menu

Muziek / Nieuws / Pukkelpop: zeker 1 dode, meerdere gewonden

zoeken in:
Nee, dat was nieuws van gisteren of hooguit eergisteren.

Het is te zeggen, het was al lang duidelijk dat Pukkelpop als ramp ging erkend worden (het noodweer dan toch), maar sinds gisteren is dit officieel.
Dus vandaar dat het lijkt dat dit al oud nieuws is.

Gerechtelijk dossier Pukkelpop geseponeerd

GROOT-BIJGAARDEN - Het gerechtelijk onderzoek naar het drama op Pukkelpop is stopgezet. Dat meldt het parket van Hasselt vrijdag. Volgens het parket was het extreme noodweer niet te voorzien en is er absoluut geen sprake van een misdrijf.

Officieel treft de organisatie van het festival dus geen schuld aan het drama waarbij vijf festivalgangers om het leven kwamen. Donderdag werd het noodweer door de ministerraad al erkend als ramp. Nu het dossier geseponeerd is, kan de organisatie zich volledig focussen op de slachtoffers en het herstel van het festival.

Bron: De Standaard (vrijdag 30 september 2011)

Dat artikel trapt open deuren in, naar mijn gevoel.

Prachtig nieuws vandaag op de Pukkelpop site, het festival blijft gelukkig bestaan!

Tegemoetkoming in de vorm van eet- en drankbonnen voor drie edities.

Pukkelpop gaat aan de Pukkelpoppers die online een ticket hebben gekocht voor de editie 2011 drank- en eetbonnen met een waarde van 75 of 150 euro ter beschikking stellen voor de volgende drie edities. Nochtans gaat het om overmacht en gaan de kosten de inkomsten van de editie 2011 te boven. Voor de organisatie is echter steeds de vraag geweest hoe Pukkelpop kan blijven voorbestaan én zij tegelijkertijd de Pukkelpoppers enigszins kan tegemoetkomen.

De organisatie stelt dat de financiële schade aanzienlijk is en het festival enkel zal kunnen voortbestaan dankzij en met de steun van velen en de sterke reputatie die het festival in het verleden opbouwde. De gevolgen van de ramp zullen de komende jaren echter nog zwaar doorwegen op Pukkelpop, zowel op het festival als op haar organisatie.

Tegemoetkoming

Pukkelpop voelt echter mee met alle Pukkelpoppers die - net zoals de organisatie - niet hebben kunnen genieten van een volwaardig festival ten gevolge van het rampzalig noodweer. Ondanks de overmacht en het feit dat de kosten die gemaakt werden voor Pukkelpop 2011 hoger zijn dan de inkomsten, wil de organisatie de online kopers van een ticket voor 2011 niet in de kou laten staan. Daarom heeft de organisatie beslist om een tegemoetkoming te voorzien. Deze tegemoetkoming geldt voor iedereen die voor Pukkelpop 2011 een online ticket kocht en niet enkel voor diegenen die op de Pukkelpopwebsite hun mailadres en een shortcode hebben achtergelaten met vragen over een eventuele terugbetaling van tickets en drankbonnen.

Zij ontvangen tussen dinsdag 1 en maandag 14 november 2011 een e-mail van Pukkelpop waarmee zij tot zondag 11 december 2011, 24.00u, vouchers voor eet- en drankbonnen kunnen downloaden. De vouchers zijn niet terugbetaalbaar in geld, maar kunnen, weliswaar op eigen risico, worden overgedragen.

De organisatie van Pukkelpop zal overigens geen andere geste kunnen doen voor de festivalgangers die online een ticket kochten dan onder de vorm van vouchers die voor eet- en drankbonnen kunnen worden omgeruild. Uiteraard staat het de Pukkelpoppers vrij om het voortbestaan van het festival mee te ondersteunen door van de vouchers geheel of gedeeltelijk geen gebruik te maken.

Rampenfonds

Voor kosten, zoals beschadigd campingmateriaal en dergelijke, zullen de festivalgangers ofwel eigen verzekeringen moeten aanspreken of, bij schade van meer dan 250 euro, zich wenden tot het Rampenfonds. Aangezien de Federale Ministerraad, op voorstel van Minister Turtelboom, besliste om het noodweer op donderdag 18 augustus te erkennen als ramp, kan iedereen die rechtstreekse materiële schade heeft geleden tijdens de Pukkelpopstorm, een aanvraag indienen bij het Rampenfonds. Er geldt een franchise van 250 euro en de geleden materiële schade moet gedetailleerd worden aangegeven. Vooral leveranciers die op Pukkelpop materiële schade hebben geleden, zullen hierop een beroep kunnen doen. De Pukkelpoporganisatie kan dat alvast niet.

