Muziek / Nieuws / Gevolgen tragedie Parijs voor muziekwereld
zoeken in:
0
kistenkuif
geplaatst: 18 november 2015, 09:09 uur
Geef aan wat de (mogelijke) gevolgen zijn van de tragedie in Parijs voor muzikanten, concertgangers, podia, etc. én voor jou als liefhebber, je muziekbeleving, strijdbaarheid, enz... Het idee voor dit onderwerp komt van buizen en vind ik zinnig. (Met als neveneffect dat albumdiscussies on topic kunnen blijven).
0
geplaatst: 18 november 2015, 09:38 uur
Het crewmember dat gestorven is tijdens de aanslagen deed ook de merchandising tijdens de londense concerten van Slowdive; deze zijn momenteel aan het opnemen - jawel, nieuw album komt er aan - en volgens Rachel Goswell haar instagram is iedereen is onder de indruk van het gebeurde en dit heeft dan ook zijn weerslag op de sfeer momenteel. Ergo, zelfs op een uitgesproken niet-politieke band als Slowdive kan dit invloed hebben op de muziek.
0
geplaatst: 18 november 2015, 09:50 uur
In individuele gevallen zal het misschien wat uitmaken, en op korte termijn zal er bij concerten vast het een en ander wat anders zijn.. Op iets langere termijn schat ik dat de impact even groot is als die van de tsunami in 2004 of het neerstorten van de MH17 of de aanslagen in Londen/Madrid
In de waan van de dag lijkt het iets gigantisch, maar uiteindelijk zal het denk ik weinig anders zijn.
In de waan van de dag lijkt het iets gigantisch, maar uiteindelijk zal het denk ik weinig anders zijn.
0
geplaatst: 18 november 2015, 10:04 uur
The Scientist schreef:
Heb jij vóór 9-11 wel eens op een luchthaven ingechecked? En daarna? Een wereld van verschil.
Natuurlijk gaan er zaken veranderen, ook al zal het niet helpen calamiteiten te voorkomen.
0
geplaatst: 18 november 2015, 10:11 uur
Voor concerten van bands van buiten de EU moet je straks ten minste 2,5 uur voor aanvang inchecken, voor EU-bands zal dit "slechts" 1,5 uur zijn.
0
geplaatst: 18 november 2015, 10:49 uur
The Scientist schreef:
Ooit gewerkt in het bedrijfsleven? Voor 2001: internationale meetings alom, frequent. Na 2001 veel minder. Vanaf toen namen - 'digitale' samenwerkingsvormen - videoconferencing, webex en telepresence een vlucht.
Je zag je internationale collega's minder 'life', maar dingen verliepen efficiënter. Dat is gebleven. Alleen in traditionele bedrijven - met een 'lage' automatiseringsgraad - wordt nog 'veel' gereisd.
Korte termijnimpact voor muziekwereld: minder Europese tours van US bands. Misschien ook wel minder grootscheepse tournees. Misschien gaat LiveNation nu serieus werk maken van een live concert in de US registreren en dat live - betaald - streamen naar fans in Europa en elders.
Geen cynisme bedoeld, maar "the perceived risk" is voor een platenmaatschappij namelijk duaal: de band (de cashcow die de pegels binnenbrengt) en het omvangrijke publiek (dat de pegels neertelt).
De 'kleinere' acts hebben een nauwere band met de fans en zullen imo gewoon blijven komen, na een bepaalde tijd en misschien zullen ze dan wel langer touren in Europa.
0
geplaatst: 18 november 2015, 10:52 uur
Natuurlijk zal dit strengere controles opleveren, personen die betere andere apparatuur dan een telefoontje gebruikte om opnames (beeld, geluid) te maken zouden nu ook wel eens kunnen gaan merken.
Nu zou in dit geval (Parijs) strengere controles niets hebben opgeleverd.
Nu zou in dit geval (Parijs) strengere controles niets hebben opgeleverd.
0
kistenkuif
geplaatst: 18 november 2015, 11:01 uur
Ik vraag me bijvoorbeeld af of muzikanten, net als in de columnistenwereld, aan zelfcensuur gaan doen. En ik merk dat ik na Parijs wel (even?) meer behoefte heb aan troostmuziek en minder zin in het hardere werk.
