menu

Muziek / Nieuws / Pukkelpop: zeker 1 dode, meerdere gewonden

zoeken in:
herman schreef:

Als het kneiterhard regent zou ik ook in een van de tenten zijn gaan staan, juist als je de muziek stopzet (er is dan geen reden meer om bij het onoverdekte hoofdpodium te blijven staan). Je gaat er toch vanuit dat die tenten het houden. Het terrein is groot genoeg om iedereen buiten te laten staan, maar je gaat als organisatie toch niet omroepen dat je bij extreem slecht weer de tenten niet in mag?

Lezers vertellen hun verhaal over drama op Pukkelpop - Festivals - HLN

Ik had dit artikel gelezen, en daar werd mij uit duidelijk dat bezoekers blijkbaar wel door hadden dat het in de tenten niet al te veilig was, vandaar.

Aanvankelijk had ik ook zoiets van welke beunhaas heeft die tenten dan opgezet, maar als het echt zo hard ging als overal vermeld wordt, en er bomen omwaaiden, dan sta ik liever ergens op een open plek waar niets me kan raken (behalve de hagel, maar dat liever dan ijzeren stangen).

Ongelofelijk trouwens hoe groot die hagelbollen waren als ik de foto bij die link zie.

Die hagelsteen

Kijk dit ook maar eens (en dat is dus op 'klaarlichte' dag), filmpje van Skunk Anansie.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=9w3ZsAb5ikA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

[quote]Mat_ schreef:
(quote)

Dat verhaal van de gespietste persoon is bevestigd.

[quote]lennon schreef:
(quote)

Ik heb het meer over de algemene tendens. Je moet maar eens een aantal reacties lezen op facebook ed. Zo te zien heeft de helft van het publiek wel iemand zien sterven. Het is natuurlijk ook typisch menselijk om een drama als dit meteen 10x te vergroten. Het is enorm erg wat er gebeurd is, maar we moeten er ook geen wereldramp van maken

Het is ook de schrik van 'dat had ik ook kunnen zijn' onder veel mensen die wel eens een festival bezoeken dat er mede voor zorgt dat er veel aandacht voor is. En als je iemand ziet sterven dan hakt dat er stevig in, lijkt me.

Ik overnacht nooit op festivals, want ik houd er niet van om in de modder rond te banjeren en tentjes, slaapzakken e.d. mee te sjouwen, maar ook als je alleen een festivaldag bezoekt kan dit gebeuren. Niet dat ik nu ineens niet meer ga, maar ik besef me wel dat ik eigenlijk nog nooit heb gekeken wat voor weer het eigenlijk wordt. Ik ga er gewoon heen, en vaak regent het, en dan denk ik 'nouwja, zie ik daar wel weer '.

^Ik heb tijdens Prince in 2010 werchter ook staan schuilen tijdens het voorprogramma omdat het er heftig te keer ging.. tevens was er onweer, en dat vond ik toen ook al vrij eng in zo'n open veld. Ook toen bekroop me het gevoel, wat als......

Een waarschuwing is precies dat, een conditionele voorspelling, meestal bedoeld om de ontvanger ervan te wijzen op een gevaar.
En dan nog; wetend dat je slecht weer kunt krijgen, wat doe je dan? Aflassen?

Begrijp nooit zo goed waarom er in dit soort gevallen altijd verwijtend naar de meteorologen wordt gewezen; zij maken toch niet het weer??

Alsof meteorologen net zo verantwoordelijk te houden zijn als de organisatoren destijds in Duisburg. Dat is toch van een onvergelijkbare orde.

De meest walgelijke reactie las ik overigens vanmorgen ergens op YouTube; 1 of andere fundamentalistische christen die het een straf van god noemde voor zo'n goddeloos festijn.

Ik vind het wel erg vreemd dat de organisatie zegt geen waarschuwingen te hebben ontvangen. Ze verwachten toch niet dat het KNMI hen persoonlijk opbelt? Een organisatie hoort het weer in de gaten te houden (althans, dat vind ik wel zo logisch), dan zie je dat er een oranje weeralarm is afgegeven, dan bel je er toch achteraan om te informeren?