Steunfonds

Naast het fysieke leed en de psychologische klap worden vele slachtoffers van de Pukkelpopstorm en hun nabestaanden nu ook geconfronteerd met allerlei kosten die niet gedekt zijn door een verzekering. Om hen hierin te ondersteunen werd het ‘Steunfonds Slachtoffers Pukkelpopstorm' opgericht. De giften aan het Steunfonds zijn fiscaal aftrekbaar en gaan integraal naar de slachtoffers. Het Steunfonds, onder voorzitterschap van Stijn Meuris, functioneert met ondersteuning, maar verder volledig onafhankelijk van Pukkelpop. Meer informatie over het Steunfonds vind je op de Pukkelpopwebsite.

Pukkelpop blijft Pukkelpop

Het voorgaande laat toe om het festival in haar oorspronkelijke vorm te laten voortbestaan: drie dagen, acht podia, een mix van de beste bands, dj's en randanimatie van het moment in combinatie met een eigenzinnige focus op de artiesten van morgen.

De Pukkelpoppers die online een ticket(s) hebben gekocht voor Pukkelpop 2011 krijgen bovendien enkele dagen voor de start van de voorverkoop van Pukkelpop 2012 al de kans om online hun toegangstickets aan te kopen. Pukkelpop 2012 gaat door, en dit op donderdag 16, vrijdag 17 en zaterdag 18 augustus.

De Pukkelpoporganisatie wenst alle Pukkelpoppers nog eens uitdrukkelijk te bedanken voor hun begrip, het geduld en de massale steunbetuigingen die zij de afgelopen weken mocht ontvangen.

Ik vind het wel gaar, nu krijg ik 150 euro aan drank bonnen..

en misschien wil ik niet?!

Nouja we'll see.
Er Komt iig een pp 2012

Als je niet wilt verkoop je ze toch door aan iemand die wel gaat. Ik ben allang blij dat het festival nog bestaat.

Dat is voor mij ook het belangrijkste. Ik reis volgend jaar in ieder geval af naar Hasselt, om er hopelijk een mooie editie te beleven.

De bonnen staan op naam, dus dat hebben ze weer eens goed beken..

Ben blij dat er iets terug komt, maar let wel:
50 euro voor 2012
50 euro voor 2013
50 euro voor 2014

Otewel, moet ik weer 450 betalen om mijn tegemoetkoming uberhaupt te kunnen gebruiken... dat vind ik dan wel weer jammer. Niet dat ik niet van plan ben om te gaan, maar had de centen beter kunnen gebruiken.

Ik stel btw ook voorop dat ik blij ben dat ze doorgaan...

Het zou trouwens wel mooi zijn als je ze kan door verkopen, maar dat gaat zo lastig voor 3 edities.

ja dan zou je ze steeds voor een nieuwe editie moeten verkopen, erg handig is het niet.

Dat met die bonnen is inderdaad niet heel handig geregeld. Maar zoals hier al wordt gezegd, het belangrijkste nieuws is dat Pukkelpop blijft bestaan.

Elke Pukkelpopper kan kiezen om de voucher(s) zelf te gebruiken, aan andere festivalgangers over te dragen, weliswaar op eigen risico, of om er geen gebruik van te maken en op deze manier het voortbestaan van Pukkelpop mee te ondersteunen.
Je kan ze dus gerust doorgeven.

Ik vind de voorrang voor de editie van 2012 ook wel een goede actie

Ducoz schreef:

Otewel, moet ik weer 450 betalen om mijn tegemoetkoming uberhaupt te kunnen gebruiken... dat vind ik dan wel weer jammer. Niet dat ik niet van plan ben om te gaan, maar had de centen beter kunnen gebruiken.

Ik vind dit sowieso geen correcte gang van zaken, maar in jouw geval vind ik het ronduit schandalig. Jij zou sowieso niet op dat festival zijn geweest, en dat weten ze daar ook best wel.

Hij hoeft dus helemaal niet die 450 te betalen. En hoe kunnen ze per persoon weten wie wel of niet op dat festival is geweest. Wees blij dat dit niet de laatste keer is geweest...

Ducoz heeft van tevoren al contact met ze gehad. Toch?

Dat dacht ik wel, dat zei hij een paar pagina's terug, voor hem is het wel erg zuur lijkt me.

Ik weet niet precies hoe het werkt met zo'n omruilkassa: krijg je sowieso dan je geld terug of pas als je kaartje wordt doorverkocht?

In het tweede geval zou je misschien wel aanspraak kunnen maken op bovenstaande regeling. Anders zou ik het verhaal gewoon helder opschrijven en een mail sturen naar de organisatie.