0
buizen
geplaatst: 18 november 2015, 11:05 uur
Geen idee wat IS / Al Qaida (ja, niet muziekgerelateerd maar het moet even) nu aan potentie heeft om een drama als in Parijs op kortere termijn opnieuw elders te kunnen herhalen. Als dat zo is dan zal na een nieuwe aanslag het maatschappelijk, en dus ook het vrijetijds, verkeer volkomen ontwricht kunnen raken. Mensen willen geen 'politiestaat' en er wordt ons verteld 'gewoon door te leven, je niet laten intimideren door terreurdreiging' maar ontwrichting is zo makkelijk en aanslagen zijn bijna niet te voorkomen.
Je zag het gister m.b.t. Hannover. Er komt een tiptelefoontje (dit had ook niet van een veiligheidsdienst maar van zomaar een particulier kunnen zijn) en iets wat koste wat het kost door had moeten gaan (interland voetbal met aanwezige bobo's) wordt toch op het laatste moment afgeblazen. Men zegt niet: "Nee hoor, we hebben tevoren het stadion uitgekamd en iedereen is streng gefouilleerd en we hebben honderd zwaar bewapende agenten", Nee: men twijfelt toch en neemt het zekere voor het onzekere en alles wordt afgelast en zowat de hele stad Hannover ligt plat.
Uiteindelijk, bij meerdere aanslagen, zal het zeker economische gevolgen hebben voor de vermaaksindustrie.
Avondklok? Geen concerten of andere grote vrijetijdsevenementen meer? De toekomst zal het uitwijzen.
Gister bij een concert geweest waar iedereen werd gefouilleerd. Maar 2,5 uur later is het al vrij ongecontroleerd in- en uitlopen naar buiten / binnen van mensen (rokers etc.). Een aanslag is gewoon amper te voorkomen.
Je zag het gister m.b.t. Hannover. Er komt een tiptelefoontje (dit had ook niet van een veiligheidsdienst maar van zomaar een particulier kunnen zijn) en iets wat koste wat het kost door had moeten gaan (interland voetbal met aanwezige bobo's) wordt toch op het laatste moment afgeblazen. Men zegt niet: "Nee hoor, we hebben tevoren het stadion uitgekamd en iedereen is streng gefouilleerd en we hebben honderd zwaar bewapende agenten", Nee: men twijfelt toch en neemt het zekere voor het onzekere en alles wordt afgelast en zowat de hele stad Hannover ligt plat.
Uiteindelijk, bij meerdere aanslagen, zal het zeker economische gevolgen hebben voor de vermaaksindustrie.
Avondklok? Geen concerten of andere grote vrijetijdsevenementen meer? De toekomst zal het uitwijzen.
Gister bij een concert geweest waar iedereen werd gefouilleerd. Maar 2,5 uur later is het al vrij ongecontroleerd in- en uitlopen naar buiten / binnen van mensen (rokers etc.). Een aanslag is gewoon amper te voorkomen.
0
buizen
geplaatst: 18 november 2015, 11:33 uur
kistenkuif schreef:
Ik vraag me bijvoorbeeld af of muzikanten, net als in de columnistenwereld, aan zelfcensuur gaan doen. En ik merk dat ik na Parijs wel (even?) meer behoefte heb aan troostmuziek en minder zin in het hardere werk.
Een (klein)kunstenaar als Alex Roeka neemt in elk geval geen blad voor de mond. Hij benoemt in meerdere gedichten man en paard.
Of ze het durven weet ik niet (zover is het al) maar wat mij betreft besteden nog veel en veel meer artiesten en bands aandacht aan kritiek op extremisme/radicalisering. Via muziek wordt normaliter veel jeugd bereikt.
0
geplaatst: 18 november 2015, 11:34 uur
Zoals The Scientist al zei zal het nauwelijks effect hebben. Nu, in de nasleep van de aanslagen, zullen de grotere zalen wel wat meer controle hebben en ik vermoed dat een festival als Le Guess Who wel het één en ander regelt.
Maar binnen enkele weken zal het business as usual zijn. Een gemiddelde zaal gaat echt geen poortjes neerzetten of investeren in meer beveiliging.
