun je je tegen echt noodweer nooit helemaal wapenen is mijn mening.
Zeer triest dit bericht.

Jeetje zie het net van Pukkelpop op het nieuws na een hele avond voetbal. Wat een ellende daar. Enkele zwaargewonden schijnen ook kritiek te zijn.

4 doden wordt hier zonet gemeld.

Wat een drama daar in Hasselt en dat door 10 minuten ellende...

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=51u250vZDBc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

JDS
Ondertussen al vier doden en nog meer zwaar gewonden.

Wat erg zeg.

R.I.P.

Toen ik er was in 2004 was er ook noodweer, deel van de camping ontruimd en code rood uitgeroepen. Maar vergeleken hierbij stelde dat allemaal niets voor. Wat een verschrikkelijk nieuws.

Voor mij zijn festivals misschien wel het leukste wat er bestaat, des te akeliger als het dan juist daar zo mis gaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:51 uur

geplaatst: vandaag om 19:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.