Zou wel zuur zijn als je op deze manier precies tussen wal en schip valt.

Ik snap ook niet hoe ze dat doen, er staat ook niks over in het bericht op de site.
Ik zou gewoon contact opnemen met de organisatie, ik denk dat er wel wat aan te doen is.

Ik zou het ook niet zomaar pikken. Ik stoor me een beetje aan de houding van de organisatie. Ze kruipen stelselmatig in de slachtofferrol, maar ze gaan er een beetje aan voorbij dat zij niet het enige slachtoffer zijn. Dat is wat ik erg oneerlijk vind. Festivalgangers zijn nu dubbel de pineut: geen festival én geen geld.

Door die actie met die consumptiebonnen gaan ze eigenlijk tussen twee dingen inzitten: ze gaan ervan uit dat je elk jaar naar Pukkelpop komt (of die bonnen voor de volle prijs kan doorverkopen) en ze dwingen je om opnieuw te komen. Je kan wel zeggen dat doe ik niet, maar dan heb je helemaal niets.

Pukkelpop bestaat al jaren. Het is gewoon ook een beetje het risico van het vak dat er een keer iets mis kan gaan. Nu ging het dan gigantisch mis. Dat is heel vervelend, en dan kun je misschien ook niet helemaal de normale afhandelingsprocedure hanteren, maar ze hebben in het verleden toch ook winst gemaakt? Als het boven verwachting goed gaat geven ze het overschot toch ook niet terug?

Ik snap dat deze oplossing voor Pukkelpopgangers die bijvoorbeeld alleen voor Eminem kwamen erg vervelend is. Tenzij ze hem volgend jaar weer boeken, maar dat lijkt me niet.

Voor mij is deze oplossing fijn, omdat ik volgend jaar geen drankbonnen hoef te kopen.

Er is ook een actie gepland voor een staande ovatie aan Chokri en zijn organisatie op de dag voordat Pukkelpop 2012 van start gaat.

Ik kan nog wel enigszins begrijpen dat de BV achter Pukkelpop zich niet kan veroorloven om alle kaartjes terug te gaan betalen, maar de bezoekers zijn hier net zo goed gedupeerd, en om alleen compensatie te bieden aan mensen die nog drie jaar (!!!) naar hetzelfde festival willen teruggaan slaat gewoon nergens op.

Is het zo raar om meerdere keren naar hetzelfde festival te gaan dan?
Op de Pukkelpopsite zijn veel mensen erg blij met deze oplossing, behalve dus de mensen die speciaal voor 1 artiest kwamen.

Het is niet raar om meerdere keren naar hetzelfde festival te gaan, maar het is wel raar om te verwachten dat iedereen dat doet.

Ja dat zou het ook zijn, daarom is er ook de mogelijkheid om de bonnen over te dragen.
Ik geef wel toe dat het erg onhandig is om dat elke editie tot en met 2014 te doen.

Tja, bonnen overdragen. Dan moet je zelf op zoek gaan naar mensen die de bonnen willen overkopen. Als dat niet lukt heb je alsnog niets. Kopers gaan ook vast minder bieden voor die bonnen (ze weten dat degene die ze verkoopt er toch absoluut vanaf wil).

Plus je bent er inderdaad niet in één keer vanaf. Ik vind dat nou niet echt een mooi gebaar naar de festivalgangers.

Het is een beetje 'hier kunnen jullie het mee doen, de rest regel je zelf maar'.

Ja maar is het ook wel een erg lastige kwestie.
Het is inderdaad niet het handigste, maar ik denk toch dat de organisatie een goede keuze heeft gemaakt. Er waren nou eenmaal niet veel oplossingen.
Laten we hopen dat Pukkelpop er snel weer bovenop mag komen!

Wat hadden ze dan moeten doen Stijn? Iedereen ruimschoots compenseren en het festival failliet laten gaan?

We weten niet hoe vol de kas is. Ik geloof eigenlijk niet dat ze het financieel zo moeilijk hebben. Ze doen vanaf 1985 mee, en draaien de laatste jaren altijd goed, toch?

Ik ben er natuurlijk niet de persoon voor om met een oplossing te komen, maar ik geloof niet alles wat ze zeggen en ik vind dit een slechte oplossing. Volgens mij willen ze zelf zo min mogelijk kosten maken en gaat dat ten koste van de festivalgangers, althans die indruk krijg ik. Het zou minstens 50-50 moeten zijn (en wellicht zijn er nog andere partijen die een deel van de kosten op zich kunnen nemen).

Het gaat wel om 150 euro. Ik vind dat een boel geld.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:49 uur

geplaatst: vandaag om 03:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.