Begin 2016 zullen de Franse vlaggetjes wel weer zijn verdwenen van Facebook en gaat men weer vrolijk de deur uit. Mensen willen toch entertained blijven worden en hebben een kortetermijngeheugen. Ik denk dat er weinig tot geen mensen met de aanslagen van begin dit jaar in hun achterhoofd naar de Bataclan zijn gegaan.
Maar binnen enkele weken zal het business as usual zijn. Een gemiddelde zaal gaat echt geen poortjes neerzetten of investeren in meer beveiliging.
Begin 2016 zullen de Franse vlaggetjes wel weer zijn verdwenen van Facebook en gaat men weer vrolijk de deur uit. Mensen willen toch entertained blijven worden en hebben een kortetermijngeheugen. Ik denk dat er weinig tot geen mensen met de aanslagen van begin dit jaar in hun achterhoofd naar de Bataclan zijn gegaan.
0
buizen
geplaatst: 18 november 2015, 11:42 uur
itchy schreef:
Zoals The Scientist al zei zal het nauwelijks effect hebben. Nu, in de nasleep van de aanslagen, zullen de grotere zalen wel wat meer controle hebben en ...
Begin 2016 zullen de meeste Franse vlaggetjes wel weer zijn verdwenen van Facebook en gaat men weer vrolijk de deur uit. Mensen willen toch entertained blijven worden ..
Zoals The Scientist al zei zal het nauwelijks effect hebben. Nu, in de nasleep van de aanslagen, zullen de grotere zalen wel wat meer controle hebben en ...
Begin 2016 zullen de meeste Franse vlaggetjes wel weer zijn verdwenen van Facebook en gaat men weer vrolijk de deur uit. Mensen willen toch entertained blijven worden ..
In Frankrijk, nogmaals, heeft het enorm veel indruk gemaakt. Toen er een knal klonk (meen van een geknapte lamp) bij de herdenkingsplek bij Batclan renden mensen alweer in blinde paniek weg, zelfs dwars over de stapel neergelegde bloemen en knuffels. En 1 rotje in een stadion in Frankrijk en hetzelfde kan gebeuren.
We lopen tegen Kerst, als er nog eens een aanslag komt wordt het echt niet meer zoals het was. Mensen blijven uitgaan, gelukkig, dat is wel zeker. Ook in WOII was voetbal (actief en passief) enorm populair en elfstedentochten gingen gewoon door, maar we gaan misschien wel voelen hoe het is om in Israel bij een bushalte te staan, een markt te bezoeken, een restaurant te bezoeken of met de metro te reizen. Je wilt en probeert het dagelijkse leven te leiden maar bent altijd op je hoede.
0
geplaatst: 18 november 2015, 11:48 uur
itchy schreef:
Nu, in de nasleep van de aanslagen, zullen de grotere zalen wel wat meer controle hebben
Nu, in de nasleep van de aanslagen, zullen de grotere zalen wel wat meer controle hebben
Correct: Ahoy scherpt veiligheidscontroles aan na 'Parijs' | RTV Rijnmond
0
geplaatst: 18 november 2015, 11:58 uur
Mjuman schreef:
Ooit gewerkt in het bedrijfsleven? Voor 2001: internationale meetings alom, frequent. Na 2001 veel minder. Vanaf toen namen - 'digitale' samenwerkingsvormen - videoconferencing, webex en telepresence een vlucht.
Je zag je internationale collega's minder 'life', maar dingen verliepen efficiënter. Dat is gebleven. Alleen in traditionele bedrijven - met een 'lage' automatiseringsgraad - wordt nog 'veel' gereisd.
.
.
Ik werk ook in het bedrijfsleven en zou dit eerder toewijden aan de technologische ontwikkelen die een enorme vlucht hebben genomen sinds eind 90's en natuurlijk kostenbesparingen, er wordt tenslotte ook binnen Nederland minder gereisd (althans binnen ons bedrijf) en hier is de dreiging nog minimal geweest.
Ik sluit me aan bij degenen die zeggen dat binnen een paar maanden alles weer redelijk terug bij af is-behalve in Frankrijk misschien en iets strengere maatregelen.