Wel is het blijkbaar moeilijker om de plaats te bepalen dan ik dacht.

Trouwens inderdaad een walgelijke reactie. Die mafketel is zo erg gehersenspoeld door een boekje (alleen over het woord naastenliefde heen gelezen?) dat hij/zij niet eens meer beseft waar en over wie hij/zij 't heeft.

Voor wat er gistrn gebeurde bestaan geen codes! twas gwn een kwartier lang de hel, zowel op weide als camping! ben gwn blij dat ik dit bericht nog kan schrijven

Mat_ schreef:

Ik heb het meer over de algemene tendens. Je moet maar eens een aantal reacties lezen op facebook ed. Zo te zien heeft de helft van het publiek wel iemand zien sterven. Het is natuurlijk ook typisch menselijk om een drama als dit meteen 10x te vergroten. Het is enorm erg wat er gebeurd is, maar we moeten er ook geen wereldramp van maken

Het is misschien geen wereldramp, maar iedere belg heeft vrienden, kinderen of familie die er heen gaan. En heel veel Belgen hebben ooit al eens naar pukkelpop geweest. Daarom dat die ramp zo hard aankomt.

Stijn_Slayer schreef:
Misschien dat ik wat te veel goede hoop heb als buitenstaander, maar er moet toch iets zijn geweest dat een beetje had kunnen helpen?

Op zo'n korte termijn was er weinig meer te doen ben ik bang.

Een drama als zich gisteren op Pukkelpop heeft voltrokken is volgens mij maar op 1 manier te voorkomen, (maar dan moet men wel ruim van te voren weten dat er heel slecht weer aankomt)
en dat is de gehele dag afgelasten. Dus voor aanvang van de festiviteiten.
Zoals ze dit jaar bij Concert At Sea gedaan hebben door de 2e dag van het festival in verband met een zeer harde wind verwachting voor de zaterdag die dag af te gelasten.

Als het festival eenmaal aan de gang is, is het waarschijnlijk het beste om er voor te zorgen dat er geen paniek uitbreekt en als organisatie op het ergste voorbereid zijn, bv doormiddel van het al achter de hand hebben van extra Ambulances en brandweer op het festivalterein en zorgen voor een deugdelijk calamiteitenplan.

thelion schreef:

Een drama als zich gisteren op Pukkelpop heeft voltrokken is volgens mij maar op 1 manier te voorkomen, (maar dan moet men wel ruim van te voren weten dat er heel slecht weer aankomt)
en dat is de gehele dag afgelasten. Dus voor aanvang van de festiviteiten.
Zoals ze dit jaar bij Concert At Sea gedaan hebben door de 2e dag van het festival in verband met een zeer harde wind verwachting voor de zaterdag die dag af te gelasten.

Tja afgelasten vind ik behoorlijk ver gaan. Het is nu slecht afgelopen, maar hoe groot is de kans?

Magick1 schreef:
Tja afgelasten vind ik behoorlijk ver gaan. Het is nu slecht afgelopen, maar hoe groot is de kans?

Tsja..... dat is dan altijd de groote vraag.

Las je een evenement of dag er van af en blijkt het achter af allemaal wel mee te vallen dan doe je het ook niet goed, maar ik ben van meening dat voorkomen beter is dan genezen en dus bij serieuze aanwijzingen op extreemweer zwaar in overweging te nemen om af te gelasten. De commercieële belangen dienen dan buiten beschauwing te worden gelaten.
Hoe lastig zo'n beslissing ook is.

Ben van meening dat ze bij Concert At Sea de goede beslissing hebben genomen, mede doordat het die zaterdag ook behoorlijk stormde hier in Zeeland.

Zephyr
Eens met Thelion. Voorkomen is beter dan genezen.