Elke keer als ik naar familie terug ga in Engeland merk ik ook bar weinig van aangescherpte maatregelen-alleen in 2005 was de eerste maanden duidelijk te merken dat de aanslagen in London hadden plaatsgevonden
0
geplaatst: 18 november 2015, 12:02 uur
buizen schreef:
In Frankrijk, nogmaals, heeft het enorm veel indruk gemaakt
In Frankrijk, nogmaals, heeft het enorm veel indruk gemaakt
Dat kan je wel zeggen, en niet alleen in Frankrijk.
buizen schreef:
Toen er een knal klonk (meen van een geknapte lamp) bij de herdenkingsplek bij Batclan renden mensen alweer in blinde paniek weg, zelfs dwars over de stapel neergelegde bloemen en knuffels. En 1 rotje in een stadion in Frankrijk en hetzelfde kan gebeuren
Toen er een knal klonk (meen van een geknapte lamp) bij de herdenkingsplek bij Batclan renden mensen alweer in blinde paniek weg, zelfs dwars over de stapel neergelegde bloemen en knuffels. En 1 rotje in een stadion in Frankrijk en hetzelfde kan gebeuren
Dat is op dit moment niet vreemd, de mensen staan strak van de spanning en de media zijn er 24/7 mee bezig. Het is zelfs nog niet afgelopen (al lijkt het er op dat men het brein te pakken heeft... of toch niet...).
buizen schreef:
We lopen tegen Kerst, als er nog eens een aanslag komt wordt het echt niet meer zoals het was. Mensen blijven uitgaan, gelukkig, dat is wel zeker. Ook in WOII was voetbal (actief en passief) enorm populair en elfstedentochten gingen gewoon door, maar we gaan misschien wel voelen hoe het is om in Israel bij een bushalte te staan, een markt te bezoeken, een restaurant te bezoeken of met de metro te reizen. Je wilt en probeert het dagelijkse leven te leiden maar bent altijd op je hoede.
Ik vind het een beetje vervelend om te speculeren wat er zou gebeuren in het geval van nog een aanslag maar ik denk dat de impact van aanslagen zeer lokaal en tijdsgebonden is. Natuurlijk ebt dit nog lange tijd na, met name in Frankrijk en specifiek in Parijs. Maar mensen in Overijssel gaan morgen gewoon naar een concert in Zwolle, mensen in Italië gaan volgende week gewoon naar die voetbalmatch en mensen in New York staan op dit moment bij de 9-11 memorial. Ik bedoel, mensen zijn zelfs met wat zon en lage prijzen bereid een all-inclusivevakantie te houden in de Sinaï, één van de minder stabiele regio's op deze aardkloot om het zacht uit te drukken. Het leven gaat door, het is een cliché maar wel waar.
0
geplaatst: 18 november 2015, 12:21 uur
Kaartjes zullen waarschijnlijk duurder worden en blijven ook als de extra veiligheidsmaatregelen maar tijdelijk zijn. Afbouwen van die maatregelen kan door bezuinigingen in gegeven worden, m.a.w. wel de opslag in rekening blijven houden maar wel afbouwen veiligheidsmaatregelen. Vergelijkbaar met opslagen bij vliegen. Ook zullen artiesten waarschijnlijk meer gaan vragen voor hun optredens, hebben meer motivatie nodig. Maar ook om de beveiliging op het niveau te brengen dat voor hen aanvaardbaar is en desnoods door hun zelf wordt gefinancierd, wat natuurlijk weer doorberekend wordt in de prijs door promotors. Dan zullen dus vooral de onbekende artiesten last van krijgen die kunnen dan minder vaak op de bekendste poppodia een kans krijgen. Dan zal de roep om subsidies ook wel weer stormen.
Je zult ook minimaal een half uur eerder moeten verschijnen voor aanvang van het optreden. Dat debacle zag ik bij optreden van Marilyn Manson in 013. Nu wil ik nog wel eens een last-minute ticket bij TicketSwap scoren en dan 10 minuten voor aanvang de zaal binnenlopen, dat zal minder vaak kunnen.
Ook zal er meer gekeken naar beveiligers in de zaal die niet alleen maar de filmers proberen te betrappen. Had verwacht dat die er zouden zijn in 013 op de balkons maar heb ze niet gezien. Ook zal er meer aandacht moeten komen voor nooduitgangen. Het lijkt erop dat als er meer daarvan waren in Bataclan dat er dan minder slachtoffers zouden zijn gevallen. Dus poppodia zullen in de komende jaren mogelijk meer geld kwijt zijn aan verbouwingen, daar zullen ze voor moeten sparen of subsidie krijgen. Hoe dan ook duurder voor de consument, via kaartje of via belastingen.
Op TicketSwap zie ik dat er nu (iets) meer mensen zijn die even niet willen, het is niet zo dat kaartjes massaal gedumpt worden maar de prijs is wel veel lager. In de afgelopen 2 jaar nauwelijks kaartjes gezien die met meer dan 20% kortingen worden verkocht nu kan je soms 75% korting krijgen! Dat zal waarschijnlijk tijdelijk zijn maar verwacht dat wel de korting vaker meer dan die 20% zal zijn.
Stel dat 3% van de mensen nu niet of minder vaak naar concerten gaat. Dan is dat ook minder inkomsten voor de podia en behalve de prijs van de kaartjes kan je dat ook terug verdienen met prijsverhogingen op ander zaken, lidmaatschappen, merchandise, diensten, service en de drankjes. Verwacht voor 2016 dat drankjes 10 a 20 cent meer gaan kosten. De prijzen van reeds aangekondigde optredens kunnen namelijk niet meer verhoogd worden, dus moet je het geld ergens anders zoeken. Het kan ook betekenen dat sommige podia die op de rand van rendabel draaien het niet reden eind 2016 of 2017. Dat wordt nog erger als inderdaad meer bands kiezen voor een (betaalde) live-stream i.p.v. een fysiek lokaal optreden.
Mogelijk positieve effecten!? Meer bands/dj's in voorprogramma? Mensen langer in het gebouw voor het optreden begint moeten worden onderhouden worden. Kan ook de drankverkoop stimuleren als mensen eerder in de stemming zijn en schrikken van de prijsverhogingen.
Je zult ook minimaal een half uur eerder moeten verschijnen voor aanvang van het optreden. Dat debacle zag ik bij optreden van Marilyn Manson in 013. Nu wil ik nog wel eens een last-minute ticket bij TicketSwap scoren en dan 10 minuten voor aanvang de zaal binnenlopen, dat zal minder vaak kunnen.
Ook zal er meer gekeken naar beveiligers in de zaal die niet alleen maar de filmers proberen te betrappen. Had verwacht dat die er zouden zijn in 013 op de balkons maar heb ze niet gezien. Ook zal er meer aandacht moeten komen voor nooduitgangen. Het lijkt erop dat als er meer daarvan waren in Bataclan dat er dan minder slachtoffers zouden zijn gevallen. Dus poppodia zullen in de komende jaren mogelijk meer geld kwijt zijn aan verbouwingen, daar zullen ze voor moeten sparen of subsidie krijgen. Hoe dan ook duurder voor de consument, via kaartje of via belastingen.
Op TicketSwap zie ik dat er nu (iets) meer mensen zijn die even niet willen, het is niet zo dat kaartjes massaal gedumpt worden maar de prijs is wel veel lager. In de afgelopen 2 jaar nauwelijks kaartjes gezien die met meer dan 20% kortingen worden verkocht nu kan je soms 75% korting krijgen! Dat zal waarschijnlijk tijdelijk zijn maar verwacht dat wel de korting vaker meer dan die 20% zal zijn.
Stel dat 3% van de mensen nu niet of minder vaak naar concerten gaat. Dan is dat ook minder inkomsten voor de podia en behalve de prijs van de kaartjes kan je dat ook terug verdienen met prijsverhogingen op ander zaken, lidmaatschappen, merchandise, diensten, service en de drankjes. Verwacht voor 2016 dat drankjes 10 a 20 cent meer gaan kosten. De prijzen van reeds aangekondigde optredens kunnen namelijk niet meer verhoogd worden, dus moet je het geld ergens anders zoeken. Het kan ook betekenen dat sommige podia die op de rand van rendabel draaien het niet reden eind 2016 of 2017. Dat wordt nog erger als inderdaad meer bands kiezen voor een (betaalde) live-stream i.p.v. een fysiek lokaal optreden.