Helemaal met thelion eens. Het menselijk belang dient op de eerste plaats te komen. Zodra er maar een kleine aanwijzing is voor extreem weer, de boel niet laten door gaan. Op dat moment is het jammer, maar helaas. Volgende keer beter. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met een grootte menigte mensen. De voorbeelden zijn helaas legio.

Ben het daarmee eens, maar het is wel een heel impopulaire maatregel. Overigens is er ook een dode op de camping gevallen, die had je hiermee niet voorkomen.

Magick1 schreef:
(quote)

Het is misschien geen wereldramp, maar iedere belg heeft vrienden, kinderen of familie die er heen gaan. En heel veel Belgen hebben ooit al eens naar pukkelpop geweest. Daarom dat die ramp zo hard aankomt.

Elke dag sterven er mensen in het verkeer, enkele honderden per jaar. We rijden allemaal wel eens met de auto neem ik aan? Ik vind het verschrikkelijk voor de families van de slachtoffers, maar ik begin me wel een beetje te ergeren aan die 65.000 "slachtoffers" die niets anders hebben dan een natte t-shirt en een kapotte gsm maar nu doen alsof ze maar ternauwernood zijn ontsnapt aan de dood.

Had er net naast het terrein een auto tegen een boom gereden met 5 dode dan had er geen haan naar gekraaid maar aangezien er nu een ongeluk is gebeurd op het terrein zelf staat het hele land op zijn kop (terwijl het objectief gezien niet eens zo'n enorm ongeluk was). Ik leef enorm mee metde slachtoffers maar ik vind de hypocrisie en opgefokte heisa mateloos vervelend

wat had je dan verwacht? die 65000 mensen hun weekend is ook naar de zak he

Dat is een wat scheve vergelijking. Nu liepen honderden, misschien zelfs duizenden mensen gevaar. Als er een auto tegen een boom rijdt zijn dat alleen de vijf mensen in de auto (die dan negen van de tien keer te veel hebben gedronken), en misschien een verdwaalde voetganger die in de weg stond.

Je houdt natuurlijk altijd wat mensen die nu sterke verhalen ophangen terwijl ze alleen maar natgeregend zijn en verder 100% veilig waren, maar het is echt niet vreemd dat de schrik er goed in zit bij de meeste bezoekers. Daarnaast is inderdaad hun hele weekend verpest. Velen kijken daar maanden, of zelfs het hele jaar, naar uit, en dat is nu voorbij zonder dat ze gezien hebben wat ze wilden zien. Dan kun je zeggen 'ze zijn gezond', en dat is ook zo, maar het is ook voor die mensen heel erg zuur (al is het niet te vergelijking met het verliezen van een leven).

Van tevoren aflasten was natuurlijk de beste optie als er een weeralarm was afgegeven. Dat is dan nog enigszins te rechtvaardigen voor 't publiek. Wel moet je als organisatie natuurlijk oppassen dat je niet te vaak 'voor niets' aflast, dat kost je nu eenmaal klanten.

Het is natuurlijk niet plezant als al je bezittingen doornat en/of kapot zijn en dat een festival waar je wsl weken naar hebt uitgekeken niet meer doorgaat maar sommige reacties gaan er echt wel over. Op facebook lees je al reacties in de trend van het financieel steunen van de slachtoffers, komop zeg...

Stijn_Slayer schreef:
.....

Als je buiten bent tijdens een onweer loop je de facto altijd gevaar, en al zeker als je dan met de auto op de baan bent. Het zwaartepunt van het onweer had evengoed 10 km verder kunnen gelegen hebben en was er niks gebeurd op pkp buiten wat wind en regen en zou er gee haan naar gekraaid hebben. Allemaal een beetje overdreven imo

Ik zag ook reacties over financiele steun langskomen, en dat is inderdaad erg overdreven, maar het blijkt wel van goede wil en medeleven. Mensen willen graag iets doen om te helpen, en dat is eigenlijk alleen maar mooi.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar als een festival was afgelast vanwege extreem noodweer, en later zou blijken dat het 5 of 10 km verderop was, dan had ik het een goede beslissing gevonden. Het is dan wel jammer dat het niet doorgaat, maar ik zou me wel beseffen dat het akelig dichtbij was, en dat er anders onnodig met levens was gespeeld.

ok das er ook over die financieele steun maar ik wil gwn zeggen dat dat kwartiertje storm echt het gekste en gevaarlijkste weer was dat ik ooit gezien heb! zowel op camping als weide werden mensen geraakt door struiken, stoelen en rondvliegende partyyenten! er zijn echt reuzen van bomen omgekraakt en op mensen gevallen! en het waren geen kleine hagelsteentjes maar sommige hadden de grootte van een kleine hand echt horrorbeelden! dat verhaal over die gespieste man is jammerlijk genoeg echt en het is gewoon spijtig dat een festival dat altijd een hoogtepunt van de zomer is opdeze manier moet eindigen! heb er alle begrip voor wel

Heb de berichten hier nog niet doorgenomen, maar ik was gisteren even goed van mijn melk toen ik nieuws hoorde. En dat terwijl het in Gent maar even "iets harder" aan het regenen was...

Vorig jaar een artiest die zelfmoord pleegt, dit jaar vijf doden en tientallen gewonden. Pukkelpop heeft het niet echt mee.

Mijn steun gaat uit naar de familie en de vrienden van de slachtoffers.

Vreselijk. Het eerste wat door mijn hoofd schoot was 'Ik hoop dat mijn vrienden ok zijn.' En gelukkig zijn ze dat ook.

Damn, ik ben er nog altijd van gedaan.

Sir Spamalot (crew)
Ik was in de war want ik weet dat een aantal collega's hier Pukkelpoppers zijn, maar blijkbaar zijn ze veilig. Ofschoon dit geen rol mag spelen, want muziek is een tijdverdrijf voor jong en oud, MuMe-collega's of niet, zoiets zou niet mogen gebeuren maar als Moeder Natuur zich kwaad maakt, heb je er geen verweer tegen. Neven en nichten zijn ook Pukkelpoppers maar niet dit jaar. Ik voel mee met de mensen die het niet gehaald hebben, ik voel mee met de mensen die het wel gehaald hebben. Vijf mensen en ik hoop niet meer, het blijft vreselijk.

Om elke keer de discussie hieromtrent te voorkomen, moet je gewoon een gedragsregel afspreken dat onder dergelijke omstandigheden een concert/festival altijd wordt afgelast.

De situatie is voor iedereen verschrikkelijk: nabestaanden, de organisatie, de festivalgangers en ook voor de betrokken bands lijkt het mij geen feest. Alle motivatie, spelvreugde is gelijk verdwenen. Geen goed gesternte, de sfeer is niet meer terug te krijgen.

In een zeldzaam geval uitgeteld door moeder natuur en uiteraard een onbeschrijfelijk drama voor iedereen die een familielid, vriend of kennis heeft verloren. De vraag of het nog moest doorgaan had niet moeten worden gesteld.

lennon schreef:
Als ik in een grote meute sta (bijvoorbeeld vorig jaar op Werchter bij Prince, helemaal vooraan) dan zijn er ook wel eens momenten dat ik denk, als deze groep mensen nu op hol slaat, zijn een echt een paar kansloos... Dat is best een eng gevoel ......

Dat heb ik dus in het Sportpaleis Antwerpen. Als je daar in het altijd stampvolle arena middenvak staat en er gebeurt iets (brand? paniek?) dan ben je met een beetje pech gewoon kansloos.

Morgen, zaterdag dus, speelt Sebadoh een steunbetuigingsconcert voor de slachtoffers en gewonden en ook natuurlijk voor alle teleurgestelde fans! Aanvang om 18u 15

Dokstrand in Gent
Koopvaardijlaan 13

Aanmelden | Facebook

mooi initatief van deze mannen! respect!

En nu schijnt er ook op grote schaal geplunderd te zijn op het campingterrein. Wat een schorem loopt er toch op deze aardbol rond.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:52 uur

geplaatst: vandaag om 04:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.