Mogelijk positieve effecten!? Meer bands/dj's in voorprogramma? Mensen langer in het gebouw voor het optreden begint moeten worden onderhouden worden. Kan ook de drankverkoop stimuleren als mensen eerder in de stemming zijn en schrikken van de prijsverhogingen.
0
ohmusica
geplaatst: 18 november 2015, 12:24 uur
Nog een aanslag in een mensenmenigte en het zal zeker affect hebben. Alleen als je toegeeft aan de angst doe je precies wat zij willen. Dat is het dilemma. Terwijl statistisch gezien de kans vrij klein is dat het net jou zal overkomen (net als het verkeer, je weet dat er idioten rondrijden en toch ga je de weg op).
0
geplaatst: 18 november 2015, 12:31 uur
ohmusica schreef:
Nog een aanslag in een mensenmenigte en het zal zeker affect hebben. Alleen als je toegeeft aan de angst doe je precies wat zij willen. Dat is het dilemma. Terwijl statistisch gezien de kans vrij klein is dat het net jou zal overkomen (net als het verkeer, je weet dat er idioten rondrijden en toch ga je de weg op).
Helemaal gelijk maar angst is inconsequent, onredelijk en kan door de groep waartoe je behoort in stand gehouden worden boven het onredelijke.
Alle slachtoffers van aanslagen wereldwijd bij elkaar sinds de 2e wereldoorlog zullen waarschijnlijk net aan een kleine stad kunnen vullen tegenover alle verkeersslachtoffers waarschijnlijk een klein land vormen. Het gaat vooral om het aantal dat tegelijkertijd sterven wat de aandacht trekt en de angst voed. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
0
geplaatst: 18 november 2015, 14:20 uur
Na drie dagen zonder concerten (from Saturday to Monday, concert Soprano, Motorhead and Marilyn Manson had been canceled) was het aan Simply Red om in de Zenith (Capaciteit 6000) Parijs weer te betoveren. Sommige toeschouwers hadden hun tickets uit angst online te koop gezet, maar er waren ook mensen die juist wel gingen terwijl ze dat eigenlijk niet van plan waren in eerste instantie. Dus elke reactie geeft ook een tegenreactie. Uiteindelijk bleven er een paar dozijn betaalde plaatsen onbezet.
Bij een concert in Bercy bleven wel veel mensen weg.
Bij een concert in Bercy bleven wel veel mensen weg.
0
buizen
geplaatst: 18 november 2015, 15:22 uur
De vrouwelijke dance-dj ISIS (voorheen zelfs: 100% ISIS) voert nog steeds gewoon haar naam.

0
geplaatst: 18 november 2015, 15:24 uur
Vreemd ja, ik dacht dat we tegenwoordig beter over Daesh kunnen spreken.
0
geplaatst: 18 november 2015, 15:32 uur
Ik dacht zelf aan 100% Daesh. Of speciaal voor Paap_Floyd: Daesh 2 in 1.
0
kistenkuif
geplaatst: 18 november 2015, 16:06 uur
buizen schreef:
Of ze het durven weet ik niet (zover is het al) maar wat mij betreft besteden nog veel en veel meer artiesten en bands aandacht aan kritiek op extremisme/radicalisering. Via muziek wordt normaliter veel jeugd bereikt.
Wat mij betreft ook. En fors bovendien. Weg met het gelaten fatalisme dat leidt tot sluipende aanvaarding van zulke gruwelijkheden! Ik ben benieuwd of op nog te verschijnen albums (en interviews) hier gewag van wordt gemaakt. Vooral op welke wijze en door wie?
0
geplaatst: 18 november 2015, 17:35 uur
buizen schreef:
De vrouwelijke dance-dj ISIS (voorheen zelfs: 100% ISIS) voert nog steeds gewoon haar naam.
Moet ze vooral ook blijven doen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 november 2015, 17:47 uur
Doet me denken aan Massive Attack die tijdens de golfoorlog hun naam tijdelijk veranderden in Massive en juist toen een #1 hit scoorden in Nederland met het nog altijd onvolprezen 'Unfinished Sympathy'.
* denotes required fields.